Baggrund i CSS
Fra : Christian

Dato : 20-01-04 19:13

Hejsa NG,

Jeg er evd at lave en side hvor jeg skal have lagt en baggrund i
en div. Det går helt fint! Men så vil owerflow: auto; ikke virke.
Så prøvede jeg at lægge en div ovenpå med background: transparent
der virkede owerflow: auto heller ikke. Nogen idéer?

Jeg kan desværre ikke give et link da det er udelukkede et
skoleprojekt, og vores lærer er mopset og tog min disk med siden

Håber ikke det lød umuligt at forstå.
Altså jeg vil have en scroller i en div med en baggrund.
Baggrunden er på repeat: no;. kan det ikke laves med
background-attachment:fixed; og så ellers sætte en scroller i?
jeg er ved at være desperat.

På forhånd tak.

Christian

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-01-04 19:38

Christian skrev:

> Jeg kan desværre ikke give et link da det er udelukkede et
> skoleprojekt, og vores lærer er mopset og tog min disk med siden
> på

Prøv at lave en anden side der illustrerer problemet. Det er svært
at hjælpe uden et link.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Christian

Dato : 20-01-04 20:08

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Prøv at lave en anden side der illustrerer problemet. Det er svært
> at hjælpe uden et link.

Ok har lavet noget det ser forfærdeligt ud, men det illustrerer
problemet fint! Linket er http://www.frip.dk/rbdesign/

Jeg ved baggrund er bmp men har lidt travlt.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-01-04 20:44

Christian skrev:

> Ok har lavet noget det ser forfærdeligt ud, men det
> illustrerer problemet fint! Linket er
> http://www.frip.dk/rbdesign/

Hvorfor sætter du ikke bare overflow: auto; på #indholdsbox?

Det virker i Mozilla (har ikke tjekket i IE).

> Jeg ved baggrund er bmp men har lidt travlt.

Det kan jeg se. Prøv at validere din side.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Christian

Dato : 20-01-04 21:24

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Hvorfor sætter du ikke bare overflow: auto; på #indholdsbox?
>
> Det virker i Mozilla (har ikke tjekket i IE).

Det virker ikke i IE.

> Det kan jeg se. Prøv at validere din side.

Jeg foretrækker at lave det i quirks mode for det er min erfaring
at det ser mere ens ud i de forskellige browsere - for om man kan
li det eller ej skal det funge i IE.

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 20-01-04 23:03

Christian wrote:

> Jeg foretrækker at lave det i quirks mode for det er min erfaring
> at det ser mere ens ud i de forskellige browsere - for om man kan
> li det eller ej skal det funge i IE.

Jeg skal ikke kunne udtale mig om din sides statistik.

Men jeg har adgang til 2 andre danske sider, som procent mæssigt har
flere browsere der kan gå i standard mode.
Det vil sige at IE6, Mozilla/Netscape6+, Opera7, Konqueror og Safari,
udgør en større andel end IE5, IE5.5 og IE6.

Altså har det bedre kunne "betale" sig for disse sider at de var lavet
til at tricke standard mode i browserne fremfor quirks mode.

Hintzmann c",)

Fra : Christian

Dato : 21-01-04 07:39

Martin Hintzmann Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> Det vil sige at IE6, Mozilla/Netscape6+, Opera7, Konqueror og Safari,
> udgør en større andel end IE5, IE5.5 og IE6.

Jeg har lavet lidt statistikker og der er IE op at snuppe 85 % af
brugerne de andre fordelt lidt ud, men mozilla på andenpladsen og opera
på tredje.

> Altså har det bedre kunne "betale" sig for disse sider at de var lavet
> til at tricke standard mode i browserne fremfor quirks mode.

Nu vil jeg måske blive nødt til at lave en side specielt til IE,
Microsoft har sku lavet grundigt lort i den med den browser.

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 21-01-04 08:19

Christian skrev:

> Jeg har lavet lidt statistikker og der er IE op at snuppe 85 % af
> brugerne de andre fordelt lidt ud, men mozilla på andenpladsen og opera
> på tredje.

det interessante er sådan set hvor stor en del af de 85% der er IE6, det
handler vel om at få så stor en mængde som muligt som kan se det samme.
Hvis IE6+Moz/NN+Opera7+konqueror+safari udgør over 85% sammenlagt så er
der jo godt belæg for at gå over til standards mode.

Dernæst findes der en række veludviklede teknikker,tricks og hacks som
ikke engang kræver serverside som gør at man kan give IE5 og 5.5 style
der gør at den kommer med med et godt look.

Det er _meget_ mere overkommeligt at skulle style specifikt til de to
IE-browsere end til de 4 standards-kompatible browsere ovenfor, ikke
mindst fordi et flertal på nettet arbejder samme vej - de færreste
arbejder på hvordan de kan få standard-renderende browsere til at opføre
sig som forældet microblød-software, så søgninger på google vil give dig
en del hjælp i det standards-kompatible projekt .

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 21-01-04 08:27

Christian wrote:

> Jeg har lavet lidt statistikker og der er IE op at snuppe 85 % af
> brugerne de andre fordelt lidt ud, men mozilla på andenpladsen og opera
> på tredje.

Min private side www.hintzmann.dk som ikke er en typisk dansk hjemmeside
har følgende stats.
68% Internet Explorer 6
18% Netscape Navigator 5
7% Internet Explorer 5
3% Opera 7
1% Safari
(Dette er eksklusiv min egen browser - Mozilla)

Denne side www.hardinfo.dk som handler om test af hardware har følgende:
84 % Internet Explorer 6
7% Netscape Navigator 5
5% Internet Explorer 5
1% Opera 7
1% Konqueror 3
1% Safari

"Internet Explorer 5" udgør IE5 og IE5.5, hvilket er de eneste browsere
i ovenstående som ikke kan gå i standard mode.

Ovenstående er måske ikke typiske danske hjemmesider, men viser at nogle
hjemmesider har flere browser der kan gå i standard mode.

> Nu vil jeg måske blive nødt til at lave en side specielt til IE,
> Microsoft har sku lavet grundigt lort i den med den browser.

Nej, det behøves du ikke. Jeg benytter mig normalt af CSS hack'et "Mid
Pass Filter" som er specielt til IE5 og IE5.5.
http://users.cybercity.dk/~dsl58854/articles/skjulecss/skjulecss.html#section14

Det kan diskuteres om man vil bruge CSS hacks, men ovenstående løser et
problem her og nu, og om et år eller to, når IE5 og IE5.5 udgør en
minimal andel, kan jeg fjerne det specielle stylesheet til dem.

Som alternativ kan man også benytte sig af "Conditional comments", men
det skal skrives på samtlige HTML-sider i stedet for en gang i
stylesheet'et.

Hintzmann c",)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-01-04 22:00

Christian skrev:

> Det virker ikke i IE.

Kan du lave et eksempel?

> Jeg foretrækker at lave det i quirks mode

Validering handler ikke om quirks kontra standards mode - det
handler om at skrive valid kode. Du mangler en doctype i html-koden
(det har dog kun kosmetisk betydning), men mere væsentligt har du
et ekstra tegn (¨) i din css-fil. *Måske* giver det ikke problemer,
men det er noget hurtigere at rette fejlen end at lede efter alle
mulige andre ting der kan være galt.

> for det er min erfaring at det ser mere ens ud i de
> forskellige browsere - for om man kan li det eller ej skal det
> funge i IE.

Hm - standardmode plejer at være det bedste valg hvis man vil have
ensartet visning i fx IE, Mozilla og Opera. Men quirks mode gør det
selvfølgelig lettere at få ensartet visning i forskellige IE-
udgaver.
--
Jens Gyldenkærne Clausen