Mac - Newbie - mange ???
Fra : T.Jakobsen

Dato : 20-01-04 14:44

En arbejdskollega har spurgt om jeg kan kigge lidt på hendes computer.....
Ingen problem tænkte jeg. Indtil jeg så den.......Macintosh...Nå-da-da.

Men nysgerrig er man jo sååå.......

1. Hvad har man af muligheder før opstart af OS - BIOS - fejlsikret tilstand
O.S.V.

2. Hvor kan man (skal man) vælge hvor man booter fra ?

3. Er det muligt at opgradere til et nyere styresystem end det som er
installeret eller vil
det ikke give nogle fordele
(OS 8,6 installeret men aner ikke om det er nyt eller gammelt)

4. Hvordan foregår opdatering af OS og hvilken slags opdateringer fokuseres
på fra Apple side ?
Forstået således : er det kun sikkerhedopdateringer a´la Microsoft eller
får man også opdateringer
som forbedrer eksempelvis både stabilitet af styresystem og det grafiske
/ udseende O.S.V

5. Hvilke programmer er en must for at holde en mac kørende

6. Hvor findes den ultimative side når man skal starte med at rodde med mac
?

NÅ...Men

Jeg kommer nok snart med nogle flere spørgsmål til jer indtil da må i meget
gerne smide en masse "guldkorn"
Tips & Tricks i tusindvis ville være rart !

Nu vil jeg kigge lidt på "dåsen".....Uha-da-da...Man er jo HELT grøn

På forhånd tak
Venligst
Tom

Fra : Mikael Kern

Dato : 20-01-04 15:10

"T.Jakobsen" wrote:

> 3. Er det muligt at opgradere til et nyere styresystem end det som er
> installeret eller vil
> det ikke give nogle fordele
> (OS 8,6 installeret men aner ikke om det er nyt eller gammelt)

Æblemenu > Systemprofil

- Hvilken Mac model? Hvor meget RAM? (Okay, det står nok også foran på maskinen)

Æblemenu > About this Mac - er også fin.

> 6. Hvor findes den ultimative side når man skal starte med at rodde med mac

Her i dk.edb.mac er der flere og bedre svar end nogen andre steder.
Der er også helt suveræne muligheder for at komme Off Topic og ud af
en tangent, som man ikke vidste fandtes...

mvh Mikael Kern
--
Andel byttes: København til Århus. Jeg vil hjem til Århus, bor
centralt og roligt på 2000 Frederiksberg. Se også min annonce på dk.marked.privat.bolig

Arbejdskraft tilbydes: Video, foto, streaming, internet, Mac...
(:-{d)

Fra : T.Jakobsen

Dato : 20-01-04 15:58

"Mikael Kern" <nospam@kern.dk> wrote in message
> - Hvilken Mac model? Hvor meget RAM?

Powerbook G3 - 333.MHz

Der står en masse om virtuelle ram og jeg kan ikke finde ud af
om maskinen har 2 / 64 / 65 Mb RAM (går dog ud fra at det er 65

Det er da vist en halvgammel sag...?

> Æblemenu >

Hi-Hi....Det lyder sgu meget skægt

> Her i dk.edb.mac er der flere og bedre svar end nogen andre steder.
> Der er også helt suveræne muligheder for at komme Off Topic og ud af
> en tangent, som man ikke vidste fandtes...

OT....Er meget godt men lidt irreterende hvis man mangler et svar og alle
som skriver i en tråd kun er i ordkløver-hjørnet / det filosofiske hjørne
O.S.V

Derfor kunne jeg stadig godt bruge et par links til gode Mac-sider....
Men tak for velkomsten her i gruppen....
(Til Mikael....Jeg skal nok blive hængende her OGSÅ men til tider kan det
være
lækkert at læse lidt UDEN at spørge først)

Håber på flere svar.......Kommer snart med flere spørgsmål.........CD-rom
virker vist ikke

Venligst
Tom

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 20-01-04 17:16

T.Jakobsen <tom_jakobsen-atslette@hotmail.com> wrote:

> Powerbook G3 - 333.MHz
>
> Der står en masse om virtuelle ram og jeg kan ikke finde ud af
> om maskinen har 2 / 64 / 65 Mb RAM (går dog ud fra at det er 65
>
> Det er da vist en halvgammel sag...?

Det lyder nærmest som en "Lombard" fra 1999.
Der er sikkert 64 Mb fysisk RAM, og så er den sat til at bruge 65mB
virtuelt.
Du kan læse nærmere om den - og alle andre mac-modeller ved at hente
mactracker på <www.mactracker.ca>. Der er også en udgave du kan køre på
windows.

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Thomas (8260)

Dato : 20-01-04 19:19

> OT....Er meget godt men lidt irreterende hvis man mangler et svar og alle
> som skriver i en tråd kun er i ordkløver-hjørnet / det filosofiske hjørne
> O.S.V

Sker vist ikke i mac-gruppen.
dk.edb.mac er til dato den mest venligsindede gruppe jeg har været med
i. Folk er virkelig flinke og jeg har ikke set at nogen er begyndt på
det der usaglige ordkløveri og hakken på andre, som man ellers oplever
rimelig tit i andre NG.
Stiller du et konkret spørgsmål i dk.edb.mac - så får du også et konkret
svar

Nu til dit konkrete spørgsmål: hvor finder du hjælp på nettet?
Hvis det var system 8.6 - så prøv her:
<http://macos.about.com/cs/os86support/>

Eller søg på OS 8 eller andet hos Apple support:
<http://www.info.apple.com/>

God fornøjelse

Thomas

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 20-01-04 22:52

Thomas (8260) wrote:

> [...]
> i. Folk er virkelig flinke og jeg har ikke set at nogen er begyndt på
> det der usaglige ordkløveri og hakken på andre, som man ellers oplever
[snip]

Synes nu også dk.edb.system.unix er rimelig flink. Også ved Win-folk .

--Martin

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 20-01-04 15:25

T.Jakobsen <tom_jakobsen-atslette@hotmail.com> wrote:

> En arbejdskollega har spurgt om jeg kan kigge lidt på hendes computer.....
> Ingen problem tænkte jeg. Indtil jeg så den.......Macintosh...Nå-da-da.

Hvilken nodel ? Mange af de følgende svar afhænger af om det er en 68k;
en PPC eller en G3-4-5.

> 1. Hvad har man af muligheder før opstart af OS - BIOS - fejlsikret tilstand
> O.S.V.
>
> 2. Hvor kan man (skal man) vælge hvor man booter fra ?

Kontrolpanelet "Startdisk"

> 3. Er det muligt at opgradere til et nyere styresystem end det som er
> installeret eller vil
> det ikke give nogle fordele
> (OS 8,6 installeret men aner ikke om det er nyt eller gammelt)

OS 8.6 er et gammelt system (vel nærmest svarende til Windows 95-98 på
wintel siden), men det afhænger af hvilken maskine det kører på, om der
kan lægges et nyere på, og om det kan betale sig.
Det sidste af de gamle systemer var OS 9.2
Derefter har det været det nye OS X der er helt anderledes opbygget, men
kan køre de gamle programmer i en emulator.

> [...]
> får man også opdateringer
> som forbedrer eksempelvis både stabilitet af styresystem og det grafiske

Konrolpanelet "Softwareopdatering" henter det seneste til den pågældende
OS-version, og det er hovedsageligt stabiliteten/bug-rettelser der
rettes ad den vej. De "større" opdateringer f-eks fra 8.6 -> 9 (og til
os X) er betalingsopdateringer, og det er normalt her der sker ændringer
i den grafiske brugerflade.

> 5. Hvilke programmer er en must for at holde en mac kørende
>
> 6. Hvor findes den ultimative side når man skal starte med at rodde med mac
> ?

Det kommer an på hvor dybt du vil rode.

Det bedste du kan gøre er at gå ind på
<http://www.knowware.dk/macos85.htm>
og hente det hæfte (det er en gratis download i pdf-format).
Forfatteren er fast deltager i denne gruppe.

Og så er der jo æblet selv: <www.apple.com> og på dansk.
<www.apple.com/dk>
Desuden er der et par danske sites: <www.macnyt.dk> og <www.mediamac.dk>
der nok mest koncentrerer sig om nyheder.

mvh.
Kaj.

Fra : T.Jakobsen

Dato : 22-01-04 15:40

O-tay...Så er jeg tilbage....

Har nu kigget lidt på programmet mac-tracker og har fundet
ud af hvilken model jeg sidder med....Lombard 101

Jeg har godt nok ikke tænkt mig at installere nyt OS men er da
en smule nysgerrig !

Ved punktet *Maximum Mac Os* står der : Latest release of MAC OS X

Er det ikke lidt overkill....Eller hva´?...Er den i stand til at køre dette
system
uden flere RAM eller går programmet bare ud fra at man har MAX ram ?
Eller er Mac OS X i stand til at konfigurere sig selv til at køre på små
maskiner
i samme stil som linux ?..

OG TIL SIDST :
Hvordan hulen finder jeg ud af om cd-romen virker ?..laver den en autorun
hvis jeg sætter en musik CD i drevet ?
(altså = hvis den ikke gør er CD-drev færdigt..?)

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 22-01-04 15:53

> [...]

> uden flere RAM eller går programmet bare ud fra at man har MAX ram ?
> Eller er Mac OS X i stand til at konfigurere sig selv til at køre på små

Du kan nok ikke få den startet overhovedet med mindre end 128 Mb, og
skal du bruge den seriøst er det også for lidt. Jeg vil anbefale, at du
som minimun putter en 256 klods ekstra i den ud over de nuværende.

> OG TIL SIDST :
> Hvordan hulen finder jeg ud af om cd-romen virker ?..laver den en autorun
> hvis jeg sætter en musik CD i drevet ?
> (altså = hvis den ikke gør er CD-drev færdigt..?)

Se efter i kontrolpanelet "Ondstilling af Quicktime" om autoafspil er
slået til. Hvis det er det, ja så er det bare at putte en CD i drevet og
høre efter.

mvh.
Kaj.

Fra : Karl Antz

Dato : 22-01-04 17:00

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> kontrolpanelet "Ondstilling af Quicktime"

.... sandheden måtte jo frem før eller siden
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 24-01-04 20:12

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> ... sandheden måtte jo frem før eller siden
*LOL*
Lige i øjet, Ka'l!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-01-04 16:08

Hejsa

T.Jakobsen wrote:
> O-tay...Så er jeg tilbage....
>
> Har nu kigget lidt på programmet mac-tracker og har fundet
> ud af hvilken model jeg sidder med....Lombard 101

Det er en dejlig maskine! - Jeg foretrækker både den og den større Pismo
fremfor de nyere iBooks. Lombard er langt mere stabil i drift.

> Jeg har godt nok ikke tænkt mig at installere nyt OS men er da
> en smule nysgerrig !

Den vil køre fabelagtig hurtig med Mac OS 9.2.2, men det kræver, du har
en system CD, der kan boote fra en PowerBook G3. Nogle af de første Mac
OS 9.2 (9.2.1) CD'er kunne ikke pga. en fejl i CD'ens boot ROM ikke
starte op på div. PB modeller. Har du en sådan orig. CD, der _ikke_ kan
boote en PB, kan du henen dgtl Al og den byttet til en bootable.

> Ved punktet *Maximum Mac Os* står der : Latest release of MAC OS X

Korrekt, den kan godt køre Panther 10.3.2...

> Er det ikke lidt overkill....Eller hva´?...Er den i stand til at køre dette
> system

Tjo... Det vil ikke blive den hurtigste PB i verden - uanset om det er
333mhz eller 400mhz udgaven, - så en 10.2.8 vil nok være reelt det
nyeste, der er velegnet, hvis man vil køre OS X og ikke klassisk 9.2.2.

> uden flere RAM eller går programmet bare ud fra at man har MAX ram ?

Jeg synes ofte, de der guides går ud fra, at man har max. RAM
installeret, men det er jo ikke alle, der har det.

Jeg vil mene, at der skal være _minimum_ 256mb, (helst de max. 512mb),
hvis du vil køre OS X - uanset hvilken version, og det vil også være en
fordel på OS 9.2.x med mindst 256mb.

> Eller er Mac OS X i stand til at konfigurere sig selv til at køre på små
> maskiner
> i samme stil som linux ?..

OS X bruger fast Virtuel hukommelse som på de fleste Win systemer, så
hvis der ikke er fysisk RAM nok, vil den gå over og lave en virtuel del
på harddisken. Og med den str., som OS X har, kan det godt være helt op
til 1gb, der snuppes fra HD'en. Så jo mere fysisk RAM, des mindre VM
Storage File.

> OG TIL SIDST :
> Hvordan hulen finder jeg ud af om cd-romen virker ?..laver den en autorun
> hvis jeg sætter en musik CD i drevet ?
> (altså = hvis den ikke gør er CD-drev færdigt..?)

Når du sætter en CD i, vil den dukke op på skrivebordet som en ikon ala
"Macintosh HD" eller hvilket navn, man nu har givet harddisken. Det er
meget få Mac CD, der er konfigureret til at køre autorun som div. Win
CD'er. - Man åbner CD, som man åbner en HD - med dobbeltklik.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 22-01-04 17:50

"Erik Richard Sørensen" skrev 22.01.2004 16:08:

> [...]
> 333mhz eller 400mhz udgaven, - så en 10.2.8 vil nok være reelt det
> nyeste, der er velegnet, hvis man vil køre OS X og ikke klassisk 9.2.2.

Min forrige PowerBook - en 500MHz Pismo (784 MB RAM) kører 10.3 med en
glimrende hastighed hos den kammerat jeg har solgt den til. Det er
selvfølgelig også en lidt nyere model, men jeg tror sagtens at man kan få et
fornuftigt resultat ud af en Lombard - bare der er nok RAM.

/kristian

Fra : Morten

Dato : 23-01-04 14:27

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@remove_this_mail.dk> wrote:

> [...]
> selvfølgelig også en lidt nyere model, men jeg tror sagtens at man kan få et
> fornuftigt resultat ud af en Lombard - bare der er nok RAM.

Der er væsentlige forskele på Pismo og Lomabrd der har betydning for
ydelsen, når det drejer sig om OSX.

Pismo'en har AGP bus, lombarden langsom PCI bus.

Pismoen har et 128bit grafikkort der er accelereret under OSX,
Lomardens 64bit er helt igennem uunderstøttet under OSX.

Pismoen har en 100MHz max-systembus, hvor Lombarden har en almndelig
66MHZ system-bus.

Pismoen har en ATA-4 bus (66MHz) til disken, hvor Lombarden har en
forkrøblet ATA-3 der end ikke understøtter ultra-DMA (16.8MHz).

Især systembus'en og det accelererede grafikort har _enorm_ betydning.

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Morten

Dato : 24-01-04 09:37

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Især systembus'en og det accelererede grafikort har _enorm_ betydning.

Glemte at tilføje: jeg vil ikke anbefale OSX i nogen version på en
Lombard med mindre det er til serverbrug. Det er ganske enkelt
forfærdeligt at arbejde i GUI på sådan en.

Hvis man er til *NIX kan man sagtens installere YDL på den, ellers bør
man holde sig til OS9.

Fra : Per Madsen

Dato : 22-01-04 19:09

> Tjo... Det vil ikke blive den hurtigste PB i verden - uanset om det er
> 333mhz eller 400mhz udgaven, - så en 10.2.8 vil nok være reelt det
> nyeste, der er velegnet, hvis man vil køre OS X og ikke klassisk 9.2.2.

Hvis han endelig skal køre OS X på den, skal han vælge 10.3(.2) da den
er meeeget hurtigere end 10.2.8....Til gengæld ville jeg ikke installere
OS X på den, hvis der ikke mindst er 320 mb ram på den,- 256 går an men
det kommer ikke til at køre synderligt hurtigt (stabilt men ikke
hurtigt).

--
Mhv. Per Madsen
www.ecotox.dk,- Links til uundværligt mac software, sites, musik etc.

Fra : T.Jakobsen

Dato : 23-01-04 19:34

Takker for de gode svar !

OG....Har lidt flere spørgsmål.

Kan man på nogen måde købe et nyt cd-drev denne mac ?
Eventuelt et eksternt som kan sættes til SCSI porten ?
(pris eller eventuelt et link vil være skønt)

Hvor kan man købe nogle flere RAM og gerne god pris ?

Hvad hedder den type RAM som den max kan køre med (Hz)
og vil de køre godt eller skidt sammen med de 64.Mb som
den har allerede ?

Her er et link til modellen - Den har desværre minimum af alt
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=43119

Men tak for hjælpen...Diagnosen er stillet
Cd-drev er slidt i stykker og for lidt RAM.....
Så må jeg jo se om frøknen der ejer den er villig til at investere i lidt
RAM og et CD-drev.

Venligst
Tom

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-01-04 01:37

Hej Tom

T.Jakobsen wrote:

>Kan man på nogen måde købe et nyt cd-drev denne mac ?
>Eventuelt et eksternt som kan sættes til SCSI porten ?
>(pris eller eventuelt et link vil være skønt)

Ja, der kan stadig købes dele til Lombard, - MEN - det er ikke længere
såkaldt additional parts' men 'replacement parts' - altså reservedele,
og så koster det de i ud af øjnene og mere til..

LaCie laver bl.a. et lille CD-RW drev til USB (hvis det er 400mhz). Sony
har tidl. lavet eksterne 6x, 12x og 24x CD drev, der samtidig kunne
bruges som CD walker. Jeg har set dem i England, men aldrig herhjemme.

Hvis du skal tilslutte et eksternt drev til den, skal du have en adapter
til SCSI stikket. Typen hedder HDI-30. Der findes 3 typer, - std. der
kun er beregnet til at sætte PowerBook'en til en anden computer som en
ekstra HD eller til backup brug. Den anden type kaldes for 'HDI-30
Dock', - den er beregnet til at tilslutte eksterne SCS enheder til
PowerBook'en. Det tredie mellemled er et lille stik med enten DB-25
systemkabeltilslutning eller Centronics DB-50. Den har omskifter mellem
'Home' og 'Dock', så man kan bruge den til begge formål. Den kaldes for
'HDI-30 Connector Adaptor' og koster ca. 350kr...

Men der er en vis Esben Harbo, der jævnligt annoncerer i
dk.marked.privat.edb.mac med alt muligt 'løsdele' - bl.a. også til
PowerBooks. Jeg mener han pt har et CD drev til "bl.a. Pismo...", og
svjv. er det samme drev i både Lombard og Pismo...

>Hvor kan man købe nogle flere RAM og gerne god pris ?

- Også hos Esben, han har mange dele til mange modeller. - Det er
simpelthen hans hobby...

>Hvad hedder den type RAM som den max kan køre med (Hz)
>og vil de køre godt eller skidt sammen med de 64.Mb som
>den har allerede ?

Det er SO DIMM, der skal bruges. Der er 2 pladser og der kan bruges op
til 312mb moduler. Man kan opg. RAM enkeltvis, så du kan sagtens sætte
en 512 til den 64, der nu sidder der.

> [...]
>Cd-drev er slidt i stykker og for lidt RAM.....
>Så må jeg jo se om frøknen der ejer den er villig til at investere i lidt

Det kan helt klart godt betale sig at ofre både nyt CD drev + en 512mb
RAM blok til den. Jeg véd, vi er mange, der regner både Lombard (333mhz)
og Lombard Bronze (400mhz) for langt bedre end selv iBooks op til
omkring 700mhz.

Så prøv Esben, han postede så sent som for et par dage siden...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : T.Jakobsen

Dato : 25-01-04 17:03

Tak for svar...Endnu egang
Så skal jeg bare have fat i Esben ....Og nogle RAM.

>Hvis man er til *NIX kan man sagtens installere YDL
....Det skal s** nok passe....

Venligst
Tom Jakobsen