Åbne og lukke vinduer
Fra : Gonso

Dato : 18-01-04 19:45

Ved hjælp af følgende script åbner jeg et nyt vindue med en "onload"

function openWindow() {

vindue=window.open('for.htm','newwindow',

'width=800,height=600,top=10,left=10');

Så er mit spørgsmål om jeg kan lukke "hoved" vinduet og evt. hvordan,
eller minimere det.

Mvh. Heidi

Fra : Christian

Dato : 18-01-04 20:20

Gonso wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> 'width=800,height=600,top=10,left=10');
>

> Så er mit spørgsmål om jeg kan lukke "hoved" vinduet og evt. hvordan,

Kender ikke nogen umiddelbar løsning på det, men vær sød at lade vær. Der er
intet mere irriterende end JavaScripts der leger med din browser
størrelse(minimering og maxsimering). Lad brugerne bestemmer størrelsen af
deres browser, ikke dig.

--

Christian

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Benny Nissen

Dato : 18-01-04 21:36

"Gonso" <peuker@ofir.dk> wrote in message
> Så er mit spørgsmål om jeg kan lukke "hoved" vinduet og evt.
hvordan,
> eller minimere det.

Du kan heldigvis ikke lukke det. Kun vinduer, du selv har åbnet kan du lukke
igen.

--
Benny

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-01-04 21:43

Gonso skrev:

> Ved hjælp af følgende script åbner jeg et nyt vindue med
> en "onload"

Det er en dårlig ide at åbne nye vinduer ved hjælp af onload.
Tonsvis af reklamebaserede sider bruger den teknik som derfor ikke
er ret populær. Mange browsere har også indbygget pop op-blokering
som fanger ikke-requestede pop op-vinduer. Selv om det ikke findes
i IE som standard, er det med i Google Toolbar som mange
efterhånden bruger, og fra næste udgave af IE (som skulle komme i
løbet af 2004) er blokering indbygget direkte i browseren (som alle
andre browsere har haft det i lang tid...)

> Så er mit spørgsmål om jeg kan lukke "hoved" vinduet og
> evt. hvordan, eller minimere det.

Normalt kan man kun lukke vinduer med javascript hvis de også er
åbnet med javascript.

Der er dog forskel fra browser til browser. Jeg har lavet et par
sider der illustrerer problemet:

<http://gyros.dk/usenet/html/popop.shtml> (links til pop op-vinduer
skal åbnes fra denne side).

Med IE6 vil åbningen af den første pop op-side generere en
dialogboks der spørger om brugeren vil lukke vinduet. Det er altså
op til slutbrugeren om startvinduet skal lukkes eller ej.

I Mozilla kan vinduet ikke lukkes. Kigger man i javascriptkonsollen
står forklaringen som en information - "Scripts may not close
windows that were not opened by script."

Opera 7.23 tillader overraskende lukning af startsiden uden videre.
Man kan muligvis ændre dette i indstillingerne, men
standardindstillingen er altså at et javascript godt kan lukke et
vindue der ikke er åbnet med javascript - IMO et stort minus i
karakterbogen til Opera.

Alle browsere lukker uden videre popop2.shtml når popop3.shtml
åbnes. Det er helt i orden at lukke et vindue der også er åbnet med
javascript.

>----------------------------------------------------------

Sjov streg - men prøv hellere med en signaturadskiller: "-- ".
Se evt. her: <http://www.usenet.dk/netikette/signatur.html>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-01-04 22:42

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> [...]
> standardindstillingen er altså at et javascript godt kan lukke
> et vindue der ikke er åbnet med javascript - IMO et stort

Jeg fandt lige en side om emnet:
<http://www.jennifermadden.com/162/examples/windowClose.html>

Her fremgår det bl.a. at:
"Explorer for Mac, Netscape 6 and Opera DO allow closure of a main
window via the close() mehtod without a confirmation."

Der er også vist en måde at få IE til at lukke et hovedvindue
direkte. Jeg vil bestemt ikke anbefale metoden - som andre har
skrevet, så er det en ret effektiv måde at få sure besøgende på.
Men IE kan altså snydes. Heldigvis er Mozilla helt ligeglad med
dette trick.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 18-01-04 23:21

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> skrev :

>Der er også vist en måde at få IE til at lukke et hovedvindue
>direkte. Jeg vil bestemt ikke anbefale metoden - som andre har
>skrevet, så er det en ret effektiv måde at få sure besøgende på.

Ja, og jeg ved godt hvordan, men jeg ville blive stiktosset, hvis
jeg røg ind på sådan en side.

Derfor tier man stille med det.
--
Knud

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-01-04 10:13

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Ja, og jeg ved godt hvordan, men jeg ville blive stiktosset, hvis
> jeg røg ind på sådan en side.

Samme her - men jeg ville blive mindst lige så tosset på
browserproducenten som på sideudgiveren. En ordentlig browser bør
ikke tillade den slags (og mindst én ordentlig browser gør det da
heller ikke)

> Derfor tier man stille med det.

Beklager hvis jeg fik linket til for meget - men det var primært
for at vise de browsere der slet ikke blokerer for lukning via
javascript.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 18-01-04 22:07

"Gonso" <peuker@ofir.dk> skrev :

> Så er mit spørgsmål om jeg kan lukke "hoved" vinduet og evt. hvordan,
> eller minimere det.

Nej, heldigvis ikke uden at der kommer prompt og om lov.

Hvis det var muligt, så vil du jo stjæle din besøgendes
browserhistorie og i de fleste tilfælde også værktøjslinjerne.

Dine besøgende vil hade dig for det og næppe komme igen.
--
Knud

Fra : Michael Peuker

Dato : 19-01-04 19:16

Jeg kan kun være enig med jer, men der er ikke meningen
at det er noget der skal på nettet.
Jeg har gang i en informations-cd, der kun skal bruges i
et lukket forum.

Mvh. Heidi

PS. Min egen maskine har har en off-day

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-01-04 21:14

Michael Peuker skrev:

> Jeg kan kun være enig med jer, men der er ikke meningen
> at det er noget der skal på nettet.

Hvem svarer du og hvad svarer du på?

Det er svært at se når du ikke citerer noget. Læs gerne min
signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Michael Peuker

Dato : 20-01-04 17:25

Sorry....
Min egen maskine er nede i øjeblikket,
så det er mandens maskine jeg bruger...

Mvh. Heidi

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-01-04 19:33

Michael Peuker skrev:

> Sorry....
> Min egen maskine er nede i øjeblikket,
> så det er mandens maskine jeg bruger...

Hvis du bytter om på placeringen af din egen tekst og citatet - og
nøjes med at citere de linjer du kommenterer direkte - er det
lettere at se sammenhængen til resten af tråden. Læs evt. min
signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen