Virus via netspil?
Fra : Jacob

Dato : 21-04-01 18:38

Da jeg i går spillede på Internettet, kører det pludselig meget langsomt, og
få minutter senere fortæller min modstander mig at han har uploadet en
"trojan" til min computer og at jeg kommer til at høre mere til ham. Først
tror jeg det er gas. Men da mit antivirus program (ca) scanner computeren
igennem finder den faktisk noget den kalder "a trojan, not a virus" i en fil
som hedder win32.RC5.b og som antivirus program slettede.
Kan man virkelig det? Og hvis jeg nu er blevet ramt, hvad kan jeg så gøre
for at udrydde eller minimere skaden.

Fra : Peter Kruse

Dato : 21-04-01 20:17

"Jacob" <web@acadia.dk> wrote in message
> Da jeg i går spillede på Internettet

Hvad var det for et spil du havde gang i? Besøg evt. spilproducentens
hjemmeside og se om der er sikkerhedsmæssige problemer med bør være
opmærksom på. Det er muligt at du skal hente en opdatering til din klient.

, kører det pludselig meget langsomt, og
> få minutter senere fortæller min modstander mig at han har uploadet en
> "trojan" til min computer og at jeg kommer til at høre mere til ham.

Det var ikke særligt pænt af ham!

> [...]
> som hedder win32.RC5.b og som antivirus program slettede.
> Kan man virkelig det? Og hvis jeg nu er blevet ramt, hvad kan jeg så gøre

Det ser jo ud til, at den bagdør som han installerede, er blevet genkendt af
dit antivirus produkt. Det er både heldigt og godt. Sørg for at antivirus
programmet fjerner, eller om muligt renser de filer, der detektes som
trojankode. Sørg også for at dit antivirus program får tid til at lave et
"full system scan".

Besøg evt. www.grc.com og test din PC med shieldsup. Installer evt. en
personlig firewall som f.eks. Tiny Firewall som du kan hente gratis hos
www.tinysoftware.com

Venligst
Peter Kruse
Telia Security Group

Fra : Alex Holst

Dato : 21-04-01 20:20

Jacob <web@acadia.dk> wrote:
> [...]
>som hedder win32.RC5.b og som antivirus program slettede.
>Kan man virkelig det? Og hvis jeg nu er blevet ramt, hvad kan jeg så gøre

Dette hoerer hjemme i dk.edb.sikkerhed.virus, derfor FUT.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 22-04-01 00:16

On Sat, 21 Apr 2001 21:19:30 +0200, a@area51.dk (Alex Holst) wrote:

>Dette hoerer hjemme i dk.edb.sikkerhed.virus, derfor FUT.

.... hvis der er tale om en virus. Det lyder det ikke som om, der er
tale om; snarere en almindelig trojan.

(fut overruled)

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Peter Kruse

Dato : 22-04-01 10:04

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> wrote in message

> ... hvis der er tale om en virus. Det lyder det ikke som om, der er
> tale om; snarere en almindelig trojan.
>
> (fut overruled)

Jeg overså tilsyneladende FUT. Min kommentar landede derfor i
dk.edb.sikkerhed.virus.

Hej Alex,

Du bør nok bemærke, at det kan have et sikkerhedsmæssigt perspektiv, da
Jacob i hans posting, beskriver noget som kunne ligne et exploit - eller
udnyttelse af dårlig konfiguration.

Venligst
Peter Kruse