/ Forside / Interesser / Dyr / Hunde / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hunde
#NavnPoint
Birgitta 19198
Nordsted1 6865
bevi54 6505
Jernladyen 4457
dova 4371
qfha 3911
knh15 3385
k.j.k 3376
ans 3077
10  vaxen 2670
Griseben til hunde.
Fra : Peter K. Nielsen


Dato : 18-01-04 10:22

Hej NG

lige et hurtigt spørgsmål.

Okseben er OK til hunde, men hvad med griseben. JEg mener at mindes fra
sidst jeg havde hund (for mere end 12 år siden) at griseben var OK hvis bare
de var rå. Men hvis de er kogte eller stegte, så kan de splintres og
forårsage skader på hunden ligesom med kylllinge ben.

Er det korrekt?

Peter



 
 
Benny Mortensen (18-01-2004)
Kommentar
Fra : Benny Mortensen


Dato : 18-01-04 09:34


"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse
news:400a5021$0$94999$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej NG
>
> lige et hurtigt spørgsmål.
>
> Okseben er OK til hunde, men hvad med griseben. JEg mener at mindes fra
> sidst jeg havde hund (for mere end 12 år siden) at griseben var OK hvis
bare
> de var rå. Men hvis de er kogte eller stegte, så kan de splintres og
> forårsage skader på hunden ligesom med kylllinge ben.
>
> Er det korrekt?
>
> Peter
>
>
Hej Peter

Der er mange myter om Ben, og hvad man egentligt skal tro på, kan der godt
herske stor tvivl om. Jeg tror nu ikke der er nogle ben som mine hunde ikke
får, og de har da indtil videre ikke taget skade af dem, og de elsker dem
alle sammen.
Hunden kan altid i yderste konsekvens komme til skade med hvad som helst, og
det er garanteret sket med kyllingeben, så vel rå som stegte og kogte. Rent
videnskabeligt er det da vist også blevet endeligt afvist, at hunde skulle
tage skade af ben, uanset hvordan. Der er nogle der får hård mave, og andre
får løbemås, indtil de har vænnet sig til at få ben.

M.V.H......Benny..



Ukendt (18-01-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-01-04 11:14


"Benny Mortensen" <burkimia@mail333.com> skrev i en meddelelse
news:400a5475$0$27409$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Der er nogle der får hård mave, og andre
> får løbemås, indtil de har vænnet sig til at få ben.

Ja - Buffy har fået okseben en gang og hun fik utrolig hård mave, så vi tør
ikke give hende andet end tyggeben.

Hvordan kan man vænne hundens mave til ben uden, at man skal forbi dyrlægen
med forstoppelse på hunden bagefter?
Tror du, at maven kan vænnes til det eller skal man bare acceptere, at
hunden ( måske) ikke kan tåle ben ?

Mvh. www.tjekmig.dk



bjergskoven (18-01-2004)
Kommentar
Fra : bjergskoven


Dato : 18-01-04 11:29


Hej

> Ja - Buffy har fået okseben en gang og hun fik utrolig hård mave, så vi
tør
> ikke give hende andet end tyggeben.


Det er naturligt for hunde at få hård mave når de får ben.Den hårde afføring
masserer analkirtlerne, så en hund der fodres regelmæssigt med ben har ikke
problemer med analkirtlerne.
Hvis din hunds PH værdi i mavesækken er lav kan den spise alle former for rå
ben uden at tage skade og uden at få diarre.
Langt de fleste hunde kan tåle at spise ben, hvis deres mavefunktion er
iorden.
Det er svært at opnå en korrekt saltsyrebalance i mavesækken hos en hund der
fodres med tørfoder.
Det opnåes ved at fodre med rå emner.

Hilsen

Merete







Ukendt (18-01-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-01-04 12:10


"bjergskoven" <info@bjergskoven.dk> skrev i en meddelelse
news:400a5ff7$0$297$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Det er naturligt for hunde at få hård mave når de får ben.Den hårde
afføring
> masserer analkirtlerne, så en hund der fodres regelmæssigt med ben har
ikke
> problemer med analkirtlerne.

Ja det har jeg også hørt en anden opdrætter sige engang.

> Det opnåes ved at fodre med rå emner.

Ja det ved jeg, men hvad gør man med den ( alt for ) hårde mave. Starter man
med, at kun give lidt okseben ad gangen ?

Mvh. www.tjekmig.dk



Peter K. Nielsen (18-01-2004)
Kommentar
Fra : Peter K. Nielsen


Dato : 18-01-04 16:30


"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> wrote in message
news:400a6973$0$214$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> Ja det ved jeg, men hvad gør man med den ( alt for ) hårde mave. Starter
man
> med, at kun give lidt okseben ad gangen ?

Mine erfaringer (fra gamle dage) er masser af motion.

Peter



Benny Mortensen (19-01-2004)
Kommentar
Fra : Benny Mortensen


Dato : 19-01-04 14:41


"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse
news:400a5c77$0$217$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Benny Mortensen" <burkimia@mail333.com> skrev i en meddelelse
> news:400a5475$0$27409$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> > Der er nogle der får hård mave, og andre
> > får løbemås, indtil de har vænnet sig til at få ben.
>
> Ja - Buffy har fået okseben en gang og hun fik utrolig hård mave, så vi
tør
> ikke give hende andet end tyggeben.
>
> Hvordan kan man vænne hundens mave til ben uden, at man skal forbi
dyrlægen
> med forstoppelse på hunden bagefter?
> Tror du, at maven kan vænnes til det eller skal man bare acceptere, at
> hunden ( måske) ikke kan tåle ben ?
>
> Mvh. www.tjekmig.dk
>
>
Hej Buffy

Hunden tager ikke skade af hård mave, det har også sine gode funktioner.
Men ellers hvis du syntes den er for hård, for længe, så masser af vand, og
masser af motion. Det er straks værre når den er for tynd. Løbemås er ikke
særligt sjovt, uanset om man er hund eller menneske. Igen kan vi gøre brug
af vore egne midler, på apoteket kan man få noget, der hedder Husk, som
sikrer at maven forbliver lind.
Men er hunden uvant med ben, så giv den benet i F.eks 30 minutter, og
inddrag det så igen. Det kunne jo indføres, som den ypperste belønning,
gnaveben i 30 minutter. I øvrigt, vil det jo være godt, med store knogler,
med masser af marv. Marven er meget mere interessant end knogle, så når den
har hulet osten, så stjæl benet, og fyld det op igen, med F.eks en blanding
af Ris og Leverpostej, eller andet guf, og en tur i fryseren, så er det bare
GUF dagen efter.

M.V.H.....Benny..



Bolette Nielsen (18-01-2004)
Kommentar
Fra : Bolette Nielsen


Dato : 18-01-04 11:29

Hej Peter

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse
news:400a5021$0$94999$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Okseben er OK til hunde, men hvad med griseben.

Nicki har aldrig fået okseben, men derimod grisse ben op til flere gange, og
der sker intet ved det. Dog får han dem kun i et vis omfalg, dvs, vi kan
sagtens finde på at tage det fra ham midt i det hele, så han ikke får for
meget af det. Nicki har nemlig engang også spist benet, og ikke bare kødet
på benet, og det gav lige som Buffy, meget hård mave.
Det er rigtig nok at det siges at grisseben kan splintre, men jeg har
personligt ikke opdaget det.
Giv du roligt hunden et grisseben, men hold øje med det.

Velbekomme

Bolette
www.bolettes.dk



Susanne Andreasen (18-01-2004)
Kommentar
Fra : Susanne Andreasen


Dato : 18-01-04 20:19


Hej Peter.
Griseben er bare ikke ok uanset om de er rå eller kogt.
Jeg har set en hund, der havde spist rå griseben hvor det gik rimligt galt
da de også kan splintre i rå tilstand, i det her tilfælde havde det total
perforert dens tarm system.
så hold dig endlig til okse/kalve ben.
Hilsen susanne.


"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse
news:400a5021$0$94999$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej NG
>
> lige et hurtigt spørgsmål.
>
> Okseben er OK til hunde, men hvad med griseben. JEg mener at mindes fra
> sidst jeg havde hund (for mere end 12 år siden) at griseben var OK hvis
bare
> de var rå. Men hvis de er kogte eller stegte, så kan de splintres og
> forårsage skader på hunden ligesom med kylllinge ben.
>
> Er det korrekt?
>
> Peter
>
>



marie (19-01-2004)
Kommentar
Fra : marie


Dato : 19-01-04 18:23

Hej

Ja, der er mange meninger om ben til hunde. Personligt t?nker jeg p?
hvad der er mest naturligt for en hund, og det er alts? ikke t?rfoder
og leverpostejsmadder. I naturen spiser ulven k?d, ben, indvolde, b?r,
frugt, insekter, ?dsler og meget mere. Selvf?lgelig er tamhunden ikke
vant til alt det, hvis den altid har f?et t?rfoder, s? den skal
langsomt v?nnes til r?t k?d. For at undg? den h?rde mave, skal benene
v?re k?dfulde, dvs 50 % k?d og 50 % ben. Det hj?lper p? ford?jelsen.
Det med griseben tror jeg er en myte, de skal bare v?re r?, det er jo
det mest naturlige. I naturen tror jeg ikke en ulv ville rynke p?
n?sen af et stykke vildsvin eller lign. S? giv gerne din hund alle
slags ben, s? varierer du dens kost.

Marie

Mayhem_dk (19-01-2004)
Kommentar
Fra : Mayhem_dk


Dato : 19-01-04 21:28

Hej vores hvalp på 4 md for en gang om ugen kødfulde ben (okseben)
Men han bliver også fodret efter BARF principet så det ingår som en nartulig
del af foderprogramet.
Men de første par gange han fik dem havde han da også sprøjtemås.....
Det eneste man bare ikke må gøre med ben er at koge/stege dem. hvis man gør
dette blive benen skøre det vil sige splintter..
Der heller ikke noget i vejen for at give din hund (ja hold nu fast)
kyllingben, Kylling ben er faktisk meget bløde vis de ikke bliver kogt/stegt

Håber nogle af vores råd at hjulpet dig lidt på vej






x Vuf x (02-02-2004)
Kommentar
Fra : x Vuf x


Dato : 02-02-04 00:32

19 Jan 2004 09:23:12 -0800, marie wrote:

>For at undgå den hårde mave, skal benene
>være kødfulde, dvs 50 % kød og 50 % ben. Det hjælper på fordøjelsen.

Rigtigt.

>Det med griseben tror jeg er en myte, de skal bare være rå, det er jo
>det mest naturlige. I naturen tror jeg ikke en ulv ville rynke på
>næsen af et stykke vildsvin eller lign. Så giv gerne din hund alle
>slags ben, så varierer du dens kost.

Personligt tror jeg, der er forskel på vore tamgrise og vildsvinets kød.
Vildsvinets kød har også en anden farve.
Men én ting er stensikkert; drægtige tæver må ikke få råt grisekød!


--
Mvh Sonja sonpet@***pc.dk (fjern salamien)

Vil du se, hvor sjatterne bor, og hvornår de har fødselsdag, så besøg:
http://www.sonpet.dk/sjatliste.html

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste