zip filer på tværs
Fra : Storm

Dato : 20-01-04 09:32

Jeg har altid brugt at zippe filer for at holde indhold intakt
når jeg udveksler via mail.

På det sidste har jeg haft nogle mærkelige oplevelser.
Filnavne omdøbes på filer der er zippet (mine preferencer er ikke sat
til at ændre navn) hvis de modtages på Mac.

Nye Adobe Illustrator CS filer jeg eksporterer til ældre versioner,
tager deres CS ikon tilbage når jeg zipper dem og modtageren
mener de ikke kan åbne dem f.eks. v. 10. Jeg kan godt selv åbne med
v. 10 hvis jeg bare unzipper.

Jeg har tjekket mine zip preferencer ud (version 2.2.2.) - jeg kører
bare med default, jeg kan ikke se hvad der skaber problemet!

Nogen der ved?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 20-01-04 18:36

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg har tjekket mine zip preferencer ud (version 2.2.2.) - jeg kører
> bare med default, jeg kan ikke se hvad der skaber problemet!

Ikke en løsning, men en sidekommentar.
Du er klar over, at zip-komprimering nu er indbygget i Mac OSX:
Arliv/Opret komprimeret arkiv

Måske en konflikt mellem OS håndteringen og ZipIt's.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Storm

Dato : 20-01-04 20:22

> Du er klar over, at zip-komprimering nu er indbygget i Mac OSX:
> Arliv/Opret komprimeret arkiv
>
> Måske en konflikt mellem OS håndteringen og ZipIt's.

Er det ikke først med Panther? - jeg er stadig på Jaguar.

I mine ZipIt preferencer har jeg hakket ja til "Use Unicode filenames" -
kan det være problemet mon? - Jeg forstår ikke helt hvad det indebærer.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 20-01-04 20:24

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> Er det ikke først med Panther?

Jooo

>jeg er stadig på Jaguar.

Sorry, så det ikke i farten.

> I mine ZipIt preferencer har jeg hakket ja til "Use Unicode filenames" -
> kan det være problemet mon? - Jeg forstår ikke helt hvad det indebærer.

Prøv at fjerne det

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Storm

Dato : 22-01-04 20:11

> I mine ZipIt preferencer har jeg hakket ja til "Use Unicode filenames" -
>
> Prøv at fjerne det

- Internt ser det ud som om det var det
Jeg prøver det af overfor "externe"... tiden vil vise resultatet.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : René Mølsted

Dato : 23-01-04 08:41

Storm wrote:

> - Internt ser det ud som om det var det
> Jeg prøver det af overfor "externe"... tiden vil vise resultatet.

Du kan jo prøve med et andet program:
http://www.yellowmug.com/yemuzip/content.html

René Mølsted

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-01-04 00:46

Hej Nina

Jeg tror ikke, det bare er dig, der har problemet. Jeg har selv haft
nogle af de samme problemer med zip filer, hvis de sendes til Windows XP
brugere. Det lader nemlig til, at WinZip XP ikke er så glad for ZipIt's
måde at tolke 'Deflation mode' på, selvom det er standard for al
zipning. - Brug ikke 'Inflated mode', så er det først, det går galt..

Desuden er der stadig en fejl i selve ZipIt, når der bruges Unicode /
lange filnavne (+44 tegn), her afkorter eller 'komprimerer ZipIt nogle
gange filnavne til ukendelighed. - Jeg går ud fra, du zipper hvert
enkelt AI fil direkte - altså uden at lægge den/dem i en mappe først?.

Du kan omgå problemet (næsten) ved at lægge de filer, der skal zippes i
en mappe først og så vælge at lave en 'selfextracting' .exe fil istedet
for en .zip fil. Modtagerens system vil så blot tolke xxxx.exe som et
ganske almindeligt installerarkiv, der så åbnes og placeres enten på
modtagerens skrivebord eller i dokumentmappen, - alt afhængig af, hvad
modtageren har valgt som modtager for .exe filer.

Hvis modtagerne stadig har problemer, bør de bruge WinZip 8 eller 9 som
extractor. WinZip 9 skulle kunne arbejde på Windows XP.

- Og jeg går ud fra, du har husket at give filerne den korrekte endelse
for Illustrator? - Selvom man siger, at både Win2000 og XP skulle kunne
genkende og åbne filerne, selvom de ikke hr endlsr, s er det nu ikke
helt rigtig.

En anden løsning er, at du bruger Aladdin DropZip 8.02 istedet for
ZipIt. Det er godt nok lidt mere besværlig at sætte DZ op, men jeg har
til gengæld aldright om nogen, der ikke kan åbne en zip fil lavet med
DZ. - Og har de det, så er det barefoeat hente eeste version af Aladdin
Expander for Windows. - Den er ligeledes gratis i Win versionen.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Storm

Dato : 22-01-04 20:11

Desuden er der stadig en fejl i selve ZipIt, når der bruges Unicode /
> lange filnavne (+44 tegn), her afkorter eller 'komprimerer ZipIt nogle
> gange filnavne til ukendelighed.

Måske var det problemet.

> - Jeg går ud fra, du zipper hvert enkelt AI fil direkte - altså uden at
> lægge den/dem i en mappe først?.

Nej det gør jeg ikke. Jeg zipper hele mapper.

> [...]
> modtagerens skrivebord eller i dokumentmappen, - alt afhængig af, hvad
> modtageren har valgt som modtager for .exe filer.

Ok - det har jeg aldrig brugt, da flere har mailsystemer der ikke lader
..exe filer passere.

> Hvis modtagerne stadig har problemer, bør de bruge WinZip 8 eller 9 som
> extractor. WinZip 9 skulle kunne arbejde på Windows XP.

Jeg tror faktisk kun jeg har haft problemet når modtageren har været en
Mac.

Jeg bruger altid fil extensions.
Tak for indput.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-01-04 00:48

Storm wrote:

> Nej det gør jeg ikke. Jeg zipper hele mapper.

OK, så er det ikke det, der er problemet.

> Ok - det har jeg aldrig brugt, da flere har mailsystemer der ikke lader
> .exe filer passere.

Det er fordi, de fleste virus kommer som auto-extracting .exe filer...

> Jeg tror faktisk kun jeg har haft problemet når modtageren har været en
> Mac.

?? - Det er da besynderlig. - Jeg har kun set problemet fra Mac til
Windows...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>