Godt råd søges dårlig vane
Fra : Anette

Dato : 18-01-04 13:03

Hej NG

Jeg har brug for et godt råd, som I sikkert kan give mig.
Vi har for en lille uges tid siden, "adopteret" en knap 7 år gammel Border
Collie. En vidunderlig hund på alle områder, men han har en uvane der er
vildt irriterende. Han smånapper, nærmest "polerer tænder" - altså uden
egentligt at bide- i buskeben, ærmer alt indenfor rækkevidde, når en af os
sidder ned.
Det går mest ud over mig ( som er den der har mest med ham at gøre), men
også gæster der kommer her.
Min fornemmelse er at det både er en "jeg er lidt usikker"-reaktion og en
"Se mig"-reaktion.

Et hårdt "AV Nej!" fulgt op af at jeg flytter hans hoved, får ham til at
stoppe, men 4 sekunder senere er den gal igen.Det mest løjerlige er at han
logrer når man brøler Av nej. Jeg har forsøgt at aflede hans opmærksomhed
ved at bede ham hente bolden og lignende som han ellers hygger sig med, men
det dur ikke når han først er gået igang med sit napperi. Jeg har forsøgt at
afvise ham, gå væk fra ham , når han napper - men det hjælper heller ikke,
næste gang jeg sætter mig ned, kommer han igen , lægger hovedet på mit ben -
og napper mig i buksesømmen
Han lystrer når han får kommandoen Dæk, men få sekunder efter sidder han op
igen og napper.
Napperiet er der uanset om han lige har været beskæftiget/aktiveret/leget
med eller ej. Han er ellers ikke nervøs af temperament, virker glad og tryg.

Jeg har svært ved at gennemskue om det er kedsomhed, usikkerhed eller om det
bare er en dårlig vane - og er løbet tør for ideer til hvordan jeg får ham
til at holde op med det pjat. Mon det er noget der går over når vi har kendt
hinanden lidt længere tid?

På forhånd tak for hjælpen

/ Anette

--
Anette & Søren Faarborg
The Flying Hotdogs: Ikke så meget snak - bare god musik

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 18-01-04 13:13

"Anette" <anette@readonlymail.com> wrote in message
> Hej NG

Jeg ved ikke hvad det er, men jeg ved at jeg ret hurtigt fik afvændt husets
yngste med at nappe ved at hyle højt af smerte som en hund! Havde ellers
også prøvet med nej, flytte hånden, hovedet osv. uden held.

Rinnie

Fra : Anette

Dato : 18-01-04 18:08

Rinnie Ilsøe <reklame@flatcoated-retriever.dk.invalid> wrote:
> Jeg ved ikke hvad det er, men jeg ved at jeg ret hurtigt fik afvændt
> husets yngste med at nappe ved at hyle højt af smerte som en hund!

hej Rinnie

Det må prøves - når jeg lige har advaret resten af huset først

/ Anette

Fra : Holm

Dato : 18-01-04 16:49

"Anette" <anette@readonlymail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> egentligt at bide- i buskeben, ærmer alt indenfor rækkevidde, når en af os

Hej Anette !

Tillykke med borderen !
Det er ganske enkelt hans natur , det er sådan en border starter sit arbejde
, som hyrdehund ,..
de lærer senere kun at markere eller "skubbe" med øjnene , når de skal
flytte får ,...det er nemlig det han gør ved jer ...flytter med jer !( eller
opmuntrer til leg)
Husk det er hans naturlige adfærd som ligger ham meget stærkt på sinde .
Hvis I skal bruge ham til hyrdning ( af får , heste kvæg...) eller for sjov
, så skal han lære at han ikke må nappe/bide , men gerne må flytte
"arbejdet"....

En border kræver uhyggelig meget motion ellers bliver den hurtigt meget
irriterende .
Det tyder på at han lige skal lære at når I sidder og slapper af , så skal
han også ,...han opmuntrer jer jo til leg fordi I bare sidder og virker
"kedelige" i hans sportslige øjne ;0))))

Jeg har selv haft en border tæve , og hun var ligeså ihærdig ..
Jeg har nu hendes søn , men han er mere afdæmpet .

Det kan være temmelig energi krævende at have en border collie , så I skal
få ham til at bruge hovedet , nogle timer om dagen ...og her taler jeg ikke
om lange ture , men om hjerne-arbejde ...det er det eneste der kan gøre en
border "træt" og selv der efter vil den gerne fortsætte .

Jeg brugte hundemassage til at få min tæve ned i gear , så kunne hun finde
ro , og til sidst kom der god balance i tingene.

Borderen er utrolig klog og lærer alting med lynets hast , også alt det
forkerte ..

Indeni er den også tit en meget blød hund , og man kommer længst med rolige
afdæmpende signaler , ikke råben og afstraffelse ..så kan det let gå galt
....en nervøs border er slet ikke en rar ting at rette op på .

Jeg er sikker på at Henrik med Mille her i gruppen også kan give dig en
masse gode råd !! )

Mange hilsener , held og lykke
Holm

Fra : Anette

Dato : 18-01-04 18:07

Hej Holm

> Tillykke med borderen !

Tak - vi er utroligt glade for ham. Han er lige hvad vi havde håbet på
og ønsket os længe, med bare det lille aberdabei

> [...]
> de lærer senere kun at markere eller "skubbe" med øjnene , når de skal
> flytte får ,...det er nemlig det han gør ved jer ...flytter med jer

Tænkte det nok - det er bare ikke hver gang at han gider lege, mere bare
såen en "du skal også snakke med mig"-nap . Det bliver klart værre når
der er gæster her og vi snakker - så skal vi helst nappes allesammen. Jeg
forsøger at nusse ham hele tiden, mens der bliver snakket. Det hjælper
lidt - ca 3 minutter ad gangen. Jeg vil dog gerne kunne lære at kun at
"skubbe" med øjnene, istedetfor det napperi
Vi har kun haft ham siden forrige torsdag og napperiet er da taget en smule
af, efterhånden som han har lært rytmen her i huset at kende.

> En border kræver uhyggelig meget motion ellers bliver den hurtigt
> meget irriterende .

Det vidste vi før vi sagde ja til at tage ham og blev derfor en smule
forundret over at han er nem at køre fysisk træt - men en lidt bedre kondi
skal nok komme.
Han har været familiehund, der hvor han kommer fra - men vi ved ikke hvad
hans motionsvaner ellers var.Han er pænt lydighedstrænet, men har ikke lært
agility eller hyrdning.

> Borderen er utrolig klog og lærer alting med lynets hast , også alt
> det forkerte ..

Ak, ja men han er nem at lokke til forskellige udfordringer, finde godbidder
under plastkopper o.s.v.

> Jeg er sikker på at Henrik med Mille her i gruppen også kan give dig
> en masse gode råd !! )

Det vil jeg absolut glæde mig til

Tak for hjælpen so far

/ Anette ( og Mickey )

Fra : Anne-Marie Prange

Dato : 18-01-04 18:53

"Holm" <dortheholm@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
gå galt
> ...en nervøs border er slet ikke en rar ting at rette op på .

Tog lige et brudstykke fra din mail .. bare for at takke dit for et
rigtigt godt indlæg.. så godt at du faktisk sparede mig for at
skrive et indlæg for jeg ville have skrevet nøjagtigt som du har
gjort
hejhils fra Ami

Fra : Holm

Dato : 18-01-04 20:06

> [...]
> rigtigt godt indlæg.. så godt at du faktisk sparede mig for at
> skrive et indlæg for jeg ville have skrevet nøjagtigt som du har

Hej Ami..

Mange mange tak....))

Hilsen Holm

Fra : Susanne Andreasen

Dato : 18-01-04 21:53

Hej Anette.
Prøv at gå ind på www. hundeskolen trofast.dk måske de kan hjælpe dig.
Hilsen Susanne.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 19-01-04 14:22

"Anette" <anette@readonlymail.com> skrev i en meddelelse

Hej Annette

Ikke noget med råben og skrigen. Den er en hyrde og det endda med stort H.
Det som den mangler, er noget at lave, så et stille nej, og flyt dens hoved
væk. Border Collie har ikke fysisk kontakt, når den hyrder. På det felt
bliver Aussie og Border nok lidt forvekslet. Aussie kan hoppe op, og snappe
i ulden. Lige så vel som Aussie bruger mund når den hyrder, hvor Borderen
sjældent siger noget. Men som det ganske rigtigt er skrevet, det er af sind
nogle bløddyr, som man helst ikke skal råbe efter. Jeg tror den føler sig
lidt aparte lige nu, og ikke rigtigt er kommet sig over flytningen, så når
den gør det, så giv den noget at lave. Her i den første tid også en masse
opmærksomhed, for det er vel i bund og grund det, som den beder om. Så hvis
du skulle få lyst, så vil den gerne gå til Agility, og selvfølgelig, alt
hvor den kan få lov til at løbe, og jo længere, jo bedre. Den er som
Aussien, en rigtig energibombe. Men den ser meget gerne, når den nu ikke
skal vogte får, at i har et meget inderligt forhold til hinanden.

M.V.H.....Benny..

Fra : Anette

Dato : 20-01-04 01:04

Benny Mortensen <burkimia@mail333.com> wrote:
> [...]
> bedre. Den er som Aussien, en rigtig energibombe. Men den ser meget
> gerne, når den nu ikke skal vogte får, at i har et meget inderligt

Hej Benny
Tak for dit svar, og jo du har nok ret i at det er lidt utryghed ovenpå
flytteriet.
Det går stille og fredeligt fremad. Han er rolig, men legesyg - dejligt.
De første dage gik han "helt død" når vi havde været på gå/legetur en times,
tid, men nu slappe han bare af, lige til vi ser på ham , så kan da han godt
lige lege igen hvis det skulle være
Han kræver meget opmærksomhed og får det - en god langtidsnusser over det
hele kan bruges altid og hele tiden. Har de sidste par dage forsøgt med
lidt massage som Holm forslog ( tak for rådet) og jeg skulle hilse fra
Mickey og sige at det er fantastisk Han bliver helt salig.
Beskæftigelse har han også nok af især i haven. Hønsene i hønsegården er
vildt interessante, så han kan bruge meget lang tid på at forsøge at finde
ud af hvordan man kommer ind til dem. Interessen er IKKE gensidig -
hønsene er mildest talt rædselsslagne. Men det går nok også over når de
engang finder ud af at han ikke kan komme ind til dem.
Både han og vi andre skal finde ud af mange ting om hinanden og det kommer
nok hen ad vejen - så måske kan vi sammen lære hvordan vi erstatter det der
napperi med noget hyggeligere

/ Anette

Fra : Benny Mortensen

Dato : 20-01-04 12:15

> [...]
> nok hen ad vejen - så måske kan vi sammen lære hvordan vi erstatter det

Hej igen Annette

Ja, men du har så nok stadig noget tilgode . Hønsene skal nok vænne sig
til ham. Borderen er jo hyrde, med stort H, så når nu hønsene har vænnet sig
lidt til ham, og du måske finder på at slippe dem ud, så får du en fin,
meget samlet flok høns, der tripper rundt i haven, godt passet og hyrdet af
en Border.
Det er faktisk et ømt syn ... Men ja, massage, stretching og lign...
Det kan alle hunde lide, nogle skal dog først lige vænne sig til det, men de
behøver bestemt ikke have, hverken muskel eller led problemer, for de fleste
hunde vil rigtigt nyde den nyvundne meget tætte kontakt med sit menneske.
Du har vel af og til, på TV set, når Borderen hyrder ænder & gæs, og
selvfølgelig får.

M.V.H.....Benny..