læse og skrive en tekst fil på serveren fr~
Fra : Martin Tarp

Dato : 19-01-04 15:45

Hej

Jeg sidder og leget lidt med Java. Jeg er ved at lave en applet, hvor jeg
har brug for at læse i en tekst fil som ligger på serveren. Desuden skal jeg
også kunne overskrive den.

Hvordan gør man det?

Martin

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 19-01-04 16:59

In article <34SOb.3376$Wo7.2218@news.get2net.dk>,
"Martin Tarp" <martintarp@galnet.dk> wrote:

> [...]
> har brug for at læse i en tekst fil som ligger på serveren. Desuden skal jeg

Hej Martin

Med mindre det skal være kompliceret (og så skal du spørge nogle andre
end mig til råds) så skal filen ligge på serveren i en mappe som
befinder sig "under" den mappe hvor apletten ligger. Desuden skal
appletten kende navnet på filen. Du har altså ikke mulighed for at
"scanne" mappen og se hvilke filer den indeholder.

Hvis dette er opfyldt så skal du kigge lidt på klasserne FileReader som
kan bruges til at læse karakterer fra en fil, samt FileWriter som bruges
til at skrive karakterer til en fil.

Det sværeste mht overskrivning er nok at undgå det. Hvis du ikke gør
noget så bliver filen automatisk overskrevet.

Har du brug for at kunne skrive en binær fil så kig på klasserne
FileOutputStream og FileInputStream.

Har du brug for mere konkret hjælp så skriv igen.

MVH
Thomas Bendsen

Fra : Michael Legart

Dato : 19-01-04 17:11

On 2004-01-19, Thomas Bendsen <thomas_bendsen@stofanet.dk> wrote:

> Hvis dette er opfyldt så skal du kigge lidt på klasserne FileReader som
> kan bruges til at læse karakterer fra en fil, samt FileWriter som bruges
> til at skrive karakterer til en fil.

Hvordan skulle en Applet kunne tilgaa filer paa serveren ved hjaelp
af FileReader/Writer?

--
hestdesign.info - we put the hest in .com

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 19-01-04 19:04

In article <slrnc0o0bt.8so.michaelnospam@kamel.legart.dk>,
Michael Legart <michaelnospam@hest.nu> wrote:

> Hvordan skulle en Applet kunne tilgaa filer paa serveren ved hjaelp
> af FileReader/Writer?

UNDSKYLD!!

Der var jeg temmeligt meget for hurtig.

Nu har jeg tjekket en af mine gamle appletter så følgende har virket:
For at læse filer kan man først definere en URL som peger på filen.
Hernæst derfineres en inputstream med url.openStream(), og endelig
definerer man en InputStreamReader på denne stream (hvis man skal læse
karakterer). Eventuelt kan man til sidst definere en BufferedReader på
InputStreamReaderen.

Når jeg nu tænker mig nærmere om forekommer det mig at man slet ikke kan
skrive til en fil fra en applet, men hvis nogen vil påstå at jeg tager
fejl igen, så bøjer jeg mig uden videre.

MVH Thomas Bendsen

Fra : Martin Tarp

Dato : 19-01-04 21:47

Det har jeg nu forsøgt, men det virker ikke helt. Er der nogen der kan se
hvad der er galt!

hostname = "www.hostname/";
String protocol = "http";
String filename = "fil navn";

URL url = new URL(protocol, hostname, filename);

System.out.println(hostname);

InputStream input = url.openStream();

InputStreamReader inputReader = new InputStreamReader(input);
BufferedReader buffer = new BufferedReader(inputReader);

System.out.println(buffer.readLine());

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 19-01-04 22:06

In article <WmXOb.4708$M87.3735@news.get2net.dk>,
> [...]

> InputStreamReader inputReader = new InputStreamReader(input);
> BufferedReader buffer = new BufferedReader(inputReader);

Jeg vil afholde mig fra at gætte på hvorfor dit forsøg ikke virker, men
jeg har med held brugt følgende metode til at definere URL'en:

URL url = new URL(getCodeBase(),"filnavn");

Resten kan jeg ikke se at der skulle være problemer med.

MVH Thomas Bendsen

Fra : Finn Nielsen

Dato : 20-01-04 07:51

"Martin Tarp" <martintarp@galnet.dk> writes:

> Det har jeg nu forsøgt, men det virker ikke helt. Er der nogen der kan se
> hvad der er galt!
>
> hostname = "www.hostname/";

Et hostnavn ender aldrig med /.

> String protocol = "http";
> String filename = "fil navn";

Når du bruger URL på den måde skal "fil navn" til gengæld starte med /.

> URL url = new URL(protocol, hostname, filename);

--
Finn Nielsen - http://www.finnnielsen.dk/

For email: Fjern den første og sidste del af domænet fra min adresse.