Skærme
Fijala 3554
2 stk. Samsung 173P - echoed image problem~
Fra : Jens

Dato : 18-01-04 17:24

Hej

Jeg bruger 2 stk. Samsung 173P skærme. De er tilsluttet mit Asus GeForce4
V9280TD grafikkort. En til DVI og en til analog. Nyeste driver fra Nvidia
benyttes = 53.03

Problemet er, at skærmen der er tilsluttet analogt svagt viser indholdet af
skærmen der er tilsluttet digitalt. Specielt synligt når den analog
tilsluttede skærm har mellemgrå baggrundsfarve.

Jeg har forsøgt at finde information på nettet. Følgende begreber/"ord" er
fundet med mulig relavans - ["echoed" image] - [ghosting}- ["cross-talk"] -
["interference"]

Kan det have noget med uskærmede kabler at gøre?
Kan det have noget med driveren at gøre?

Jeg har set problemet forsvinde ved at ændre Refresh frequency på den
analogt tilsluttede skærm til 72Hz (den digitalt tilsluttede skærm står til
60Hz). Men det giver i stedet flimmer i fx "Inversion" og "Cross-talk" test
patterns. Se følgende link: http://www.techmind.org/lcd/.

Håber nogen kan hjælpe.. det er lidt surt når nu man investeret i så finde
skærme.
Ringer også til Samsung support.

Mvh
Jens

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 18-01-04 18:12

"Jens" <ladymusgraveisland@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> patterns. Se følgende link: http://www.techmind.org/lcd/.
>
> Håber nogen kan hjælpe.. det er lidt surt når nu man investeret i så finde

Hej Jens
Umiddelbart vil jeg sige at det er dit gfx. kort der er problemet, jeg vil
tro det er overhøring men det er svært at sige for der burde ikke være noget
da dvi ud ikke burde lave noget overhøring til den analoge side af gfx.
kortet. Det eneste råd jeg kan give dig er at prøve at låne et godt kort
f.eks. Matrox.
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen

Fra : Flare

Dato : 18-01-04 23:06

> burde ikke være noget
> da dvi ud ikke burde lave noget overhøring til den analoge side af gfx.
> kortet.

Tjaa. Begge signaler skal ud gennem den samme bus/pipeline og dermed fare
for interferering. Der efter blive signalerne godt nok silt ad. Men begge
udgange kører over den samme strømkilde og hvis komponenterne er dårlige nok
kan der vel den vej igennem opstå støj.

eller kan....Det har der jo tydeligt vis gjort, da et kabel slet ikke kan
interfere på den beskrevene måde. (Argument: Signaler der løber igennem de 2
kabler kører ikke efter samme "protokol" og et analogt signal vil ikke kunne
give "ghost effekt" i det signal fra DVI´en som sendes igennem D/A
konverteren på skærmen....kun støj)

Ergo er det enten et defekt kort eller et skod kort. ;)

(En sidste mulighed kunne være oppe i selve skærmen hvor den det analige og
digitale kredsløb kunne lege lidt for godt med hinanden.?)

Men prøv som nævnt at skifte GFX kort og udeluk det ene med det andet

Anders

Fra : Jens

Dato : 19-01-04 00:33

Hej Anders og Paul

Jeg prøvede at tilslutte min CRT skærm til den anlog udgang i stedet for den
ene fladskærm.
Det virkde fint - ingen "echo image". CRT kører refresh rate 75Hz mener jeg.

Så er det virkelig kortet?
Og hvorfor forsvinder problemet når jeg ændrer refresh rate på den fladskærm
der giver problemer fx fra 60Hz til 72Hz?

Mvh
/Jens

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 19-01-04 17:49

> [...]
> Og hvorfor forsvinder problemet når jeg ændrer refresh rate på den
fladskærm
> der giver problemer fx fra 60Hz til 72Hz?

Hej Jens
Dette er et langskud tænk Anders hvis gfx. kortet ikke formår at
filtrere digital signalet helt væk når det converterer til analog kan
skærmen måske så tro at der er signal på DVI (størst problem ved native
60Hz) hvorimod på en CRT der ikke indeholder direkte digital er billedet ok.
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen