Skærme
Fijala 3554
Mørke billeder på fladskærm?
Fra : Dan Christensen

Dato : 18-01-04 09:06

Hej,

Er der andre, som har oplevet at visse fladskærme er meget dårlige til at
vise forskellige mørke nuancer? Det hele bliver næsten helt sort... På den
skærm jeg har lige nu (HP Pavilion f1703), skal man nærmest se på skærmen
skråt oppefra, før man får en acceptabel visning af de mørke farver.
Det sjove er så, at jeg lige har fået byttet netop denne skærm fra en anden
af nøjagtig samme mærke og type, fordi den forrige flippede lidt i billedet
når den var kold. Men på den forrige var den før omtalte visning af mørke
nuancer dog normal.
Det er som om at den optimale iagttagelsesvinkel (vertikalt) varierer meget
fra skærm til skærm.

Før de to omtalte HP-skærme havde jeg to 17" Blackview fladskærme på
"prøve". Den første var så defekt at den havde nogle interferens-agtige
striber på en del af billedet. Den anden var endnu mørkere end den jeg har
nu... Og, nej - det hjælper ikke at skrue op for kontrast/lys på skærmen.

Jeg har i hvert fald fået den opfattelse at fladskærme generelt - på
nuværende tidspunkt - er i en så dårlig teknisk forfatning, at det er op til
tilfældighederne om man får en acceptabel skærm.

Det skal lige siges at jeg benytter analog tilslutning.

Kan man på nogen måde afhjælpe det først beskrevede problem - det er sgu
pisse irriterende, for at sige det rent ud, hvis jeg skal ned og bytte
skærmen for fjerde gang (på en uge). :(

Mvh. Dan Christensen, den kritiske.

Fra : Ken

Dato : 18-01-04 09:43

On Sun, 18 Jan 2004 09:05:57 +0100, "Dan Christensen"
<danchristensen@mail.dk> wrote:

> [...]
> skærm jeg har lige nu (HP Pavilion f1703), skal man nærmest se på skærmen
> skråt oppefra, før man får en acceptabel visning af de mørke farver.

Justera upp "gamma" med något tilläggsprogram.

Fra : Dan Christensen

Dato : 18-01-04 11:12

"Ken" <___ken3@telia.com> wrote in message

> Justera upp "gamma" med något tilläggsprogram.

Hvilket program skal jeg bruge? Der følger ikke noget med skærmen.

Mvh. Dan Christensen.

Fra : Ken

Dato : 18-01-04 13:41

On Sun, 18 Jan 2004 11:12:24 +0100, "Dan Christensen"

> Hvilket program skal jeg bruge? Der følger ikke noget med skærmen.

Det brukar finnas sådan funktion till grafikkortet,
eller som separat tilläggsprogram till grafikkort.
Jag har ett gammalt Matrox millennium II PCI grafikkort
som har sådan funktion i drivrutinen.
Jag högerklickar på "skrivbordet" och hittar det bland
inställningarna för upplösning och andra grafikegenskaper.
Så här ser det ut hos mig
http://w1.857.telia.com/~u85704001/gamma/gamma.png