Jøder
Fra : xxx

Dato : 19-01-04 08:02

Om en ane siger familiesagnet, at hun var jøde, men jeg har hendes forfædre
tre generationer tilbage, og alle er døbt i folkekirken og indført i
kirkebøgerne. Hun er ikke gift med en jøde.

Er det almindeligt? Er der anden måde, hvor man kan se, om nogen var jøde?

Fra : Bodil Thomasberg og ~

Dato : 19-01-04 13:57

Før du begynder at vente på svar er der nok lige noget du skal tænke over
mht. denne nyhedsgruppe. Nemlig at man underskriver med navn, når man
sskriver her. og især når man kalder sig xxx

Mvh
Niels H Nielsen

Fra : Jes Søndergaard

Dato : 19-01-04 14:04

"Bodil Thomasberg og Niels H Nielsen" <slaegt@tdcadsl.dk> wrote:
> Før du begynder at vente på svar er der nok lige noget du skal tænke over
> mht. denne nyhedsgruppe. Nemlig at man underskriver med navn, når man
> sskriver her. og især når man kalder sig xxx

Jeps, og du skal huske at citere korrekt
(http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html).

Mvh.
Jes Søndergaard

Fra : PM

Dato : 19-01-04 14:25

Jeg er dødtræt af de tilrettevisninger om korrekt citat. Og så er
proceduren...helt forkert. Jeg læser et indlæg, går ned i næste tråd, hvor
jeg skal bladre gennem spørgsmålet igen for at få svaret.....
Altså svar øverst ER det letteste og stop så det paragrafrytteri

Preben Mûller

Fra : xxx

Dato : 19-01-04 15:22

I må meget undskylde, jeg håber ikke dette giver anledning til debat.
Grunden til at jeg hedder "XXX" er at jeg havde et par indlæg i denne gruppe
sidste år, og måtte derefter nødt til at skifte mailadresse fordi jeg fik
mindst 20 spam-mails om dagen. Det er ret så bøvlet at skifte mailadresse -
og især at give alle venner besked om det - så jeg er nok lidt
overforsigtig. Jeg kender ikke så meget til opsætning i mit
nyhedsgruppe-program, så der skrev jeg bare xxx hele vejen igennem.

mvh
Joyce Cupit

Fra : futtog

Dato : 19-01-04 17:04

Hej
Jeg har gjort det at jeg har oprettet en mail adr som jeg kun bruger på
nyhedsgrupper og som er spæret for indkomne mail. en anden måde man kan
sikre sig på er at skrive sin mail ekx.xxxfjern@xxx.dk
mvh. Preben Poulsgaard

Fra : Jeannie Kristensen [~

Dato : 19-01-04 20:40

xxx wrote:
> I må meget undskylde, jeg håber ikke dette giver anledning til debat.
> Grunden til at jeg hedder "XXX" er at jeg havde et par indlæg i denne
> gruppe sidste år, og måtte derefter nødt til at skifte mailadresse
Din mailadresse fremgår af det første svar fra Bodil, så nu "hænger" den
allerede på alverdens spam-mail-høstmaskiner
--
Hilsen Jeannie Kristensen
Min slægt: http://home1.stofanet.dk/jeannie.kristensen/

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 20-01-04 12:21

"xxx" skrev i en meddelelse
> [...]
> overforsigtig. Jeg kender ikke så meget til opsætning i mit
> nyhedsgruppe-program, så der skrev jeg bare xxx hele vejen igennem.

Hej Joyce Cupit

Det lyder lidt sært at hendes aner ikke er jøder.
Eller måske gør det ikke alligevel. Kan det tænkes
at hun er konverteret til jødedommen?

Og hvad med hendes egen dåb? Har du set at hun selv er
døbt i en dansk kirke?

Og endelig - har du nogen fjerne slægtninge, som kunne
tænkes at vide noget om hendes liv og levned. Hvis hun
f.eks. er blevet tidligt enke, kan hun derefter have fået
nogle særprægede interesser. Jeg kender et sådant tilfælde,
hvor en ældre dame bestemte sig for at hun ville være jøde.

Lad os få en debat ført tilbage til dit spørgsmål.

Hilsen Ruth

Fra : xxx

Dato : 20-01-04 14:05

Hej Ruth,

Tak for dit svar. Jeg undrer mig også over at hun skulle være jøde, som
familiesagnet går (det er min mands familie). Jeg skal have fat i hendes
ældste sønnesøn som lever endnu, for det er ham, der har skrevet det. Hendes
efternavn er Ephraimsen så jeg studsede ikke over det, da jeg hørte det
første gang, men nu har jeg som sagt fundet at alle hendes aner er døbt i
folkekirken. Så var det jeg spekulerede på, om man måske skulle døbes i
folkekirken i 1800-tallet, selvom man var jøde. Den pågældende person er min
mands oldemor:

Else Margrethe Ephraimsen født 25 Mar 1859 i Uhre, døbt 25 Jun 1859 i
Lejrskov.
Far: Ephraim Sørensen, født 13 Apr 1828 i Vandborg
Mor: Gertrud Johansdatter, født 26 Feb 1823 i Ø. Starup.

mvh
Joyce

Fra : Bent Fleron

Dato : 20-01-04 17:30

xxx wrote:
> Hej Ruth,
>
> Tak for dit svar. Jeg undrer mig også over at hun skulle være jøde,

Endelig kan hun jo godt være døbt/konfirmeret i en dansk kirke men med
den pasus at hun opdrages i mosaisk trosretning og i skriftlig samråd
med en rabiner. Den mulighed var der for katolikere så hvorfor ikke i
den mosaiske tro.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
For den der orker at sende en returmeddelelse

Fra : Show The Andersens

Dato : 20-01-04 18:51

"xxx" <JCupit@post.tele.dk> wrote in message
> [...]
Hendes
> efternavn er Ephraimsen så jeg studsede ikke over det, da jeg hørte det

Jeg har faktisk en lignende historie blandt mine aner. Et ældre nulevende
familiemedlem fastholder hårdnakket at vore forfædre var jøder og at hun har
set billeder af dem med typisk jødehovedbeklædning - hvad det så end er. Hun
siger også at disse forfædre var jøder i Tyskland og at en kom derfra til
Danmark og blev præst og at det var almindeligt. Jeg kan slet ikke finde
noget i anetræet der bekræfter dette, men forestiller mig nok at det drejer
sig om en eller anden der har været gift 2 gange og at historien muligt
handler om denne ægtefælle. Jeg har tiudligere erfatet at der kan være noget
om sådanne familielegender uden at det helt er som genfortalt.

Annette

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 20-01-04 21:09

"xxx" skrev i en meddelelse

> [...]
> folkekirken. Så var det jeg spekulerede på, om man måske skulle døbes i
> folkekirken i 1800-tallet, selvom man var jøde. Den pågældende person er

Hmm ja, det var da nok værd at finde ud af om man i nogle
århundreder har haft en lov om at når alle skulle indskrives i
kirkebøgerne, skulle de også døbes i den danske folkekirke.

Jeg ved ikke om en sådan lov har eksisteret.
Det må der være andre der ved.

> Else Margrethe Ephraimsen født 25 Mar 1859 i Uhre, døbt 25 Jun 1859 i
> Lejrskov.
> Far: Ephraim Sørensen, født 13 Apr 1828 i Vandborg
> Mor: Gertrud Johansdatter, født 26 Feb 1823 i Ø. Starup.

Ja det er sjovt nok, da jeg nævnte i min familie, at min kusine havde
fundet en ane til min farmor, som hed Melchiorsen, sagde een af mine
brødre omgående: Ja så, er han mon jøde?

Der er åbenbart visse navne, som får folk til at tænke på jøder.

Jeg vil da håbe, du kan få noget ud af at snakke med den sønnesøn.

Ruth

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-04 11:34

"Ruth Nielsen" <elena@io.dk> wrote in message

> [...]
> brødre omgående: Ja så, er han mon jøde?
>
> Der er åbenbart visse navne, som får folk til at tænke på jøder.

Netop Melchior-navnet får folk til at tænke på jøder, men der findes altså
her i landet både jødiske og ikke-jødiske familier med navnet Melchior.
En af mine aner hed Melchior og var bonde i Everdrup ved Præstø, hans datter
hed naturligvis Kirstine Melciorsdatter, og siden blev en af min farfars
kusiner gift med en fætter til den bekendte Lauritz M; ingen af dem havde
mig bekendt en dråbe jødisk blod i årene.

--
Vindskibelig hvislen

Børge Askholm

Husk at rette min mailadresse til det korrekte @

hjemmesideadresse: www.baskholm.dk

Fra : Alf Christophersen

Dato : 21-01-04 19:49

On Wed, 21 Jan 2004 11:34:17 +0100, "B.M. Askholm"
<baskholm(A)webspeed.dk> wrote:

>Netop Melchior-navnet får folk til at tænke på jøder, men der findes altså
>her i landet både jødiske og ikke-jødiske familier med navnet Melchior.

Har selv en geworbene musqeteer Melchior Keller som ane. Han var
geworbene musqeteer i Falsterske regiment på den tid som Struensee ble
tatt til fange av nettopp Falsterske regiment, men om han var med på
det aner jeg rett og slett ikke

Fra : Arne Feldborg

Dato : 28-01-04 01:16

"B.M. Askholm" <baskholm(A)webspeed.dk> skrev Wed, 21 Jan 2004 11:34:17
+0100

>Netop Melchior-navnet får folk til at tænke på jøder, men der findes altså
>her i landet både jødiske og ikke-jødiske familier med navnet Melchior.

Gad vide om det gamle danske navn Maquor (idag Markus) i bund og grund
er det samme navn.?

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Arne Feldborg

Dato : 19-01-04 18:00

"PM" <ps98@Zteliamail.dk> skrev Mon, 19 Jan 2004 14:25:17 +0100

>proceduren...helt forkert. Jeg læser et indlæg, går ned i næste tråd, hvor
>jeg skal bladre gennem spørgsmålet igen for at få svaret..

Nej det skal du jo netop ikke hvis der er citeret og svaret korekt.

Fra : PM

Dato : 19-01-04 19:11

Til Arne Feldborg
Historikken og eksemplerne taler direkte mod dit indlæg.
Det er for omfattende at give eksempler, men det står helt klart, at hvis
der er et 20 liniers ? og svaret falder EFTER disse, så skal jeg bladre.
Derimod, hvis det ligger forrest, så kommer svaret prompet. Jeg har jo lige
siddet og læst spørgsålet.

Forstår ikke hvorfor man konsekvent taler mod når man ved selvsyn ka se
problematikken.

Anderledes er det ved et spørgsmål, som kræver flere svar, her er det
relevant med at lægge svaret under de FORSKELLIGE spørgsmål, men ikke ved
ET.

Preben Müller

PS. HAr ikke lyst til at gøre mere ved det, vil ikke kæmpe mod vejrmøllerne.
Men indlysende, det er det

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 19-01-04 19:30

Mon, 19 Jan 2004 19:10:33 +0100, in dk.videnskab.historie.genealogi,
"PM" <ps98@Zteliamail.dk> wrote:

> [...]
>Derimod, hvis det ligger forrest, så kommer svaret prompet. Jeg har jo lige

det er jo ikke alltid nødvendig å gjengi hele meldingen, da den er jo
allerede tilgjengelig som en melding, så hvorfor gjengi alt og ikke bare
det man vil kommentere.

--
Otto Jørgensen
http://home.online.no/~otjoerge/bk/

Fra : aafe

Dato : 19-01-04 20:14

On Mon, 19 Jan 2004 19:30:19 +0100, Otto Jørgensen wrote:

>det er jo ikke alltid nødvendig å gjengi hele meldingen, da den er jo
>allerede tilgjengelig som en melding, så hvorfor gjengi alt og ikke bare
>det man vil kommentere.

Ja, du må undskylde mig, men det er da ganske overflødigt at diskutere
dette. Du har fuldkommen ret, at det korrekte er, kun at citere det
man kommenterer, og at citatet skal komme før kommentaren.

Men, diskussionen hører hjemme i dk.admin.netetikette, og ikke her, og
derfor bør der sættes FUT til dk.admin.netikette

mvh
Arne

Fra : Arne Feldborg

Dato : 19-01-04 21:15

"PM" <ps98@Zteliamail.dk> skrev Mon, 19 Jan 2004 19:10:33 +0100

>Det er for omfattende at give eksempler, men det står helt klart, at hvis
>der er et 20 liniers ? og svaret falder EFTER disse, så skal jeg bladre.

Ja for pokker da. Det er jo netop defor man *kun* skal citere det man
direkte svarer på.

>Derimod, hvis det ligger forrest, så kommer svaret prompet. Jeg har jo lige
>siddet og læst spørgsålet.

Læser du hele tråden igennem hvergang der kommer et enkelt nyt indlæg?

Prøv lige at læse den side der blev henvist, så du i det mindste ved
hvad det er vi diskuterer.

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 19-01-04 18:23

Mon, 19 Jan 2004 14:25:17 +0100, in dk.videnskab.historie.genealogi,
"PM" <ps98@Zteliamail.dk> wrote:

> [...]
>jeg skal bladre gennem spørgsmålet igen for at få svaret.....
>Altså svar øverst ER det letteste og stop så det paragrafrytteri

hehe ikke mange er enige om det. Personlig liker jeg kommentaren etter
det man skal kommentere

I tillegg er det jo ogsa den foranliggende melding bygget på en
eksisterende melding hvor kun tema er endret og dermed fortsetter man
med nytt tema under en eksistere tråd med helt annet innehold.

Dette ser en ved å se på header i foranliggende melding :=)

Det er mye hyggeligere hvis alle nye tema starter her fra bunn av med
nytt ark og nye stifter :=))

Fra : PM

Dato : 20-01-04 02:03

svar, hvor det letteste er at lægge svar i toppen. Beklager det ikke kan
trænge ind.
Preben Müller
"Hans-Jørgen Sindholt" <sindholt@FJERNES.paradis.dk> skrev i en meddelelse
> I forne dage kunne man læse om prøver på lydbånd og der var store
> forskellige på
> mange fabrikater mekaniske og elektro-magnetiske egenskaber.
> Findes der noget lignende for CD- og måske også DVD- medier?
>

> --
> Med venlig hilsen
> Hans-Jørgen
>
> www.sindholt.k4.dk

Der er stor kvalitetsforskel på medier, desuden er der ofte problemer med at
DVD brændere ikke vil acceptere alle typer.

http://www.pcwelt.de/tests/hardware-tests/cd-rohlinge/

http://www.pcwelt.de/tests/hardware-tests/dvd-rohlinge/

I bladet PC-Welt er der hver måned en top 10 for forskellige hardware
grupper, her er også for CD og DVD "Rohlinge"

PC-Welt har ikke noget at gøre med PCWorld

Hilsen Aksel

Fra : Arne Feldborg

Dato : 20-01-04 10:42

"PM" <ps98@Zteliamail.dk> skrev Tue, 20 Jan 2004 02:02:56 +0100

>svar, hvor det letteste er at lægge svar i toppen. Beklager det ikke kan
>trænge ind.

Det er nærmere et eksempel på et indlæg hvor der med fordel kunne have
været citeret lidt mindre.

Dette er netop een af grundene til at nogen er kommet til det resultat
at det skulle være bedst at skrive sit svar i toppen af indlæget (det
gør de fleste vel i e-mail og det er fint nok, men det her et altså
noget andet).

Klipningen er om muligt endnu mere vigtig end selve citatteknikken og
kan ikke understreges tit nok: "Citer kun det du direkte svarer på".!

Dit eget indlæg er imidlertid et godt eksempel på det uhensigtsmæssige i
at ændre emnelinien inde i en tråd (hvilket i de mere avancerede
Newsprogrammer starter en helt ny tråd).

Tænk i det hele taget på, at der er flere hundrede menesker der læser
disse indlæg, og at de bruger vidt forskellige programmer og
læseteknikker.

Da det er umuligt at tilgodese alle mulige synspunkter går øvelsen
simpelthen ud på at flest muligt bruger den teknik som flest muligt kan
have glæde af. Udelukkende at fokucere på hvad der synes nemmest for een
selv er derimod ikke vejen frem.

Og det er ikke, som du antyder, regler for reglernes egen skyld, Men
simpelthen den metode der erfaringsmnæssigt giver det bedste og mest
læsevenlige resultat.

FUT: news:dk.admin.netikette
(svar på dette indlæg vises i dk.admin.netikette og ikke her)

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 19-01-04 21:13

PM skrev:

> Jeg er dødtræt af de tilrettevisninger om korrekt citat.

Så citér korrekt. Så vil du ikke blive tilrettevist.

> Og så er proceduren...helt forkert.

Læs her:

> Jeg læser et indlæg, går ned i næste tråd, hvor
> jeg skal bladre gennem spørgsmålet igen for at få svaret.....

Nej, det skal du ikke hvis folk skærer det væk der ikke er relevant og
svarer umiddelbart nedenunder.

> Altså svar øverst ER det letteste og stop så det paragrafrytteri

Citér korrekt, og du vil slippe for paragrafrytteri. Hvis du vedbliver
at blæse på almindelige fornuftige ordensregler, vil folk bare smide dig
i filteret, og du vil ikke få svar.

FUT: news:dk.admin.netikette
(svar på dette indlæg vises i dk.admin.netikette og ikke her)

--
Thomas Thorsen

http://nrpl.dk

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 26-01-04 01:14

> Jeg er dødtræt af de tilrettevisninger om korrekt citat.
> Altså svar øverst ER det letteste og stop så det paragrafrytteri

Det har ikke det mindste med paragrafrytteri at gøre!

Det har noget med samfærdselsregler at gøre - og det er nu engang ret
praktiskt at holde til højre i trafikken.

Dette medie er offentlig, hvorfor dit indlæg toner frem på et utroligt
stort antal skærme og hvorfor der naturligvis skal tages hensyn til de
mange læsere - og ikke til den enkelte skribent, der er for doven til at
disponere sit indlæg - eller bilder sig ind at hans metodik er den
eneste ene.

www.usenet.dk samler mange brugeres erfaringer og ønsker i et
trafikregelsæt, der fulgt gør det rarere at være her for os alle.

FUT dk.admin.netikette
--
Poul Erik Jensen - www.genealog.dk - www.skolekammeraten.dk
Emnelinien må tilføjes [1234] ved direkte svar for at passere spamcheck.

Fra : Alf Christophersen

Dato : 20-01-04 16:19

On Mon, 19 Jan 2004 08:02:06 +0100, "xxx" <JCupit@post.tele.dk> wrote:

>Om en ane siger familiesagnet, at hun var jøde, men jeg har hendes forfædre
>tre generationer tilbage, og alle er døbt i folkekirken og indført i
>kirkebøgerne. Hun er ikke gift med en jøde.

Kanskje etnisk jøde, men at familien for lengst har konvertert til
enten protestantisme eller katolisisme?? Det skjedde jo også.
Altså etnisk jøde, men ikke religiøst. Det var vel den religiøse delen
som gjorde jødene uglesett i Norden i tidligere århundre??

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 20-01-04 17:41

On Tue, 20 Jan 2004 16:19:24 +0100, Alf Christophersen
<alf.christophersen@basalmed.uio.no> wrote:
klip

> [...]
>Altså etnisk jøde, men ikke religiøst. Det var vel den religiøse delen
>som gjorde jødene uglesett i Norden i tidligere århundre??

Hvad menes med etnisk jøde, at være jøde er jo netop kun
et religionsspørgsmål, det er ikke en speciel race.
Tyskerne brugte megen energi på at påvise særlige træk
hos jøderne, men mislykkedes
mvh Ebbe

Fra : Ulla og Rasmus

Dato : 20-01-04 20:24

Hej,
min viden om religion og jøder er generelt noget mangelfuld - dog har jeg
hørt en ting - og det er at jødedom arves gennem hunkønnet. Eller hvordan
man nu skal forklare det.

Min veninde er jøde - og etnisk jøde er i den forbindelse nok det rigtige
udtryk - for hun praktiserer det ikke. Og ingen i familien heller.
Min venindes mormor var jøde fra Polen. Denne "nedarvning" forklarer
desuden at hun er "mere" jøde end hendes tvillingebror. Jeg har hørt dette
fra andre også.

Hvis nogen kan skrive dette mere forståeligt så ville det være rart.

Kan ske at denne ane du nævner har "arvet" noget jødedom igennem sin
mormors mormor mormors mor eller sådan noget.

Ja, håber ikke jeg bare skaber mere forvirring.

Ulla

Fra : Ulla og Rasmus

Dato : 20-01-04 21:15

Hej,
det bør understreges at jeg IKKE taler om noget genetisk.

Ulla

Fra : Alf Christophersen

Dato : 20-01-04 20:33

On Tue, 20 Jan 2004 17:41:08 +0100, Ebbe Hansen
<ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote:

>Hvad menes med etnisk jøde, at være jøde er jo netop kun
>et religionsspørgsmål, det er ikke en speciel race.
>Tyskerne brugte megen energi på at påvise særlige træk
>hos jøderne, men mislykkedes

Heldigvis hadde ikke nazistene adgang til genteknologi.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 28-01-04 01:16

Ebbe Hansen <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev Tue, 20 Jan 2004
17:41:08 +0100

>Hvad menes med etnisk jøde, at være jøde er jo netop kun
>et religionsspørgsmål, det er ikke en speciel race.

Nej ikke race.

Men tager jeg fejl, når jeg mener at vide, at enten ens far eller mor
skal være jøde, for at man selv bliver anerkendt som sådan.?

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-04 13:05

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> wrote in message

> Men tager jeg fejl, når jeg mener at vide, at enten ens far eller mor
> skal være jøde, for at man selv bliver anerkendt som sådan.?

Uden at være expederært mener jeg at vide at en jøde er end er er født af en
jødisk mor.

Fra : Bendt Spendrup Mathi~

Dato : 25-01-04 14:07

"xxx" <JCupit@post.tele.dk> wrote in message news:<400b80cf$0$95110$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
> kirkebøgerne. Hun er ikke gift med en jøde.
>
> Er det almindeligt? Er der anden måde, hvor man kan se, om nogen var jøde?

Umiddelbart er det svært at se om nogen er jøde, selvfølgelig er der
træk som karakteriserer jøder, ligesom der findes typiske jødiske
navne. Det mest sikre er naturligvis hvis de praktiserer den jødiske
religion.
I danmark har der levet jøder i mange år, og der er lovgivet for
jøder:
1742 fik jøderne i København tilladelse til at bygge en synagoge.
1798 blev forbudet mod ægteskab mellem kristne og jøder ophævet.
1814 kunne jøder få borgerret mod at underkaste sig danske love.
1819 jødefejder i København og provinsen, idet borgerne (danskerne)
mente at jøder havde specielle rettigheder, så de derved ikke var så
hårdt ramt af den økonomiske krise i landet.
I begyndelsen af 1900 tallet kom mange jøder til DK flygtet fra
Rusland. Der opstod ligefrem kamp/ uvenskab mellen disse fattige
flygtninge og de gamle vel etablerede jøder i landet.
I øvrigt konverterede mange af de gamle jøder til den kristne tro.
Etnisk var de vel fortsat jøder; men vel næppe opfattet som jøder af
omgivelserne.

Bendt Spendrup Mathiasen