DHCP server vs. DHCP server
Fra : Thomas Schnell Øster~

Dato : 22-01-04 20:59

Hej NG

Jeg har et lille spørgsmål som jeg håber hører hjemme her...
Jeg har en Firewall/Router (192.168.0.1) som er DHCP
server til LAN netværket, fint nok det virker uden problemer.
Kan jeg så smide en router på med wireless funktion på
uden problemer?? Tanken er at kalde den wireless router
for 192.168.0.2, for så at få tildelt denne ip af den første router
via dens DHCP server.
Men hvad sker der så hvis jeg lader den wireless køre DHCP
server også?? til de trådløse clienter...vil dette virke??
eller kan man ikke have 2 DHCP servere i røven af hinanden??

Mvh
Thomas

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-01-04 22:56

"Thomas Schnell Østergaard" <schnell@nospam.jensen.mail.dk> wrote in message
> [...]
> server også?? til de trådløse clienter...vil dette virke??
> eller kan man ikke have 2 DHCP servere i røven af hinanden??

Det er ikke smart... Det er heller ikke sikkert at routeren kan finde ud af
at route mellem 2 ens klasse C netværk..

Tag den anden router af, og sæte kun wireless enheden til.. De fleste idag
har jo både router, switch og trådløs accesspoint.. hvis du ikke har
mulighed for at tage den anden router af, s¨å sluk for DHCP serveren i
wireless routeren, giv den en passende Ip adresse som ikke tildeles med DHCP
af den anden router, og sæt så et krydset kabel mellem de 2 switche i
enhederne.. så bruges bare accesspointet i wireless enheden, og de trådløse
klienter henter så bare DHCP adresser fra den første router.

Fra : Thomas Schnell Øster~

Dato : 22-01-04 23:12

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> >
> Det er ikke smart... Det er heller ikke sikkert at routeren kan finde ud
af
> at route mellem 2 ens klasse C netværk..

Yeps...det var det som jeg var bange for...;-(

> [...]
trådløse
> klienter henter så bare DHCP adresser fra den første router.

Nu er det nødvendigt at beholde den første router, da denne har syslog
muligheden, så den skal blive...
Men var meget i tvivl om det ville virke hvis man slukkede for dhcp serveren
i access pointet, men hvis det virker som du har beskrevet er det jo
perfekt,
så ryger de wireless brugere jo med i sysloggen uden problemer da de bliver
tildelt en ip fra den første router.

Mvh
Thomas