KIP Browser, ny version: 1.2.1.43
Fra : Bent Mortensen

Dato : 19-01-04 20:30

Så er der en ny version af KIP Browser: 1.2.1.43.
Denne version indeholder en rettelse ang. DDD5, hvor feltet 'Stilling i
husstanden' pludselig hedder 'Stilling_i_husstanden'.
Desuden medfølger en opdateret indeksfil (kipdata.txt), så man kan benytte
folketællinger til og med DDD5.
Efter installation, vil kipdata.txt på en normal dansk Windows-opsætning
kunne findes under: C:\Programmer\KIP Browser\Indeksfil.

Første gang du starter denne version af KIP Browser, bliver du bedt om at
registrere den, hvilket er gratis.
Du kan også vælge, ikke at registrere programmet, men så vil du få vist
registreringsskærmbilledet hver gang du starer programmet.

Kan hentes her http://www.nsoft.dk/default.asp?news=002

Venlig Hilsen
Bent Mortensen

Fra : Bent Mortensen

Dato : 21-01-04 22:18

"Bent Mortensen" <ben@mortensen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Du kan også vælge, ikke at registrere programmet, men så vil du få vist
> registreringsskærmbilledet hver gang du starer programmet.

KIP Browser, ny version: 1.2.1.44

Desværre indeholder version 1.2.1.43 af KIP Browser en fejl mht.
registrering.
Nogle personer får følgende fejl, når de forsøger at registrere
programmet:'order@nsoft.dk: Recipient address rejected. Relay access
denied.'.

Dette problem er løst i version 1.2.1.44.

Har du alligevel problemer med registreringen, vil vi meget gerne høre fra
dig.
Send en mail til mail@nsoft.dk med en beskrivelse af problemet.

http://www.nsoft.dk/default.asp?news=003

Venlig hilsen
Bent Mortensen

Fra : Michael Erichsen

Dato : 21-03-04 20:04

Bent Mortensen wrote:

> [...]
>
> Dette problem er løst i version 1.2.1.44.
>
> Har du alligevel problemer med registreringen, vil vi meget gerne høre fra

Dette er et flot og nyttigt program. Jeg sad selv og legede med behovet
for at lave sådan et værktøj, da jeg faldt over det. "Skjul tomme
indtastninger" er specielt nyttig. Det ville være endnu bedre, hvis man
også kunne sortere resultatrækkerne, f.eks. efter kildenavn.

Mvh Michael Erichsen

Fra : Bent Mortensen

Dato : 21-03-04 20:58

"Michael Erichsen" <dsmer@attglobal.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> indtastninger" er specielt nyttig. Det ville være endnu bedre, hvis man
> også kunne sortere resultatrækkerne, f.eks. efter kildenavn.

Hej Michael

Du kan selv bestemme hvilke række følge du vil ha felterne vist i der til
skal du bruge Feltvælger, der kan du også fravælge og til vælge felter, jeg
er ikke klar over om det er det du mener.
men du må gerne sende en mail til mig.
hvor du forklare hvad der er du mener om sorteringen, vi tager altid mod
forslag til forbedring af KIPBrowser

v/h Bent Mortensen

Fra : Nill Mortensen \(710~

Dato : 22-03-04 19:35

> [...]
> indtastninger" er specielt nyttig. Det ville være endnu bedre, hvis man
> også kunne sortere resultatrækkerne, f.eks. efter kildenavn.

Hej Michael,

Det lyder som en meget god idé, og jeg har noteret det ned.
Der går nok noget tid, før der kommer en ny KIP Browser, men dit forslag
mht. sortering er bestemt kandidat til at komme med i en fremtidig version.

Med venlig hilsen
Nill Mortensen
www.nsoft.dk

Fra : Michael Erichsen

Dato : 22-03-04 22:50

Nill Mortensen (7100) wrote:

> [...]
> mht. sortering er bestemt kandidat til at komme med i en fremtidig version.

Hej Nill

Ikke for at være krævende, men hvad der kunne være virkelig frækt, ville
være at programmets udskriftsfunktion også var i stand til at fortolke
fader/moder/barn-relationer og exportere dem som GEDCOM?
Jeg ved godt, at data ikke er ægte struktureret, men måske et
intelligent gæt ud fra de mest almindelige formuleringer?
Må jeg spørge af almidelig nysgerrighed, hvad du bruger du til fonetisk
søgning? En amerikansk eller dansk algoritme? Den fanger tilsyneladende
bedre end de amerikanske standardalgoritmer.

Mvh Michael

Fra : Nill Mortensen \(710~

Dato : 24-03-04 18:13

> [...]
> søgning? En amerikansk eller dansk algoritme? Den fanger tilsyneladende
> bedre end de amerikanske standardalgoritmer.

Hej Michael,

Jeg tror, det bliver meget svært at lave noget fornuftigt funktionalitet til
at bestemme fader/moder/barn-relationer.
Det kan dog være, jeg alligevel kigger på det engang.

Algoritmen er en dansk SoundEx-algoritme.
Jeg har modificeret den lidt for at få den til at fungere fornuftigt.
Den er ikke perfekt, men jeg synes selv, den fungerer nogenlunde okay.
Der er ikke noget hemmeligt i den, så hvis du eller andre skulle være
interesserede, er der her en Pascal-version af den modificerede version:

function VokalOmsluttet(S: string; i: Integer): Boolean;

function Vokal(Ch: Char): Boolean; overload;
begin
Result := (Ch in ['A','E','I','Y','O','U','Æ',''','Ø','Å','Ö','Ü']);
end;

function Vokal(S: string; i: Integer): Boolean; overload;
begin
Result := (i < 1) or (i > Length(S)) or Vokal(S[i]);
end;

begin
Result := Vokal(S, i - 1) and Vokal(S, i + 1);
end;

function SoundexDK(Value: string; aKeepWildCard: Boolean): string;
var
i: Integer;
begin
Value := Upr(Value);
SetLength(Result, Length(Value));
for i := 1 to Length(Value) do begin
case Value[i] of
'*','?' : if aKeepWildCard then
Result[i] := Value[i]
else Result[i] := 'A';
'T','N','K','B','R','S','X','J': Result[i] := Value[i];
'D' : Result[i] := 'T';
'Z' : Result[i] := 'S';
'I','Y' : if VokalOmsluttet(Value, i) then
Result[i] := 'J'
else Result[i] := 'A';
'L','M' : Result[i] := 'N';
'C','G','Q' : Result[i] := 'K';
'P','F','V','W' : Result[i] := 'B';
'U' : if VokalOmsluttet(Value, i) then
Result[i] := 'B'
else Result[i] := 'A';
else Result[i] := 'A';
end; {case}
end;
{Fjern dubletter og tegnet 'A'}
for i := Length(Result) downto 2 do begin
if (Result[i] = Result[i - 1]) or (Result[i] = 'A') then
Delete(Result, i, 1);
end;
if (Length(Result) <> 0) and (Result[1] = 'A') then
Delete(Result, 1, 1);
end;