Matsonic MS8157E chipset MEGET varmt...
Fra : Laziter [9440]

Dato : 25-01-04 17:47

Hejsa

Jeg fejl-flashede for nyligt min BIOS, sendte den så afsted for at få den
ordnet igen..
Så langt så godt, den virker nu..
Men...
Mit chipset er pludseligt blevet ufatteligt varmt, så varmt at jeg brænder
fingrene på kølerprofilen (passiv) dertil, det har aldrig været sådan før.
Hvad kan det være? Jeg mener da ikke at en BIOS kan lave sådan et nummer...

Mvh
Benjamin
laziter@NOSPAMgyxi.dk (fjern NOSPAM)

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-04 20:04

Laziter [9440] wrote:

> Jeg fejl-flashede for nyligt min BIOS, sendte den så afsted for at få den
> ordnet igen..
> Så langt så godt, den virker nu..
> Men...

Huskede du at bruge CLEAR_CMOS-jumperen efter du satte den i igen?

> Mit chipset er pludseligt blevet ufatteligt varmt, så varmt at jeg brænder
> fingrene på kølerprofilen (passiv) dertil, det har aldrig været sådan før.
> Hvad kan det være?

Lyder som om det får alt for høj spænding.

> Jeg mener da ikke at en BIOS kan lave sådan et nummer...

Jo, hvis du fik flashet en nyere Bios-version i end du havde før, og
defaults har ændret sig mellem de to versioner, så kan det give
mærkelige problemer, indtil man bruger den jumper.

Fra : Laziter [9440]

Dato : 25-01-04 22:31

"Jens C. Hansen [Odense]" <"[usenet]±[greylion]=[dk]"> skrev i en meddelelse

> Huskede du at bruge CLEAR_CMOS-jumperen efter du satte den i igen?

Ups, nej det har jeg ikke gjort..

> Lyder som om det får alt for høj spænding.

Har tjekket alle spændinger og de ligger som de skal.

> Jo, hvis du fik flashet en nyere Bios-version i end du havde før, og
> defaults har ændret sig mellem de to versioner, så kan det give
> mærkelige problemer, indtil man bruger den jumper.

Den tager jeg lige og flytter over, mange tak skal du have

Mvh
Benjamin

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-04 23:09

Laziter [9440] wrote:

> Den tager jeg lige og flytter over, mange tak skal du have

Husk at flytte den tilbage igen.

Fra : Laziter [9440]

Dato : 24-01-04 11:24

> Husk at flytte den tilbage igen.

Er gjort, stadig lige varm

Er der nogen der skal have sig et spejlæg? *GG*

Mvh
Benjamin

P.S.
Opdagede lige at min dato ikke passede.. Er justeret nu.. Sorry

Fra : Laziter [9440]

Dato : 25-01-04 11:37

"Laziter [9440]" <laziter@NOSPAMgyxi.dk> skrev i en meddelelse

> P.S.
> Opdagede lige at min dato ikke passede.. Er justeret nu.. Sorry

Hehe, og så man det igen... Var lige overbevist om at det var lørdag..
NU passer tid og dato.. Håber jeg *GG*

Mvh
Benjamin

Fra : Laziter [9440]

Dato : 26-01-04 00:18

> [...]
> fingrene på kølerprofilen (passiv) dertil, det har aldrig været sådan før.
> Hvad kan det være? Jeg mener da ikke at en BIOS kan lave sådan et

Har løst problemet..
Jeg havde købt en GlobalWin Twin køler (model TAK-68), det var åbenbart den
der var kilden til mit problem.
Har netop sat standard køleren i maskinen igen, og nu er chipsættet ikke
mere end lunkent.
Ja, man fatter intet, hvordan hulen kan en CPU køler få chipsættet til at
blive brændende varmt?

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-04 12:43

Laziter [9440] wrote:

> Har løst problemet..
> Jeg havde købt en GlobalWin Twin køler (model TAK-68), det var åbenbart den
> der var kilden til mit problem.

Man må helst ikke trække mere end ca. 2 Watt fra hvert blæserstik på
bundkortet.
Dvs. i praksis ikke mere end én blæser sat til hvert stik.

> [...]
> mere end lunkent.
> Ja, man fatter intet, hvordan hulen kan en CPU køler få chipsættet til at

Det lyder som om noget af spændingsreguleringen på det bundkort er vildt
dårligt designet, men jeg ville egentlig heller ikke forvente andet af
et Matsonic..

Fra : Laziter [9440]

Dato : 26-01-04 13:21

> [...]

> Det lyder som om noget af spændingsreguleringen på det bundkort er vildt
> dårligt designet, men jeg ville egentlig heller ikke forvente andet af

Tja, men sjovt nok så var blæserne slet ikke sat til bundkortet, jeg har en
ThermalTake Hardcano 7 siddende til at styre blæserne med, og de modtager
strøm direkte fra PSU'en gennem HC7. Det eneste der var tilsluttet
bundkortet var ledningen til omdrejnings-sensoren.
Så jeg forstår slet ikke hvordan de to ting hænger sammen.
Matsonic er nu ikke det værste firma jeg har haft bundkort fra, det er
klippestabilt, ikke på noget tidspunkt gik min computer ned til trods for
den høje temp. på chipsættet. Desuden ligger alle spændinger stabilt iflg.
MBM, ikke noget med at de danser rundt, og det er endda uden det berømte P4
stik, som der heller ikke er på mit bundkort. Det eneste jeg egentligt har
imod Matsonic, er deres BIOS, man kan ikke indstille ret meget, ingen OC alt
vedr. CPU er styret via PnP, ingen mulighed for at indstille nedlukning af
computer ved for høj temp. (ikke nogen synlig i BIOS ihvertfald).

Mvh
Benjamin