Hjemmebio
Fra : Lars Hoffmann

Dato : 24-01-04 12:39

Ofte har vi diskuteret hjemmebio vs rigtige biografer. Her er en trist
liste af grunde til hvorfor offentlige biografer ikke trækker så meget
længere:
http://theater.stevejenkins.com/articles/reasons.html

Endvidere kan jeg da anbefale at man tager et kik på den hjemmebio ham
gutten har konstrueret, den er - omend speciel - ganske imponerende.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 24-01-04 13:20

Lars Hoffmann skrev:

> Ofte har vi diskuteret hjemmebio vs rigtige biografer. Her er en trist
> liste af grunde til hvorfor offentlige biografer ikke trækker så meget
> [...]

Tja, jeg må give ham ret langt hen ad vejen. Og man kunne endda føje
mange punkter til. Normalt går jeg til pressevisningerne, hvor man har
en halv sal for sig selv, men i sidste uge var jeg for første gang i
mange måneder til en almindelig forestilling. Noget, der slog mig, var
den konstante uro under filmen i den fyldte sal.

Hvert tiende sekund var der én, der hostede. Under hele filmen knitrede
slikposer - i et afsindigt højt toneleje. Hvorfor sælger biografen ikke
slik i lydløse poser? Folk omkring mig vendte og drejede sig,
småsnakkede og forlod salen i tide og utide - nogle gange gik de endda
ind foran projektørlyset. Jeg havde lykkeligt glemt alt om, at en
forestilling kunne være sådan.

Omvendt må jeg sige, at stemningen var en anden end derhjemme. Det var
en komedie, jeg så, og jeg oplevede dem faktisk som væsentligt sjovere,
end humoren berettigede til - simpelt hen pga. de kollektive latterbrøl
i salen. Folk levede sig højlydt ind i filmen, hvilket smittede af på
min egen oplevelse.

> Endvidere kan jeg da anbefale at man tager et kik på den hjemmebio ham
> gutten har konstrueret, den er - omend speciel - ganske imponerende.

Dybt imponerende - som taget ud af mine egne drømme! Nogen bud på, hvad
projektet har kostet ham? Han vil nemlig ikke selv ud med det.

--
Mvh. Peter | http://filmsvar.dk | http://filmnet.dk |
"Jeg har fået hemmeligt telefonnummer med 13 cifre, så det er ekstra

Fra : Nicolai Zoffmann Hei~

Dato : 24-01-04 14:45

Peter Bjerre Rosa wrote:
> [...]
> mange måneder til en almindelig forestilling. Noget, der slog mig, var
> den konstante uro under filmen i den fyldte sal.

Amen!

Hver gang jeg betaler for en forestilling bliver jeg overrasket, og skuffet
og al den uro der i salen.
hygge,
Nicolai

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 24-01-04 13:46

Lars Hoffmann wrote:

> Ofte har vi diskuteret hjemmebio vs rigtige biografer. Her er en trist
> liste af grunde til hvorfor offentlige biografer ikke trækker så meget
> [...]

Nu smører han lidt vel rigeligt på. Minder ikke om de oplevelser jeg har i
biografen. Lidt gener og småstøj er det eneste. Jeg synes til gengæld jeg
har en dårlig vane med kun at se filmen med et halvt øje og filmen bliver
afbrudt flere gange m. tissepauser, slik der skal sendes rundt, filmen
bliver diskuteret inden den er færdig o.lign.

> Endvidere kan jeg da anbefale at man tager et kik på den hjemmebio ham
> gutten har konstrueret, den er - omend speciel - ganske imponerende.

Imponerende, men interriøret er, rent æstetisk, rædselsfuldt.

Mark

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 24-01-04 13:48

Mark Thomas Gazel wrote:

> [...]
> og filmen bliver afbrudt flere gange m. tissepauser, slik der skal
> sendes rundt, filmen bliver diskuteret inden den er færdig o.lign.

.... når filmen ses hjemme, skulle der lige rundes af.

Mark

Fra : Morbid Angel

Dato : 24-01-04 14:05

On Sat, 24 Jan 2004 13:48:29 +0100, "Mark Thomas Gazel"
<markgazel@hotmail.com> wrote:

>... når filmen ses hjemme, skulle der lige rundes af.
>
>Mark

Jeg er enig jeg får altid mest ud af at se film i biffen eller alene
hjemme.
Når vi et par-tre kammerater ser film her hjemme, går det med meget
snak og kommentarer til filmens handling.
Også snak om hvilke pizzaer vi skal have bestilt =)

Jeg plejer at se filmene igen alene et stykke tid efter, hvis den var
god for at få hele nydelses oplevelsen med.

Syntes ikke at der er megen støj og gener ved at gå i biffen.

Mvh

MA

///
Mine Dvd Film http://www.dvdprofiler.com/mc.asp?alias=MorbidAngel

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 24-01-04 13:58

Mark Thomas Gazel escribió / skrev

> Imponerende, men interri›ret er, rent ‘stetisk, r‘dselsfuldt.

Ja det er heller ikke min stil, men respekt for engagementet!

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 24-01-04 15:12

Lars Hoffmann wrote:

> Mark Thomas Gazel escribió / skrev

> Ja det er heller ikke min stil, men respekt for engagementet!

Uha ja. Det må have kostet boksen at lave.

Mark

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 24-01-04 15:13

> http://theater.stevejenkins.com/articles/reasons.html
> Endvidere kan jeg da anbefale at man tager et kik på den hjemmebio ham
> gutten har konstrueret, den er - omend speciel - ganske imponerende.

http://theater.stevejenkins.com/gallery/complete/

Hvem hulen er den her fyr? Leonardo DiCaprio?

Elsker stilen, selv om jeg godt kan se hvorfor andre ville finde den
ulækker...

Fra : Anders Houmark

Dato : 24-01-04 15:57

Lars Hoffmann wrote:
> Ofte har vi diskuteret hjemmebio vs rigtige biografer. Her er en trist
> liste af grunde til hvorfor offentlige biografer ikke trækker så meget
> [...]

Han har da ret i enkelte ting.. ca. halvdelen tror jeg.. Men det med at
dukke op 45 min forinden for at "få det gode sæde".. Det kan jo klares via
pladsresevering over nettet, tager ikke 2 min at gøre.
Her i Svendborg oplever jeg heller ikke folk der taler sammen under filmen..
Ikke voldsomt, det kan da godt være der lige bliver vekslet et "wow fed
effekt" eller lign. med sidemanden.. Men det lader jeg mig ikke gå på af,
det vil sikkert være langt værrere hvis man så filmen derhjemme.. Jeg er
selv slem til, at kommentere film jeg ser (siger dog intet i biffen)..

Og folk der sparker i sædet foran dem.. Eller tager fødderne op på sædet
(99% har altid deres snavsede sko på, og 10% af dem vil altid kommentere, at
biografsalen ser "snasket ud".)... Er de bare dårlig opdraget eller? Må
sige, at eneste gang jeg har oplevet folk sparke i sædet, var da der sad en
skoleklasse fra København på rækken bag mig..

Mobiltelefoner? Tjah, jeg har aldrig hørt en mobiltelefon i biografen (og
det er ikke fordi den er ikke skærmet).. Og jeg hader mobiltelefoner, så jeg
lægger jo nok "mere mærke til det" end andre ville gøre..

Og aircondition? Ja herhjemme er der alt for varmt om sommeren, vi har ikke
aircondition.. Det er der i biografen, den er ihvertfald altid dejlig kold
at komme ind i.

Udover det er det jo ikke ligefrem os alle som har råd til at lave en
hjemmebio.. Det største problem er måske manglende plads, det er ikke lige
alle som har huse på 200 kvadratmeter og hvor man samtidig kan afsætte 30
(?) til hjemmebio... Næste problem er pengene, sådan en bio er ikke gratis

> Endvidere kan jeg da anbefale at man tager et kik på den hjemmebio ham
> gutten har konstrueret, den er - omend speciel - ganske imponerende.
> Med venlig hilsen
> Lars Hoffmann

Hehe.. Jeg fik tilsendt linket her forleden, og jeg var lige ved at kaste op
:)..
Alle kan købe en guldspray til 29 kroner og misbruge den, så 30% af alt
inventaret er guldfarvet.. Selv håndtagene på køkkenlågerne er i "guld" ..
og de der tydeligt-fake-marmor-søjler vil jeg slet ikke kommentere

Der er lagt virkelig meget energi i fremstillingen, men jeg synes det er
ærgeligt det er blevet så grimt.. Der er alt for mange ting derinde, ikke
nok med 40cm brede rammer rundt om vinduerne, så ser det også sådan ud i
loftet som er delt ind i firkantede guldrammer.. og inden i dem er der runde
guld rammer..... det bliver bare for meget :)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 24-01-04 16:43

Anders Houmark skrev:

> Han har da ret i enkelte ting.. ca. halvdelen tror jeg.. Men det med
> at dukke op 45 min forinden for at "få det gode sæde".. Det kan jo
> klares via pladsresevering over nettet, tager ikke 2 min at gøre.

Ja, herhjemme. Men mange steder i udlandet er der ikke noget, der hedder
nummerede pladser.

--
Mvh. Peter | http://filmsvar.dk | http://filmnet.dk |
"To alcohol! The cause of - and solution to - all of life's problems!"

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 24-01-04 16:44

Peter Bjerre Rosa skrev:

> Ja, herhjemme. Men mange steder i udlandet er der ikke noget, der
> hedder nummerede pladser.

Det er der i øvrigt heller ikke noget, der hedder herhjemme. Til gengæld
hedder det "nummererede". Suk.

--
Mvh. Peter | http://filmsvar.dk | http://filmnet.dk |
"Very clever, Worf. Eaten any good books lately?"

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 24-01-04 17:16

Anders Houmark escribió / skrev

> Han har da ret i enkelte ting.. ca. halvdelen tror jeg

For mig beh´ver han blot at have ret i en enkelt eller to, og så kan
hele biografoplevelsen ødelægges.

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 24-01-04 17:42

Anders Houmark wrote:

> [...]
> alt inventaret er guldfarvet.. Selv håndtagene på køkkenlågerne er i
> "guld" .. og de der tydeligt-fake-marmor-søjler vil jeg slet ikke

Det er det jeg plejer at kalde porno-agtigt i betydningen plat og billigt,
eller som det hedder på godt nudansk: cheesy og tacky.

Men godt initiv.

Mark

Fra : Rune Zedeler

Dato : 28-01-04 16:20

Lars Hoffmann wrote:
> Ofte har vi diskuteret hjemmebio vs rigtige biografer. Her er en trist
> liste af grunde til hvorfor offentlige biografer ikke trækker så meget
> [...]

Hmmm.
Som andre har påpeget, så er en del af grundene ikke relevante i dk.
Endelig er den væsentligste grund til, at jeg foretrækker at se film i
biografen, at dvd-opløsningen er for lav. ca. 720*500 (eller hvad det nu
er) kan altså ikke hamle op med 35mm-film.
Dette kræver selfølgelig dels, at filmen ikke er filmet med et billigt
digitalkamera (farvel, alle nyere danske film), og dels, at biografens
lærred ikke er så latterligt stort, at det er umuligt at stille skarpt
på (farvel, cinemaxx).
Men en ordentlig film i en ordentlig biograf, så kan dvd altså godt
vinke farvel.
Vi har haft denne diskussion så ofte, at jeg ikke gider at komme med
eksempler igen.

> Endvidere kan jeg da anbefale at man tager et kik på den hjemmebio ham
> gutten har konstrueret, den er - omend speciel - ganske imponerende.

Gyys.

-Rune