Ghost og multicast
Fra : news.stofa.dk

Dato : 21-04-01 17:38

Endnu et af de sjove probs..

Vi har installeret Ghost multicast server og bruger det til installation af
images på pc'ere (surprise!). Det viser sig dog at når man loader et image
til en pc'er så kvæles routeren! Hvis der var tale om forskellige subnets
kan jeg se problemet men både server og klient er på samme subnet som er
switched. Burde switchen (catalyst 5000) ikke sørge for at netværkstrafikken
ikke røg ud over routeren? Vælger jeg at lave et alm. load af et image (ved
hjælp af drive mapping til serveren hvor imaget ligger) er belastes routeren
ikke.

Nogen der har nogle erfaringer med dette?

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 21-04-01 19:36

"news.stofa.dk" <jariprivat@hotmail.com> wrote in message
> [...]
(ved
> hjælp af drive mapping til serveren hvor imaget ligger) er belastes

Et skud i tågen kunne være at Ghost er et svin med Brodcast's

/Dennis

Fra : news.stofa.dk

Dato : 21-04-01 20:08

Men en router skal vel ikke forwarde broadcasts?

/jari

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 21-04-01 20:23

> Men en router skal vel ikke forwarde broadcasts?

Nøe men den kan vel drukne hvis den får smidt tilpas meget skidt i hovedet.
Uden at være Ghost eller net ekspert på nogen måder så ville det da være et
skud.
Drukner routeren helt eller hvad sker der?

Fra : news.stofa.dk

Dato : 21-04-01 20:39

Ja, så snart multicast sessionen starter kommer routeren på så hårdt arbejde
at den svarer med "request timed out" på en almindelig ping. Kan man stoppe
broadcasts på switchen for den port hvor routeren sidder og måske løse det
på den måde?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-04-01 22:23

On Sat, 21 Apr 2001 18:38:12 +0200, "news.stofa.dk"
> [...]

> images på pc'ere (surprise!). Det viser sig dog at når man loader et image

Hvis du ikke har gjort noget særligt for at begrænse multicast,
er det ikke særlig overraskende: Din switch ser et multicast og
flooder det på alle porte, herunder den routeren sidder på.
Routeren får så mere trafik end den kan håndtere, og du oplever
problemet.

> Burde switchen (catalyst 5000) ikke sørge for at netværkstrafikken ikke røg
> ud over routeren?

En ren L2-switch har ingen mulighed for at forholde sig til, på
hvilke porte, der er klienter interesserede i et L3 multicast.

Men din Cat5000 understøtter CGMP eller IGMP Snooping (afhængig
af den præcise hardware-config), så du har mulighed for at lade
switchen begrænse multicast flooding til de porte, der faktisk
har brug for den.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/