2 Firewalls, men ingen forbindelse... plea~
Fra : Jimmy

Dato : 21-01-04 01:38

Hey

Jeg har en Zyxel Zywall 1, og en Topcom Skyracer WBR 244.

Alle computere på mit netværk er sat til Zywallen, så de er beskyttede mod 1
computer som er sat direkte på Topcom'en. Planen er så at Topcoms WAN port
har en direkte forbindelse til ADSL modemmet og fra Zyxels WAN port går der
en "ledning" til en Ethernet port i Topcom'en.

Jeg har sat Topcom til ip 192.168.1.3 på LANet og Zyxel til 192.168.1.1.
Begge er sat op som DHCP server på LANet og DHCP klient på WAN. Det skulle
betyde at Zyxel får en ip fra Topcom.

Den ene computer der sidder på Topcom går fint på nettet, og fra den kan jeg
også webkonfigurere Topcom.

De computere der sidder på zyxel kan ikke få fat i hverken zyxel, Topcom
eller noget som helst andet på Internettet. De får tildelt en mærkelig ip
adresse ala 169.254.142.148 eller noget i den stil. Jeg aner ikke hvor den
ip adresse kommer fra. Det lader til at hvis jeg frakobler WAN delen (hiver
ledningen ud) på Zyxel, så får de stadig den mærkelige adresse. Selvom alt
kører med 255.255.255.0, så skriver den sjovt nok 255.255.0.0 når den får
disse mærkelige ip'er. (ved at køre ipconfig).

Zyxel har jeg på WAN ændret fra at køre PPPoE til Standard Ethernet, og i
Topcom har jeg sat WAN delen til PPPoE.

Jeg har prøvet at slå firewall delen fra i Zyxel, men det ændrer intet.

Ideen er at få den bagerste del af netværket beskyttet af firewallen i
Zyxel, men ligemeget hvad jeg gør er der ingen af computerne på Zyxel der
kan komme på nettet.

Please help... Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre?

--

Jimmy

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 21-01-04 02:24

"Jimmy" <pleasereplyingroup@hotmail.com> crashed Echelon writing

> [...]
> på WAN. Det skulle betyde at Zyxel får en ip fra Topcom.

> Please help... Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre?

Fejl! Du har 2 DHCP servere for samme subnet, så de vil begge kæmpe om at
tildele IP-adresser.

Sæt TopCom til at dele DHCP up på 192.168.1.0 nettet og Sæt ZyWall'en til
at give det ud på 192.168.2.0 nettet.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 21-01-04 02:28

On Wed, 21 Jan 2004 01:38:09 +0100, "Jimmy"
<pleasereplyingroup@hotmail.com> wrote:

> [...]
>adresse ala 169.254.142.148 eller noget i den stil. Jeg aner ikke hvor den

169.254.*.*-adresser er adresser, som maskinerne tildelser sig selv,
hvis der er installeret Windows på dem, og de i øvrigt ikke får nogle
andre adresser.

- Altså, hvis der ikke er en fast tildelt IP, og den heller ikke
modtager en adrtesse fra en DHCP-server, så siger Windows "så tager
jeg bare min egen i 169.254.*.*-området"

Det er med andre ord et tegn på, at den ikke kan se DHCP-serveren.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jimmy

Dato : 21-01-04 03:04

"Jimmy" <pleasereplyingroup@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har sat Topcom til ip 192.168.1.3 på LANet og Zyxel til 192.168.1.1.
> Begge er sat op som DHCP server på LANet og DHCP klient på WAN. Det skulle
> betyde at Zyxel får en ip fra Topcom.

Tak for hjælpen :)
Havde siddet i rigtig mange timer med det, og så var svaret at der var 2
DHCP servere på samme subnet, hehe...
Da jeg læste det tog det ca. 2 min. og så kørte det.

Tak