VPN - Hvordan....
Fra : Morten Nielsen

Dato : 22-01-04 19:52

Hejsa,

I min ejerforening er vi ca. 20 lejligheder, der deler en 2048/512
ADSL fra Tiscali.

Een af os har en router stående i lejligheden, og derfra føres
forbindelsen ned i kælderen til en switch, hvorefter den føres ud til
alle os andre.

So fra - so good. Det har virket fint de sidste 1½ år. Nu tales der så
lidt om muligheden for at tilgå sin egen maskine udefra; altså VPN, og
jeg kan sådan set godt se det logiske i ønsket, men jeg er lidt nervøs
for en del ting.....: Hvis jeg kan VPN'e ind på min PC udefra, så kan
andre også komme indenfor, og jeg tror ikke, at folk er så gode til at
installere/opdatere antivirus etc.

Men hvordan gøres det og kan det i det hele taget lade sig gøre med
vores setup?

Hints og links modtages med kyshånd (og også gerne argumenter for
hvorfor dette evt. ikke er en go´ idé...).

Mvh,

Morten

Fra : Tommy

Dato : 23-01-04 08:52

On Thu, 22 Jan 2004 19:51:44 +0100, Morten Nielsen
<REMOVEnielsen@kardemommeby.com> wrote:

> [...]
>vores setup?
>
>Hints og links modtages med kyshånd (og også gerne argumenter for
>hvorfor dette evt. ikke er en go´ idé...).

Har i brug for VPN?

Grunden til jeg spørger er, at når i har en router så kan i blot
benytte jer af remote desktop til at connecte ind til jeres pc'ere. I
hvert fald hvis i kører XP. I så fald er det rimeligt simpelt. Default
connecter remote desktop via port 3389 så routeren skal blot sættes op
til at åbne en forbindelse til din maskines ip-adresse, hvis der
kommer et opkald på port 3389. Så tager din pc sig af resten. På denne
opretter du blot en bruger med password som har lov at forbinde via
remote desktop og så er du den eneste der kan komme på din maskine på
den måde. Med mindre self du giver passwordet og bruger til andre.

Måden i så får alle 20 maskiner til at kunne dette på er at sætte
remote desktop op til at bruge en forskellig port på alle maskiner. Du
kan læse mere om dette på www.microsoft.com, hvis det er interessant.
--
Tommy - Hader DU en reklame? --> http://www.hadereklamer.dk
E-Reklamer.dk: http://makeashorterlink.com/?T26A15582

Fra : Morten Nielsen

Dato : 23-01-04 16:16

On Fri, 23 Jan 2004 08:52:07 +0100, Tommy <verndroidSLET@hotmail.com>
wrote:

>Måden i så får alle 20 maskiner til at kunne dette på er at sætte
>remote desktop op til at bruge en forskellig port på alle maskiner. Du
>kan læse mere om dette på www.microsoft.com, hvis det er interessant.

Jeg tror vist, at jeg blandede VPN og remote desktop lidt sammen....
Men det er lige dette, vi kan have brug for.

Takker!

Morten