Hvor lang tid tager det...?
Fra : Axelgaard

Dato : 18-01-04 21:39

Hejsa!

Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvad jeres erfaring er mht. til, hvor lang
tid det kan tage for en kat at acceptere, at dens ejer finder sig en
kæreste. Jeg har nemlig for nyligt været ude for at vores (før min) kat har
ændret adfærd, uden nogen åbenlys grund. Det er vel omtrent en måned siden
katten begyndte at opføre sig anderledes - på daværende tidspunkt var det
knap 8måneder siden jeg fandt mig en kæreste :)
Da jeg var alene hoppede misser gerne op til mig i sofaen, dette hørte op
efter min kæreste flyttede ind. Han stoppede på samme tidspunkt også med at
"snakke". Dette er pludseligt kommet tilbage nu, hvilket jeg ikke helt
forstår - kan det virkeligt tage så lang tid for ham at acceptere min
kæreste? og er dette et tegn på at han har accepteret ham, eller kan en kat
finde på at holde op, og begynde på sådan noget, lige som den lyster?

ps: missen er i samme ombæring begyndt at skrabe ved siden af
mad/vand-skålen, hvilket han stort set aldrig har gjort før. Han er også
begyndt at "hyle", lyder lidt som en ulv, men kun når min kæreste /ikke/ er
hjemme - han kigger gerne mod fordøren når han "hyler".
Vi har nu fået os en underlig, men mindst lige så dejlig kat... :)

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 18-01-04 21:52

Axelgaard wrote:
> [...]
> tid for ham at acceptere min kæreste? og er dette et tegn på at han
> har accepteret ham, eller kan en kat finde på at holde op, og begynde

hvor længe har du og din kæreste boet sammen?
hvor gammel er katten?

det kan sagtens tage lang tid for en kat at omstille sig til nye ting...
nogle katte reagerer mere intenst på forandringer end andre.....
den ene af mine katte reagerer generelt i ca 3-4 dage.....
den anden reagerer i op til 6 mdr efter en stor forandring......
og den sidste er egentlig skide ligeglad*G*...

> [...]
> "hyler".
> Vi har nu fået os en underlig, men mindst lige så dejlig kat... :)

igen er jeg nødt til at spørge hvor gammel katten er ;)

--
Knus, Sabina.
"It is a strange fate that we should suffer so much fear and doubt over

Fra : Axelgaard

Dato : 18-01-04 22:07

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
> hvor længe har du og din kæreste boet sammen?

ca. 2 uger mindre end den tid vi har kommet sammen nu :)

> hvor gammel er katten?

Han blev 2 år 6. august 2003, så det er vel 2½år.

Fra : Louise Viborg

Dato : 18-01-04 22:22

Da jeg flyttede sammen med min kæreste, havde jeg kun Chérie. Chérie
kunne ikke med andre mennesker end mig, så hun brød sig ikke om at min
kæreste flyttede ind. Endnu værre var det at han havde taget hendes
plads i sengen! Hver aften når vi skulle i seng hoppede hun lystigt op
i sengen ved siden af mooaar som hun altid har gjort (hun har sovet i
min seng siden jeg fik hende som 14 uger gl.), og gloede noget
underligt når Jakob lå på HENDES plads! Hmmmmpfff!!
Jeg kan ikke huske hvor lang tid der gik før hun accepterede ham. Tror
der gik et par mdr. Og den da idag, 3 år efter, er det stadig mest mor
der kan bruges

Mvh. Louise
Katteri DK Shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
http://www.shunozahra.dk
Dejlig hunkilling til salg!

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 18-01-04 22:29

Axelgaard wrote:

> ca. 2 uger mindre end den tid vi har kommet sammen nu :)

ok, det hjalp ikke rigtigt på min forståelse*G*
hvor længe har i boet sammen, og hvor længe har problemet været der?
det jeg kigger efter er om adfærdsændringen har noget med kærestens
indflytning at gøre.....
og hvis ikke, så prøv at tænke på om der er sket noget i kattens liv da
ændringen satte ind...... det kan også være noget så banalt som en flyttet
sofa....

> Han blev 2 år 6. august 2003, så det er vel 2½år.

er han neutraliseret?
har han problemer med at gå på bakken (her tænker jeg på om han har svært
ved at tisse og evt render ofte)?
er han en almindelig huskat eller racekat? (jeg spørger fordi nogle racer er
lidt længere om at blive "voksne" end andre ;)

forstår jeg det rigtigt hvis jeg konkluderer at din kæreste er hankøn??
nogle katte kan være meget opmærksomme på "sammekøns"mennesker når deres
ejer er af det modsatte køn....... der er vi så ovre i noget omkring
jalousi......

mht at skrabe ved siden af mad og vandskål kan der være tale om et nedarvet
instinkt om at man bør grave sin mad ned hvis man ikke spiser op......
ligesom der også er instinkter omkring at frigøre vandet for is inden man
drikker ;)

Fra : Kate

Dato : 18-01-04 22:58

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> wrote in

> ok, det hjalp ikke rigtigt på min forståelse*G*
> hvor længe har i boet sammen, og hvor længe har problemet været der?

Der står altså i første besked at de har boet sammen i 8 mdr.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 18-01-04 23:02

Kate wrote:
> "Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> wrote in

> Der står altså i første besked at de har boet sammen i 8 mdr.

det kan godt være jeg er fatsvag men jeg kan ikke helt finde hovede og hale
i det ;)
der står noget om at det er en måned siden den er begyndt at opføre sig
åndsvagt og at det på daværende tidspunkt var 8 mdr siden hun havde fået sig
en kæreste......

jeg har lidt svært ved at følge tidslinien ;)
det kan (imine øjne) både forståes som at de har været sammen i 9 mdr nu, og
at katten har været underlig i 1 md..... men det kan også forståes som at da
kæresten flytter ind og katten begynder at opføre sig underligt, er der et 8
mdrs "hul" i kærlighedslivet hvor der ikke har været nogen kæreste i
hjemmet......

det jeg forsøger at finde frem til er jo om der er en sammenhæng mellem
kæresten og forandringen.... er tilfældet at kæresten flyttede ind for 8½
mdr siden og katten kun har været underlig en 1 md, så er det jo ikke
voldsomt sansyneligt... og så skal vi kigge andre steder, som feks
fertilitet eller sygdom.....

Fra : Axelgaard

Dato : 19-01-04 10:13

> det kan godt være jeg er fatsvag men jeg kan ikke helt finde hovede og
hale
> i det ;)

Så får du den da bare lige en gang til :) Men først:
Jeg hedder Gitte, og er hunkøn :)
Min kæreste hedder Brian, hankøn ;)
Katten, 3D, han, kastrat.
Jeg fik katten da han 8måneder gammel, han var den sidste i kuldet, og havde
hele tiden været "min". Jeg fandt dog først et sted hvor jeg måtte have kat
da han var 8måneder. Det var i April 2002.
I April 2003 fandt jeg min kæreste, som flyttede ind 1månede efter, altså i
Maj :)
Som jeg husker det, passer det meget godt med at katten har ændret adfærd
omkring April og Maj, og først nu (for én måned siden) er han tilbage til
normal - okay lidt mere end normal, han har jo fundet på det med at skrabe
ved madskålen osv.
Håber det er til at forstå, og at det er rimeligt klart, hvofor jeg
misætnker katten for først at have accepteret min kæreste nu.

Med venlig hilsen
Gitte

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-01-04 10:42

Axelgaard wrote:
> "Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
>
> Så får du den da bare lige en gang til :)

mange tak*G*

> Men først:
> Jeg hedder Gitte, og er hunkøn :)
> Min kæreste hedder Brian, hankøn ;)
> Katten, 3D, han, kastrat.

hehe det er heller ikke altid til at gennemskue når der ikke er nogen
underskrift*G*

> [...]
> Håber det er til at forstå, og at det er rimeligt klart, hvofor jeg
> misætnker katten for først at have accepteret min kæreste nu.

se med den forklaring er sansyneligheden for at det skyldes din kæreste jo
ret overhængende ;)
og i den tanke, så ja, det kan sagtens tage så lang tid for en kat at vænne
sig til noget nyt ;)
det er meget forskelligt hvad katte reagerer på..... jeg har en hunkat som
også reagerer voldsomt, men hun reagerer KUN voldsomt på flytning...... men
mindre og mindre for hver gang..... første gang hun flyttede (da hun
flyttede hjem til mig) tog det faktisk 6 mdr før hun blev som jeg havde fået
fortalt hun var...... anden gang havde hun 3-4 måneder hvor hun var lidt
"off"..... men der fik hun jo også alle sine ting med, der var det kun
væggene der blev anderledes ;)
her sidste gang skar hun det faktisk ned til kun 1 månedstid......

mht madskålen kan han have gjort noget lignende inden han ændrede sig? og du
så bare ikke har været opmærksom på det...... det kan jo være du er ekstra
opmærksom nu fordi du har bemærket ændringen ;)

Fra : Axelgaard

Dato : 19-01-04 15:52

> mange tak*G*

Ingen årsag :)

> hehe det er heller ikke altid til at gennemskue når der ikke er nogen
> underskrift*G*

Det må jeg huske!

> [...]
> væggene der blev anderledes ;)
> her sidste gang skar hun det faktisk ned til kun 1 månedstid......

Okay, vi regner dog ikke med at flytte lige foreløbigt, men det bliver
spændende at se hvordan han tager det, når den tid kommer.

> [...]
> så bare ikke har været opmærksom på det...... det kan jo være du er ekstra
> opmærksom nu fordi du har bemærket ændringen ;)

Jeg glemte vist at fortælle noget - 1. Oktober flyttede vi fra det sted hvor
jeg havde boet med misser den tid jeg har haft ham. Der var han udekat, han
kom og gik stort set som det passede ham. Nu bor vi i lejlighed, hvor han
kun har mulighed for at komme ud på altanen og svalegangen - han kommer kun
"ud i det fri" når vi tager ham med i snor. Det er selvfølgelig og en
omvæltning, men det har han ikke vist tegn på...

Gitte

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-01-04 16:08

Axelgaard wrote:

> Det må jeg huske!

*G* jamen problemet er jo at DU ved hvad køn du er.... og hvad køn din kat
er...... og al den baggrundsviden der måske kan være relevant for at vi kan
hjælpe ;)
så tænker man ikke altid over det når man skriver et sted......

> Okay, vi regner dog ikke med at flytte lige foreløbigt, men det bliver
> spændende at se hvordan han tager det, når den tid kommer.

;)

> [...]
> svalegangen - han kommer kun "ud i det fri" når vi tager ham med i
> snor. Det er selvfølgelig og en omvæltning, men det har han ikke vist

ok, nu er det så jeg tænker..... hans skraben ved madskålen.... startet
efter han blev indekat?
måske et tegn?
det er jo netop et instinkt udekatte bruger til opbevaring af deres bytte ;)
og når han så IKKE får brugt den del af hans instinkter, kan det være han
bare overføre det til det sted i huset hvor maden jo er.... netop madskålen
;)

noget kune jo også tyde på at han trives bedre i den nye bolig...... er der
mere plads feks?

Fra : Axelgaard

Dato : 19-01-04 20:12

> [...]
kan
> hjælpe ;)
> så tænker man ikke altid over det når man skriver et sted......

Ja, sådan går det tit.

> ok, nu er det så jeg tænker..... hans skraben ved madskålen.... startet
> efter han blev indekat?

Ja

> måske et tegn?

Ja...

> [...]
> og når han så IKKE får brugt den del af hans instinkter, kan det være han
> bare overføre det til det sted i huset hvor maden jo er.... netop

Meget muligt!

> noget kune jo også tyde på at han trives bedre i den nye bolig...... er
der
> mere plads feks?

Vi gik fra 35m² til 90m²... men nu er han kun indekat, før kunne han komme
ud. Indeklimaet er dog væsenligt bedre her hvor vi er nu!

Takker mange gange for responsen!

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-01-04 20:34

Axelgaard wrote:

> [...]
>
> Vi gik fra 35m² til 90m²... men nu er han kun indekat, før kunne han
> komme ud. Indeklimaet er dog væsenligt bedre her hvor vi er nu!

hehe så begynder hele "mysteriet" at løse sig....
oftest kan man i disse tilfælde opsætte en tidslinie og se løsningen folde
sig ud....

feks:
Maj 2003 - kæreste flytter ind i jeres MEGET lille lejlighed, hvor 3D har
været enehersker
3D bliver "tilbagetrukken" og lidt afstandstagene.....
oktober 2003 flytter i til en lejlighed der er 3 gange større.... kort efter
bliver 3D mere åben, bliver indekat og får nogle vaner som udekatte har
generelt....

reaktionen i maj er ret åbenlys.... et småt område bliver endnu mindre af en
ekstra person.... plus at den ekstra person invaderer "dig" så nu har 3D
pludselig ikke mor helt for sig selv mere...
hvem ville IKKE blive lidt mere afstandstagene og tilbageholden?

i flytter i oktober til mere plads..... 3D bruger et par måneder på at falde
til og vænne sig til indelivet, og pludselig bliver han gladere, mere tryg,
men tillægger sig samtidig en vane som udekatte bruger til deres bytte.....
heller ikke helt så mærkeligt som det egentligt virkede*G*

det der er lidt sjovt her er at oplysninger som du egentlig synes var
forholdsvis irelevante, faktisk viste sig at være dem der løste
"mysteriet"*G*
det viser jo bare at katte er HELT specielle og det ikke altid er helt så
nemt at gennemskue dem som man håber... ;)

Fra : Kate

Dato : 18-01-04 23:02

Nu har jeg ikke fundet mig en kæreste, så hvor længe der går til katten
vænner sig til forandrign kan jeg ikke svare på. Men jeg kan da
fortælle at min somali købte jeg da han var 2 år gammel og først efter
ca. ½ år følte jeg at han 100% var min kat. Han var kælen og
kontaktsøgende med det samme, men lige det sidste var altså længe om at
indfinde sig.
Så overtog jeg en 3 årig Abysinnier i maj og stadig nu synes jeg at hun
ikke stoler 110% på mig. Hun er sød nok, men hun er ikke helt sikker på
mig føler jeg.
Mowgli som kom som killing var det helt anderledes med, han vadede lige
ind og boede her.

Jeg tror også, som Sabina, er inde på at det er meget forskelligt hvor
længe misserne er om at vænne sig til forandringer.