Starship Troopers
Fra : Mike

Dato : 23-01-04 12:55

Sad lige og så ovennævnte på 3+ igår aftes. Jeg kunne ikke lige blive
enig med migselv om det var en vaskeægte Q-Film, eller om den var
satirisk ment?.. Nogen der har en mening?

/Mike

Fra : David Rasmussen

Dato : 23-01-04 13:05

Mike wrote:
> Sad lige og så ovennævnte på 3+ igår aftes. Jeg kunne ikke lige blive
> enig med migselv om det var en vaskeægte Q-Film, eller om den var
> satirisk ment?.. Nogen der har en mening?

Jeg kender i hvert fald filmfolk som synes at den er genial fordi den er
så overdrevet corny. Manuskriptet er 100% 50'er-agtigt i sin
"uskyldighed". Jeg ved ikke helt om det er med vilje eller hvad. Paul
Verhoeven er jo ikke ligefrem noget geni, efter min mening...

/David

Fra : sniper_Nolight

Dato : 23-01-04 13:16

> [...]
> "uskyldighed". Jeg ved ikke helt om det er med vilje eller hvad. Paul
> Verhoeven er jo ikke ligefrem noget geni, efter min mening...

jeg synes derimod filmen er genial i hele sin stil - lissom Robocop. Den kan
ikke sammenlignes med noget andre har lavet - desuden er efffekterne
topklasse og holder stadig - Two Thumbs Up.
Ved ikke hvor satirisk den er, men hele den overdrevne stil gør filmen
enestående. Film af den salgs leder jeg ikke efter det helt store budskab i,
andet end at blive 100% underholdt og det klarer den til et 13-tal. Kan
nogen anbefale Superbit udgaven? - mht billede og lyd vil jeg tro det er i
orden, men er dne på nogen måde cuttet?
--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-04 14:01

<snip>

> [...]
i,
> andet end at blive 100% underholdt og det klarer den til et 13-tal.

Filmen er en ætsende satire over, hvad krig gør ved folk og hvor nemt
fascismen kommer til at ligne en ganske fornuftig løsning.
Prøv at komme til at høre Verhoevens kommentarspor (og prøv at tælle, hvor
mange gange han taler om "bøgs")

venlig hilsen, Martin Skovbo

--
http://www.dvdprofiler.com/mycollection.asp?alias=Hobnobs

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 26-01-04 14:50

"Martin Skovbo" <ms/snabel-a/rudekuvert/dot/dk> skrev i en meddelelse

> Filmen er en ætsende satire over, hvad krig gør ved folk og hvor nemt
> fascismen kommer til at ligne en ganske fornuftig løsning.

Interessant synspunkt - jeg har nu opfattet de ultrakonservative holdninger
som ægte nok. Romanen er da vist et ægte ultra-højre-manifest eller hvad?
(Jeg har ikke læst den). I hvert fald har film og bog været kult blandt unge
på ultrahøjrefløjen.

Mikkel

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-04 20:03

"Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@FJERNfabel.dk> skrev

<snip>

> [...]
> som ægte nok. Romanen er da vist et ægte ultra-højre-manifest eller hvad?
> (Jeg har ikke læst den). I hvert fald har film og bog været kult blandt

Så læs bogen - jeg har selv læst den for umindelige tider siden, men er i
tvivl om den er satire eller højremanifest - men hælder til det sidste.
Jeg er villig til at rette min formulering til: "Filmen er *tænkt som* en
ætsende satire......... o.s.v." og det bygger ikke på "et interessant
synspunkt" men på instruktørens ret så umisforståelige udtalelser på
kommentarsporet.
Jeg ved godt, at der for lang tid siden var en hidsig diskussion her i
gruppen om hvorvidt en instruktør vidste noget som helst om, hvad hans værk
betød og hvordan det skulle forstås. I den forbindelse blev jeg enig med mig
selv i, at det er helt ovenud hovskisnovski at afskrive instruktørens
udtalelser, som et par stykker ellers var villige til. Man bør da som et
minimum interessere sig for hans *intention* med værket og kan så selv tage
stilling til, om det lykkedes at komme igennem med den.
Og nu taler vi altså trods alt ikke om "Triumph des willens", emn om en
filmet space-opera. Der sparker røv på den fede måde.

Fra : Morten DH

Dato : 23-01-04 17:09

> Kan
> nogen anbefale Superbit udgaven? - mht billede og lyd vil jeg tro det er i
> orden, men er dne på nogen måde cuttet?

Der er svjv ingen Superbit udgivelser der er klippet - de fleste gange er
der jo bare tale om en re-komprimering af den oprindelige film til video
overførsel... med den ekstra plads det giver når alt det ekstra skrammel,
animinerede menuer og dubbede lydspor er fjernet.

At jeg så lige havde købt den nye collectors edition da de annoncerede
Superbit udgaven kan jeg så kun forbande Colombia/Tristar's røvede release
planer for - de tager serisøt røven på en med det synes jeg... det er i
øvrigt langt tid siden vi har set nye Superbit udgivelser synes jeg... håber
da de sælger godt nok til at forsætte...

Fra : Mr. MC

Dato : 23-01-04 20:59

> [...]
> "uskyldighed". Jeg ved ikke helt om det er med vilje eller hvad. Paul
> Verhoeven er jo ikke ligefrem noget geni, efter min mening...

Suk!

Fra : David Rasmussen

Dato : 23-01-04 21:03

Mr. MC wrote:

> Suk!

Hvad sukker du helt præcist over?

/David

Fra : Peter Holm

Dato : 24-01-04 11:14

David Rasmussen wrote:

> [...]
> "uskyldighed". Jeg ved ikke helt om det er med vilje eller hvad. Paul
> Verhoeven er jo ikke ligefrem noget geni, efter min mening...

Jeg genså Verhoeven's Flesh + Blood i forgårs, og synes jo alsolut det er en
fed film - selvfølgelig er den 80'er agtig, men stadig fed og langt bedre en
feks. Robocop.

Mvh
Peter

Fra : ML-78

Dato : 23-01-04 14:19

Mike skrev:

> Sad lige og så ovennævnte på 3+ igår aftes. Jeg kunne ikke lige blive
> enig med migselv om det var en vaskeægte Q-Film, eller om den var
> satirisk ment?.. Nogen der har en mening?

Det er en satirisk Q-film.

ML-78

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 23-01-04 15:30

"ML-78" <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Det er en satirisk Q-film.

Hvad hulen betyder Q-film?

Fra : David T. Metz

Dato : 23-01-04 16:03

C. H. Engelbrecht wrote:

> Hvad hulen betyder Q-film?

Den er for Quinder ...

David

Fra : Jesper Brogaard

Dato : 23-01-04 19:05

C. H. Engelbrecht wrote:

> Hvad hulen betyder Q-film?

Jeg tror det er et udtryk i forlængelse af (det misfortåede) udtryk B-fim.
Altså en meget dårlig film. De dårligste må så være Z-film. Danske film ka'
være endnu dårlige, den skala går ned til Å-film. Det var vist i 80'erne at
det kom mest til udtryk

Nedenstående er frit efter hukommelsen og med alle mulige personlige
forbehold. Jeg mener at have læst at det forholdt sig således:

Betegnelsen B-film er fra dengang hvor der blev vist to film i amerikanske
drive-in biografer (vistnok). Hovedprogrammet var A-filmen og før den blev
der vist en billigere film, B-filmen. Udtrykket var altså et udtryk for
placeringen i programmet og ikke et udtryk for filmens kvalitet. At
B-filmene så ofte var ringere er egentlig en anden sag. Man betalte sikkert
ikke ret meget ekstra for sår'n et "double feature show".

--
Jesper Brogaard, Denmark, Europe
(Please do not reply by email)

Fra : MP Jakobsen

Dato : 23-01-04 14:54

On Fri, 23 Jan 2004 12:54:42 +0100, Mike wrote:

> [...]
> enig med migselv om det var en vaskeægte Q-Film, eller om den var
> satirisk ment?.. Nogen der har en mening?

Jeg synes ikke det er en Q-film. Jeg synes personligt ikke særligt godt om
den, men den er meget satirisk og jeg synes den tager nogle gode emner op
til diskussion på en interessant måde. Den er jo virkelig provokerende i
sin patriotisme og virker, som Verhoven selv siger, meget fascisistisk.
Problemet med film er for mig at se at hvis man ser på den, som jeg gør,
satirisk og som en provokation, mister den al identifikation og indlevelse
og bliver til en slags joke der bliver kørt alt for langt ud. Får man
derimod den store indlevelse og 'føler' for de latterliggjorte politiske
budskaber filmen udsiger, mister filmen sin egentlige mening og bliver bare
en banal og mat actionfilm.

Problemet er altså lidt at filmen enten bliver en ligegyldig action film,
eller en relativ kedelig politisk satirisk film.

MP

Fra : Mike

Dato : 23-01-04 15:16

In article <hf7tbmxgkrb8$.1o8vh7m50lt6m.dlg@40tude.net>, MP Jakobsen
<"mpej[slet_dette]"@adr.dk> wrote:

> [...]
>
> Problemet er altså lidt at filmen enten bliver en ligegyldig action film,
> eller en relativ kedelig politisk satirisk film.

Ja det ret præcist også sådan jeg har det med den. Bla derfor jeg sad
med sådan en lidt blandet følelse bagefter. Den er hverken Mars Attacks
eller Brazil, men forsøger sig lidt med begge dele, og der synes jeg
den kikser lidt. Uanset hvordan jeg vender og drejer den kan jeg
simpelthen ikke rigtig få øje på hvor kødet skulle være på den... Jeg
kan heller ikke finde ud af om skuespillet er bevidst dårligt, eller
man bare har været ligeglad. Well, jeg medgiver den er lidt speciel og
jeg kan dog godt se hvorfor der er lidt "kult" over den...

/Mike

Fra : Mette

Dato : 23-01-04 15:13

"Mike" <mcvfdkFJERN_DETTE@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Sad lige og så ovennævnte på 3+ igår aftes. Jeg kunne ikke lige blive
> enig med migselv om det var en vaskeægte Q-Film, eller om den var
> satirisk ment?.. Nogen der har en mening?

Jeg mener på ingen måde, at denne film ser ud til at tage sig selv
alvorligt. Nemlig det, at den er så "corny" - Beverly Hills 90210 In Space -
krydret med den klassiske klichéfyldte patriotiske retorik og jalousidrama,
gør, at den er enormt underholdende. Er historien i sig selv fantastisk?
Nej..men måde, hvorpå den præsenteres, er så langt ude, at man ikke kan lade
være med at trække på smilebåndet. Helt klart satire, mener jeg.

Fra : sniper_Nolight

Dato : 23-01-04 15:22

Helt klart satire, mener jeg.

tja så dybt har jeg nu aldrig tænkt over lige netop den film, andet end den
er flot, underholdende og stilmæssigt en coool film, men tænker jeg over det
er den meget satirisk - som Skovbo nævnte det... men set i det lys er filmen
stadig fantastisk... fantastisk er et stærkt udtryk, men lige netop den film
er guld imho.

Fra : Jesper Brogaard

Dato : 23-01-04 19:07

sniper_Nolight wrote:
> [...]
> men set i det lys er filmen stadig fantastisk... fantastisk er et
> stærkt udtryk, men lige netop den film er guld imho.

Reklamefilmene med de dér bugs i stalden - er altså for overdrevne. På den
fede måde, forståes

Fra : sniper_Nolight

Dato : 23-01-04 20:44

> Reklamefilmene med de dér bugs i stalden - er altså for overdrevne. På den
> fede måde, forståes

enig - jeg har tænkt lidt over filmen i sammenhæng med den her tråd og
besluttet det er på tide jeg får købt den superbit udgave

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-04 21:17

"Jesper Brogaard" <me@privacy.net> skrev

<snip>

> Reklamefilmene med de dér bugs i stalden - er altså for overdrevne. På den
> fede måde, forståes

Alle propagandafilmene er for fede - would you like to know more?

Det var i øvrigt virkelig spooky for mig, da jeg så filmen med kommentarer
første gang. Verhoeven paralelliserer flere gange til Amerikas engagement i
Irak og til præsident Bush, og hans brug af medierne. Det fandt jeg en smule
besynderligt, da invasionen kun var en uges tid gammel på det tidspunkt -
temmelig meget
friskere end filmen. Han talte selvfølgelig om Første Irakkrig mens jeg sad
og fulgte med i *Anden Irakkrig*!

Hvis jeg må rette en lillebitte ting: Det hedder altså ikke "bugs", hvis man
har hørt instruktøren (og han må vide det, som auteur og alting) men "bøgs".
Synd at hans
personinstruktion kiksede, så samtlige medvirkende udtaler ordet forkert

Fra : Lars Ehlers

Dato : 27-01-04 05:13

On Fri, 23 Jan 2004 15:12:38 +0100, "Mette" <nospam@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>Nej..men måde, hvorpå den præsenteres, er så langt ude, at man ikke kan lade
>være med at trække på smilebåndet. Helt klart satire, mener jeg.

Du har 100% ret! Starship Troopers er kult, og jeg har set den mange
gange! Fyldt med klicheer, enormt corny, totalt forudsigelig, men den
holder hele vejen, hvis man tager den for, hvad den er.

Desværre har den lige været vist på amerikansk network fjensyn i en
håbløst klippet udgave. Den film kan ikke vises med amerikansk censur,
det er totalt kikset

--
Lars Ehlers, San Francisco