naboen skyder på vores katte.
Fra : Kurt Hawthorn Sørens~

Dato : 19-01-04 16:52

Hej NG.

Vi har tidligere fået vores kat Perle, hjem i en redelig tilstand, men har
ikke kunne sætte navn på det underlige sår hun havde fået. I dag var vi så
på terrassen for at hjemkalde nogle af vore katte, da vi pludselig hører et
"knald" over fra den anden side af hækken og Perle kom susende med et
jag.... fuldstændig forskræmt. Da vi kigge lidt nærmere på hende, havde hun
et lille, men forholdsvist dybt sår på det højre forben. Håret omkring var
væk i en diameter på ca 1 cm. og selve såret er 2-3 mm. bredt og ligeledes
2-3 mm. dybt.

Det er ikke så meget hvor slemt såret er, men mere hvordan de egentlige
regler er for at skyde på dyr (katte) når de er på ens grund...!
Ergo, må naboen skyde vores katte, når de løber på deres grund... Hun har
tidligere sagt følgende "jeg slår dem sgu ihjel...!"
Så vidt jeg har læst mig til, er det en overtrædelse af en lov om hærværk,
hvis naboen skader vores katte... Desuden er der også en eller anden ting
med at der skal gøres skriftligt opmærksom på problemet hos politiet... Men
det er her jeg løber lidt tør. Er der evt. nogen der kan hjælpe mig lidt med
hvordan det rent juridisk er?

Lidt info: Vi har 5 katte, og underboerne i kælderen har 2. Vi har en lille
have med masser af muldjord og bor nær en stor park. Aldersmæssigt fordeler
kattene i hele husstanden sig således: en på 3 år, en på 2 år, en på 1 år og
fire ½ år.

Jeg takker på forhånd, da vi ikke er ret trygge ved situationen.

Hilsen Kurt Hawthorn Sørensen & Betina Trærup Sørensen

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 19-01-04 17:34

"Kurt Hawthorn Sørensen" <khs@K3IN3SP4Me-box.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg takker på forhånd, da vi ikke er ret trygge ved situationen.
>
> Hilsen Kurt Hawthorn Sørensen & Betina Trærup Sørensen

Jeg ved at man ikke må skyde kattene, men du skal samtidig sørge for at
kattene ikke kan komme ind på hans/hendes grund. Mere ved jeg ikke.
Men sikke et fjols at skyde efter katten, har han slet ikke været inde og
snakke med jer først?

Linda

Fra : Kurt Hawthorn Sørens~

Dato : 19-01-04 17:41

> [...]
> kattene ikke kan komme ind på hans/hendes grund. Mere ved jeg ikke.
> Men sikke et fjols at skyde efter katten, har han slet ikke været inde og

Hej Linda.

Netop det med at holde kattene på egen grund har jeg lige læst mig frem til
"Mark- og vejfred" tror jeg det hedder...
Enden af det bliver jo nok en indhegning eller en løbegård, men sikke en
stor løbegård hvis der skal være plads til 7 katte

Takker for det hurtige svar.

/Kurt

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 19-01-04 17:40

Hej Kurt

Her kan du læse lidt om lovgivning omkring katte,
http://makeashorterlink.com/?N2E231BE5

umiddelbart mener jeg at der under ingen omstændigheder
må skydes hvis man er mindre end 100 m fra bebyggelse,
og det er selvfølgelig heller ikke lovligt "bare" at skyde
på katte. Jeg ville nok tage katten til dyrlæge og få en
skriftlig udtalelse, som jeg så ville kopiere og gå til politiet
med.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Kurt Hawthorn Sørens~

Dato : 19-01-04 17:45

"Marianne Hellemose" <hellemose.som2@mail.dk> wrote in message
> [...]
> på katte. Jeg ville nok tage katten til dyrlæge og få en
> skriftlig udtalelse, som jeg så ville kopiere og gå til politiet

Hej Marianne.

jeg takker for dit opløftende svar. Vi må tage et smut til dyrlægen i morgen
formiddag og se hvad hun siger.

Ellers kan jeg informere at ALLE vore katte er øreærkede, så indfangelse
ikke sådan umiddelbart kan foretages...

Desuden kan det jo også blive svært direkte at bevise at det er naboen der
har skudt... men det må man vel tage som det kommer

Hygge fra Kurt

Fra : Maria Hansen

Dato : 19-01-04 17:38

Hej

Ja, det er grim ting..når andre skyder på ens dyr. Havde samme problem,
der hvor vi har havehus. En dag kom vores lille Emil hjem med et skud i
benet. Derudover er der flere katte som er forsvundet i havekolonien,
dette er inkl. vores 2 andre katte som forsvandt fra den ene dag til den
anden. Har aldrig set dem siden, og Emil ja han blev givet væk, for at
undgå lignede episode !! havde fat ham der skød og advarede ham...om at
skyde på flere katte...og ikke på en pæn måde--jeg var gal. Og siden har
der ikke været nogen episoder med ham.!

Jeg anmeldte det til politiet. Det er noget med at den der skyder skal
havde advaret ejen skriftlig---noget i den stil. Män må da ikke skyde på
villakavatere eller ligne. Hvad med den der skyder, har den person
jagttegn ??? Så kan det jo fratages efter gentagene episoder. Men anmeld
det til politiet...Personsen skulle sgu selv skydes et vist sted!!!!

Hilsen

Maria

Fra : Bettina Hansen

Dato : 19-01-04 18:07

Hejsa

Kurt Hawthorn Sørensen wrote:
> Det er ikke så meget hvor slemt såret er, men mere hvordan de egentlige
> regler er for at skyde på dyr (katte) når de er på ens grund...!

Prøv at se på f.eks. http://www.familieadvokaten.dk/UgensRet/UR13.html
Naboen må *ikke* skyde jeres kat men han må gerne skræmme den ud af
haven og hvis den kommer til skade - f.eks. bliver så forskrækket at den
løber ud foran en bil så er han ikke på nogen måde erstatningsansvarlig :(

Jeg tror at det bedste/eneste/rigtigste I kan gøre er at holde kattene
på jeres egen grund... Hvis I generer ham for meget eller melder ham til
politiet gør han måske alvor af sagen og skyder med et jagtgevær i
stedet for et luftgevær næste gang - og I vil formodentlig ikke have en
jordisk chance for at bevise at det er ham der har skudt katten :(

Just my two cents...

Mvh Bettina

---
http://chin.dk

Fra : Kurt Hawthorn Sørens~

Dato : 19-01-04 19:49

"Bettina Hansen" <bettina@chin.dk> wrote in message
> [...]
> stedet for et luftgevær næste gang - og I vil formodentlig ikke have en
> jordisk chance for at bevise at det er ham der har skudt katten :(

Hej Bettina.

OK, jeg vil efter de svar jeg har fået her på det uundværlige newsgroup,
lave noget ala løbegård, eller en indhegning af haven således kattene ikke
kan komme udenfor vores grund. Det faktum at man kan lade dem blive inde,
vil jeg slet ikke byde dem, da de jo som tidl. nævnt er 5 stk. og de vil
slet ikke kunne komme overens. Men endnu engang, tak for de mange brugbare
svar og kommentarer.

Mvh Kurt

Fra : Elisa Buchardt

Dato : 19-01-04 22:57

Hej Kurt,
Det bedste er jo at indhegne!!!!.
Vil du have inspiration, kan du kikke på vores 1100 m2 indhegnet have.
Linket til haven da den lige var indhegnet om vinteren er :
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_show.php?album=154&folder=376&limit_start=0&limit_user=15
Hvis du ser i mit album under "jandin (indhegningen om sommeren)" kan du
se hvor diskret det ser ud, når det hele er vokset til om sommeren...
Har du spørgsmål skal du bare skrive til mig. Håber du kan passe på dine
missere indtil de er i sikkerhed...

Mange hilsner
Elisa

Med venlig hilsen
Elisa Buchardt
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 19-01-04 23:10

Jeg mener, der er regler for, hvor langt fra nærmeste beboelse man må skyde
(tror der skal være mindst 50 m.) - det umuliggør i hvert fald at man må
skyde i et boligkvarter. Der er jo også risiko for at ramme børn og andre
naboer!
Og man skal vel også have jagttegn for at have lov til at skyde, i hvert
fald med de fleste typer våben.

Anmeld det til politiet, så kan de også afklare reglerne for dig.

Mvh. Else.

--
Gyldenkærnes Norske Skovkatte
Killinger født 2/12

Fra : Bettina Hansen

Dato : 20-01-04 10:26

Else Gyldenkærne wrote:
> [...]
> naboer!
> Og man skal vel også have jagttegn for at have lov til at skyde, i hvert

Det kommer an på hvad han skyder med - det lyder som om det godt "bare"
kunne være en luftpistol/luftgevær og dem behøver man ikke jagttegn til.
Man må også gerne bruge dem på sin egen private grund (men selvfølgelig
må man ikke bruge dem til at skyde katte eller andre dyr med).

> Anmeld det til politiet, så kan de også afklare reglerne for dig.

Hvad mon der sker når naboen får en politianmeldelse på nakken? Mon han
bliver mildere stemt overfor kattene? Næppe!

Jeg synes at det er et dårligt råd at gå naboen på klingen - det kan
godt være at det han gør er forbudt men katteejeren skal faktisk også
holde sine katte på egen grund så de gør jo også selv noget forkert...
Ikke at de to "forkerte" ting på nogen måde kan sammenlignes eller
opveje hinanden men forskellen er at det er nemt for naboen at bevise at
ejeren lader kattene strejfe rundt mens det er umuligt for ejeren at
bevise at det er naboen der har skudt eller forgiftet kattene...

En nabo som kan finde på at skyde efter katte er altså ikke helt normalt
skruet sammen oppe i hovedet - så i stedet for at gøre ham endnu mere
ond i sulet ved at fare i flæsket på ham eller sende politiet efter ham
så tænk lige på om det er risikoen værd... I værste fald står man med et
par døde katte inden længe - og der er ingenting man kan gøre ved det -
de kan have fundet det giftige mad hvor som helt :(

Mvh Bettina

---
http://chin.dk

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-04 23:37

> [...]
>
> Jeg takker på forhånd, da vi ikke er ret trygge ved situationen.
>
> Hilsen Kurt Hawthorn Sørensen & Betina Trærup Sørensen

Altså, måske skal I ta' Jer en fornuftig snak med tumpen. Nu ved jeg
selvfølgelig ikke hvor meget Jeres katte generer ham, men at gribe til
haglgeværer er lidt ude i hampen efter min mening.
Jeg tror at jeg ville prøve at tale med ham, så han forstod mig ordentligt.
Hvis jeg havde en udekat, ville det være et stort skridt for mig..at tale
med vedkommende. Hvis ikke det nyttede for mig, så ville jeg nok blive
ubehagelig på den ene eller anden måde. Jeg har ikke så meget til overs for
den slags psykopater.
Bare min mening om Jeres sindssyge nabo.

Robert

Fra : Kurt Hawthorn Sørens~

Dato : 20-01-04 08:31

Hej NG.....

Endnu engang må jeg takke rigtig mange gange, og få bekræftet at denne
newsgruop er uundværlig i ethvert kattehenseende...!

Elisa, det er lige præcis sådan jeg havde forestillet mig det skulle
indhegnes, så 1000 tak for inspirationen til at projektet endeligt kan gå
igang.... her til forår!

Kan i ha det!, jeg tror jeg vil snakke med naboen

Igen, tak!

/Kurt

Fra : Louise Viborg

Dato : 20-01-04 09:46

Som barn havde vi en nabo som var allergisk over forfor katte. Deres
nabo havde en kat, som ind imellem kom ind i deres have. Det endste med
at han skød den i øjet emd et haglgevær, og den stakkels kat løb hjem
til sine ejere med det ene øje halvt hængende ud ad hovedet Vores
nabo fortalte os det meget stolt og smilede over hele fjæset!
Min far sagde på et senere tidspunkt, at de havde tænkt sig at købe en
killing til mig, og så ville han lige høre vhad der skete vhis den gik
over i deres have. "Jamen, så vil jeg da også skyde den" sagde vores
syge nabo! Fatter simpelthen ikke folk!

Mvh. Louise
DK Shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
www.shunozahra.dk
Dejlig hunkilling til salg!

Med venlig hilsen
Louise Viborg
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Kurt Hawthorn Sørens~

Dato : 20-01-04 10:11

> "Jamen, så vil jeg da også skyde den" sagde vores
> syge nabo! Fatter simpelthen ikke folk!
>
> Mvh. Louise

Grrrrrr....!

/Kurt