Spørgsmål til frames
Fra : Allan Johansen

Dato : 22-01-04 22:45

Hej NG

Hvis man trods alle advarsler om brugen af frames, alligevel overvejer at
bruge frames, kan man så undgå at siderne bliver vist udenfor framessættet?

På forhånd tak!

Mvh. Allan Johansen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 22-01-04 23:09

"Allan Johansen" <hesselbjerg_dk@hotmail.com> skrev :

>Hvis man trods alle advarsler om brugen af frames, alligevel overvejer at
>bruge frames, kan man så undgå at siderne bliver vist udenfor framessættet?

Ja, med javascript (og brugeren ikke har slået det fra).

Det har den store ulempe, at man ryger tilbage til indexsiden, så
har man fundet en underside med en søgemaskine, så skal man lede
efter den side igen.

Spørgsmål om javascript stilles i
--
Knud

Fra : Per Christoffersen

Dato : 23-01-04 09:16

> Det har den store ulempe, at man ryger tilbage til indexsiden, så
> har man fundet en underside med en søgemaskine, så skal man lede
> efter den side igen.

Kombineret med en serversideteknologi kan man godt få den oprindelige side
ind, placeret korrekt i framesettet.
Det må vel fungere på den måde, at scriptet sender en parameter med, der
danner det korrekte frameset. Jeg er ikke programmør, så de ved nok mere i

/Per

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 23-01-04 17:58

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev :

>Kombineret med en serversideteknologi kan man godt få den oprindelige side
>ind, placeret korrekt i framesettet.

Kan også laves med javascript, men det er besværligt.
--
Knud

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-01-04 10:30

Per Christoffersen skrev:

> Kombineret med en serversideteknologi kan man godt få den
> oprindelige side ind, placeret korrekt i framesettet.

Det samme kan også klares i ren javascript.

Teknikken er vist her:

<http://www.quirksmode.org/js/framecustom.html>

Peter-Paul Koch har valgt at tillade rammesider bliver vist uden
for rammesættet, men på hver side er der et link der opbygger det
omgivende rammesæt. Man kunne også vælge at flytte brugerne
direkte, men jeg synes det giver bedre mening at overlade valget
til brugerne (som PPK har gjort). Det kan gøre det lettere at
printe siden eller fx se siden på en lille skærm når man ikke er
tvunget til at have rammesættet omkring sig.

Det link som viser ovenstående side i et rammesæt er i øvrigt her:

   <http://www.quirksmode.org/index.html?/js/framecustom.html>

(bare for at vise at man altså fint kan linke direkte til en side i
ramesættet og stadig få vist rammerne som de skal være).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 22-01-04 23:19

Nej. Det nærmeste du kommer er et script der checker om siden er
loadet uden frameset med if self.location==top.location og derefter
loader framesettet hvis det er nødvendigt.

Fra : Allan Johansen

Dato : 30-01-04 22:48

Okay! Men hvordan laver eller finder jeg er sådan script?

Hvis man f.eks. går ind på www.danskebank.dk og vælger f.eks. siden kontakt,
og herefter tilføjer denne side til foretrukne, så kommer den helt rigtig
side frem, når du i fortrukne igen vælger danskebank. Men hvordan gør
DanskeBank det?

Hilsen Allan Johansen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 31-01-04 03:26

Se inline.

On Fri, 30 Jan 2004 22:47:39 +0100, "Allan Johansen"
<hesselbjerg_dk@hotmail.com> wrote:

>Okay! Men hvordan laver eller finder jeg er sådan script?

Jeg har lige skrevet det meste.

if "self.location==top.location" "top.location=='frameside.htm'"

Der skal naturligvis de sædvanlige script tags omkring ovenstående.

> [...]
>og herefter tilføjer denne side til foretrukne, så kommer den helt rigtig
>side frem, når du i fortrukne igen vælger danskebank. Men hvordan gør

De bruger noget Serverside scripting til dette.