/ Forside / Teknologi / Netværk / TCP/IP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
TCP/IP
#NavnPoint
Per.Frede.. 4668
BjarneD 4017
severino 2804
pallebhan.. 1680
EXTERMINA.. 1525
xou 1455
strarup 1430
Manse9933 1419
o.v.n. 1400
10  Fijala 1204
Hastighedsproblem med dyndns
Fra : Tonni Madsen


Dato : 18-01-04 10:15

Jeg har oplevet noget underligt, som jeg håber på at nogen kan forklare
lille mig.
Hvis jeg henter fra min FTPserver via LAN og jeg bruger min dyndns adresse
som server adresse kan jeg hente med ca1,5-2,5mB/s, men hvis jeg bruger den
direkte lokale ip kommer jeg op på 10-11,5mB/s, Hvordan fanden hænger det
sammen, begge dele må jo foregå direkte over LAN ellers ville
hastighedsforskellen jo være meget størrer.
Maskinerne er koblet via switch, og router, så selvom den først skal en tur
på nettet (til dyndns) for at finde ipen skulle switchen jo gerne klare
forbindelsen direkte når de første par pakker har fundet vej ikke, eller er
jeg gal på den?

MHV Tonni Madsen



 
 
Steen Suder, privat (18-01-2004)
Kommentar
Fra : Steen Suder, privat


Dato : 18-01-04 11:28

Tonni Madsen wrote:
> Jeg har oplevet noget underligt, som jeg håber på at nogen kan forklare
> lille mig.
> Hvis jeg henter fra min FTPserver via LAN og jeg bruger min dyndns adresse
> som server adresse kan jeg hente med ca1,5-2,5mB/s, men hvis jeg bruger den
> direkte lokale ip kommer jeg op på 10-11,5mB/s, Hvordan fanden hænger det
> sammen, begge dele må jo foregå direkte over LAN ellers ville
> hastighedsforskellen jo være meget størrer.
> Maskinerne er koblet via switch, og router, så selvom den først skal en tur
> på nettet (til dyndns) for at finde ipen skulle switchen jo gerne klare
> forbindelsen direkte når de første par pakker har fundet vej ikke, eller er
> jeg gal på den?

Ja, det er du.
Du har sikkert en offentlig IPadresse (selvom den er dynamisk) og denne
sidder på ydersiden af routeren.

Når du forbinder dig til denne adresse laver din klient et DNSopslag på
dyndns-adressen og får din dynamiske IP på ydersiden.

Denne adresse forbinder din klient sig til på port 21 eller hvor din
FTPserver nu kører.
Routeren NATer herefter FTP-trafikken igennem til din server.

Med mindre der er nogle detaljer vedr. dit setup jeg ikke har fået fat
i, er det altså hverken dit LAN eller din Internetforbindelse, der er
flaskehals, men din router.


Sæt evt. din server i din lokale DNS (hvis du har en sådan) eller i din
hosts-fil.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>
ICQ UIN         4133803


Tonni Madsen (18-01-2004)
Kommentar
Fra : Tonni Madsen


Dato : 18-01-04 11:57

Jeg kan godt følge dig, men pakken ryger gennem switchen, gennem routeren,
til dyndns, tilbage til routeren, gennem switchen, over til serveren,
tilbage til switchen, og ender ved min maskine, er det ikke ca sådan det
kører.?
så skulle switchen vel gerne skabe direkte forbindelse mellem min maskine og
serveren for fremtiden (indtil rout tabellen i switchen bliver opdateret)
skulle den ikke?

MVH Tonni Madsen

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse
news:400a5fbd$0$267$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Tonni Madsen wrote:
> > Jeg har oplevet noget underligt, som jeg håber på at nogen kan forklare
> > lille mig.
> > Hvis jeg henter fra min FTPserver via LAN og jeg bruger min dyndns
adresse
> > som server adresse kan jeg hente med ca1,5-2,5mB/s, men hvis jeg bruger
den
> > direkte lokale ip kommer jeg op på 10-11,5mB/s, Hvordan fanden hænger
det
> > sammen, begge dele må jo foregå direkte over LAN ellers ville
> > hastighedsforskellen jo være meget størrer.
> > Maskinerne er koblet via switch, og router, så selvom den først skal en
tur
> > på nettet (til dyndns) for at finde ipen skulle switchen jo gerne klare
> > forbindelsen direkte når de første par pakker har fundet vej ikke, eller
er
> > jeg gal på den?
>
> Ja, det er du.
> Du har sikkert en offentlig IPadresse (selvom den er dynamisk) og denne
> sidder på ydersiden af routeren.
>
> Når du forbinder dig til denne adresse laver din klient et DNSopslag på
> dyndns-adressen og får din dynamiske IP på ydersiden.
>
> Denne adresse forbinder din klient sig til på port 21 eller hvor din
> FTPserver nu kører.
> Routeren NATer herefter FTP-trafikken igennem til din server.
>
> Med mindre der er nogle detaljer vedr. dit setup jeg ikke har fået fat
> i, er det altså hverken dit LAN eller din Internetforbindelse, der er
> flaskehals, men din router.
>
>
> Sæt evt. din server i din lokale DNS (hvis du har en sådan) eller i din
> hosts-fil.
>
> --
> Mvh. / Best regards,
> Steen Suder <http://www.suder.dk/>
> ICQ UIN 4133803
>



Henning Petersen Wan~ (18-01-2004)
Kommentar
Fra : Henning Petersen Wan~


Dato : 18-01-04 15:05

"Tonni Madsen" <no@spam.nu> wrote:

> Jeg kan godt følge dig, men pakken ryger gennem switchen, gennem routeren,
> til dyndns, tilbage til routeren, gennem switchen, over til serveren,
> tilbage til switchen, og ender ved min maskine, er det ikke ca sådan det
> kører.?

Nej!

Det eneste der kommer forbi dyndns er dns-opslaget. derefter er det
hele ren ip.

Din pc connecter bare til en "tilfældig" ip-adresse. Den er
"tilfældigvis" på din router, så dine pakker vil aldrig forlade dit
hus - med mindre routere er forkert konfigureret.

> så skulle switchen vel gerne skabe direkte forbindelse mellem min maskine og
> serveren for fremtiden (indtil rout tabellen i switchen bliver opdateret)
> skulle den ikke?

Steens forslag med at opdatere din hosts fil gør bare at du ikke skal
brug dyndns til at slå adressen op.


--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ http://www.hpc.dk
Skoletoften 9, Blans http://www.turnsys.dk
DK - 6400 Soenderborg

Soren Rathje (18-01-2004)
Kommentar
Fra : Soren Rathje


Dato : 18-01-04 21:36

"Tonni Madsen" <no@spam.nu> wrote in message
news:lEtOb.193$qe7.174@news.get2net.dk...
> Jeg kan godt følge dig, men pakken ryger gennem switchen, gennem
routeren,
> til dyndns, tilbage til routeren, gennem switchen, over til serveren,
> tilbage til switchen, og ender ved min maskine, er det ikke ca sådan
det
> kører.?
> så skulle switchen vel gerne skabe direkte forbindelse mellem min
maskine og
> serveren for fremtiden (indtil rout tabellen i switchen bliver
opdateret)
> skulle den ikke?
>

Nej...

Når du bruger adressen fra en offentlig DNS så vil al trafik håndteres
af det interface med den offentlige adresse...

10.0.0.2 -> NAT(Off IP) -> Off IP -> NAT -> 10.0.0.3

Samme vej tilbage... Din switch har ingen chance for at binde denne
trafik sammen da du kommer igennem NAT to gange hver vej...

Gør som man normalt gør, brug to DNS servere; en privat og en offentlig.
Alternativt kan man erstatte den private DNS med en statisk liste
(HOSTS).

Jeg bruger selv TreeWalk (http://ntcanuck.com/downloads.htm) som privat
DNS.

-- Søren


Jørn Andersen (19-01-2004)
Kommentar
Fra : Jørn Andersen


Dato : 19-01-04 03:56

On Sun, 18 Jan 2004 21:36:01 +0100, "Soren Rathje"
<soren%lolle.org@spam.me> wrote:

>Gør som man normalt gør, brug to DNS servere; en privat og en offentlig.
>Alternativt kan man erstatte den private DNS med en statisk liste
>(HOSTS).

Hvordan gør man det smartest?
Hvad er det den lokale DNS-server skal tage sig af?

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Steen Suder, privat (19-01-2004)
Kommentar
Fra : Steen Suder, privat


Dato : 19-01-04 08:59

Jørn Andersen wrote:
> On Sun, 18 Jan 2004 21:36:01 +0100, "Soren Rathje"
> <soren%lolle.org@spam.me> wrote:
>
>
>>Gør som man normalt gør, brug to DNS servere; en privat og en offentlig.
>>Alternativt kan man erstatte den private DNS med en statisk liste
>>(HOSTS).
>
>
> Hvordan gør man det smartest?

Installerer bind eller lign. på sin server.

> Hvad er det den lokale DNS-server skal tage sig af?

Lokal zone ( f.eks. ".lan"), caching DNS etc.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>
ICQ UIN         4133803


Thomas Strandtoft (18-01-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 18-01-04 12:54

Tonni Madsen wrote:

> Maskinerne er koblet via switch, og router, så selvom den først skal en tur
> på nettet (til dyndns) for at finde ipen skulle switchen jo gerne klare
> forbindelsen direkte når de første par pakker har fundet vej ikke, eller er
> jeg gal på den?

Du er galt på den.

Din switch kender kun ipnumrene på udstyret i dit lokalnet. I mit
tilfælde kender min switch kun til numrene 10.0.0.1 (min router),
10.0.0.10 (maskinen jeg sidder ved nu) og 10.0.0.11 (min server).
Spørger jeg den efter 217.157.164.161 (som er min eksterne
ipnummer) så trækker jeg en nitte hos switchen.

I netværksopsætningen på min maskine har jeg fortalt den at dens
personlige ipnummer er 10.0.0.10. Jeg har også fortalt den at
subnettet for mit lan er 255.255.255.0, dvs. at min maskine ved at
alle adresser fra 10.0.0.0 til 10.0.0.255 er interne LAN adresser,
mens _alle_ andre adresser er WAN adresser. Endelig har jeg
fortalt den at hvis den skal finde en WAN adresse, så skal den
spørge min default gateway som er min router på 10.0.0.1.

Så når jeg på maskinen her spørger efter 10.0.0.11, så ved min
maskine at der er tale om en LAN adresse og den spørger min switch
om den kan lave kontakt til det ipnummer. Det giver en høj
hastighed fordi al udstyr der er involveret er 100 mbit.

Spørger jeg i stedet efter 217.157.164.161, så ved min maskine at
det ikke er en LAN adresse og den sender derfor forespørgslen til
10.0.0.1. Min router konkluderer at det ikke er en LAN adresse og
skovler den via min 512kbit adsl op til Cybercitys udstyr.
Cybercitys udstyr forsøger herefter at skaffe forbindelse til
217.157.164.161, og det resulterer i at pakken bliver sendt retur
via min adsl. Routeren kigger på den indkomne pakke, checker med
den NAT tabel jeg har sat op og sender pakken videre til
10.0.0.11. Switchen ser at der kommer en pakke fra 10.0.0.1 til
10.0.0.11 og skovler den videre. Resultatet er at
overførselshastigheden mellem mine to interne maskiner kommer til
at afspejle adsl hastigheden, da alle pakker lige skal en tur
forbi CC's udstyr.

Hvis jeg i stedet for 217.157.164.161 skriver carftp.com, så
betyder det at den allerførst lige skal bruge et øjeblik på at
kontakte den DNS server jeg har angivet i min opsætning, for at få
oversat carftp.com til 217.157.164.161, men derfra er proceduren
nøjagtigt som beskrevet ovenfor.

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Tonni Madsen (18-01-2004)
Kommentar
Fra : Tonni Madsen


Dato : 18-01-04 13:00

Ja, det kan jeg godt se, men kan du så forklare hvorfor jeg kunne hente med
1,5-2,5megabyte i sekundet over dyndns, så hurtigt kan min stakkels 2mb dog
ikke køre...

Mhv Tonni Madsen
"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse
news:400A73C2.61E47653@carftp.com...
> Tonni Madsen wrote:
>
> > Maskinerne er koblet via switch, og router, så selvom den først skal en
tur
> > på nettet (til dyndns) for at finde ipen skulle switchen jo gerne klare
> > forbindelsen direkte når de første par pakker har fundet vej ikke, eller
er
> > jeg gal på den?
>
> Du er galt på den.
>
> Din switch kender kun ipnumrene på udstyret i dit lokalnet. I mit
> tilfælde kender min switch kun til numrene 10.0.0.1 (min router),
> 10.0.0.10 (maskinen jeg sidder ved nu) og 10.0.0.11 (min server).
> Spørger jeg den efter 217.157.164.161 (som er min eksterne
> ipnummer) så trækker jeg en nitte hos switchen.
>
> I netværksopsætningen på min maskine har jeg fortalt den at dens
> personlige ipnummer er 10.0.0.10. Jeg har også fortalt den at
> subnettet for mit lan er 255.255.255.0, dvs. at min maskine ved at
> alle adresser fra 10.0.0.0 til 10.0.0.255 er interne LAN adresser,
> mens _alle_ andre adresser er WAN adresser. Endelig har jeg
> fortalt den at hvis den skal finde en WAN adresse, så skal den
> spørge min default gateway som er min router på 10.0.0.1.
>
> Så når jeg på maskinen her spørger efter 10.0.0.11, så ved min
> maskine at der er tale om en LAN adresse og den spørger min switch
> om den kan lave kontakt til det ipnummer. Det giver en høj
> hastighed fordi al udstyr der er involveret er 100 mbit.
>
> Spørger jeg i stedet efter 217.157.164.161, så ved min maskine at
> det ikke er en LAN adresse og den sender derfor forespørgslen til
> 10.0.0.1. Min router konkluderer at det ikke er en LAN adresse og
> skovler den via min 512kbit adsl op til Cybercitys udstyr.
> Cybercitys udstyr forsøger herefter at skaffe forbindelse til
> 217.157.164.161, og det resulterer i at pakken bliver sendt retur
> via min adsl. Routeren kigger på den indkomne pakke, checker med
> den NAT tabel jeg har sat op og sender pakken videre til
> 10.0.0.11. Switchen ser at der kommer en pakke fra 10.0.0.1 til
> 10.0.0.11 og skovler den videre. Resultatet er at
> overførselshastigheden mellem mine to interne maskiner kommer til
> at afspejle adsl hastigheden, da alle pakker lige skal en tur
> forbi CC's udstyr.
>
> Hvis jeg i stedet for 217.157.164.161 skriver carftp.com, så
> betyder det at den allerførst lige skal bruge et øjeblik på at
> kontakte den DNS server jeg har angivet i min opsætning, for at få
> oversat carftp.com til 217.157.164.161, men derfra er proceduren
> nøjagtigt som beskrevet ovenfor.
>
> --
> Hygge..
> Thomas
>
> <http://www.carftp.com> - a library of car videos.



Henning Petersen Wan~ (18-01-2004)
Kommentar
Fra : Henning Petersen Wan~


Dato : 18-01-04 15:08

"Tonni Madsen" <no@spam.nu> wrote:

> Ja, det kan jeg godt se, men kan du så forklare hvorfor jeg kunne hente med
> 1,5-2,5megabyte i sekundet over dyndns, så hurtigt kan min stakkels 2mb dog
> ikke køre...

Ja men en korrekt konfigureret router ved at 217.157.164.161 er på WAN
på routeren og hælder den direkte ind som indgående pakke på wan
siden, og videre-sender pakken til serveren. Ikke noget med at sende
den ud via adsl-linien.

Der er dog en del af del billige routere der ikke kan finde ud af at
gøre det. De sender alt videre up på wan, for at få det i hovedet
igen.

Her i huset har jeg snydt yderligere ved at lave statiske routes på
lan mellem mine tre eksterne maskiner, som alle sidder på både lan og
wan. De ved så alle godt at skal man ha fat i en af de andre skal den
sendes via lan. Simpelt og effektivt.

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ http://www.hpc.dk
Skoletoften 9, Blans http://www.turnsys.dk
DK - 6400 Soenderborg

Thomas Strandtoft (18-01-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 18-01-04 22:35

Henning Petersen Wangerin wrote:

> Der er dog en del af del billige routere der ikke kan finde ud af at
> gøre det. De sender alt videre up på wan, for at få det i hovedet
> igen.

Min er så en af de billige (Cisco 677), for den hælder det via
adsl'en.. Jeg synes egentlig det er meget rart, for det giver mig
muligheden for at taste min opsætning "udefra".. En kammerat har
en router der ikke vil lade ham kontakte sit eget eksterne
ipnummer indefra, hvis han bruger sit WAN ip fra en maskine på
LAN, så sker der ikke en bjælde. Da hans webserver bruger
virtuelle hosts, er han nødt til at bruge hosts-filen på sin
maskine for at få lov til at teste sine forskellige websider..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Thomas Strandtoft (18-01-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 18-01-04 22:30

Tonni Madsen wrote:

> Ja, det kan jeg godt se, men kan du så forklare hvorfor jeg kunne hente med
> 1,5-2,5megabyte i sekundet over dyndns, så hurtigt kan min stakkels 2mb dog
> ikke køre...

Næh, jeg læste det som megabit og spekulerede ikke mere over det..
Jeg aner ikke hvorfor du får den hastighed.

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Kent Friis (18-01-2004)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 18-01-04 14:00

Den Sun, 18 Jan 2004 12:53:38 +0100 skrev Thomas Strandtoft:
>
>Spørger jeg i stedet efter 217.157.164.161, så ved min maskine at
>det ikke er en LAN adresse og den sender derfor forespørgslen til
>10.0.0.1. Min router konkluderer at det ikke er en LAN adresse og
>skovler den via min 512kbit adsl op til Cybercitys udstyr.
>Cybercitys udstyr forsøger herefter at skaffe forbindelse til
>217.157.164.161, og det resulterer i at pakken bliver sendt retur
>via min adsl.

Din router skulle da meget gerne kende sit eget IP-nummer, ellers er
den sg* et nummer for billig.

Mvh
Kent
--
Help test this great MMORPG game - http://www.eternal-lands.com/

Asbjorn Hojmark (18-01-2004)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 18-01-04 19:44

On Sun, 18 Jan 2004 12:53:38 +0100, Thomas Strandtoft
<thomas@carftp.com> wrote:

> Din switch kender kun ipnumrene på udstyret i dit lokalnet.

Sandsynligvis kender den slet ikke noget til IP-adresser, kun
MAC-adresser.

-A
--
Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon Postel
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Thomas Strandtoft (18-01-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 18-01-04 22:36

Asbjorn Hojmark wrote:

> Sandsynligvis kender den slet ikke noget til IP-adresser, kun
> MAC-adresser.

Det var en blunder fra min side, du har ret..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177502
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408533
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste