Opera og IE - Underlig opførsel?
Fra : Thomas Voller

Dato : 17-01-04 17:03

Hej kodehoveder.

Jeg sidder og eksperimenterer lidt med CSS. Jeg har lavet en simpel side med
nogle bokse, hvis position er angivet med CSS (float, clear, margin med
mere). Et skrabet eksempel kan ses her:
http://www.voller.dk/rod/

Opera 7.20 og IE 6 opfører sig bare lidt underligt ved visning af siden. De
to overskrifter ("Test") skulle gerne flugte vertikalt. Det gør de ikke.
Overskriften til højre er placeret lidt længere nede på siden end
overskriften til venstre.

I IE har jeg endnu et underligt problem. Under overskriften til højre er de
første tre linier med tekst rykket en lille smule ind fra venstre, set i
forhold til de følgende linier med tekst. Og nej... Det er ikke fordi der er
et ekstra mellemrum i teksten.

Som min IE viser siden (røde pile angiver problemerne):
http://voller.dk/CustomGraphics/ErrorIE.gif

Opera har ikke problemer med indrykning i de øverste linier, men
overskrifterne flugter stadig ikke:
http://voller.dk/CustomGraphics/OperaError.gif

Mozilla er der ingen problemer med:
http://voller.dk/CustomGraphics/CorrectMozilla.gif

Kan nogen spotte fejlene i min CSS
(http://voller.dk/rod/SiteStyles/GenerelStyles.css)?

Mvh. Thomas.

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 17-01-04 17:37

Thomas Voller wrote:
> [...]
> to overskrifter ("Test") skulle gerne flugte vertikalt. Det gør de ikke.
> Overskriften til højre er placeret lidt længere nede på siden end

Sæt margin-top til 0 på overskrifterne
#MenuBox h1, #ImageBox h1 { margin-top:0; }

> [...]
> forhold til de følgende linier med tekst. Og nej... Det er ikke fordi der er

IE er ikke så godt til at håndtere floats
http://www.positioniseverything.net/explorer/threepxtest.html

Hintzmann c",)

Fra : Thomas Voller

Dato : 17-01-04 18:25

> Sæt margin-top til 0 på overskrifterne
> #MenuBox h1, #ImageBox h1 { margin-top:0; }

Tak for det.
For at få problemet løst i Opera er ovenstående dog ikke nok. Der skal man
også sætte padding-top til 0, men så ser det også fornuftigt ud.
Det der tre-pixel hack til IE har jeg ikke fået til at virke, men jeg prøver
at lege lidt mere med det.

Mvh. Thomas.