Personer født efter 1978
Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 17-01-04 20:30

Hvordan registrerer I sådannes fødselsregistreringssted i et
slægtsforskningsprogram? Sognet som de vitterligt er født i (altså der
hvor hospitalet ligger), eller sognet som deres mor bor i (hvor
fødselsattesten udfærdiges)?

Og inden nogen hyler BEGGE STEDER, så synes de fleste
slægtsforskningsprogrammer jeg har kigget på ikke på nogen naturlig
måde at forholde sig til muligheden, så hvordan har I valgt at gøre
det?

Lars Erik Bryld

Fra : Ejvind Vestergaard

Dato : 17-01-04 23:39

On Sat, 17 Jan 2004 20:30:22 +0100, Lars Erik Bryld
<larserik@dadlnet.invalid> wrote:

> [...]
>slægtsforskningsprogrammer jeg har kigget på ikke på nogen naturlig
>måde at forholde sig til muligheden, så hvordan har I valgt at gøre

Vi 'hyler' skam slet ikke.

Det er navnet på fødesognet der skrives ind, da det er i dette sogns
kirkebog at fødselen er registreret. Hvor forældrene boede på det
tidspunkt, er i denne forbindelse ganske uvæsentligt.

Mvh,
Ejvind Vestergaard

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 18-01-04 08:21

Scripsit Ejvind Vestergaard:

> Det er navnet på fødesognet der skrives ind, da det er i dette sogns
> kirkebog at fødselen er registreret. Hvor forældrene boede på det
> tidspunkt, er i denne forbindelse ganske uvæsentligt.

http://www.dnk.dk/docs/bagg.htm

Den nuværende kirkebog
Senest er registreringspligten stadfæstet ved lov i 1968, hvori det
pålægges borgere at foretage anmeldelse af fødsler og dødsfald til
folkekirkens kirkebogsførere. Efter dansk retsopfattelse anses
tilførsler til folkekirkens ministerialbøger om fødsler, navngivelse
og dødsfald som gyldigt bevis for, at de tilførte begivenheder har
fundet sted.

Registreringen sker som hovedregel i det sogn, begivenheden kan
henføres til. Der er gennem tiden sket ændringer i den praktiske
udførelse, afspejlende den almindelige udvikling i samfundet.

Siden 1978 er moderens bopælssogn registreringssogn for fødsler,
uanset hvor fødslen konkret er foregået. Begravelser føres i
bopælssognet. Hvis en begravelse foregår fra en kirke uden for
bopælssognet, indføres begravelsen også i kirkebogen i
begravelsessognet.

Finder dåb sted i et andet sogn end fødselsregistreringssognet, fører
fødselsregistreringssogn og dåbssogn parallel registrering af
navngivning og navneændringer, og begge kan udstede attester.
Navngivning uden dåb i folkekirken skal registreres i

Fra : marqvar@freeonline.c~

Dato : 19-01-04 11:01

> [...]
>navngivning og navneændringer, og begge kan udstede attester.
>Navngivning uden dåb i folkekirken skal registreres i

For at supplere:

Efter at alle danske sogne er overgået til elektronisk kirkebogsføring
(sidste sogn kom på 5.12.2003) kan fødsels- og dåbsattester udstedes
fra bopælssognet, uanset at hverken fødsel eller dåb er foregået her,
da den elektroniske kirkebogs oplysninger deles af alle sogne.

Michael Lund markussen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 17-01-04 23:40

Lars Erik Bryld <larserik@dadlnet.invalid> skrev Sat, 17 Jan 2004
20:30:22 +0100

> [...]
>slægtsforskningsprogram? Sognet som de vitterligt er født i (altså der
>hvor hospitalet ligger), eller sognet som deres mor bor i (hvor

Jeg tror det er meget forskelligt. Personligt noterer jeg det sted hvor
forældrene (eller ihvertfald moderen) bor som fødested, og tilføjer så
evt. fødeklinikkens navn som kommentar.

Det gør jeg fordi det for mig at se er bopælen der er interessant i
forbindelse med barnets videre færden, og som derfor også bør være
udgangspunkt for registreringen.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 18-01-04 01:25

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> hvor forældrene (eller ihvertfald moderen) bor som fødested,
> og tilføjer så evt. fødeklinikkens navn som kommentar.

Det er åbentbart også det korrekte - når jeg ser på min datters
dåbsattest står der: "Registreringssted for fødselen (sogn og kommune)"
og der er indført: "Vor Frue Sogn, København" fordi bopælen var i
sognet - men fødslen foregik på RH, der jo geografisk ligger i et andet
sogn, tilmed er et selvstændigt sogn i sognet. Det er slet ikke nævnt.

Derfor må det korrekte jo være forældrenes bopæl.

Kan det være noteret i KB alligevel - altså som meddelels fra RH-sogn
til Vor Frue Sogn?

--
Poul Erik Jensen - www.genealog.dk - www.skolekammeraten.dk
Emnelinien må tilføjes [1234] ved direkte svar for at passere spamcheck.

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 18-01-04 08:25

Scripsit Poul Erik Jensen:

> Derfor må det korrekte jo være forældrenes bopæl.

Moderens, for at være præcis (forældre bor ikke altid sammen),

> Kan det være noteret i KB alligevel - altså som meddelels fra
> RH-sogn til Vor Frue Sogn?

Skulle jeg gætte på baggrunden for 1978-ændringen ville det nok være
ikke at lade hospitalssognene have byrden ved at registrere næsten al
fødsel og død i området, så jeg tror ikke man dobbeltbogfører her.

Lars Erik Bryld

Fra : torleif haugødegård

Dato : 18-01-04 09:11

Lars Erik Bryld:

> [...]
>slægtsforskningsprogrammer jeg har kigget på ikke på nogen naturlig
>måde at forholde sig til muligheden, så hvordan har I valgt at gøre

Programmet TMG (kigget på demoen?) har som grunnprinsipp mulighet til
å registrere alle typer hendelser, hvor de skjedde og når, med
kildehenvisning(er). (TMG har også dansk sprog)

En fødsel bør registreres med stedsangivelsen hvor den fysisk skjedde,
med dato og kilde og gjerne evt. vitner til fødselen (jordmor, far
e.a.).
Foreldrenes bosted på samme tidspunkt kan og bør gjerne registreres,
men da med sine virkelige datoer fra-til hvis disse er kjent. Og
kildehenvisning som vanlig.

Hvilken registreringsmyndiget som foretar registreringen har i
prinsippet ingenting med hendelsen som såden å gjøre.

(TMG-demo kan evt. hentes her:
Torleif Haugødegård, Hamar/Trondheim
tha@tha.no
www.tha.no

Fra : Karl-Heinz Hansen

Dato : 17-01-04 10:30

I famdex er der også mulighed for at registrere fødselssognet og dåbssognet
hver for sig, derfor tiltaler dette rent dansk udviklede program mig som
hovedprogram.

Jeg har haft det tæt inde på livet, i det mit førtse barn er født i hørsholm
fødeklinik og døbt i Rostrup sogn, mit andet barn er født i Tåstrup på
fødeklinik og døbt i Rostrup sogn, og mit tredie barn er født på Haderslev
sygehus og døbt i Rostrup sogn. Så nødvendigheden af at registere rigtigt,
er absolut påkrævet.

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 18-01-04 11:34

Scripsit Karl-Heinz Hansen:

> I famdex er der også mulighed for at registrere fødselssognet og
> dåbssognet hver for sig, derfor tiltaler dette rent dansk udviklede
> program mig som hovedprogram.

Det tror jeg nu de fleste programmer tilbyder, men siden 1978 er
fødselsregistreringsstedet moderens bopælssogn, så i danske forhold
har man næsten brug for 3 forskellige steder: Faktiske fødselssogn,
fødselsregistreringssogn, og dåbssogn.

Scripsit Torleif Haugødegård:

Jeg har kigget på TMG, men jeg synes stadig at interfacet er så stygt
at det hviner i tænderne. Jeg er på det rene med, at TMG kan "alt",
men jeg kan godt klare mig med et program som kun kan "næsten alt".

Et problem jeg har med selv at definere hændelser er at jeg ikke
rigtigt kan forestille mig de kommer ordentligt ud i en GEDCOM
eksport.

Njaeh - det er nu i den kirkebog man vil skulle lede efter fødslen.
Siden 1978 vil man ikke få noget ud af at lede i det faktiske
fødselssogns kirkebog. Hjemmefødsler gik næsten helt af brug i 60erne.

Lars Erik Bryld

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 18-01-04 15:30

On Sun, 18 Jan 2004 11:34:19 +0100, Lars Erik Bryld
> [...]

>fødselsregistreringsstedet moderens bopælssogn, så i danske forhold
>har man næsten brug for 3 forskellige steder: Faktiske fødselssogn,

På den anden side, hvor interessant er "det faktiske fødselssogn"?
Barnet har jo egentlig ikke nogen tilknytning til det sogn, hvori
sygehuset tilfældigvis ligger. Eller hvad nu, hvis barnet bliver født
i en ambulance på vej til sygehuset, skulle man så registrere det
sogn, som ambulancen tilfældigvis kørte igennem på det tidspunkt?

Er det mere værd, end en bemærkning? Det interessante må vel være det
sogn, hvor forældrene bor, og hvor barnet også kommer til at bo, altså
fødselsregistreringsstedet - sådan som det står på dåbsattesten. Så
kunne man i noterne hertil skrive, fødslen foregik på XX sygehus hhv.
i ambulancen på vej til XX sygehus.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : torleif haugødegård

Dato : 18-01-04 16:50

Lars J. Helbo:

> [...]
>fødselsregistreringsstedet - sådan som det står på dåbsattesten. Så
>kunne man i noterne hertil skrive, fødslen foregik på XX sygehus hhv.

Og foreldrenes bosted registrerer man, dette kan være samme sted i
mange år. Fødselen skedde derimot på et sykehus langt vekk fra
bostedet. Eller i en bil.

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 18-01-04 16:51

Scripsit Lars J. Helbo:

> [...]
> dåbsattesten. Så kunne man i noterne hertil skrive, fødslen foregik
> på XX sygehus hhv. i ambulancen på vej til XX sygehus.

Sandt nok, og samme ræsonnement gælder vel døds(registrerings)sted.

Nå, jeg skal til at rette lidt i familiefilen...

Lars Erik Bryld

Fra : torleif haugødegård

Dato : 18-01-04 16:50

Lars Erik Bryld :
>Jeg har kigget på TMG, men jeg synes stadig at interfacet er så stygt
>at det hviner i tænderne. Jeg er på det rene med, at TMG kan "alt",
>men jeg kan godt klare mig med et program som kun kan "næsten alt".

TMGv5 er fullstendig brukerstyrt med layout av vinduer osv., det er
svært stor forskjell på denne helt nykonstruerte versjon 5 og v4 (som
ikke var så bra).
Eksempler på skermbilleder og vinduer finnes her:
http://www.tha.no/skjermbilder.htm

>Et problem jeg har med selv at definere hændelser er at jeg ikke
>rigtigt kan forestille mig de kommer ordentligt ud i en GEDCOM
>eksport.
Det er ikke noe problem, de kommer ut som følger:
   1 EVEN
   2 TYPE <hændelsesnavn>
og dette er standardisert i GEDCOM 5.5.

>Njaeh - det er nu i den kirkebog man vil skulle lede efter fødslen.
>Siden 1978 vil man ikke få noget ud af at lede i det faktiske
>fødselssogns kirkebog. Hjemmefødsler gik næsten helt af brug i 60erne.

Den bog som fødselen registreres i er ikke nødvendigvis for det
sted/sogn fødselen skjedde.
Derimot er Kilden til fødselen den bog som nevnes ovenfor.

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 18-01-04 21:31

> [...]

> (som ikke var så bra).
> Eksempler på skermbilleder og vinduer finnes her:

Kanhænde man skulle give den endnu en chance, så.

Kan TMG spytte rapporter ud på dansk nu?

Kan man ændre fremhævelsen af navne fra turkis til en mindre pågående
farve og baggrunden fra brun til noget mere neutralt (f.eks
standardgrå)?

Har du fået programpakker med manual + CD hjem til distribution nu?

Lars Erik Bryld

Fra : torleif haugødegård

Dato : 18-01-04 23:59

Lars Erik Bryld :

>Scripsit torleif haugødegård:

>Kanhænde man skulle give den endnu en chance, så.
>
>Kan TMG spytte rapporter ud på dansk nu?

Ja.

>Kan man ændre fremhævelsen af navne fra turkis til en mindre pågående
>farve og baggrunden fra brun til noget mere neutralt (f.eks
>standardgrå)?

Ja.
Grå?? Standard?
Den gamle (så stygt at det hviner i tænderne-' versjon 4 er grå...;)

>Har du fået programpakker med manual + CD hjem til distribution nu?
Nei, men de ligger hos Tollvæsenet i Norge...
Om du laster ned demoen, så er dette en fullversjon 5.11.
Brukerkode sendes på epost og offisiell CD m/bok ettersendes.