Automatisk valg af sprog
Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-01-04 17:05

Jeg skal lave en hjemmeside i to sprog. Hvordan laver jeg det, så
brugeren automatisk får vist det rette sprog i henhold til hans
indstillinger i browseren?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-01-04 17:39

Kim Ludvigsen skrev:

> Jeg skal lave en hjemmeside i to sprog. Hvordan laver jeg det, så
> brugeren automatisk får vist det rette sprog i henhold til hans
> indstillinger i browseren?

Du skal - så vidt jeg ved - bruge et serversidesprog. Her kan du
tilgå request-headeren "HTTP_ACCEPT_LANGUAGE" som fx kan se ud som
her: da,en-us;q=0.7,en;q=0.3

Herefter kan du sende brugeren videre eller evt. blot inkludere den
rigtige sprogversion.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Joachim Cohn Jacobse~

Dato : 22-01-04 17:54

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Du skal - så vidt jeg ved - bruge et serversidesprog. Her kan du
> tilgå request-headeren "HTTP_ACCEPT_LANGUAGE" som fx kan se ud som
> her: da,en-us;q=0.7,en;q=0.3

Det kan også klares på klientsiden med javascript. Se eksempelvis:
http://javascript.internet.com/user-details/language.html

Venlig hilsen Joachim

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-01-04 18:32

Joachim Cohn Jacobsen - HTML.dk wrote:

> Det kan også klares på klientsiden med javascript. Se eksempelvis:
> http://javascript.internet.com/user-details/language.html

Tak til jer begge. Jeg har adgang til serverside, så jeg går ud fra, at
det vil være den bedste løsning (hurtigere).

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-01-04 10:18

Joachim Cohn Jacobsen - HTML.dk skrev:

> Det kan også klares på klientsiden med javascript.

O.k. - rart at vide.

> Se eksempelvis:
> http://javascript.internet.com/user-details/language.html

Det script er dog ikke særlig godt - da det ikke tager højde for
prioriteringsrækkefølgen af sprog i browseren.

Hvis jeg fx har sat browseren til dansk, tysk og engelsk (i nævnte
rækkefølge), vil scriptet sende mig til den engelske side selv om
det burde tage den tyske version.

Det bør dog være forholdsvis enkelt at rette - hvis man i stedet
læser variablen forfra og tester de to første bogstaver efter hvert
komma (samt de to første bogstaver i hele teksten) efter tur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen