skidt ud af pumpem
Fra : Per H

Dato : 19-01-04 18:33

Jeg har en ehrehm pumpe, hvor der simpelthen kommer skidt ud af.

Vandet har været grumset lige fra start, Pumpen er brugt.

Jeg har de der småsten i pumpen som anbefales, og så har jeg
ovenikøbet lagt noget vat i pume, for at tage det sidste. Det hjalp
bare ikke rigtigt.

Jeg er sku ved at være lidt træt af det, er der ikke en der kan komme
met et forslag, så vandet kan blive rent?

jeg renser filteret 1 gang/uge

og lige efter rensng kommer der en portion skidt ud , når jeg starter
den.

pumper 1000 L /T

Vh Per

icq 8212837

Fra : Per W.

Dato : 19-01-04 20:29

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i melding
> [...]
>
> jeg renser filteret 1 gang/uge
>
> og lige efter rensng kommer der en portion skidt ud , når jeg starter

Det er dritt som ligger i slanger og pumpehus. Rens slangene og pumpa.

/Per W.

Fra : Per H

Dato : 20-01-04 17:23

On Mon, 19 Jan 2004 20:29:08 +0100, "Per W." <pwbuf@tiscali.no> skrev:

>Det er dritt som ligger i slanger og pumpehus. Rens slangene og pumpa.

men der kan vel ikke ligge skidt i pumpehuset i flere måneder.

virker mere som om at jeg måske har fordelt filtermatrialer forkert.

Vh Per

icq 8212837

Fra : jabbe\(4000\)

Dato : 22-01-04 20:10

> men der kan vel ikke ligge skidt i pumpehuset i flere måneder.

Hvis du har skyllet filtermaterialet grundigt så skal du ikke rense pumpen
mere end en gang hver 3-6 måned.....

Filtermaterialet må godt være fedtet/klistret men ikke overdrevet(der skal
jo kunne komme vand igennem)

--
J@bbe

530L Effectline Akvarie (er stadig i gang med opbygningen, men har nogle
fisk i)
Symphony 1.8, NASA PW 4.81KVM, HQ Stealth, Prism E2, Symphony 3.3(drager)
Aprilia AREA 51 45/scooter
http://hjem.get2net.dk/jabbe/index.htm

Fra : Per H

Dato : 22-01-04 20:45

On Thu, 22 Jan 2004 20:10:02 +0100, "jabbe\(4000\)"
<SLETjabbeALT@DETgetMED2netSTORT.dk> skrev:

> [...]
>mere end en gang hver 3-6 måned.....
>
>Filtermaterialet må godt være fedtet/klistret men ikke overdrevet(der skal

tjaa. så må jeg låne en pumpe et sted, for at se om en extra pumpe kan
rense vandet

Vh Per

icq 8212837

Fra : Frank Gregersen

Dato : 23-01-04 01:04

Hej Per H.
Hvis din pumpe er en udvendig filterspand af mærket Eheim, så behøver du
ikke låne en anden pumpe, fordi din pumpe skal kunne rense dit vand. Start
med at pille hele pumpen med slanger og det hele fra hinanden! Tøm spanden
for filtermateriale og skyl det grundigt i håndvarmt/lunkent vand. Rens
spand, slanger, hoved, riste grundigt med vand, ingen sæbe! Start med at
lægge en rist i bunden, den er til at holde filtermaterialet et par cm over
bunden af spanden. Fyld herefter spanden halvt op med det groveste
filtermateriale du har(keramikrør el. lign.) Herefter kommer du en grov
filtersvamp i til at adskille det grove filtermateriale fra det fine. Det
fine filter materiale kommes i (kan være udformet på alle mulige måder, men
mange bruger sådan noget porøst grusagtigt noget). Herefter kommer du en
anelse filtervat i (NYT, ikke genbrug). Jeg foretrækker kun en lille smule,
da jeg ellers synes filteret stopper for hurtigt. Oven på filtervattet skal
der placeres en rist som skal holde afstand mellem filtervat og pumpens
hoved, for at filtervattet ikke bliver suget ind i rotoren. Spænd
pumpehovedet fast og monter slanger og lign. Du kan evt starte pumpen i en
spand og se om der stadig kommer skidt ud inden du sætter den tilbage i
akvariet, men der burde ikke komme noget ud.
Jeg bruger også Eheim's udvendige spandfiltre og jeg renser dem 2-3 gange om
året, max!
Håber at du får rettet op på fejlen, for en pumpe skulle være nok, med
mindre du kører med store chiclide akvarier og fodrer hårdt!
MVH Frank Gregersen

Fra : Per H

Dato : 23-01-04 05:39

On Fri, 23 Jan 2004 01:04:01 +0100, "Frank Gregersen"
<frankgregersen@stofanet.dk> skrev:

>Hej Per H.
>Hvis din pumpe er en udvendig filterspand af mærket Eheim, så behøver du

Det er det. jeg vil straks smutte ind og købe komplet filtersten.
Der er godtnok både vat og sten i filteret, men det er åbenbart så
noget forkert noget, for det kan ikke rense det.

Tak for godt indlæg, jeg var i tvivl. om fordelingen

Vh Per

icq 8212837