Johanne Sørensdatter g. 25/1 1834 i Ravnki~
Fra : Ole Munk

Dato : 22-01-04 22:36

Jeg er i gang med at finde aner til ovennævnte, men hun volder mig en del
problemer. Ifølge aldersangivelserne ved hendes død og diverse
folketællinger må hun være født mellem 1797 og 1802. Om hendes fødested
siger folketællingerne sådan lidt på skift Rørbæk, Grynderup eller Ravnkilde
(alle i Aalborg amt). Problematikken øges lidt af, at Ravnkilde kirkebog
først findes fra 1814.

Hun kunne være den Johanne Marie Sørensdatter, der ifølge Rørbæk/Grynderup
kirkebog bliver inddøbt den 16 maj 1798 af forældre Søren Christensen og
Inger Christensdatter i Rørbæk sogn. For den forbindelse taler, at Johanne
Sørensdatter og Niels Andersens to første piger begge hedder Inger efter
henholdsvis farmor og formodet mormor (pigerne findes begge så sent som ved
FT-1850, så der er altså ikke tale om opkald efter en død søster).

Er der nogle, der kan supplerer med oplysninger om ovennævnte Johanne
Sørensdatter eller de andre Johanne Sørensdatter'ere, der er født i Rørbæk,
Gynderup eller Ravnkilde sogn i perioden 1797 - 1802. Alle oplysninger vil
kunne bruges, da det også handler om at få udelukket "forkerte" Johanne
Sørensdatter'ere.

Og jo, jeg ved godt, at jeg skal have kigget på skifter på et tidspunkt, men
de er altså ikke lige ved hånden.

mvh Ole
--
E-mail: ole@ole-munk.dk