DHCP tildeler samme ...
Fra : ab

Dato : 18-01-04 01:02

IP-adr. på 2 maskiner, der er koblet op til routeren via en switch. Hvordan
kan det lade sig gøre ?

Er der noget specielt jeg skal være opmærksom på, hvis jeg vil tildele faste
IP-adr. (så jeg senere kan tilslutte op til 8 maskiner) ?

På forhånd tak.

ab

Fra : morten

Dato : 18-01-04 01:04

"ab" <ab_ab@SPAMFILTERc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
faste
> IP-adr. (så jeg senere kan tilslutte op til 8 maskiner) ?

prøv forny ip og se om den ene maskine for en anden ip.

Fra : ab

Dato : 18-01-04 01:26

"morten" <kalkunen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> prøv forny ip og se om den ene maskine for en anden ip.

Nej desværre - det virker ikke. Har stadig samme / ens adr.

ab

Fra : Jørn Andersen

Dato : 18-01-04 01:30

On Sun, 18 Jan 2004 01:01:48 +0100, "ab" <ab_ab@SPAMFILTERc.dk> wrote:

>IP-adr. på 2 maskiner, der er koblet op til routeren via en switch. Hvordan
>kan det lade sig gøre ?

Jeg vil tro det kan ske, hvis de to netkort har samme MAC-adresse.
Det burde de til gengæld kun have, hvis nogen har været ved at
redigere i MAC-adressen ...

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : ab

Dato : 18-01-04 09:34

> Jeg vil tro det kan ske, hvis de to netkort har samme MAC-adresse.
> Det burde de til gengæld kun have, hvis nogen har været ved at
> redigere i MAC-adressen ...

Nej, det er helt forskellige PC´er / netkort - det ene på bundkortet og det
andet et løst Realtek. Og der er ikke nogen, der har (forstand til) at ændre
på adr. m.v.

> Good luck!

Tak - det tror jeg vi har brug for - for det skulle vel egentligt slet ikke
kunne lade sig gøre ?

ab

Fra : morten

Dato : 18-01-04 09:52

> [...]
ændre
> på adr. m.v.

> Tak - det tror jeg vi har brug for - for det skulle vel egentligt slet

prøv ta' strømmen fra Router og switch i 1 min. bagefter starter du en
maskine op og fornyere ip adressen på den, så starter du den anden pc.

se om det ikke virker.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-01-04 09:57

"ab" <ab_ab@SPAMFILTERc.dk> wrote in message
> IP-adr. på 2 maskiner, der er koblet op til routeren via en switch.
Hvordan
> kan det lade sig gøre ?

Du er sikker på du ikke på en af disse 2 maskiner har sat Fast Ip på
netkortet?? Hvis DHCP serveren er sat til at tildele adresser fra fx.
192.168.1.2 og op.. ja så tildelerne den adresserne selvom der er faste Ip
adresse.. og så går det naturligvis galt, hvis du fx på den ene har givet
den en fast Ip adresse 192.168.1.2 e.l

> Er der noget specielt jeg skal være opmærksom på, hvis jeg vil tildele
faste
> IP-adr. (så jeg senere kan tilslutte op til 8 maskiner) ?

Du kan sagtens lade DHCP serveren klare det hele... Men hvis du vil have
faste adresserne, så fx printserveren, serveren osv altid har den samme IP
adresse.... Så tildeler du nogle passende IP adresser, og lader DHCP
serveren tage et andet område, så den ikke tildeler IP adresser i det område
du har givet faste...

Fx.:

Router/DHCP: 192.168.1.1
pc1: 192.168.1.2
pc2: 192.168.1.3
pc3: 192.168.1.4
pc4: 192.168.1.5

og så sætte DHCP serveren til at tildele fx fra 192.168.1.100 og op.... Så
når der kommer en "ny" pc på netværket for den så en ip fra DHCP´en.. og du
kan sagtens have 8 pc´ere.. op til 253Pc´ere plejer man at kunne smide på en
sådan.

Fra : ab

Dato : 18-01-04 11:09

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> skrev bl.a. i en
meddelelse news:ETrOb.112$MB5.89@news.get2net.dk...
> "ab" <ab_ab@SPAMFILTERc.dk> wrote in message

Så har vi haft alt slukket i "en morgenmads tid" - uændret resultat

> Du er sikker på du ikke på en af disse 2 maskiner har sat Fast Ip på
> netkortet?? Hvis ....

Ja, der er ikke sat nogen IP-adr. Men vi har også prøvet at sætte faste
IP-adr, men MAC-adr. bliver ved med at være de samme ?

Kan der være tale om, at noget af hardwaren er gået i stykker - en port i én
af delene - eller hvad ved jeg ?

ab

Fra : Mads Bahrt

Dato : 18-01-04 18:29

ab wrote:
> Ja, der er ikke sat nogen IP-adr. Men vi har også prøvet at sætte faste
> IP-adr, men MAC-adr. bliver ved med at være de samme ?
MAC-adressen skulle gerne i den fobindelse forblive den samme.

MVH
Mads

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-01-04 11:49

"ab" <ab_ab@SPAMFILTERc.dk> wrote:

>IP-adr. på 2 maskiner, der er koblet op til routeren via en switch. Hvordan
>kan det lade sig gøre ?

Undskyld, men det har jeg meget vanskeligt ved at tro....

Hvilken ip-adresse får maskinerne ??

Hvad fortæller IPCONFIG /ALL på de to maskiner ??

<mlr>

Fra : morten

Dato : 18-01-04 11:55

Hvordan

> Undskyld, men det har jeg meget vanskeligt ved at tro....
>
> Hvilken ip-adresse får maskinerne ??
>
> Hvad fortæller IPCONFIG /ALL på de to maskiner ??
>
> <mlr>

Og IPCONFIG/RELEASE og IPCONFIG/RENEW skulle gerne gi' pc'en en anden ip.

Fra : KL

Dato : 18-01-04 12:11

> [...]
>
> Er der noget specielt jeg skal være opmærksom på, hvis jeg vil tildele faste
> IP-adr. (så jeg senere kan tilslutte op til 8 maskiner) ?

Umiddelbart lyder det usandsynligt. Men hvad er det mere præcise setup?
Aktive enheder på nettet og klienternes OS? (Fx har visse win95
konfigurationer haft notoriske problemer med DHCP).

I øvrigt kunne det tænkes du har 2 enheder på dit net der udbyder DHCP
adresser indenfor samme scope. Ja den er langt ude men kunne være en
mulighed

Mvh

Klaus Larsen

Fra : ab

Dato : 18-01-04 18:39

-tak-
-----
Tak til alle for diverse gode råd og hints - det ser ud til at vi nu næsten
har løst problemet. Resten (Packet-loss) mener Tele2 kan klares i
forbindelse med fejlmelding af linien (?)

-diverse "facts"-
----------------
"KL" <kla@XXXpode.dk> skrev bl.a. i en meddelelse

> Umiddelbart lyder det usandsynligt. Men hvad er det mere præcise setup?

Absolut uden at være nogen ørn til netværk fattede jeg som skrevet heller
ikke, hvad der var galt.
Routeren 192.168.2.1 - alle (nyere) PC´er kører med Windows XP i forskellige
variationer - Uanset om routeren har været sat op til at tildele adr. via
DHCP eller vi tildelte de enkelte PC´er fast IP-adr. svarende til
reserverede adr. i routeren, havde 2 PC´r samme IP-adr.(192.168.2.2) - eller
endda forskellige IP-adr. (192.168.2.2 og 2.4) men samme MAC-adr (! / ?) -
Når kun den ene af disse PC´er kørte var der kun mindre problemer, men så
snart nr. 2 bare blev tændt gik det absolut meget dårligt.

-løsningen / "de vise sten"-
-------------------------
Jørn Andersen satte noget i gang i hovedet på mig, da alt andet ikke ændrede
noget. Jeg var sikker på at ungerne, der har problemer på deres
spille-maskiner, havde forskellige netkort, men jeg havde ikke tænkt på at
de begge har skiftet hardwaren ud for nyligt og nu har stort set ens PC´er.
Asus med netkort på bundkortet.
Efter at vi har sat et andet netkort i den ene PC er problemet løst (stort
set - resten skulle iflg. Tele2 kunne løses).

MVH ab

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-01-04 19:32

> [...]

>de begge har skiftet hardwaren ud for nyligt og nu har stort set ens PC´er.

Det burde ikke være muligt men eneste forklaring jeg kan se er at
bundkortene er leveret med samme MAC-adresse - Sjovt nok for ASUS
plejer ellers at ha' styr på tingene...

Det er formentlig muligt at ændre MAC adressen, enten i BIOS eller i
driveren (kig under 'Avanceret' >> 'Network Address'). Hvis du vil
undgå at bruge et PCI stik til ekstra netkort ka' du jo se om det
løser problemet.

<mlr>