Rullesystem Furlex - staldtips mv. ?
Fra : Torben Bach

Dato : 18-01-04 16:49

I efteråret købte jeg Furlex S100, som jeg skal have monteret, inden
sejlsæsonen står for døren.
Der medfulgte en udførlig monteringsanvisning, men den er desværre på
svensk, hvilket gør at nogle af fagudtrykkene ikke står lysene klart for
mig.
Jeg vil jo gerne have monteret systemet, så jeg får den rigtige glæde af
det.

Er der nogen her i gruppen, der ligger inde med oplysninger om, hvor man
evt. kan fremskaffe noget på dansk i relation til montering, brug, evt.
staldtips om, hvad man skal være særlig opmærksom på o.s.v., vil jeg være
meget taknemlig.

Mvh
Torben
Nykøbing Sj.

Fra : Alvin

Dato : 18-01-04 22:02

"Torben Bach" <tsbach@nyka.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> evt. kan fremskaffe noget på dansk i relation til montering, brug, evt.
> staldtips om, hvad man skal være særlig opmærksom på o.s.v., vil jeg være

Gå ind på Seldenmast hjemmeside

http://www.seldenmast.com/

Her findes - under menupunktet download - et utal af manualer i pdf.format
og præcist hvad du søger bl.a. en manual til furlex S 100 på 5 forskellige
sprog bl.a. en på engelsk( 2,8 MB), som ofte er lettere at forstå end
"hinsidans vemodige toner". Der er ingen dansksprogede men kontakt evt.
importøren han kan måske hjælpe.(det er i øvrigt hamrende irriterende at
manualer, "softwaresprog" mv. mv kun findes på svensk af de nordiske
sprog....og de er kun ca. 4 millioner flere hoveder end os........men det er
jo en helt anden lomme patriotisk snak)

Seldén Mast A/S
Bakkegårdsvej 406 Tel: +45 39 18 44 00
3050 Humlebæk Fax: +45 39 27 17 00
Denmark
E-mail: info@seldenmast.dk
Web: www.seldenmast.com

MVH

Alvin

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 24-01-04 14:15

Tillykke med dit nye forstag.

Det er nu ikke så vanskeligt at montere, husk blot når du samler det at det
skal samles fra bunden og op, ellers for du ikke profilet låst rigtigt fast
i tromlen. put wiren igennem fra toppen til sidst, for at låse wiren i
bunden, splitter du den op, så hjertet af wiren går ind i det lille hul i
konusen, og kordelerne uden på konusen, kom locktigt på og spænd skruen.
Tja, så er dne klar ti at montere.

i toppen af masten skal du muligvis montere, ja hvad kalder man det, et øje
(det følger med) så faldet har en vinkel på ca. 10° væk fra rullestaget, det
er for at undgå at tovet snoer sig med omkring rullestaget...

Jeg er selv ejer af et Furlex 100S, det fungere udmærket... skulle jeg købe
nyt idag havde jeg dog valgt et andet fabrikat, idet jeg har haft dårlige
oplevelser med Seldeen mast, og reservedele... det tog mig mere end en måned
og stadig uden resultat, med andre ord... de ville ikke levere stumper, men
ønskede åbentbart jeg skulle sende hele rullestaget til dem, hvorefter de
ville udføre reparationen...
Jeg prøvede gennem matitime butikker, men de meldte fra da de hørte det var
furlex, og henviste til at det var bøvlet at få stumper fra selden, jeg
fandt tilsidst et firma i Vamdrup der tilfældigvis havde stumperne liggende,
men 1½ måned af sæsonen var nu gået, reperationen tog 3 timer da først jeg
havde stumperne.

Jan Rasmussen