Hjaltelin på Mors og andre steder
Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-01-04 23:40

Jeg søger ophavet til "mine" Hjaltelin på Mors. Min morfras søster var
gift med Aksel Magnus Hjaltelin (1901-1940), skomager i Sillerslev.

Hans forældre var:
Niels Christiansen Nielsen, født 1877 i Ljørslev og Christiane
Nielsen, født 1877 i Øster Assels. Faderen fik i 1914 navnebevis på
Niels Christiansen Hjaltelin.

Faderens forældre var:
Niels Christian Nielsen og Anine Helene[?] Jensen.

Det er hvad jeg har i linien, samt nogle søskende.

På nettet har jeg fundet en som har nogle Hjaltelin i Randers, men jeg
kan ikke umiddelbart se sammenhængen. Navnet er jo ikke almindeligt i
Danmark (hvor mon det stammer fra - Island?).

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk

Fra : aafe

Dato : 25-01-04 00:25

On Sat, 24 Jan 2004 23:40:11 +0100, Kurt Hansen wrote:

>På nettet har jeg fundet en som har nogle Hjaltelin i Randers, men jeg
>kan ikke umiddelbart se sammenhængen. Navnet er jo ikke almindeligt i
>Danmark (hvor mon det stammer fra - Island?).

Der er også nogle Hjaltelin'er i Kolding, og de Hjaltelin'er der er i
FamilySearch, er enten fra Danmark eller USA, og ingen andre steder.

mvh
Arne

Fra : aafe

Dato : 25-01-04 00:35

On Sun, 25 Jan 2004 00:24:35 +0100, aafe wrote:

>Der er også nogle Hjaltelin'er i Kolding, og de Hjaltelin'er der er i
>FamilySearch, er enten fra Danmark eller USA, og ingen andre steder.

Dansk Biografisk leksikon bind 7:

458-460 Hjaltalín, Jón Jónsson, 1807-82, Læge
460 Hjaltalín, Oddur Jónsson, 1782-1840, Læge, Botaniker
461 Hjaltalín, Thorstein Elias, s. Hjaltelín
462 Hjaltelin (Hjaltalín), Thorstein Elias, 1771-1817, Maler

mvh
Arne

Fra : Show The Andersens

Dato : 25-01-04 11:40

--
For at undgå spam bedes du ved direkte svar skrive til:
Afsenderens tre forbogstaver @bear.dk
"aafe" <intet@svar.dk> wrote in message
> On Sun, 25 Jan 2004 00:24:35 +0100, aafe wrote:

> 458-460 Hjaltalín, Jón Jónsson, 1807-82, Læge
> 460 Hjaltalín, Oddur Jónsson, 1782-1840, Læge, Botaniker

IDen danske Lægestand 1891 er der inden læger der hedder Hjartelin

Annette Jordan Andersen

Fra : aafe

Dato : 25-01-04 16:05

On Sun, 25 Jan 2004 11:39:34 +0100, "Show The Andersens" wrote:

>IDen danske Lægestand 1891 er der inden læger der hedder Hjartelin

Det tror jeg gerne, men jeg gengav også blot fra indekseringen af

Fra : Show The Andersens

Dato : 25-01-04 21:36

--

> Det tror jeg gerne, men jeg gengav også blot fra indekseringen af
> Dansk Biografisk Leksikon bind 7.

Jamen svaret var også bare for at spare Kurt for at lede i det bogværk )

Annette

Fra : aafe

Dato : 25-01-04 22:06

On Sun, 25 Jan 2004 21:36:20 +0100, "Show The Andersens" wrote:

>Jamen svaret var også bare for at spare Kurt for at lede i det bogværk )

Ja, okay

mvh
Arne

Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-01-04 10:16

Sun, 25 Jan 2004 00:24:35 +0100, skrev aafe:

>Der er også nogle Hjaltelin'er i Kolding, og de Hjaltelin'er der er i
>FamilySearch, er enten fra Danmark eller USA, og ingen andre steder.

Yes, ham i Kolding (med efterkommere) er en bror til ham jeg skal
besøge i Thy senere i dag. Jeg kigger nærmere på FamilySearch.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 26-01-04 01:00

Kurt Hansen <kurt@FJERNDETTEtowle.dk> skrev Sun, 25 Jan 2004 10:15:32
+0100

>Yes, ham i Kolding (med efterkommere) er en bror til ham jeg skal
>besøge i Thy senere i dag.

"ham i Thy" er det ikke Harry Hjaltelin (kendt som medstifter af
græsrodsbevægelsen LR 80 i slutningen af 70'erne).?

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Kurt Hansen

Dato : 26-01-04 09:37

Mon, 26 Jan 2004 01:00:23 +0100, skrev Arne Feldborg:

> [...]

>"ham i Thy" er det ikke Harry Hjaltelin (kendt som medstifter af
>græsrodsbevægelsen LR 80 i slutningen af 70'erne).?

Jo, netop. Senest var han 1. viceamtsborgmester i Viborg amt og i det
hele taget svigter hans engagement i samfundsforhold aldrig. En enkelt
eftermiddag er ikke nok, når man besøger Ny Lønnerupgård

Fra : Göran Wennerström

Dato : 01-02-04 18:57

"aafe" <intet@svar.dk> skrev

> Der er også nogle Hjaltelin'er i Kolding, og de Hjaltelin'er der er i
> FamilySearch, er enten fra Danmark eller USA, og ingen andre steder.

Det er også nogle på Færøerne, søg på www.nummar.fo så får du deres
telefonnummer og adresse.

Venlig hilsen Göran.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 25-01-04 09:38

"Kurt Hansen" <kurt@FJERNDETTEtowle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan ikke umiddelbart se sammenhængen. Navnet er jo ikke almindeligt i
> Danmark (hvor mon det stammer fra - Island?).

Jeg er ikke i tvivl om, at det stammer fra Island.
Prøv at søge på "Hjaltalin" på Familysearch, og du
vil få en vrimmel af islændinge. Brug Ancestral File,
og du vil kunne følge anetavlerne.
Hvis du søger på "Hjaltelin" (altså "e" i stedet for!)
får du kun ganske få navne i Danmark, nemlig
faderen Benjamin Hjaltelin som gifter sig med
moderen Henriette, og får et par børn. Disse kan
muligvis være forfædre til dem, du søgte, men ikke
nødvendigvis.

Så igang med Hjaltalin -og Familysearch.

God fornøjelse.

Mvh.Bodil.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 25-01-04 09:57

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> muligvis være forfædre til dem, du søgte, men ikke
> nødvendigvis.
>
> Så igang med Hjaltalin -og Familysearch.

Og du kan godt forberede dig på en stor oplevelse....
Prøv nr. 35, Soffia Thorgerdur Ingimundardottir HJALTALIN
Gender: F Birth/Christening: < 1855 <, Of Holar, Hjaltadalur, Iceland>

Hendes aner kan spores gennem Island, Norge, Finland og Rusland -
i vikingernes fodspor, men naturligvis kun på den mandlige side.
Og så tror jeg også, at du gennem stednavnet har en forklaring på
det besynderlige navn - "Hjatladalur" - "Hjalte-dalen", hvad end så
Hjalte betyder, men jeg tror, at det er et mandsnavn, så det må betyde
"Hjaltes dal".

Tilsyneladende er de andre Hjaltelin'er på Island ikke direkte i familie
med hende og hendes kongelige ophav - men det er de jo nok, når det
kommer til stykket. De stammer alle fra Jon Oddsson Hjalteline -
sandsynligvis
en sidegren til den anden linie.

Mvh.Bodil.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 25-01-04 10:10

> [...]
> med hende og hendes kongelige ophav - men det er de jo nok, når det
> kommer til stykket. De stammer alle fra Jon Oddsson Hjalteline -

JOHN HERBERT ARNASON
9490 214 ST
LANGLEY BC
CANADA V1M 1T3

Telefonnummer: (604) 888-6264 (husk kaldenummer til Canada)
Adresse og telefonnummer er gyldigt, fundet på "People Finder".

er manden, som har indsendt disse oplysninger til Familysearch.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-01-04 10:19

Sun, 25 Jan 2004 09:56:56 +0100, skrev Bodil Grove Christensen:

>Og du kan godt forberede dig på en stor oplevelse....

Det vil jeg da glæde mig til

Fra : Erling Vester Jacobs~

Dato : 26-01-04 18:11

Kære Kurt Hansen,

Hjaltalín er en islandsk slægt, der både har været i Norge, på Bornholm,
i Vendsyssel, ved Mariager, omkring Flensborg - og Harry fra LR 80 i
Thy, som jeg jo så udmærket husker fra dengang i 1979-1980.

Jeg har set mig omkring på nettet og fundet en hel del Hjaltelin'er i de
nuværende og tidligere danske områder.

De er vanskelige at styre, da mange af dem undertiden kun optræder med
patronym, og da Hjaltelin - den danske form for Hjaltalín - staves både
Jaltalin, Jaltelin, Hjaltalind og hvad ved jeg.

Kirkesangeren Benjamin fra Svenstrup, som først springer frem på nettet,
er næppe bror til de to læger, som optræder i Dansk Biografisk Leksikon,
og som begge er sønner af en meget børnerig islandsk præst og
salmedigter.

Men på den anden side er der en del, der tyder på, at flere af
Hjaltelin'erne har udskiftet deres islandsk-klingende fornavne med mere
dansklydende, efter at de er flyttet fra fødeøen til Danmark, ligesom
de har fordansket deres slægtsnavn.

Er du kommet videre? Mine notater er - notater. Jeg har lavet en enkelt
ged-fil, men har det meste er notater i WORD-dokumenter. Jeg har også
fundet et par gamle fotos. Du kan naturligvis få det alt sammen nu, men
jeg leder videre.

- Endnu er der ikke ret meget, der peger mod Mors, bortset fra en
provst, der er født i Øster Assels, som blev gift med en Hjaltelin.

Venlig hilsen

Erling Vester Jacobsen

Fra : Erling Vester Jacobs~

Dato : 27-01-04 08:59

Nu har jeg fået lidt styr på nogle af Hjaltelinerne i Danmark:

Efterkommere efter Hans Hjaltalín

Hans Hjaltalín, islandsk købmand i København, født ca. 1745, gift
Nikolaj kirke, København, 5.5.1786, med Sophie Cathrine Wentzel, født
ca. 1760.

1. Abeline Hjaltalín, født Island 1787, gift 8.11.1821 Frue Kirke,
København med Frederich Ludvig Lund, købmand i Løgstør, født
Tostrup-Roum, ca. 1796, søn af sognepræst Thomas Lund og Anna Christine
Fischer, død mellem folketællingerne 1845 og 1850, hvorefter enken
flyttede ind hos sin søster og svoger (og svigerfar) - se nedenfor.

2. Elisabeth Dorthea Hjaltalín, født Island 17.3.1789, død 12.5.1874,
gift 19.9.1837 Dronninglund, Hjørring, med Thomas Lund, provst, R. født
Øster Assels 1769, død Aalborg 25.5.1860, søn af kancelliråd Thomas Lund
og hustru Birgitte Sophie Friis.
Han blev gift 1. gang Nikolaj kirke, København, 9.4.1794 med Anna
Christine Fischer, død Kornum Løgsted (Løgstør) 27.9.1826. Sønnen
Frederich Ludvig af det 1. ægteskab (med 5 sønner og 2 døtre), blev gift
med Abeline Hjaltalín, se ovenfor.

3. Mathilde Marie Hjaltalín, født Island ca. 1791

4. Wilhelm Wentzel Hjaltalín, født Island ca. 1792

5. Caroline Christiane Hjaltalín, født Island ca, 1793

6. Benjamin Hjaltalín, kirekesanger og skolelærer, født ca. 1793,
Island, død 1869, gift 11.1.1820, Nibe, med Henriette Margrethe Aagaard,
født ca. 1789, datter af Christen Aagaard til Fuglsig og Henriche
Margrethe Wederking. Hun var gift 1. gang med Nibe-købmanden Christen
Asp (1774-1816). I hendes 1. ægteskab var 3 børn, som ikke nævnes her.

6.1. Christian Wilhelm Hjaltelin, købmand, døbt 26.2.1823, Nibe, død
26.5.1879, Randers, gift med Ane Axelsen, født 19.3.1840.

6.2. Sophie Cathrine Hjaltelin, døbt 27.8.1827, Nibe. Nævnes ikke i FT
1834 eller senere og er muligvis død som barn.

6.3. Carl Johan Hjaltelin, sadelmager, døbt, 26.7.1829, Svenstrup ved
Mariager, død 18.3.1901, Randers, gift med Nielsine Andersen, født
25.8.1839, død 25.3.1863.

6.3.1. Henriette Nielsine Christine Hjaltelin, født 17.3.1863.

6.4. Joseph Hjaltelin, døbt 17.4.1832, Svenstrup.

6.5. Hans Sophus Hjaltelin, landmand, døbt 3.8.1834, Svenstrup, gift med
Karen Marie Larsen, født 18.9.1839

7. Vilhelmine Hjaltalín, født Island abt 1796, gift Garnisons kirke,
København, 28.4.1818, med kaptajn ved 3die Jydske Regiment Lauritz Peter
Sattrup, født ca. 1794, død Aalborg mellem 1840 og 1845.

8. Eleonore Sophie Hjaltalín, født Island ca. 1799, gift Mariager
30.5.1829, med Søren Thomasen, møller, født Øster Tørslev, Randers, ca.
1795.

9. En søn, født 1800, endnu udøbt ved FT 1801.

_____

Andre Hjaltelin i København

1. Sivert Helgesen (Helgasson) Hjaltelin, urtekræmmer, død 1831
Ved FT. 1845 drev den 61-årige enke Cecilie Amalie forretningen i Gammel
Mønt, København med sønnen:

1.1. William Theodor Hjaltelin, født København ca. 1820. I 1850 var han
skræddermester, fortsat ugift

2. Erland Helgesen (Erlendur Helgasson) Hjaltelin, død før 1845,
trolovet Gudhjem 11.09 1809, gift Gudhjem 16.10 1809 med Wilhelmine
Elisabeth Holm, døbt Svaneke 1.9.1782, datter af konstabel Hans Henrik
Holm og Birthe Jensdatter.
I FT 1845 og 1850 bor Wilhelmine som syerske og enke hhv. i Sofiegade i
København og i Blistrup i Frederiksborg amt

_______

Hjaltelin fra Norge i København:

E. Hjaltelin, død før 1845, gift med Mette Carthrine Presnager, født
Christiania, Norge ca. 1777

1. Nanna Cathrine Hjaltelin, født ca. 1805, Porsgrund, Norge

2. Niels Melstedt Hjaltelin, virkelig etstaråd, født ca. 1807,
Porsgrund, Norge, død 30.3.1872

3. Bolette Margrethe Hjaltelin, født ca. 1809, Flensborg, Slesvig

4. Helene Hjaltelin, født ca. 1811, Flensborg, Slesvig

5. Pauline Hjaltelin, født ca. 1813, Flensborg, Slesvig

Alle boede endnu ugifte sammen med moderen i Amaliegade i København ved
FT 1850.

Mellem 1807 og 1809 er den norske Hjaltelin-familie flyttet fra
Porsgrund, Telemark, Norge, til Flensborg, Slesvig. E Hjaltelin købte en
ejendom i Porsgrund i 1800, som han solgte 1804. Familien ses ikke i FT
for Porsgrund fra 1801.

Brandmatrikel nr. 49 - Vestregate 12, Porsgrund, Telemark: Skøde fra Wm.
Sørensens enke, Claudia Olsdtr. og sønn Søren Willumsen til E.
Hjaltelin, tinglyst 1800. -> Skøde fra E. Hjaltelin til overtoldbetjent
Rasmus Zuschlag tinglyst 1804. Ifølge brandtaksationen 1807 indeholdt
huset (17 × 12 alen), 3 værelser og køkken samt fadebur, stald og
brændeskjul.
Fra: Christian Abrahamsen: Solum - Porsgrund. Det gamle "Vessia".
Porsgrunn 1991

_______

Salmedigterens sønner i København:

Jon Oddson Hjaltalín, salmedigter, sognepræst, Hals, Island, født
13.9.1748, død 25.12.1835, gift 1. 1780 med Gudrun Jónsdottir, født
1763, død 1798. Gift 2. gang 4.7.1799 med Gróa Oddsdottir, døbt
6.10.1775, død 8.7.1834.

Blandt 1. ægteskabs børn studerede én i Danmark.

Oddur Jónsson Hjaltalín, læge, botaniker, født 12.7.1782, død 12.5.1840
i Island. Gift 1. gang1806 med Dorothea Georgiana Heinson, f. Bornemann,
gift 2. gang 1838 med Sigridur Bjørnsdatter. Oddur Hjaltalín levede sit
liv i Island og huskes som forfatter til den første islandske botanik.

Blandt 2. ægteskabs børn blev én kendt i Danmark:

Jon Jonsson Hjaltalín, læge, født 21.4.1807, død 8.6.1882, gift 1840 med
Karen Jacobine Baagøe, født1866, Datter af handelsbestyrer H. H. Baagøe
i Reykjavik Ægteskabet var barnløst.
Jon Hjaltelin var meget aktiv i Danmark og huskes bl.a. for opretgtelsen
af Klampenborg Kurbadeanstalt.
______

Jeg håber, andre kan have lidt fornøjelse af, hvad jeg har samlet
sammen.

Venlig hilsen

Erling Vester Jacobsen

P.S. Jeg har flere notater om ovenstående for interesserede. Og jeg har
fundet tre gamle fotos.

Fra : Erling Vester Jacobs~

Dato : 27-01-04 10:23

P.P.S. Det lader til, at Hjaltalín-slægten er omtalt i Personalhistorisk
Tidsskrift 1905, side 252. Og Islandsk købmand Hjaltelin i årgang 1914,
side 38. Her i Kina har jeg ikke adgang til Persh. T., men prøv at se på
et bibliotek. Måske er hele arbejdet allerede lavet for 100 år siden?

VH

Erling

Fra : Kurt Hansen

Dato : 27-01-04 15:46

Tue, 27 Jan 2004 09:22:55 +0000 (UTC), skrev Erling Vester Jacobsen:

> [...]
>side 38. Her i Kina har jeg ikke adgang til Persh. T., men prøv at se på
>et bibliotek. Måske er hele arbejdet allerede lavet for 100 år siden?

Mange tak for dit forrige indlæg og denne henvisning. Jeg vil bestille
Personalhistorisk Tidsskrift og studere, for man kunne jo godt få den
tanke, at de seneste Hjaltelin-generationer er efterkommere efter ham.