Baldrian
Fra : Danielle Nielsen

Dato : 23-01-04 02:02

Hej NG!

Er der nogen af jer der ved hvor man kan købe noget "velduftende" baldrian,
i lidt større mængder end lige sådan en lille dyr pose man køber i
helsekosten??
Og hvor meget skal der i et stykke legetøj, for at det virker ordentligt?

Med venlig hilsen
Danielle Nielsen

Fra : Maria Hansen

Dato : 23-01-04 08:28

Hej

Ja, du kan prøve at gå på apoteket. Der har de det i flydende form, og
piller !

Knuz Maria (:0)

Fra : Hjalte

Dato : 24-01-04 03:17

On Fri, 23 Jan 2004 08:28:17 +0100, Maria Hansen
<toffieeKATTE@BAKKEtele2adsl.dk> wrote:

>Ja, du kan prøve at gå på apoteket. Der har de det i flydende form, og
>piller !

Eller Matas :0)

---
MVH.
Hjalte

Fra : Danielle Nielsen

Dato : 24-01-04 14:40

Hjalte wrote:

> Eller Matas :0)

Jeg var både i Matas og på apoteket i går - de havde kun kapsler Jeg
ledte også på nettet i timevis, uden held. I dyrebutikken har de en
mikroskopisk pose til 15 kr. - og det hjælper jo ikke når man skal bruge
meget - øv...

Mvh.
Danielle

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 24-01-04 15:29

"Danielle Nielsen" <suzieSLET@FJERNwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ledte også på nettet i timevis, uden held. I dyrebutikken har de en
> mikroskopisk pose til 15 kr. - og det hjælper jo ikke når man skal bruge

Hvorfor skal du bruge så meget? Jeg ville da mene, at en dråbe eller to var
nok til at præparere en voldsom mængde 'hø'....

Venlig hilsen Dikte
---
www.dikte.dk

Fra : Ann K

Dato : 24-01-04 16:59

Hvad er der galt med at bruge det flydende??
Her i huset bruger jeg en lille engangssprøjte (med nål) til at suge en
passende mængde valerianedråber op af flasken... og så sprøjter jeg det ind
i legetøjet... *JUBEL*
Fordelen ved at bruge det flydende, er at man hele tiden kan forny
legetøjets duft - uden at skulle sprætte det op og man behøver heller
ikke at være så forsigtig, når det skal vaskes - bare en tur i maskinen -
og så en ny gang dope

Ann - med katte, der hiver legetøjet med ud i løbegården... nabokattene
skal jo rigtig se, hvad man får at lege med her i huset *sss*

Fra : Danielle Nielsen

Dato : 25-01-04 01:09

Ann K wrote:
> [...]
> Fordelen ved at bruge det flydende, er at man hele tiden kan forny
> legetøjets duft - uden at skulle sprætte det op

Hej Ann og Benedikte

Det lyder også fint nok at bruge flydende baldrian og den med
engangssprøjten vil jeg da huske når mit eget (missernes) legetøj skal
"friskes op". Grunden til at jeg gerne vil have fat i "høet", er at jeg skal
lave noget som forhåbentligt kan sælges - og så må det jo gerne "dufte" i
lidt længere tid

Mvh.
Danielle

Fra : Ann K

Dato : 25-01-04 01:33

Hej Danielle

> [...]
skal
> lave noget som forhåbentligt kan sælges - og så må det jo gerne "dufte" i

Fidusen har jeg såmænd lært på katteudstillinger... tro nok at det var
Kattens Værn, som først solgte de der rødstribede "bolcher"... og de bruger
netop metoden med sprøjten
Duften sidder i "bolchet" i meget lang tid - og endnu længere, hvis man
opbevarer legetøjet i en lukket plastpose....

--
Mvh Ann
Kennel Sifsafs... opdræt af shetland sheepdogs

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 25-01-04 06:29

Hej Danielle

Jeg købte "baldrian-bolcher" for ca 4 år siden nogle af dem der var
"injiceret" med flydende baldrian og selv
efter et par ture i vaskemaskinen holdt duften

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Helle Larsen

Dato : 24-01-04 17:51

> [...]
>
> Hvorfor skal du bruge så meget? Jeg ville da mene, at en dråbe eller to var
> nok til at præparere en voldsom mængde 'hø'....

Vedkommende, som spørger, mener at vedkommende vil have tørret Baldrian
eller hvad det nu hedder, og det kan man også godt få. Der er nogen, som
kalder det Catnip. Jeg ved ikke, HVOR man kan få det udover hos Dyr e
Læger

Sådan tror jeg, at det er.

Med venlig hilsen
Helle Larsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 24-01-04 18:11

Helle L skrev
< Der er nogen, som kalder det Catnip. Jeg ved ikke, HVOR man kan få det
udover hos Dyr eLæger >

jeg ved at min veninde plejer at købe det i den lokale
natur/helse-shop

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 24-01-04 18:20

"Helle Larsen" <besse.helleKATTE@BAKKEget2net.dk> skrev i en meddelelse

> ... Vedkommende, som spørger, mener at vedkommende vil have tørret
Baldrian
> eller hvad det nu hedder, og det kan man også godt få. Der er nogen, som
> kalder det Catnip.

Jamen baldrian og catnip er ikke det samme. Her er catnip
http://www.gardenguides.com/seedcatalog/herbs/catnip.htm og her er baldrian
http://www.krystalkuglen.dk/data/580.htm . Det ser ud til, at de aktive
stoffer i baldrian sidder i roden - det er måske forklaringen på, hvorfor
det er så svært at finde som 'hø'.

Venlig hilsen Dikte
---
www.dikte.dk

Fra : Danielle Nielsen

Dato : 25-01-04 01:16

Benedikte Brisson wrote:

Det ser ud til,
> at de aktive stoffer i baldrian sidder i roden - det er måske
> forklaringen på, hvorfor det er så svært at finde som 'hø'.

Ja, jeg har også kigget i en helsekost, og de havde godt nok en pose med
rødder - og de lugtede sandelig også kraftigt, bare posen lige blev løftet.
Men jeg regnede med at det var bladene man brugte - det føles sådan når man
trykker på købe-legetøjet. Damen i butikken kunne godt bestille tørrede
blade - det var the - men hun sagde at det ikke lugtede ret meget :-?
Min dyrehandel vil prøve at undersøge det hos sine leverandører på mandag,
så må vi jo se....

Mvh.
Danielle

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 24-01-04 18:26

In article <4012a25789f63@dk-fritid-dyr-kat.dk>, Helle Larsen
<besse.helleKATTE@BAKKEget2net.dk> wrote:

> [...]
> eller hvad det nu hedder, og det kan man også godt få. Der er nogen, som
> kalder det Catnip. Jeg ved ikke, HVOR man kan få det udover hos Dyr e

Nope, ikke helt

Catnip er den engelske betegnelse på den plante, der på dansk hedder
katteurt (Nepeta cataria).
Baldrian er så en anden plante - der på latin hedder Valeriana
officinalis. Derfor kaldes den også valeriane.

Mine to er for eksempel noget så ligeglade med katteurt, hvorimod
baldrian er ret interessant

Katteurt er for resten en ret almindelig haveplante. Baldrian kan man
vist købe som krydderurt - hvad man så krydrer med dén smag... .-)
Men så kunne man jo tørre det selv, måske?

Fra : Helle Larsen

Dato : 23-01-04 12:35

> [...]
> helsekosten??
> Og hvor meget skal der i et stykke legetøj, for at det virker ordentligt?

Hej Danielle,

de har det også i MATAS, også i flydende form. Et par dråber på et
stykke legetøj, det synes Circeline (kat) er fint. Det virker, som om
hun synes, at det lugter lidt skrapt, lige når det er kommet på.

Somme tider hedder Baldrian også Valeriane !!!

Fra : Danielle Nielsen

Dato : 23-01-04 14:24

Helle Larsen wrote:

> [...]
> hun synes, at det lugter lidt skrapt, lige når det er kommet på.
>
> Somme tider hedder Baldrian også Valeriane !!!

Hej Helle og Maria!

Mange tak for tippet begge to, men jeg vil gerne have det i "hø-form" ,
så jeg kan putte det ind i legetøjet. Jeg vil da prøve at gå i Matas og på
Apoteket, for at se om de skulle have det.

Mvh.
Danielle

Fra : jobe

Dato : 23-01-04 17:53

undskyld men hvad gør baldrian godt for?
hilsen bettina

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 23-01-04 18:08

"jobe" <j.moeller@oncable.dk> writes:

> undskyld men hvad gør baldrian godt for?

Du skal da ikke undskylde

Baldrian kan få katte til at vise "overdreven" interesse for ting,
derfor bruges det bla til kradsesteder og legetøj.

Baseret på egne erfaringer kan det i nogen grad sidestilles med
euroficerende stoffer (som fx cannabis sativa og lign.) i det mindste
har flere incl. mig selv iagttaget at katten ser ret salig ud i
ansigtet, når den har været i nærkontakt med det. Omtrent som jeg
gør når jeg lejlighedsvis har røget en "stråhat"

Du skal dog lige være klar over at det lugter som 3 uger gamle sokker
som kommer fri efter at have været spærret inde i et par gængse kondisko..

--
Med venlig hilsen & mIauu samt Miauu
Henrik & Anastacia samt Melissa fra regnbuebroen

http://misbamsen.dk posted with gnus Do not fear the penquin

Fra : Danielle Nielsen

Dato : 24-01-04 14:37

Henrik Pedersen wrote:

> Du skal dog lige være klar over at det lugter som 3 uger gamle sokker
> som kommer fri efter at have været spærret inde i et par gængse
> kondisko..

Det siger min mor også - men jeg kan faktisk godt lide lugten selvom jeg
altså ikke kan lide den fra sokkerne

Mvh.
Danielle

Fra : jobe

Dato : 24-01-04 18:37

manga tak for jeres svar. jeg har lige købt noget hos dyrehandleren så nu er
misserne igen glade for deres kradsebræt. men jeg syntes endnu ikke jeg kan
lugte noget men det kan være det kommer. men igen tak for jeres svar.

hilsen bettina og de glade små misser