Sindsyg træner hos BK Rødovre
Fra : Pwh

Dato : 17-01-04 13:28

Jeg har lige fået fortalt en uhyggelig historie på min tur med Tyson.
Vi mødte en dame som jeg ikke havde set længe, hun havde en anden hund
med end den Labblanding hun plejede at gå med. Jeg spurgte hende så om hun
havde fået en hund mere og så fortalte hun mig at den anden hun havde haft var
blevet aflivet efter at have fået bækkenløsning (tror jeg det var) da en kvindelig
træner hos BK Rødovre havde taget den op og kastet den ned i jorden i arrigskab.
Hun fortalte at hun flere gange havde kriticeret den træner for at værer for hård ved hundene
uden at træneren havde ændret sine metoder. Jeg er 99.9% sikker på at historien er korrekt
da det er en dame jeg har gået meget sammen med og mener jeg kender rimeligt godt.
Jeg spurgte om hun ikke havde anmeldt det til politiet, men hun orkede ikke at starte
på et privat søgsmål. BK Rødovre havde betalt alle regninger til dyrelægen, så de må
have vidst at det var trænerens skyld, den sammen træner skulle stadig arbejde i klubben.

/Jens (der nok havde smidt lidt rundt med den træner hvis det havde været mig)

Fra : Erik Aalund

Dato : 17-01-04 13:34

Man må da håbe at BK Rødover ser dette - eller en venlig sjæl vil sikre at
de læser det - og sikre at den træner aldrig kommer til at have med
hundetræning at gøre mere.
Jeg fatter slet ikke at noget sådant kan lade sig gøre. Træning handler jo
om ros, ros og endnu mere ros på de rigtige tidspunkter. Fysisk afstræffelse
ander hundene jo ikke hvad betyder. En hård stemmeføring er nok.

Erik

Fra : Line

Dato : 17-01-04 16:32

Pwh wrote:
> Jeg har lige fået fortalt en uhyggelig historie på min tur med Tyson.
[snip ækel historie om ækel "træner"]

Hejsa Jens.

Må lige høre: står BK for Dansk Brugshundeklub? Har nemlig fundet deres
hjemmeside, og det lyder ellers ikke som om, sådan en #¤§##*# af en "træner"
ville blive godtaget der - men man kan jo skrive så meget flot på sådan en
hjemmeside.........
Jeg kan komme i tanke om en hel del ting, jeg havde haft lyst til at gøre
ved sådan en #¤#&%¤##!!!! :-/

--
Mvh. Line

Fra : Pwh

Dato : 17-01-04 17:00

Line wrote:
> [snip ækel historie om ækel "træner"]
>
> Hejsa Jens.
>
> Må lige høre: står BK for Dansk Brugshundeklub?

Efter bedste overbevisning skulle det værer
http://www.danskbrugshundeklub.dk/
Det er der de fleste jeg møder på Engen går til træning
med deres hunde, det er vist en anden klub du har fundet frem til.

/Jens

Fra : Line

Dato : 17-01-04 18:07

Pwh wrote:
> Efter bedste overbevisning skulle det værer
> http://www.danskbrugshundeklub.dk/
> Det er der de fleste jeg møder på Engen går til træning
> med deres hunde, det er vist en anden klub du har fundet frem til.

Hejsa.

Nææææe, det ser vist ud til, at det er samme klub - men med 2 hjemmesider?
Jeg fandt i hvert fald denne side:
http://www.netby.dk/Havnen/Tunvej/8/dbk/index.htm
Der gør de en del ud af at skrive om positiv træning, fx: "Træningen skal
gøres logisk og lystbetonet, og man skal tilstræbe et minimum af tvang" og
"En hidsig og opfarende fører påvirker hunden i negativ retning"
Hvis det at smide en hund i jorden er "et minimum af tvang", så vil jeg
meget meget nødig opleve deres form for "normal tvang"!!!

--
Mvh. Line

Fra : Pwh

Dato : 17-01-04 18:12

Line wrote:

> [...]
> Hvis det at smide en hund i jorden er "et minimum af tvang", så vil
> jeg meget meget nødig opleve deres form for "normal tvang"!!!

Den jeg henviser til ligger på Ejbyvej, om de har noget med hinanden at gører
aner jeg ikke noget om. Men som du selv skriver kan man jo skrive hvad som helst
på en hjemmeside. Men jeg har da også hørt om andre klubber hvor folk er holdt op
fordi at de syntes at deres metoder var for hårhændede. Der er sikkert brådne kar i alle klubber
problemet er jo bare hvis klubben ikke skaffer sig af med dem.

/Jens (der aldrig har gået til træning og derfor ikke kender meget til klubber)

Fra : bettinaP

Dato : 19-01-04 09:02

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
brådne kar i alle klubber
> problemet er jo bare hvis klubben ikke skaffer sig af med dem.

Det er samme klub. Jeg er lige begyndt til træning derude, men har da
heldigvis ikke omtalte kvindelige træner. "Min" træner virker ganske
fornuftig og behandler hundene som de bør (efter min mening),- med respekt
og kærlighed.
Hvor er det dog trist hvis det ikke gælder alle trænere. Jeg forstår bare
ikke hvorfor hun ikke er røget ud af klubben forlængst hvis hun virkelig
håndterer hundene på den måde :-/

Bettina

Fra : Anne-Marie Prange

Dato : 18-01-04 00:01

> /Jens (der nok havde smidt lidt rundt med den træner hvis det
havde været mig)

Ja mon ikk.. jeg var selv udsat for en uheldig træner.. i dch .. da
jeg trænede med Sandra der ikke var en problemhund gik det hele godt
... også fordi jeg selv sagde fra overfor øvelser Sandra ikke kunne
lide .. f.eks. rul og godbid på snuden .. men det gik helt galt da
jeg fik Wupper min dejlige men fejlbehandlede genbrugshund, der var
usikker og utryg og understimuleret .. min træner læste hende straks
som værende aggressiv .. hvilket var stik mod mine opfattelser af
hunden ... hvorfor jeg først valgte at følge trænerens råd og
dernæst at sætte dchkonsullent og hundepsykolog på min hund
....disse to sagde uafhængigt af hinanden at min hun var usikker og
utryg ... altså meldte jeg fra i DCH og trænede min hund efter råd
fra dels hundekonsullent dels hundepsykolog og jeg har i dag en
nææææsten god hund .. næsten fordi det tager kort tid at ødelægge en
hund men et helt liv næsten at genopbygge den .... havde jeg fulgt
trænerens råd havde min hund i dag været totalt knækket .. nu er hun
en glad og tryg tøs der bare har lidt småproblemer som både jeg
stadig arbejder med men som vi osse skal lære at leve med ... altså
trænere i hundeklubber er ikke altid guruer man skal følge .. man
skal først og fremmest bruge sin sunde fornuft og kendskabet man har
til sin hund .. .man kender nu engang sin hund bedre end træneren
gør ...
hejhils fra Ami

Fra : Pwh

Dato : 18-01-04 10:25

Anne-Marie Prange wrote:

> Ja mon ikk.. jeg var selv udsat for en uheldig træner.. i dch ..

Jeg kom til at tænke på hvilke krav der egenligt bliver stillet til den slags trænere,
der er vel ikke en disideret uddannelse de skal gennemgå. Er det sådan at alle
og enhver der mener at de har forstand på hunde kan blive trænere.
Jeg har faktisk tit idtrykket af at folk opfatter trænere som rene guruer, jeg hører
alt for ofte den med at 'min træner siger dit, min træner siger dat' kan folk ikke tænke selv.

/Jens (der ikke skal have et fremmed menneske til at opdrage sine hunde)

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-04 10:53

> [...]
jeg hører
> alt for ofte den med at 'min træner siger dit, min træner siger dat' kan

Det er vidst en slags uddannele / kursus man skal igennem for, at blive
hundetræner og ja - jeg tror nok, at du kan melde dig til, hvis du mener, at
du kan blive en god hundetræner.

Jeg forstår ikke hvorfor damen fra dit indlæg, ikke har sagt fra over for
den træner noget før ? Hvis hun havde en dårlig fornemmelse af træneren og
metoderne. Jeg var vendt om og skredet med det samme. Men det er nok det
med, som du også skriver, at folk ser træneren som en slags guru eller
bedrevidende.

Lidt synd, at hun ikke melder det til politiet, men de tager selvfølgelig
ikke dyr og deres liv særlig seriøst, så det vil selvfølgelig være endnu en
kamp oveni, at have mistet sin hund. Klubben burde i hvert fald sørge for,
at det samme ikke sker for andre hunde. Måske damen skulle skrive et " pænt
" lille læserbrev om træneren, i den lokale avis....

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Pwh

Dato : 18-01-04 14:39

Buffy wrote:
> [...]
> blive hundetræner og ja - jeg tror nok, at du kan melde dig til, hvis
> du mener, at du kan blive en god hundetræner.

Hæ, det var nu ikke mig selv jeg tænkte på, jeg har rigeligt i at opdrage Tyson
og den næste hund jeg forhåbentligt får.

> Jeg forstår ikke hvorfor damen fra dit indlæg, ikke har sagt fra over
> for den træner noget før ? Hvis hun havde en dårlig fornemmelse af
> træneren og metoderne.

Hun havde skam også flere gange kriticeret trænerens metoder, hun havde
faktisk en mistanke om at det var lidt af en hævnakt fra trænerens side da
hunden til sidst blev smidt ned i jorden.

> [...]
> Klubben burde i hvert fald sørge for, at det samme ikke sker for
> andre hunde. Måske damen skulle skrive et " pænt " lille læserbrev om

Jeg er helt enig med dig, jeg havde heller ikke ladet den træner slippe så let.

/Jens

Fra : Palle

Dato : 18-01-04 10:55

> [...]
folk ikke tænke selv.

> /Jens (der ikke skal have et fremmed menneske til at opdrage sine hunde)

I min DcH-klub kan man blive træner, så snart man har gennemført
hvalpekursuset, og går i C-klassen. Der er altså ikke noget krav om at man
selv skal være dygtig til at træne sin hund. Man skal så på et kursus, inden
man får lov til at blive træner. Hvor langt dette kursus er, ved jeg ikke...
Der er dog tit to trænere til et hold (især hvalpehold, da de er store).
Begge trænere kan dog godt være nye...

Så jeg mener, at det er meget vigtigt at man selv bruger sin sunde fornuft,
og sætter sig ind i tingene. Jeg blev selv overrasket over hvor let det er
at blive træner.

Mvh Palle

Fra : Pwh

Dato : 18-01-04 14:40

Palle wrote:

> [...]
>
> Så jeg mener, at det er meget vigtigt at man selv bruger sin sunde
> fornuft, og sætter sig ind i tingene. Jeg blev selv overrasket over

Jeg havde også en mistanke om at det ikke var de helt vilde krav
der blev stillet til trænernes forudsætninger.

/Jens

Fra : Claus

Dato : 18-01-04 19:46

> [...]
at alle
> og enhver der mener at de har forstand på hunde kan blive trænere.

I mange klubber er der næsten ingen krav man er glad hvis der bare er
nogen der gider og hvorfor er det sådan, fordi det mange gange er et
utaknemligt job at være træner.
Lige for tiden har konen og jeg et hold i en speciel klub. vi skal være
der hvergang og være oplagte, have planlagt træningen så alle får noget
ud af det osv.
Eleverne de kommer ikke altid, er det regnvejr så er der helt sikkert
mange dårlige undskyldninger for fravær, når man spørger om folk træner
hjemme, så lyser den dårlige samvitighed ud af dem, det er få tallet der
gider bruge tid i hverdagen...

Den tid som vi bruger på at hjælpe andre, kan kun tages fra vores egne
hunde og vores egen træning...hvor sjovt er det, når folk er så useriøse
?
På et eller andet tidspunkt gider man ikke mere og så er det HR. og Fru
middelmådig bliver trænere i klubben og så går det galt.

Claus

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-01-04 08:38

> [...]
alle
> og enhver der mener at de har forstand på hunde kan blive trænere.

Jeg mener helt bestemt at de store klubber som DKK og i hvert fald Dansk
Retriever Klub har kurser og uddannelser til deres trænere. Hvad tilfældet
er i de mindre klubber ved jeg ikke ret meget om.

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Fra : Claus

Dato : 19-01-04 14:48

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message

> Jeg mener helt bestemt at de store klubber som DKK og i hvert fald Dansk
> Retriever Klub har kurser og uddannelser til deres trænere. Hvad tilfældet
> er i de mindre klubber ved jeg ikke ret meget om.

De fleste klubber har da træner kurser osv. men der er bare ikke trænere nok
og derfor tager man hvad man kan få.
Hvis man i Schæferklubben eller Rottweilerklubben sagde, kun dem der har
været på kurser måtte være trænere så kunne de godt lukke biksen.

Claus

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-01-04 14:53

"Claus" <Snorreshus.nospam.@tdcspace.dk> wrote in message

> [...]
> Hvis man i Schæferklubben eller Rottweilerklubben sagde, kun dem der har
> været på kurser måtte være trænere så kunne de godt lukke biksen.

Det er vel rigtigt, men så må man jo også sørge for at dem man tager kommer
på kursus så snart det er muligt.

Fra : Battlefield´s

Dato : 19-01-04 21:31

> [...]
> mvh/rg. Christian
> Påkører du klovbærende vildt, afmærk stedet
> og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Hej
Det lyder da utroligt, at trænerne ikke har været på en eller anden form for
kursus inden de får lov at træne andre menneskers hunde.
I DRK (som Christian også nævner) har samtlige trænere deltaget på et
instruktørkursus. Og der er da mindst lige så mange Retrievere som Schæfere
og Rottweilere.
Hilsen Vibeke

Fra : Pwh

Dato : 19-01-04 21:50

> [...]
> I DRK (som Christian også nævner) har samtlige trænere deltaget på et
> instruktørkursus. Og der er da mindst lige så mange Retrievere som

Hvor lang varighed er det instruktørkursus så af.

/Jens

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-01-04 09:32

> Hvor lang varighed er det instruktørkursus så af.

Som jeg er bekendt er de kommende trænere med som føl på et par hold inden
kurset. Jeg ved ikke noget om kurset, men det er vel et DKK kursus.

Fra : Pwh

Dato : 19-01-04 17:01

Claus wrote:

> [...]
> Hvis man i Schæferklubben eller Rottweilerklubben sagde, kun dem der
> har været på kurser måtte være trænere så kunne de godt lukke biksen.

Så vil det jo faktisk sige at det er fulstændigt tilfældigt hvilken kvalitets træning
ens hund evnt får. Det er da ret uheldigt hvis det er en 1'ste gangs hundeejer
der samtidigt slet ikke har sat sig ind i tingene der får den slags undervisning.
Jeg synes da ofte jeg har det indtryk her i gruppen at nye hundeejere ikke har
gidet at sætte sig ned og læse et par bøger inden at kræet kommer hjem.
De vil jo så have svært ved at sætte spørgsmålstegn ved trænerens kunnen.

/Jens

Fra : Rikke Andersen

Dato : 20-01-04 13:35

> Jeg mener helt bestemt at de store klubber som DKK og i hvert fald Dansk
> Retriever Klub har kurser og uddannelser til deres trænere. Hvad tilfældet
> er i de mindre klubber ved jeg ikke ret meget om.

Hej Christian (og andre)

Jeg er instruktør i agility i DKK og deres træneruddannelse er i hvert fald
lang og omfattende.

Allerførst skal man have opfyldt nogle krav for overhovedet at kunne starte
som intruktørelev. Så skal man indstilles til kredsens bestyrelse, der
godkender personen.

Så går man føl hos en instruktør, så kommer man på op til flere kurser, så
går man føl igen og får efterhånden mere undervisningstid nøje overvåget af
intruktøren. Senere får man mere selvstændig undervisning derunder også
tilrettelæggelse og afholdelse af teoriaftener stadig under overvågning, og
når din instruktør mener at du er klar til eksamen indstiller han/hun dig.
Består ud eksamen er du autoriteret instruktør.

Der findes forskellige intruktører, hvalpe, familiehunde, lp1, lp2, lp3,
eliteklassen, agility og de er alle selvstændige uddannelser. Så selvom jeg
er autoriseret instruktør i agility og selv har instruktørelever skal jeg
hele møllen igennem hvis jeg ville være hvalpeinstruktør. Og jeg kan
garanterer dig for, at hvis en DKK instruktør slog en hund på et hold og det
kom kredsens bestyrelse for øre, så var det farvel og tak sekundet efter.

Venlig hilsen
Rikke Andersen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-01-04 14:45

"Rikke Andersen" <ra@danms.dk> wrote in message

> Hej Christian (og andre)
>
> Jeg er instruktør i agility i DKK og deres træneruddannelse er i hvert
fald
> lang og omfattende.

Kender du noget til DRK's træneruddannelser ?

Sådan skal det også være.

Fra : Rikke Andersen

Dato : 20-01-04 15:02

> Kender du noget til DRK's træneruddannelser ?

Nej overhovedet ikke

/Rikke

Fra : Benny Mortensen

Dato : 19-01-04 15:17

> [...]
folk ikke tænke selv.

> /Jens (der ikke skal have et fremmed menneske til at opdrage sine hunde)

Hej Jens

De senere år, er man begyndt at kræve trænerkurser, men det varer jo længe,
før man kan besætte alle pladser med folk som har taget de kurser. Men det
giver jo ikke garanti for en god træner, fordi vedkommende har bestået nogle
kurser.
Men det ville helt sikkert højne standarden, hvis folk dels mødte frem til
træning, og ellers deltog lidt mere aktivt i deres klub. Men det er jo ofte
sådan, at folk møder frem til træning, et par minutter før træningen skal
begynde, og den er dårligt slut, før hunden er i bilen, og bilen på vej
hjem. Mange deltager overhovedet ikke i det sociale liv i klubben. Det er
lidt synd, for har træneren noget at sige, så må det jo nødvendigvis være i
den tid, man ellers skulle træne, så derfor ender en masse træning med at
være snak. Snak er nu engang hyggeligst, når det sker over en kop kaffe,
eller en kølig pilsner. Når man slutter med kaffe eller lign. Styrkes
sammenholdet på holdet jo også ganske betragteligt. Det giver selvfølgelig
også en fordel mere, når folk kommer mere i klubhuset, smitter det også
positivt af på klubbens økonomi.
Pokker skulle da stå i, hvis man ikke kunne spise en pølse eller to. Det
med at træneren er " Guru " Det er ønsketænkning. Det er drømmen for enhver
træner ..

M.V.H.....Benny..

Fra : Kimmi

Dato : 20-01-04 15:19

"Benny Mortensen" <burkimia@mail333.com> wrote in message
> [...]
det
> giver jo ikke garanti for en god træner, fordi vedkommende har bestået

Hej Benny.

Fuldstændig enig, hvor har du dog ret! teoretisk vide om hundetræning er
nødvendig, men IMO kan det aldrig erstatte den praktiske erfaring i hunde
træning, dermed ikke sagt at praktisk erfaring er = en god intruktør, men
det vil bestemt være den jeg ville drikke kaffe, og kolde pilsner med i
klubhuset, ikke som min " Guru " men som min " Mentor " helt bestemt.

Pølserne i klubhuset, nej tak! dem havde jeg under træningen, hunden må gå
sulten hjem igen, well shit happens!
mvh/kimmi

Fra : Benny Mortensen

Dato : 20-01-04 14:46

"Kimmi" <Denaus@bigpond.com> skrev i en meddelelse

Hej Kimmi

De sidste pølser, var nu også dig der skulle spise
Men du har ret, teori er en ting, praktisk erfaring noget andet.
Jeg ville da selv foretrække en træner med den praktiske erfaring, fremfor
den teoretiske, hvis man blev stillet overfor valget, selvom tanken ikke er
realistisk. Der findes vel næppe en træner, som er uden praktisk erfaring
.. Men den største mangel idag, syntes jeg ligger i aktiviteten i
klubhuset. Det er jo der, folkene skal lære at kommunikere, så de forstår
hinanden på træningsbanen, og der tid til at snakke individuelt.
De fleste kontroverser opstår, fordi folk ikke forstår hinanden, for ofte er
de jo egentligt enige, men snakker forbi hinanden.

M.V.H....Benny..

Fra : Kimmi

Dato : 21-01-04 14:49

"Benny Mortensen" <burkimia@mail333.com> wrote in message

> "Kimmi" <Denaus@bigpond.com> skrev i en meddelelse

Hej Benny

Der findes vel næppe en træner, som er uden praktisk erfaring
> ..

Benny!!! hmmmm hold dig væk fra den )

Men den største mangel idag, syntes jeg ligger i aktiviteten i
> klubhuset.

Der hvor jeg kommer har vi ingen klubhus, der foregår det hele på banen,
kaffe, kager, kolde øl og grill. Så det har vi ingen problemer med, måske
det var på tide at i fik det skur revet ned ))

> [...]
er
> de jo egentligt enige, men snakker forbi hinanden.

Helt enig!
mvh/kimmi

Fra : Lou

Dato : 18-01-04 11:08

> træner hos BK Rødovre havde taget den op og kastet den ned i jorden i arrigskab.

Sikke da en pevers kælling...ja jeg kunne nok også have fundet på et
par ting at gøre ved hende , hvis jeg havde set hende gøre det....for
slet ikke at tale om hvis hun havde gjort det ved min hund....han
havde nok ædt hende!!!

> Hun fortalte at hun flere gange havde kriticeret den træner for at værer for hård ved hundene
> uden at træneren havde ændret sine metoder. Jeg er 99.9% sikker på at historien er korrekt

Der er ikke andet at gøre end at gå til lokal aviserne og skaffe
klubben en masse dårlig omtale så der ikke er nogen der gider at træne
der....

mvh
Lou

Fra : Pwh

Dato : 18-01-04 14:43

Lou wrote:

> [...]
> par ting at gøre ved hende , hvis jeg havde set hende gøre det....for
> slet ikke at tale om hvis hun havde gjort det ved min hund....han

Hun var sgu heller ikke sluppet godt fra at gører det ved Tyson.

> Der er ikke andet at gøre end at gå til lokal aviserne og skaffe
> klubben en masse dårlig omtale så der ikke er nogen der gider at træne
> der....

Det er blandt andet derfor at jeg spreder rygtet herinde, jeg havde hørt det
før nede på Engen men jeg skrev først om det da jeg havde det fra hende selv.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 18-01-04 11:31

On Sat, 17 Jan 2004 13:27:53 +0100, "Pwh"
> [...]

>Hun fortalte at hun flere gange havde kriticeret den træner for at værer for hård ved hundene
>uden at træneren havde ændret sine metoder.

Nu skal det her ikke opfattes, som om jeg har noget imod dem der
seriøst træner deres hunde, men om jeg fatter hvordan nogle mennesker
vil lade "fremmede" opdrage/mishandle deres hunde, DET fatter jeg
ikke.
Personligt var der røget en anmeldelse af denne træner ind, hvis det
havde været min hund, og jeg ville ikke have holdt mig tilbage med at
sige min mening om vedkommende - heller ikke i alle de medier jeg
kunne komme til orde i. Hun skulle dog kun have lagt hånd på en af
mine hunde EN gang, og så havde det været slut med at gå til træning
dér, hvis ikke den træner var blevet fjernet.
Hvor mange hundeliv skal det koste før man fjerner en sindsyg træner?
Oghvad i alverden er det der gør at nogle mennesker bare ser til mens
deres hund bliver mishandlet (i dette tilfælde livsfarligt)?
Det kan godt være at der er prestige i at have en rigtig velafrettet
hund, men helt ærligt, så vil jeg hellere ha' en vildbasse, som er
gald, sund og raske, end at jeg vil risikere, at hunden skal aflives i
en alt for tidlig alder, bare fordi en eller anden, for mig
uvedkommende, træner mener at netop hun (m/k) har fundet de viise
sten.
Undskyld til alle jer, der træner et ordentligt sted, hvor man
behandler hundene godt. Jeg bliver bare så forbasket arrig over at
sådan noget som ovenstående overhovedet kan ske. Dette er IKKE møntet
på de seriøse trænere og hundeførere, der sætter deres hundes trivsel
i første række!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Pwh

Dato : 18-01-04 14:46

Leyna wrote:

> [...]
> sådan noget som ovenstående overhovedet kan ske. Dette er IKKE møntet
> på de seriøse trænere og hundeførere, der sætter deres hundes trivsel

Jeg blev skam også dybt rystet da hun fortalte mig historien, det var derfor
jeg straks skrev den videre herinde. Så kan folk jo vælge at tro på den eller lade værer.

/Jens

Fra : B?rge Myrup, Formand~

Dato : 25-01-04 18:12

Først vil jeg sige, at det er svært at genkende historien, som den er
beskrevet i dette forum.

Men det er rigtigt at vi har haft en uheldig episode med en træner og
en hund.

Her er historien, som jeg kender den:

Omtalte hund var utrolig dominerende overfor de andre hunde på holdet,
især ved at 'pinke' på dem. Dette skete i en grad så træneren følte,
at hun var nødt til at gribe ind, idet hundeejeren ikke gjorde det.

Indgrebet skete ved at 'vippe' hunden væk. Ikke ved at kaste den i
jorden. Uheldigvis lander hunden således, at den bliver skadet. Derfor
påtager klubben sig naturligvis ansvaret for uheldet og betaler
dyrlægeregningerne.

Efterfølgende henvender ejeren sig til en hundepsykolog pga. dominans
og agressivitet hos hunden. Psykologen udtaler at hunden er blevet
agressiv pga. skaden og anbefaler aflivning, hvilket ejeren får gjort.

En meget meget trist historie.....

Om aflivningen er nødvendig ved jeg ikke, for jeg har desværre ikke
under det uheldige forløb hørt noget fra hundeejeren.

Jeg vil gerne påpege, at jeg absolut IKKE opfatter bemeldte træner,
som aggresiv, endsige psykotisk. Men tværtimod som en afbalanceret,
erfaren og dygtig træner, som hunde og førere er glade for. Det er da
også et faktum, at hunde, som har gået på begynderhold hos træneren,
altid skal hilse på hende, når de senere i livet møder hende. Det
ville vel næppe være tilfældet, hvis hun var agressiv eller psykotisk
overfor hundene. Vi betragter det skete som et meget sørgeligt uheld,
og den der er mest ked af det, er træneren som nu hænges ud i dette
forum.....

Mht. til vores træneruddannelse, kan jeg oplyse, at den svarer meget
godt til det beskrevne om DKK's uddannelse. Aggresive eller psykotiske
trænere ville ikke få mange chancer hos os...

Jeg håber, at dette sætter tingene lidt i perspektiv. Det er altid
sundt at undersøge alle sider af en sag, før man lader munden, eller i
dette tilfælde tastaturet, løbe.

Med Vovlig Hilsen
Børge Myrup
Formand, DBK, Rødovre

PS: Og jo, begge nævnte hjemmesider er vores.....