ASUS - A7V600 eller A7N8X-X
Fra : Winie Ravn

Dato : 21-01-04 21:24

Hejsa

Jeg skal ha' et nyt board, men hvad skal jeg vælge...??

Det skal være i den her prisklasse, hvis der evt anbefales en anden
producent, og der skal være mulighed for at fastspænde vandkøling, samt det
skal være tuningsvenligt

VIA chipset

http://uk.asus.com/products/mb/socketa/a7v600/overview.htm#

eller

nForce2 chipset

http://uk.asus.com/products/mb/socketa/a7n8x-x/overview.htm

Mvh

Carsten, Østerbro

Fra : Winie Ravn

Dato : 22-01-04 19:26

Hej igen

Der må da være en eller anden som har noget at sige, kom nu ud af busken,
ikke...

Mvh

Carsten, Østerbro

Fra : Michael Pedersen

Dato : 23-01-04 11:24

Hej

> [...]
> Hej igen
>
> Der må da være en eller anden som har noget at sige, kom nu ud af busken,

Der er fordele ved begge motherboards, fordelen ved Asus boardene er at der
er huller i printet så større ting, som vandkøling og store kølere som
Zalmann, osv. kan sidde fast.

Hvis du skal overclocke, så skal du vælge Nforce chipsættet, da de fleste
nye processer er låst og du bliver nødt til at clocke bussen og dette kræver
en mulighed for at sætte divideren på PCI bussen da det ellers vil kræve
rigtigt gode PCI kort og du vil oftest ikke komme så højt, og den mulighed
er der ikke i KT600 chipsættet.

Jeg har et Asus AV7600, men har en ikke låst processer T-bred 2200+ så den
har jeg clocket så den køre 200 på bussen og 10x ,den køre fint ved 1,60
volt.

Hilsen Michael

Fra : Winie Ravn

Dato : 23-01-04 17:35

Hej Michael

Tak for dit svar først...

"Michael Pedersen" <mfpnospam@mail.dk>

> Der er fordele ved begge motherboards, fordelen ved Asus boardene er at
der
> er huller i printet så større ting, som vandkøling og store kølere som
> Zalmann, osv. kan sidde fast.

Det er vandkøling der gerne skulle være plads til...

> [...]
> rigtigt gode PCI kort og du vil oftest ikke komme så højt, og den mulighed

Jeg har påtænkt mig at putte en 2500+ Barton i, ved ikke om den er låst...?

Mvh

Carsten, Østerbro

Fra : Michael Pedersen

Dato : 23-01-04 20:56

Hej

> [...]
>
> "Michael Pedersen" <mfpnospam@mail.dk>

> der
> >
> Det er vandkøling der gerne skulle være plads til...

Der er helt klart plads til de fleste slags vandkølig på AV7600, men de
fleste udbydere af vandkøling har en anbefaling af mothersboard på deres
hjemme side

> kræver
> >
> Jeg har påtænkt mig at putte en 2500+ Barton i, ved ikke om den er
låst...?

De fleste Barton, der er lavet efter uge 40 er låst, men der er komplette
lister over hvilke modeller der er låst hvis man søger Google er din ven

> Mvh
>
> Carsten, Østerbro

Hilsen Michael

Fra : Martin Johansson

Dato : 23-01-04 17:57

> [...]
>
> Det skal være i den her prisklasse, hvis der evt anbefales en anden
> producent, og der skal være mulighed for at fastspænde vandkøling, samt

Hold dig fra VIA chipsættet.
Man kan ikke låse AGP og PCI hastighed som man kan på nForce2.
Derfor stopper legen ret hurtigt rent hastighedsmæssigt.

Jeg kan se at du har valgt to billige kort.
Men jeg vil alligevel anbefale Abit NF7 rev 2.0
Det er tuningsvenligt som du efterspørger og har en af de bedste BIOS til
OC.
Det ligger desværre lidt over prisen på de to ovennævnte.
Abit kortet har også monteringshuller til dit vandkøing.

Fra : Winie Ravn

Dato : 23-01-04 20:45

Hej Martin

Takker for svaret...

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:4011524a$0$29306$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Hold dig fra VIA chipsættet.
> Man kan ikke låse AGP og PCI hastighed som man kan på nForce2.
> Derfor stopper legen ret hurtigt rent hastighedsmæssigt.

Oki, det er jo ikke så spændende så...

> [...]
> Det ligger desværre lidt over prisen på de to ovennævnte.
> Abit kortet har også monteringshuller til dit vandkøing.

Har været forbi edbpriser, men kan ikke lige gennemskue hvilket et af
kortenene det drejer sig om, men kan sige at prislejet er iorden...

ABIT NF7 (ATX) NVidia nForce2 SPP / IDE / 333MHz 671 kr.
ABIT NF7-M (ATX) NVidia nForce2 IGP / IDE / IDE / 333MHz 849 kr.
ABIT NF7-S (ATX) NVidia nForce2 SPP / Serial ATA / IDE / 333MHz 758 kr.

Det er disse der springer frem derinde...

Mvh

Carsten, Østerbro

Fra : Martin Johansson

Dato : 23-01-04 21:58

> Hej Martin

> [...]

Nej det er det bestemt ikke,

> Har været forbi edbpriser, men kan ikke lige gennemskue hvilket et af
> kortenene det drejer sig om, men kan sige at prislejet er iorden...
>
> ABIT NF7 (ATX) NVidia nForce2 SPP / IDE / 333MHz 671 kr.
Dette er det billigste kort.
Det er også det uden ekstraudstyr. (forklares senere)

> ABIT NF7-M (ATX) NVidia nForce2 IGP / IDE / IDE / 333MHz 849 kr.
Har onboard grafik (GF4MX) onboard grafikken kan godt lægge en dæmper på ens
OC.
Jeg vil ikke anbefale det medmindre man desperat mangler et grafikkort.

> ABIT NF7-S (ATX) NVidia nForce2 SPP / Serial ATA / IDE / 333MHz 758
kr.
Dette er topmodellen.
Det har nVdia Soundstorm, et glimrende onboard lydkort, sata raid og
firewire.
Hvis du kan undvære de tre ting, bør du vælge NF7.

NF7 og NF7-S fås begge i revision 2.0, dette er den bedste.
Der bruges nForce2 Ultra 400 chipsettet hvilket vil sige, at de er
garenteret minimum FSB på 200 Mhz (400 Mhz DDR).
De kan ofte gå meget højere, med vand på chipsettet til omkring 250 Mhz (500
Mhz DDR)
NF7 kortene har som sagt låst PCI og har valgfri AGP hastighed.

> Det er disse der springer frem derinde...

Jeg ville vælge NF7-S ( det har jeg allerede, sidder selv med et) 70-80 kr.
er ikke meget for alle de ekstra sager.
Specielt er soundstorm værd at gå efter, nu ved jeg dog ikke hvad du har af
lydkort i forvejen?

Du kan også tjekke her for anmeldelser af nForce2 kort.
http://www.nforcershq.com/modules.php?name=Reviews
Og her for anmeldelser af Abit nForce2 bundkort
http://www.nforcershq.com/modules.php?name=Reviews&rop=ABIT

http://www.nforcershq.com kan i det hele taget anbefales, der er også et
glimrende forum.
Du kan jo tjekke Abit delen af det forum og se hvad de hyppigste problemer
er.

Bemærk også at nForce2 og NF7-S har nogle særheder som alle andre bundkort.
Sig endelig til hvis du vil høre lidt mere om dem, der er nogle stykker.

Fra : Winie Ravn

Dato : 24-01-04 01:09

Hej igen Martin

Jeg takker i første omgang for svaret, og vil så hoppe i min seng, vil kigge
nærmere på linksne imorgen, så vender jeg tilbage..

Mvh

Carsten, Østerbro

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:40118adc$0$29336$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...