Hvilken film stammer dette udtryk fra?
Fra : Mads TJ

Dato : 26-01-04 11:41

'the rest is silence'

MVH
MadsTJ

Fra : Peter Brodersen

Dato : 26-01-04 11:47

On Mon, 26 Jan 2004 11:41:07 +0100, "Mads TJ"
<ingen@mail.overhoved.et> wrote:

>'the rest is silence'

Det stammer fra stykket Hamlet - og er hans sidste ord.

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: jeres (og ikke Jeres)

Fra : Mads TJ

Dato : 26-01-04 12:10

jeg takker!

Fra : vadmand

Dato : 26-01-04 12:36

"Mads TJ" <ingen@mail.overhoved.et> skrev i en meddelelse
> jeg takker!

Det oprindelige spørgsmål må give en gammel Jeronimus som mig mistanke om at
there is something rotten in Danish education.

Per V.

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 26-01-04 14:05

"vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det oprindelige spørgsmål må give en gammel Jeronimus som mig mistanke om
at
> there is something rotten in Danish education.

Fra filmen Clueless, spørgsmål til den dumme blondine, der citerer Hamlet:
-You know Shakespeare??!!
-No, but I know my Mel Gibson
(Citeret efter hukommelsen)

Mikkel

Fra : Peter Knutsen

Dato : 26-01-04 15:07

vadmand wrote:
> Det oprindelige spørgsmål må give en gammel Jeronimus som mig mistanke om at
> there is something rotten in Danish education.

Pilråddent.

--
Peter Knutsen

Fra : David Rasmussen

Dato : 26-01-04 15:34

vadmand wrote:
> Det oprindelige spørgsmål må give en gammel Jeronimus som mig mistanke om at
> there is something rotten in Danish education.

Men du er jo også så klog at du kan undvære hovedet.

Tænk på alt det som _du_ ikke ved.

/David

Fra : vadmand

Dato : 26-01-04 17:29

> Men du er jo også så klog at du kan undvære hovedet.
>
> Tænk på alt det som _du_ ikke ved.

Har du nogen sinde hørt om begrebet "almenviden"?

Per V.

Fra : David Rasmussen

Dato : 26-01-04 18:35

vadmand wrote:

> Har du nogen sinde hørt om begrebet "almenviden"?

Nej, aldrig. Det er jeg for dum til.

/David

Fra : Peter Henriksen

Dato : 26-01-04 19:07

vadmand wrote:
> "David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> skrev i en meddelelse

> Har du nogen sinde hørt om begrebet "almenviden"?

Hamlet-citater kan ikke kaldes almenviden og har næppe nogen sinde været
det. Desværre, synes du. Den viden kan vist snarere kategoriseres som
paratviden (som ikke er alle har del i). Og i den forbindelse vil jeg
tillade mig at citere Ekstra Bladets anmelder, Hans Flemming Kragh:

"Paratviden er for idioter, der ikke kan finde ud af at slå op i et
leksikon"...

--
Peter Henriksen
mainman@mailpunktumdk

Fra : Peter Knutsen

Dato : 27-01-04 00:54

Peter Henriksen wrote:

> Hamlet-citater kan ikke kaldes almenviden og har næppe nogen sinde været
> det. Desværre, synes du. Den viden kan vist snarere kategoriseres som
[...]

Almen viden er det der gør, at man kan forstå den verden man lever i.
Herunder forstå de underliggende årsager hvis man f.eks. ser et
nyhedsindslag om en international konflikt. Det kan kræve viden om
politik, geografi, historie og/eller naturvidenskab.

--
Peter Knutsen

Fra : Søren

Dato : 27-01-04 01:32

"Peter Knutsen" <peter@knutsen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nyhedsindslag om en international konflikt. Det kan kræve viden om
> politik, geografi, historie og/eller naturvidenskab.

Hvormed du har udbredt almenviden til at omfatte alt - med mindre
underliggende årsager kan gradbøjes.

Jeg synes, det er fantasktisk, at man kan spørge om den slags her på
Usenet - og få svar. Og hvor ville det være endnu mere fantastisk, hvis
svarene ikke blev fulgt op af perfide belæringer om, hvad man bør vide.

Fra : David Rasmussen

Dato : 27-01-04 12:11

Peter Knutsen wrote:

> Almen viden er det der gør, at man kan forstå den verden man lever i.

Det er en ret ubrugelig definition.

/David

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 27-01-04 09:58

"Peter Henriksen" <mainman@mailpunktumdk> skrev:

>Hamlet-citater kan ikke kaldes almenviden og har næppe nogen sinde været
>det.

Nej, men indtil for ganske få år siden var det en del af det, man
kalder "almen dannelse" at vide den slags. Men det ser ud til, almen
dannelse nu om dage er at vide, hvem Jason Voorhees er, eller hvilken
slags våben Chewbacca foretrækker.

Man kan selvfølgelig også ligesom Bill og Ted sværge til Sokrates og
gøre en ære i at sige "Det eneste, jeg ved, er, at jeg intet ved."

--
Niels Søndergaard

Besøg Bøfsiden: http://www.titlevision.dk/boeuf.htm
Suveræn samling af sproglige smuttere

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-01-04 20:09

"vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> wrote in message

> Har du nogen sinde hørt om begrebet "almenviden"?

Arrh - er det ikke at stramme den?

vh
Jan

Fra : Anders Houmark

Dato : 26-01-04 20:50

Jan Bøgh wrote:
> "vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> wrote in message

> Arrh - er det ikke at stramme den?

Sådan er vadmand hele vejen igennem.

At hamlet citater skulle være almenviden er da noget være pladder og, at
svine folk til på den måde hører sig bare ikke til.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : David Rasmussen

Dato : 26-01-04 20:50

Anders Houmark wrote:

> At hamlet citater skulle være almenviden er da noget være pladder og, at
> svine folk til på den måde hører sig bare ikke til.

Men det er jo en af de (få?) ting Per ved noget om, og man skal jo stive
egoet af på en eller anden måde. Det klinger bare altid lidt skingert
når det foregår på andres bekostning.

/David

Fra : vadmand

Dato : 26-01-04 22:33

> Men det er jo en af de (få?) ting Per ved noget om, og man skal jo stive
> egoet af på en eller anden måde. Det klinger bare altid lidt skingert
> når det foregår på andres bekostning.

Hvem har egentlig tisset på din sukkermad i dag? Du plejer sgu da ikke et
være så nærtagende.

Per V.

Fra : David Rasmussen

Dato : 26-01-04 22:37

vadmand wrote:

> Hvem har egentlig tisset på din sukkermad i dag?

Ingen. Det er bare ikke altid jeg orker at påtale din arrogance :)

> Du plejer sgu da ikke et
> være så nærtagende.

Er jeg nærtagende?

/David

Fra : vadmand

Dato : 26-01-04 23:12

> Ingen. Det er bare ikke altid jeg orker at påtale din arrogance :)

> Er jeg nærtagende?

Ja.

Per V.

Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 26-01-04 21:24

> At hamlet citater skulle være almenviden er da noget være pladder og, at
> svine folk til på den måde hører sig bare ikke til.

Nu kan citatet i tråden måske diskuteres, men man forventes altså mindst at
kunne relatere til citater som "To be or not to be..." og "There is
something rotten in the state of Denmark".

At Vadmand så kunne modere sin tone (og det gælder i øvrigt ikke kun denne
tråd), er en anden diskussion.

MvH Mikkel

Fra : -V-

Dato : 26-01-04 21:29

Mikkel Knudsen wrote:

> Nu kan citatet i tråden måske diskuteres, men man forventes altså
> mindst at kunne relatere til citater som "To be or not to be..." og
> "There is something rotten in the state of Denmark".

Men det var jo heller ikke de to citater, som Vadmand harcelerede over?

> At Vadmand så kunne modere sin tone (og det gælder i øvrigt ikke kun
> denne tråd), er en anden diskussion.

Hans selvtilstrækkelighed og kultursnobberi er for det meste (ufrivilligt)
latterfremkaldende. Det var hans kommentarer i denne tråd ikke.

-V-

Fra : Peter Henriksen

Dato : 26-01-04 21:39

Mikkel Knudsen wrote:

> [...]
> "There is something rotten in the state of Denmark".
>
> At Vadmand så kunne modere sin tone (og det gælder i øvrigt ikke kun

Herregud... Det ville da være kedeligt, hvis han - eller vi andre for den
sags skyld - begyndte at modere tonen i dette forum.

--
Peter Henriksen
mainman@mailpunktumdk

Fra : Peter Henriksen

Dato : 26-01-04 21:50

Peter Henriksen wrote:

> Herregud... Det ville da være kedeligt, hvis han - eller vi andre for
> den sags skyld - begyndte at modere tonen i dette forum.

.... "moderere", selvfølgelig

--
Peter Henriksen
mainman@mailpunktumdk

Fra : vadmand

Dato : 26-01-04 22:32

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> Sådan er vadmand hele vejen igennem.
>
> At hamlet citater skulle være almenviden er da noget være pladder og, at
> svine folk til på den måde hører sig bare ikke til.
Hvis man har set en Hamlet-filmatisering, skal man sgu da være meget tunnem
for ikke at opdage, at den er bygget over et Shakespeare-skuespil.

Per V.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 26-01-04 22:36

On Mon, 26 Jan 2004 22:32:21 +0100, "vadmand"
<perve@(fjerndette)post.tele.dk> wrote:

>Hvis man har set en Hamlet-filmatisering, skal man sgu da være meget tunnem
>for ikke at opdage, at den er bygget over et Shakespeare-skuespil.

Men er det tilfældet i den her tråd? (eller skulle jeg hellere svare
"Det ved du ikke noget som helst om!"? :)

Personen har vel bare hørt et citat et eller andet sted fra, og mener,
at det er fra en film. Eller også antager, at det er fra en film, i og
med at andre film eller serier genbruger det på en måde, så det lader
til at referere til en tidligere film eller lignende velkendt stykke.

Fra : vadmand

Dato : 26-01-04 23:15

"Peter Brodersen" <usenet@ter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med at andre film eller serier genbruger det på en måde, så det lader
> til at referere til en tidligere film eller lignende velkendt stykke.

Sådan opfattede jeg det ikke, men du kan selvfølgelig godt have ret. Jeg
opfatter bare netop dette citat som det Shakespeare-citat (foruden "to be or
not to be") alle kender. Derfor virkede det umiddelbart komisk i mine ører
at spørge, hvilken FILM, det stammede fra.

Sådan lidt ligesom at spørge, hvilken SANG "To be or not to be" stammede fra
(Leo Mathisen, hvis nogen ikke skulle vide det. I øvrigt også titlen på to
fremragende film).

Per V.

Fra : Mads TJ

Dato : 28-01-04 12:08

> [...]
> opfatter bare netop dette citat som det Shakespeare-citat (foruden "to be

Ikke alle, som du jo åbenbart kan regne ud...
Jeg har selv for mange år siden læst Hamlet, men "the rest is silence" var
ikke lige én af de citater, der hang ved.
Ked af, hvad det virkelig faldt dig for brystet, men sådan er vi nu så
forskellige, og det er jo det fantastiske ved verden... prøv at tænke sig,
hvis alle var ens... hvor ville det dog være kedelig...

MVH
Mads TJ

Fra : Peter Brodersen

Dato : 28-01-04 12:37

On Mon, 26 Jan 2004 23:15:08 +0100, "vadmand"
> [...]

>not to be") alle kender. Derfor virkede det umiddelbart komisk i mine ører
>at spørge, hvilken FILM, det stammede fra.

Som Mads nævner, så kender man det ikke nødvendigvis, selvom man har
læst Hamlet.

Det er et godt eksempel på problemet. Jeg synes, det er meget spild af
tid, hvis vi forventer at skolen lærer ungerne, hvorfra forskellige
citater stammer fra, men ikke også vil have ungerne til at læse samme
litteratur.

Eller sat på spidsen: At vide, hvorfra citatet stammer fra, uden dog
at have læst Hamlet, er ikke andet end påtaget intellektualitet. "Det
er et vigtigt citat fra et vigtigt værk... tror jeg nok, jeg har ikke
læst værket!".

Det samme gælder fx "Tal Dansk, din Sorte Hund" og lignende citater.
Jeg synes ikke, det er et tegn på dannelse, at man ved, at citatet er
henvendt til advokater, hvis man i øvrigt ikke har læst noget Holberg.
Så er det blot Internet-pop-viden... (igen, noget som jeg selv gør mig
skyldig i).

--
- Peter Brodersen

Ebbesen for president!

Fra : vadmand

Dato : 28-01-04 15:56

> Som Mads nævner, så kender man det ikke nødvendigvis, selvom man har
> læst Hamlet.

Det ville jeg nu forvente. Det er Hamlets dødsreplik udtalt ved stykkets
tragiske højdepunkt. Efter at Hamlet har talt og talt hele stykket igennem
for at undgå at handle, dør han med netop disse ord. Det er sgu da stærke
sager - og noget, jeg ville tro, at man husker. Jeg gør i hvert fald. Og nu
ved I også, hvorfor.

jeg har det ikke fra en citatsamling.
> [...]
> tid, hvis vi forventer at skolen lærer ungerne, hvorfra forskellige
> citater stammer fra, men ikke også vil have ungerne til at læse samme

Jeg synes bestemt, at i hvert fald væsentlige uddrag ("highlights") af
Hamlet burde indgå i skoleundervisningen. Det gør det i de engelsksprogede
lande. Prøv at lægge mærke til, hvor ofte Shakespeare citeres direkte eller
indirekte i amerikanske og engelske film (for nu lige at blive on topic
igen) Selv Arnold S. citerer Hamlet i en i øvrigt ret skæg scene i "Last
Action Hero."

> at have læst Hamlet, er ikke andet end påtaget intellektualitet. "Det
> er et vigtigt citat fra et vigtigt værk... tror jeg nok, jeg har ikke
> læst værket!".

Jamen det er vi da enige om. Det, der undrede mig, var jo netop, at man
kende citatet uden at kende værket!

Så måske er vi endda enige

Per V.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 28-01-04 18:36

On Wed, 28 Jan 2004 15:55:35 +0100, "vadmand"
> [...]

>indirekte i amerikanske og engelske film (for nu lige at blive on topic
>igen) Selv Arnold S. citerer Hamlet i en i øvrigt ret skæg scene i "Last

[..]

>Det, der undrede mig, var jo netop, at man
>kende citatet uden at kende værket!

Jeg har lige skåret svaret til :)

--
- Peter Brodersen

Ebbesen for president!

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 28-01-04 20:14

"vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> skrev:

>Selv Arnold S. citerer Hamlet i en i øvrigt ret skæg scene i "Last
>Action Hero."

Not to be!

Fra : Malene

Dato : 03-02-04 15:18

> Jeg synes bestemt, at i hvert fald væsentlige uddrag ("highlights") af
> Hamlet burde indgå i skoleundervisningen. Det gør det i de engelsksprogede
> lande.

Men! Shakespeare er englænder, ikke dansker. I Danmark har vi H.C. Andersen
i folkeskolen, ikke Shakespeare. Han er først pensum i gymnasiet, og selvom
man er sproglig stud som undertegnede, har man ikke nødvendigvis læst
Hamlet. Vores hold gjorde, men vi valgte selv imellem dette stykke, og to
andre ...

Malene Hald
malenehald@raptus.dk

Se mine tegninger på:
www.malene.tegnebordet.dk

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 26-01-04 22:50

"vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> skrev:

>Hvis man har set en Hamlet-filmatisering, skal man sgu da være meget tunnem
>for ikke at opdage, at den er bygget over et Shakespeare-skuespil.

Det er slemt nok, at der findes så mange uvidende mennesker nu om
dage, men det er dog endnu værre, at de åbenbart sætter en ære i at
være det.

Fra : vadmand

Dato : 26-01-04 23:16

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse

> Det er slemt nok, at der findes så mange uvidende mennesker nu om
> dage, men det er dog endnu værre, at de åbenbart sætter en ære i at
> være det.
Mon det også skyldea amerikansk indflydelse?

Per V.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 27-01-04 00:56

vadmand wrote:

> Mon det også skyldea amerikansk indflydelse?

Nej, det kan Danmark helt selv tage æren for.

--
Peter Knutsen

Fra : David Rasmussen

Dato : 26-01-04 23:40

Niels Søndergaard wrote:

> Det er slemt nok, at der findes så mange uvidende mennesker nu om
> dage, men det er dog endnu værre, at de åbenbart sætter en ære i at
> være det.

Hvem sætter en ære i det?

Jeg synes personligt at arrogance, selvsmagenhed og mangel på ydmyghed
er endnu værre.

/David

Fra : Jokerman

Dato : 26-01-04 23:48

> Hvem sætter en ære i det?
>
> Jeg synes personligt at arrogance, selvsmagenhed og mangel på ydmyghed
> er endnu værre.
>
> /David

Ydmyghed?
Overfor hvem???
Er der nogen der sagde Jantelov??

Fra : David Rasmussen

Dato : 27-01-04 14:42

Jokerman wrote:

> Ydmyghed?
> Overfor hvem???

Overfor medmennesker og deres evner, færdigheder, viden og kunnen. Og
overfor ens egne ditto.

> Er der nogen der sagde Jantelov??

Det ved jeg ikke, er der? Det har intet med jantelov at gøre.

/David

Fra : Peter Brodersen

Dato : 27-01-04 15:00

On Mon, 26 Jan 2004 23:48:16 +0100, "Jokerman"
<h.soerensen@DELETETHISthiemer.dk> wrote:

>Er der nogen der sagde Jantelov??

Du har i hvert fald lige gjort det, som den første i denne tråd?

Hvorfor giver du nu Janteloven scenetid, hvis du har noget imod den?

Fra : Peter Knutsen

Dato : 27-01-04 01:00

David Rasmussen wrote:

> Hvem sætter en ære i det?

Har du set den der TV-reklame med en gut, der skal købe en computer,
og så står og sveder, fordi sælgeren siger mystiske ord han ikke forstår?

Reklamen fremstiller ham som en sympatisk person. Den legaliserer det
at være dum og uvidende. Den fremstiller sælgeren som værende ond og
umoralsk.

Et *rigtigt* menneske ville sgu da for helvede sætte sig ind i, hvad
en megahertz er for noget, før han går ud og køber sig en cmoputer.

> Jeg synes personligt at arrogance, selvsmagenhed og mangel på ydmyghed
> er endnu værre.

Upassende arrogance, og upassende mangel på ydmyghed, er forkert.

--
Peter Knutsen

Fra : David Rasmussen

Dato : 27-01-04 14:48

Peter Knutsen wrote:

> Har du set den der TV-reklame med en gut, der skal købe en computer, og
> så står og sveder, fordi sælgeren siger mystiske ord han ikke forstår?

Ja, det er en elendig reklame primært fordi reklamen fortsætter med at
beskrive den Dell computer man kan købe, med præcis samme termer.

> Reklamen fremstiller ham som en sympatisk person.

Det er han også, han er en forbruger. Det er meningen at du skal
identificere dig med ham.

> Den legaliserer det at
> være dum og uvidende.

Vrøvl. Det legaliserer at være en normal forbruger der ikke er ekspert i
alt i denne verden, som derfor har brug for forståelig eksperthjælp som
man kan bruge til noget.

> Den fremstiller sælgeren som værende ond og umoralsk.

Ond og umoralsk?? Nej. Men som en dårlig formidler. Hvilket han er.

> Et *rigtigt* menneske ville sgu da for helvede sætte sig ind i, hvad en
> megahertz er for noget, før han går ud og køber sig en cmoputer.

Derfor kan man jo godt have brug for eksperthjælp. Det er en
ingeniørtankegang at folk skal vide alt om deres computers
specifikationer for at købe den eller bruge den. Det vigtige for en
bruger behøver ikke at være clockfrekvensen eller mængden eller typen af
RAM og harddisk.

> Upassende arrogance, og upassende mangel på ydmyghed, er forkert.

Forkert er et stærkt ord. Jeg synes bare det er en grimmere egenskab end
uvidenhed.

/David

Fra : vadmand

Dato : 27-01-04 09:52

> Hvem sætter en ære i det?
>
> Jeg synes personligt at arrogance, selvsmagenhed og mangel på ydmyghed
> er endnu værre.

Og du opfatter helt tydeligt demonstration af viden som arrogance.

Per V.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 27-01-04 10:06

>Og du opfatter helt tydeligt demonstration af viden som arrogance.

Det er en klassisk, primitiv reaktion at møde relevant kritik med
afvisning og vrede.

Fra : David Rasmussen

Dato : 27-01-04 14:51

Niels Søndergaard wrote:

> Det er en klassisk, primitiv reaktion at møde relevant kritik med
> afvisning og vrede.

Hvilken relevant kritik og hvilken afvisning og vrede?

Din reaktion er en klassisk reation hos folk der bliver konfronteret med
deres ubegrundede arrogance.

/David

Fra : David Rasmussen

Dato : 27-01-04 14:50

vadmand wrote:

> Og du opfatter helt tydeligt demonstration af viden som arrogance.

Næ, jeg opfatter arrogance som arrogance. Demonstration af viden har jeg
det fint med. Jeg har selv masser af viden og demonstrerer den gerne når
der er behov for det. Men jeg prøver at lade være at være arrogant og
bedrevidende.

/David

Fra : vadmand

Dato : 27-01-04 23:14

> [...]
> det fint med. Jeg har selv masser af viden og demonstrerer den gerne når
> der er behov for det. Men jeg prøver at lade være at være arrogant og

"Du er så klog, at du kan undvære hovedet"?

Per V.

Fra : David Rasmussen

Dato : 30-01-04 11:16

vadmand wrote:

> "Du er så klog, at du kan undvære hovedet"?

Som sagt et par gange i denne tråd, så kan man risikere at få et
polemisk svar når man kommer med en polemisk udtalelse. Det har intet
med arrogance at gøre. Men arrogance kan tit mødes af en reaktion. Denne
reaktion er ikke arrogant. Den er naturlig.

/David

Fra : vadmand

Dato : 30-01-04 11:59

> [...]
> med arrogance at gøre. Men arrogance kan tit mødes af en reaktion. Denne
> reaktion er ikke arrogant. Den er naturlig.

Formuleringen er typisk for jantelovsmentaliteten og bruges hyppigst af de
misundelige mod folk, der ikke lægger skjul på deres viden eller
intelligens. Det er muligt, det ikke er sådan ment fra din side, men så
burde du måske finde en anden måde at formulere dig på. Ordvalget stinker
langt væk af skolegård.

Per V.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 28-01-04 08:00

vadmand wrote:
> Og du opfatter helt tydeligt demonstration af viden som arrogance.

Hele formålet med Usenet er da at vidende folk kan demonstrere deres
viden overfor aktivt videnssøgende.

--
Peter Knutsen

Fra : David Rasmussen

Dato : 30-01-04 11:20

Peter Knutsen wrote:

> Hele formålet med Usenet er da at vidende folk kan demonstrere deres
> viden overfor aktivt videnssøgende.

Selv om jeg ikke ville sige at det er "hele formålet", tror jeg ikke at
nogen er uenig i essensen af den udtalelse.

/David

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 27-01-04 10:01

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> skrev:

>Hvem sætter en ære i det?
>
>Jeg synes personligt at arrogance, selvsmagenhed og mangel på ydmyghed
>er endnu værre.

Jeg er enig, men arrogant at afvise relevant kritik er alt andet end
ydmygt.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 27-01-04 12:21

On Tue, 27 Jan 2004 10:01:17 +0100, Niels Søndergaard
<ns@post.cybercitypunktumdk> wrote:

>Jeg er enig, men arrogant at afvise relevant kritik er alt andet end
>ydmygt.

Til gengæld er det et problem, at hvis folk gerne vil op på et ønsket
"almen viden"-niveau, at de bliver mødt med "Vidste du ikke det?!?".
Det er jo en fordel/ulempe-opvejning, og hvis ulempen af at lære noget
mere (at man skal høre på folks kritik undervejs) overstiger behovet
for at vide, hvor "The rest is silence" stammer fra, hvorfor så
anstrenge sig?

Jeg ville i hvert fald med glæde give afkald på store dele viden for
at have sluppet for hån og nedladenhed i tidens løb.

Men måske er jeg bare nærtagende.

Fra : Landsbytossen

Dato : 27-01-04 12:39

Peter Brodersen <usenet@ter.dk> wrote in news:bv5hjv$ih1$1
@dknews.tiscali.dk:

> [...]

> Jeg ville i hvert fald med glæde give afkald på store dele viden for
> at have sluppet for hån og nedladenhed i tidens løb.

Mon ikke meget af debatten i denne tråd bunder i et
generationsspørgsmål? Tidligere tiders fokus på parat- og/ eller
almenviden er måske nu flyttet til, at det er et spørgsmål om at vide,
hvor man skal søge de informationer, man behøver - fx i en usenetgruppe.
Og helt ærligt, er det ikke mere konstruktivt end at kunne remse
kongerækker og obskure citater op?

Naturligvis kan man altid diskutere, hvor undergrænsen for den
nødvendige almenviden bør befinde sig, men eftersom de emner, der er
relevante også forandrer sig i tidens løb, så er det nok ikke
tilstrækkeligt at opstille en statisk liste med fx citater, der er
nødvendige at kunne genkende for at kunne begå sig i dagligdagen,
endsige på usenet.

Endelig er grænserne mellem special-, parat- og almenviden vel (også)
bestemt af det miljø, man er en del af og færdes i.

Kort sagt: spørg endelig hellere én gang for meget end én gang for lidt.
At lade sig kue til at dræbe sin spørgelyst af nedladende ytringer er i
mine øjne en større synd end at i visse lærde øjne demonstrere sin
angivelige uvidenhed ved at spørge løs!

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 27-01-04 13:43

Landsbytossen <Hot@mail.com> skrev:

> [...]
>At lade sig kue til at dræbe sin spørgelyst af nedladende ytringer er i
>mine øjne en større synd end at i visse lærde øjne demonstrere sin

Enig! Man bør aldrig lade sig kue af bedrevidende personer, men man
kan altså temmelig tit lære noget af dem. Kritik er ikke nødvendigvis
en dårlig ting - det kan også hjælpe en til at blive dygtigere.

Og man bør aldrig være bange for at spørge om noget, man ikke ved. Det
værste, man kan gøre, er at sætte en ære i at være dum og stædig og
nægte at lære noget nyt.

Fra : Anders Houmark

Dato : 27-01-04 14:40

Niels Søndergaard wrote:

> Og man bør aldrig være bange for at spørge om noget, man ikke ved. Det
> værste, man kan gøre, er at sætte en ære i at være dum og stædig og
> nægte at lære noget nyt.

Er der nogen i denne tråd som har gjort ovenstående? Det tror jeg ikke...

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 27-01-04 14:38

>Er der nogen i denne tråd som har gjort ovenstående? Det tror jeg ikke...

Nu var PV's kritik ikke særlig elegant formuleret, men jeg synes, den
et eller andet sted var relevant, i hvert fald som debatoplæg, og jeg
synes også, at nogle af svarene var temmelig dumme.

Fra : David Rasmussen

Dato : 27-01-04 14:39

Niels Søndergaard wrote:

> Enig! Man bør aldrig lade sig kue af bedrevidende personer, men man
> kan altså temmelig tit lære noget af dem. Kritik er ikke nødvendigvis
> en dårlig ting - det kan også hjælpe en til at blive dygtigere.

Er der nogen her der er i tvivl om det?

> Og man bør aldrig være bange for at spørge om noget, man ikke ved. Det
> værste, man kan gøre, er at sætte en ære i at være dum og stædig og
> nægte at lære noget nyt.

Er der nogen her der har gjort det?

Det var dog utroligt at du ikke selv kan se det...

/David

Fra : Peter Brodersen

Dato : 27-01-04 14:59

On Tue, 27 Jan 2004 13:43:16 +0100, Niels Søndergaard
<ns@post.cybercitypunktumdk> wrote:

>Og man bør aldrig være bange for at spørge om noget, man ikke ved. Det
>værste, man kan gøre, er at sætte en ære i at være dum og stædig og
>nægte at lære noget nyt.

Det burde blot være noget, der kom naturligt. Hvis man bliver
afskrækket for at spørge om ting, som ikke har vigtig betydning i
hverdagen, hvorfor "bør" man så spørge?

Et eller andet sted synes jeg nu også, det tangerer paratviden at
kende til sætningens ophav. Man er altså ikke mere litterær, mere
kulturel eller har mere dannelse, hvis man kender ophavet for en lang
række citater, men i øvrigt aldrig har læst et eneste
Shakespeare-værk.

Tværtimod kan det fremstå som en påtaget intellektualitet, man i
virkeligheden ikke kan stå inde for. At sige at essensen i Hamlet er
"en dansk prins, der bor på en borg i Helsingør" tyder mere på
lokalpatrioisme end litterær kyndighed - og svarer til at beskrive
essensen af Blade Runner som "En mand, der jagter robotter i
fremtiden".

Denne "fup-intellektualitet", der baserer sig på udpluk, er nok bedst
manifesteret ved folk, der bruger "At vove er at miste fodfæstet et
kort øjeblik - ikke at vove er at miste livet/miste sig selv."-citatet
til at henvise til Søren Kierkegaards vid og indsigt, uden at bekymre
sig om at citatet ikke er hans:
http://www.bf.dk/grupper/reference/Referencen/refnr296/art4.htm
Derimod, folk, der har studeret Kierkegaard, vil ikke have mødt på det
citat som led i deres arbejde, men vil til gengæld have fået en
relevant indsigt, der helt sikkert er mere relevant end blot at kende
til et par forskellige citater

Jeg gør mig dog selv skyldig i dette, idet jeg udmærket vidste,
hvorfra citatet stammede, men faktisk aldrig har læst Hamlet.

Fra : David Rasmussen

Dato : 27-01-04 15:00

Landsbytossen wrote:

> [...]
> hvor man skal søge de informationer, man behøver - fx i en usenetgruppe.
> Og helt ærligt, er det ikke mere konstruktivt end at kunne remse

Det er der ingen tvivl om.

For mig består intelligens ikke af paratviden, men af evnen til at
udnytte den viden man har, til at generalisere og ekstrapolere ud fra
det man ved. Det indebærer også at man kan være nok så intelligent, men
hvis man ikke ved noget så er intelligensen ikke brugt til noget.

I tilfældet kongerækker/Hamlet-citater er vi ovre i ligegyldig
paratviden som man altid kan slå efter hvis man har brug for det. Der er
ingen essens i det. Kun social overfladiskhed ("se hvor meget jeg ved").

Hvis man har brugt en stor del af sit liv på at tilegne sig den slags
viden, og ikke mindst i at fremvise den for at opnå de sociale gevinster
der ligger heri, kan det være provokerende at få at vide at den slags
ikke er essentielt. Trængt op i denne krog kan man altid udbryde "O
tempora o mores! Verden er af lave! Ungdommen nutildags!" og den slags
tomme floskler.

> [...]
> tilstrækkeligt at opstille en statisk liste med fx citater, der er
> nødvendige at kunne genkende for at kunne begå sig i dagligdagen,

Netop.

> Endelig er grænserne mellem special-, parat- og almenviden vel (også)
> bestemt af det miljø, man er en del af og færdes i.

Uden tvivl. Hvilket netop er grunden til at jeg påtaler det jeg opfatter
som arrogance. Per kan overhovedet ikke vide hvilken viden og
intelligens spørgeren ellers besidder. Han antager straks at fordi han
kender svaret og spørgeren ikke gør, så er spørgeren idiot og Per
Vadmand er alvidende og superintelligent.

Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at jeg er mindst lige så intelligent
som Per, men tænkt hvis jeg gik rundt og slog ham oven i hovedet med det
hele tiden?

Enig.

/David

Fra : Anders H. Andersen

Dato : 27-01-04 20:50

On Tue, 27 Jan 2004 12:21:28 +-0100, Peter Brodersen <usenet@ter.dk>
wrote:

>Jeg ville i hvert fald med gl+AOY-de give afkald p+AOU- store dele viden for
>at have sluppet for h+AOU-n og nedladenhed i tidens l+APg-b.

hmm havde det ikke v+AOY-ret super hvis du kunne have opn+AOU-et viden uden
h+AOU-n og nedladenhed.

T+AOY-nkt hvis man havde bevaret hele sin videnbeg+AOY-rlighed man havde som 6
+AOU-rig hele vejen igennem folkskole og ungdomsudannelse, hvor havde den
videng+AOU-ende udannelse da bare v+AOY-ret en dans p+AOU- roser

mvh
Anders

Fra : Peter Knutsen

Dato : 28-01-04 08:03

Peter Brodersen wrote:
> Til gengæld er det et problem, at hvis folk gerne vil op på et ønsket
> "almen viden"-niveau, at de bliver mødt med "Vidste du ikke det?!?".
[...]

Det skyldes måske, fra den arrogante (men ikke nødvendigvis
*upassende* arrogante) persons side, en velbegrundet bekymring i
retning af at spørgeren ikke i passende grad skammer sig over sin
uvidenhed, at spørgeren opfatter sin uvidenhed som værende i orden. At
spørgeren bruger den i samfundet så udbredte uvidenhed som et argument
for, at eftersom han ikke er mere uvidende end folk flest, så gør han
intet forkert.

--
Peter Knutsen

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 28-01-04 09:06

> [...]

>spørgeren bruger den i samfundet så udbredte uvidenhed som et argument
>for, at eftersom han ikke er mere uvidende end folk flest, så gør han

Netop. Det var det jeg mente med, at nogle ligefrem sætter en ære i at
være uvidende.

Fra : vadmand

Dato : 28-01-04 10:06

> [...]
> spørgeren bruger den i samfundet så udbredte uvidenhed som et argument
> for, at eftersom han ikke er mere uvidende end folk flest, så gør han

Min forundring over det oprindelige spørgsmål skyldtes egentlig ikke så
meget, at vedkommende ikke kendte udtrykket "the rest is silence", men at
han tog det for givet, at det måtte stamme fra en film.

Per V.

Fra : David Rasmussen

Dato : 30-01-04 11:21

Peter Knutsen wrote:

> Det skyldes måske, fra den arrogante (men ikke nødvendigvis *upassende*
> arrogante)

Arrogance er altid upassende.

> persons side, en velbegrundet bekymring i retning af at
> spørgeren ikke i passende grad skammer sig over sin uvidenhed, at

Skammer? Det lyder som et meget bange og usikkert individ der mener at
skam er på sin plads her. Man skal ikke være så bange for at begå fejl,
men man kan med fordel være åben for kritik og for at lære nyt.

Hvem har brugt det argument?

/David

Fra : David Rasmussen

Dato : 27-01-04 14:51

Niels Søndergaard wrote:

> Jeg er enig, men arrogant at afvise relevant kritik er alt andet end
> ydmygt.

Hvem har gjort det?

/David

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 27-01-04 15:09

<bv37vt$n7m$1@news.net.uni-c.dk>

Fra : David Rasmussen

Dato : 27-01-04 15:31

Niels Søndergaard wrote:

> <bv37vt$n7m$1@news.net.uni-c.dk>

LOL!

Hvilken relevant kritik afviser jeg dermed?

/David

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 27-01-04 15:49

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> skrev:

>LOL!
>
>Hvilken relevant kritik afviser jeg dermed?

Pers yderst relevante kritik af nutidens elendige danske
undervisningssystem. "Du er så klog, du kunne undvære hovedet": Det
er, hvad jeg kalder en arrogant afvisning.

Fra : David Rasmussen

Dato : 27-01-04 16:05

Niels Søndergaard wrote:

> Pers yderst relevante kritik af nutidens elendige danske
> undervisningssystem.

Det kan vel som minimum diskuteres. Det er arrogant at antage at det
ikke kan diskuteres.

> "Du er så klog, du kunne undvære hovedet": Det
> er, hvad jeg kalder en arrogant afvisning.

Det er i hvert fald et polemisk svar på et polemisk indlæg. Det er ikke
arrogant, og det er slet ikke nogen afvisning. Det er en påtale af
faconen, som er det vi diskuterer. Den arrogante facon.

/David

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 27-01-04 16:21

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> skrev:

>Det kan vel som minimum diskuteres. Det er arrogant at antage at det
>ikke kan diskuteres.

Jeg er ret sikker på, at Per er villig til deltage i en omfattende
diskussion desangående. Men det må han hellere selv svare på.

>Det er i hvert fald et polemisk svar på et polemisk indlæg. Det er ikke
>arrogant, og det er slet ikke nogen afvisning.

Det er en hoven og nedladende bemærkning. Det er muligt, Per opfører
sig som en anden Erasmus Montanus, men du opfører dig som Per Degn,
hvilket er meget værre.

Fra : David Rasmussen

Dato : 27-01-04 16:37

Niels Søndergaard wrote:

> Jeg er ret sikker på, at Per er villig til deltage i en omfattende
> diskussion desangående. Men det må han hellere selv svare på.

Så bør han lade være med at komme med kategoriske og arrogante
udtalelser om emnet til at starte med. Ellers er det svært at tage ham
seriøst.

> Det er en hoven og nedladende bemærkning.

Det er et svar på en hoven og nedladende bemærkning.

> Det er muligt, Per opfører
> sig som en anden Erasmus Montanus, men du opfører dig som Per Degn,
> hvilket er meget værre.

Jeg ved ikke om jeg synes det er værre, jeg synes nok at det kan komme
ud på et. Men der er intet Per Degn-agtigt ved mine udtalelser. Jeg vil
slet ikke være med i den klub som Per synes det er så vigtigt at være
medlem af.

/David

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-04 20:02

<snip>

> Pers yderst relevante kritik af nutidens elendige danske
> undervisningssystem. "Du er så klog, du kunne undvære hovedet": Det
> er, hvad jeg kalder en arrogant afvisning.

Hvordan kan det på nogen som helst måde være relevant at besvare et
spørgsmål om et litterært citat med en kritik af undervisningssystemet over
en kam?
Så kokketerer man på uklædeligste vis med rollen som "Jeronimus" - eller
også er man bare en i virkeligheden.
Det relevante ville være at svare og så ellers futte af til
litteratur/undervisning/whatever (politik, hvis det er BW)

- Martin Skovbo

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 27-01-04 22:33

"Martin Skovbo" <ms/snabel-a/rudekuvert/dot/dk> skrev:

>Hvordan kan det på nogen som helst måde være relevant at besvare et
>spørgsmål om et litterært citat med en kritik af undervisningssystemet over
>en kam?

At du ikke kan se det, besvarer ligesom spørgsmålet.

Fra : David Rasmussen

Dato : 30-01-04 11:16

Niels Søndergaard wrote:

> At du ikke kan se det, besvarer ligesom spørgsmålet.

Nå, er vi løbet tør for reelle ting at sige?

/David

Fra : vadmand

Dato : 27-01-04 23:12

> Pers yderst relevante kritik af nutidens elendige danske
> undervisningssystem. "Du er så klog, du kunne undvære hovedet": Det
> er, hvad jeg kalder en arrogant afvisning.

Det er også en typisk jantelovsbemærkning.

Per V.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 27-01-04 23:28

>Det er også en typisk jantelovsbemærkning.

Det var også den, der fik mig til at tænke på Holbergs komedie, altså
Erasmus Montanus, som også kan ses som en tragedie om et
jantelovsoffer.

Men nu vi er i gang - hvorfra stammer egentlig dette udtryk: "Du er så
klog, at du kunne undvære hovedet"?

fut: dk.kultur.sprog

Fra : David Rasmussen

Dato : 30-01-04 11:18

vadmand wrote:

> Det er også en typisk jantelovsbemærkning.

LOL...

Janteloven hindrer dig i den grad i at udfolde dit talent. Er der mon
overhovedet plads til dig i Danmark? Og andre klichéer.

/David

Fra : vadmand

Dato : 30-01-04 12:00

> LOL...
>
> Janteloven hindrer dig i den grad i at udfolde dit talent. Er der mon
> overhovedet plads til dig i Danmark? Og andre klichéer.

QED

Per V.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 30-01-04 13:25

"vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> skrev:

>QED

LOL

Og så forhåbentlig:: RIP

Fra : Peter B. Juul

Dato : 02-02-04 11:10

Niels Søndergaard <ns@post.cybercitypunktumdk> writes:

> Det er slemt nok, at der findes så mange uvidende mennesker nu om
> dage, men det er dog endnu værre, at de åbenbart sætter en ære i at
> være det.

Ak ja. Gamle Johannes vender sig i sin grav. Dengang var det trods alt
kun dårligt sprog, man satte en ære i.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Får kan ikke lide at blive slået med en pind."
The RockBear. ((^)) -Marianne Juul, 2003

Fra : -V-

Dato : 02-02-04 16:36

Peter B. Juul wrote:

> Ak ja. Gamle Johannes vender sig i sin grav. Dengang var det trods alt
> kun dårligt sprog, man satte en ære i.

Johannes?
Som i herren der er nævnt i én af dine sigs?

-V-

Fra : vadmand

Dato : 02-02-04 16:46

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> skrev i en meddelelse

> Johannes?
> Som i herren der er nævnt i én af dine sigs?

Mon ikke, det er Johannes V? Jvf dette citat:

"En stærkt medvirkende Aarsag til Sprogets Forfald har vi her i Landet i en
national Særegenhed, som jeg ikke ved, at jeg har truffet i noget andet
Land: Frygten for at skabe sig ved at tale korrekt".

Johannes V. Jensen

Per V.

Fra : -V-

Dato : 02-02-04 16:55

vadmand wrote:

> [...]
> Landet i en national Særegenhed, som jeg ikke ved, at jeg har truffet
> i noget andet Land: Frygten for at skabe sig ved at tale korrekt".

Jep, tænkte det nok.

Glæder mig, at folk stadig kan huske ham.

-V-

Fra : Jesper B. Nielsen

Dato : 02-02-04 22:37

>Jep, tænkte det nok.
>
>Glæder mig, at folk stadig kan huske ham.

Hvilken film er han med i?

Fra : -V-

Dato : 02-02-04 22:42

Jesper B. Nielsen wrote:

> Hvilken film er han med i?

Johannes V. Jensen.

-V-

Fra : David Rasmussen

Dato : 02-02-04 22:50

Jesper B. Nielsen wrote:

> Hvilken film er han med i?

LOL!

/David

Fra : Thomas Frandzen

Dato : 26-01-04 17:46

> Det oprindelige spørgsmål må give en gammel Jeronimus som mig mistanke om
at
> there is something rotten in Danish education.

Logikken halter, IMO, lidt i pågældende slutning (Manglende kendskab til
Shakespeare stykker -> dårlig uddannelse i DK): i folkeskole- og
gymnasieundervisning i DK lægges der primært vægt på dansk litteratur.
Uanset Hamlets danske tilhørsforhold var Shakespeare jo altså Englænder, og
hans stykker ligeså. At der så højst sandsynligt ER something rotten in
Danish education, er en helt anden sag

-Thomas
http://www.fzc.dk/thomas/

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 27-01-04 01:01

> 'the rest is silence'

Slutningen af Shakespeare's scene-klassiker 'Hamlet'.