Hvilken hunderace vælger vi?
Fra : Keld&Dorthe

Dato : 20-01-04 09:36

For 2år siden, måtte vi desværre, ha vores Collie aflivet pga. alderdom.
Han var den mest godmodige hund, man kunne ønske sig.

Mth. til en Collie, har vi tit fået stikpiller om, at vi var tossede at ha
sådan en hund, .....for den race passede slet ikke ind i et hjem hvor der
var børn......men den teori holdt altså ikke stik her hos os.....vores hund
elskede vores børn.

Nu er det sådan, at jeg går og tumler med tanken om, at ville ha hund igen
på et tidspunkt......men jeg er meget usikker mht. hvilken race jeg skal
kigge efter.....og det er fordi vi har en lille dreng på 15 mdr som er
hjerneskadet.....han kan endnu ikke sidde selv, men han kryber meget rundt
på gulvet........og jeg tror han vil kunne få meget glæde af en hund.

Og jeg må da nok indrømme at når jeg tænker hund....så ser jeg straks en
lille rød Cockerspaniel for mig....eller en Collie ....

Hvilken race skal jeg vælge, for at få en stille og rolig hund, der passer
ind i vores familie..hvor vi er 2 voksne og 7 børn????
Vi bor på landet, på en nedlagt ejendom..ikke langt fra skov og strand....så
der er masser af plads at boltre sig på.

Venlig Hilsen Dorthe

Fra : Jytte

Dato : 20-01-04 10:14

Keld&Dorthe wrote:
> [...]
> Vi bor på landet, på en nedlagt ejendom..ikke langt fra skov og
> strand....så der er masser af plads at boltre sig på.

Hej Dorthe.

En collie igen går du ikke fejl af. Vi har to, de elsker børn selvom vi
"kun" har børnebørn.
Collien er jo også en nem hund der hurtig bliver renlig, og som nemt lærer
at gå uden snor.

Hilsen
Jytte

Fra : Ukendt

Dato : 20-01-04 11:06

"Jytte" <vingekatten@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> "kun" har børnebørn.
> Collien er jo også en nem hund der hurtig bliver renlig, og som nemt lærer

Jeg tror også, at collien er et godt valg, når i nu er så glade for racen.
Mine bedsteforældre havde en collie engang. Hun var en glad og livlig hund
ude, men meget rolig inde. Collien er jo også meget lærenem.
Cockerspanielen kan godt være mere livlig indedøre. Dem jeg har kendt af
slagsen, er i hvert fald meget livlige hunde.

Hvis i har andre racer i tankerne kan i evt. låne eller købe en bog om
hunderacer, hvor der plejer, at være en god beskrivelse af racernes
udseende, temperament, pasning og pleje osv.
I kan selvfølgelig også søge oplysninger om de forskellige hunderacer på
internettet, men jeg synes det er mere overskueligt med en bog, hvor det jo
også imo er nemmere, at sammenligne de forskellige hunde.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 20-01-04 09:53

"Keld&Dorthe" <bang17@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

Hej Dorthe

Collien går man som regel ikke forkert af. Den er jo også en hyrdehund med
stort H. Det kunne måske komme jeres søn til gode senere, for ingen tvivl
om at hunden kan finde hjem igen. Den vil også kunne forhindre jeres søn i
at forlade de hjemlige græsgange. Men, der er et lille et. Man skal sørge
for, at hunden lærer, at andre børn kan komme og gå. Det sker at børn ikke
kan komme til at lege med ens egne børn, før de er blevet godkendt. I sig
selv ikke en ubetinget dårlig ting ... Ligeledes kan der opstå
problemer, når de vil gå igen, men igen, ikke en ubetinget dårlig ting, men
de kan begge volde lidt problemer. Men det er nok fortrinsvis, hvis man bor
langt ude på landet. En byhund vænner sig som regel hurtigt til, at børn
kommer og går i en jævn strøm. Til gengæld er den god til at passe på dem,
så den vil jeg ikke tøve med at anbefale. At den så også er en rigtigt flot
hund, gør vel ikke valget dårligere.

M.V.H.....Benny..

Fra : Holm

Dato : 20-01-04 11:48

"Keld&Dorthe" <bang17@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> For 2år siden, måtte vi desværre, ha vores Collie aflivet pga. alderdom.
> Han var den mest godmodige hund, man kunne ønske sig.

Hej,,

Jeg ville vælge collien .
Jeg har ofte erfaret at cockere kan blive noget "sære" ...

Nu er det jo ikke en "border" collie i snakker om , men jeg kan da lige
fortælle at jeg havde en tæve som fik et nyt hjem fordi jeg skulle flytte
( desværre ,..savner hende meget )....de nye ejere har en hjerneskadet søn
på ca 9 år , og der gik ikke mere end et par dage så var han og hunden
uadskillelige....hun vogtede ham kærligt så han ikke kom væk fra
hjemmet.....
Selv hans humør/sind var blever betydeligt bedre !!

.....og siden I nu bor på landet , så er det da fint med en race af
"hyrderne" som jeg mener har både intelligens og et godt sind .

Hilsen Holm

Fra : Keld&Dorthe

Dato : 20-01-04 18:57

Hej Igen.

Og tusind tak for jeres svar....
Det var dejligt at høre, andre anbefale en Collie.

Mange Hilsner fra Dorthe

Fra : Janne & Jens Jørgen ~

Dato : 20-01-04 19:15

Synes bestemt også at hvis valget er mellem de 2 racer, ville det være bedst
med Collien. Mange glemmer at selvom en Cocker er lille er det en jagthund
ud til det yderste af sin fine tånegle og den elsker at blive brugt.

God fornøjelse.

Fra : motleyman

Dato : 21-01-04 16:09

"Keld&Dorthe" skrev d. 20-01-04 09:36 dette indlæg :
> [...]
> der er masser af plads at boltre sig på.
>
> Venlig Hilsen Dorthe
>

> En Boxer eller en Gran Danois! To af de vel nok mest børnevenlige
racer, og så har de så meget chamerende personlighed.

http://www.kandu.dk/

Fra : JBH

Dato : 22-01-04 14:38

> racer, og så har de så meget chamerende personlighed.

Jeg har selv en boxer og det er rigtigt at de er supergode til børn - men
jeg ville nu også vælge en Collie, hvis de har de samme egneskaber og det er
den hunderace de er forelsket i.

Laila