Tranebærsaft mod blæreproblemer !!!
Fra : Helle Larsen

Dato : 19-01-04 14:47

Til Robert og eventuelt andre:
Jeg nævner det blot lige, AT tranebærsaft bruges mod blæreproblemer HOS
men-nesker OG hos KATTE, har jeg læst mig til. Læs eventuelt under
"Erfaringer med Cosequin søges" på foregående "side" her i Newsreader.
Der står noget om det.

Med venlig hilsen
Helle Larsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 19-01-04 14:59

"Helle Larsen" <besse.helleKATTE@BAKKEget2net.dk> skrev i en meddelelse
> ..... søges" på foregående "side" her i Newsreader.
> Der står noget om det.

Hvilken forudgående side? Tror ikke liiige der er forudgående sider i min
newsreader....

Dikte
---
http://www.netby.dk/Syd/Salmevej/73/

Fra : Helle Madsen

Dato : 19-01-04 15:06

> [...]
> men-nesker OG hos KATTE, har jeg læst mig til. Læs eventuelt under
> "Erfaringer med Cosequin søges" på foregående "side" her i Newsreader.

Hejsa

Fortsætter lige Helle's indlæg en smule. Tranebærsaft har den egenskab, at
der i saften er et stof som de bakterier der forårsager blærebetændelse ikke
kan lide.
Desuden er tranebærsaft mere vandrivende end f.eks. vand, så man får også
hele systemet skyllet igennem samtidig.

Et andet stof der har samme egenskab er gyldenris-te, men ved dog ikke om
katte kan tåle dette.

Mvh Helle Madsen

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 19-01-04 15:05

In article <400bdfcbb873c@dk-fritid-dyr-kat.dk>, Helle Larsen
<besse.helleKATTE@BAKKEget2net.dk> wrote:

> Jeg nævner det blot lige, AT tranebærsaft bruges mod blæreproblemer HOS
> men-nesker OG hos KATTE, har jeg læst mig til.

Kan tilføje, at det virker ved at gøre urinens PH værdi lavere (mere
sur), så bakterierne ikke trives i den mere.
Det virker nu bedst som forebyggende middel, hvis man ved, at man let
får blærebetændelse. Hvis man først har betændelsen, skal der som regel
en sulfa-kur til for at slå bakterierne ihjel.

Fra : Helle Frederiksen

Dato : 19-01-04 15:29

"Ann Rudbeck" <webmaster@fjernsiamis.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> får blærebetændelse. Hvis man først har betændelsen, skal der som regel
> en sulfa-kur til for at slå bakterierne ihjel.

Og så tilføjer jeg lige, at jeg godt kan slå en blærebetændelse ihjel med
tranebær!

Jeg havde en periode på 5-6 år, hvor den ene blærebetændelse afløste den
anden. Jeg fik også den ene sulfa-kur efter den anden. Til sidst behøvede
jeg ikke engang at komme op til lægen. Jeg kunne bare nøjes med at ringe! Og
det blev jeg ærlig talt lidt træt af! Så jeg tog sagen i egen hånd. Efter at
have prøvet en del forskellig naturmedicin, har jeg fundet kuren, der
virker: Tranebærsaft eller kapsler, masser af vand og varmedunk på maven.
Men jeg starter selvfølgelig også kuren, så snart jeg kan mærke det mindste.

Hmm...det var vist lidt OT .

Med venlig hilsen
Helle Frederiksen.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 19-01-04 16:07

In article <bugp5e$ii2$1@sunsite.dk>, Helle Frederiksen
<hfFJERN@dlgnet.dk> wrote:

> Tranebærsaft eller kapsler, masser af vand og varmedunk på maven.
> Men jeg starter selvfølgelig også kuren, så snart jeg kan mærke det mindste

Præcis
Du ødelægger bakteriernes miljø, både ved at gøre det surt for dem - i
bogstaveligste forstand og ved at hæve temperaturen. (De bakterier
der angriber os trives bedst ved 37 grader - det er derfor kroppen
kæmper imod ved at fremkalde feber.)
Og så skyller du dem ellers ud...
Men jeg tror stadig at det har meget at gøre med, at du reagerer med
det samme - du har garanteret lært, hvordan det føles når det er på
vej, af dårlig erfaring
Hvis jeg var dig ville jeg nok simpelthen drikke tranebærsaften
konstant - som forebyggelse,,, måske du så kunne slippe for at det
dukkede op? Vi har haft held med den metode på plejeafdelingen, hvor
jeg arbejdede, i hvertfald
Hø - endnu mere OT

Kattenes blærebetændelse er nok ofte et par dage fremskredet, før vi
opdager det. De har det jo med at være så sørens heltemodige...
Og så er det for sent at tage det i opløbet..

Fra : Helle Frederiksen

Dato : 20-01-04 09:40

> Men jeg tror stadig at det har meget at gøre med, at du reagerer med
> det samme - du har garanteret lært, hvordan det føles når det er på
> vej, af dårlig erfaring

Åh ja....det skulle jeg mene .

> [...]
> konstant - som forebyggelse,,, måske du så kunne slippe for at det
> dukkede op? Vi har haft held med den metode på plejeafdelingen, hvor

Jeg er heldigvis "vokset" fra de konstant tilbagevendende blærebetændelser,
så nu dukker de kun op et par gange om året. Og da jeg som sagt kan mærke
det, bare der er den mindste smule på vej, så får jeg gerne taget det i
opløbet. Så jeg synes ikke det er nødvendigt, at drikke saften forebyggende
. Selv om det smager udemærket - bare man husker at købe den, der er
sødet .

Med venlig hilsen
Helle Frederiksen.

Fra : dpl

Dato : 19-01-04 18:03

Ann Rudbeck wrote:

> [...]
> får blærebetændelse. Hvis man først har betændelsen, skal der som regel
> en sulfa-kur til for at slå bakterierne ihjel.

Hejsa!
Ja, det var præcis hvad vi gjorde, da vores basset hund havde
blærestensproblemer pga. for høj pH. Vi fik pH'en ned på et fornuftigt
niveau med surmælksprodukter, ascorbinsyre og tranebærsaft. Da først pH
var faldet, blev stenene opløst, og blærebetændelsen forsvandt. Og
Arthur slap for en rigtig dum operation.

Vi har dog erfaring for, at det var surmælksprodukterne der var mest
effektive hos ham, især A38 og yoghurt.

Hilsen Dorthe ( - og en syngende Raisa...)
http://www.vildkat.dk/

Fra : Winther

Dato : 20-01-04 16:25

"Ann Rudbeck" <webmaster@fjernsiamis.com> skrev i en meddelelse

> Kan tilføje, at det virker ved at gøre urinens PH værdi lavere (mere
> sur), så bakterierne ikke trives i den mere.

Hvis man vil gøre urinen mere sur, så bruges ascorbinsyre til mennesker.
Mange urinvejsinfektioner skyldes colibakterier som sætter sig fast i blæren
ved hjælp af fimrehår. Tranebærsaft ødelægger fimrehårene så bakterierne
ikke kan sætte sig fast i blæren.

Vh. Winther

Fra : Di Di

Dato : 20-01-04 13:46

Kan det være en god idé at give sin kastrede hankat tranebærsaft, selv om
det efterhånden er et års tid siden han havde urinvejs sten og to gange
blærebetændelse? Der er jo stor risiko for at han får det igen. Hvor meget
skal de helst have om dagen?

Mvh Di

Fra : Louise Møller

Dato : 30-01-04 00:40

Hej Di.

Jeg ved ikke lige hvor meget tranebærsaft man skal/kan give en kat, men jeg
ved at man kan købe gærtabeletter med tranebærsaft (min mor køber dem i
Bilka) - måske nemmere at få katten til at spise dem frem for at den skal
drikke saft??. Jeg kan ikke garantere om det virker, eller at din mis vil
spise dem, men jeg min mors Mikkel-mis spiser dem med velbehag.

--

~> Louise