Soltek "dual channel" double memory?
Fra : Jensen

Dato : 23-01-04 09:06

To enable dualchannel....
3)
If dual-channel configuration is set up, nForce2 dual memory
controller can double the DDR memory.

Hvordan skal det forstås. Det står der i manualen til mit nye
bundkort. Det er rsom om at hvis jeg sætter en ramklods i det ene port
skulle det give dobbelt ram?

Er der nogen der kan hjælpe. jeg synes manualen er lidt speget der.

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-04 21:25

Jensen wrote:
> To enable dualchannel....
> 3)
> If dual-channel configuration is set up, nForce2 dual memory
> controller can double the DDR memory.

Det ligner en oversættelsesfejl - jeg ville formode der skulle stå
"speed" til sidst.

> Hvordan skal det forstås. Det står der i manualen til mit nye
> bundkort. Det er rsom om at hvis jeg sætter en ramklods i det ene port
> skulle det give dobbelt ram?

Dobbelt båndbredde til RAM'en, men det får man ikke fordi Socket A
processorer ikke har en FSB med nok båndbredder til at udnytte den.

Fra : JK

Dato : 23-01-04 09:17

On Fri, 23 Jan 2004 09:06:11 +0100, Jensen <stoams@hotmail.com> wrote:

> [...]
>skulle det give dobbelt ram?
>
>Er der nogen der kan hjælpe. jeg synes manualen er lidt speget der.

For at få dual ram band skal du have 2 ram klodser i. De skal sidde i
1. & 3. eller 2. og 3. slot.

Det er kun en marginal fordel. Giver ca. 5-10 % ekstra ydelse, hvis
overhovedet det. Cpu'en sætter nemlig en begrænsning for AMD.

P4 er quad-pumped og udnytter dual-ram band bedre. Men benchmarks
totalt er jo alligevel ikke double-up af AMD, trods alt.

Nforce2 bundkort med onboard grafik er særdeles taknemmelige for
dual-ram-band, skal jeg hilse og sige. Ellers er det ikke utrolig
vigtigt.

hilsen

John

Fra : Martin Johansson

Dato : 23-01-04 14:28

"JK" <junk@mailzone.com> skrev i en meddelelse
[SNIP]

> Nforce2 bundkort med onboard grafik er særdeles taknemmelige for
> dual-ram-band, skal jeg hilse og sige. Ellers er det ikke utrolig
> vigtigt.

Bundkort med Soundstorm skulle også være glade for det.
Mener at den "ekstra" kanal bla. bruges til det onboard lydkort.