Er DUALram og 2 stk. ens ramblokke det sam~
Fra : Mads Stetter

Dato : 17-01-04 12:42

Hejsa

Har lige et nemt spørgsmål til jer!

Er DUAL ram bare 2 stk ens ramblokke, eller skal de købes specielt?

MVH Mads Stetter

Fra : Nils Emil P. Larsen

Dato : 17-01-04 14:34

On Sat, 17 Jan 2004 12:41:54 +0100, "Mads Stetter"
<m_stetter@hotmail.com> wrote:

>Hejsa
>
>Har lige et nemt spørgsmål til jer!
>
>Er DUAL ram bare 2 stk ens ramblokke, eller skal de købes specielt?

Hej

Hvor er du stødt på det udtryk? Det siger ikke mig noget.

mvh
Nils Emil
---------------------------
My reply-address is valid.
Min svar-adresse er gyldig.

Fra : Cinnober

Dato : 17-01-04 15:15

"Mads Stetter" <m_stetter@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Har lige et nemt spørgsmål til jer!
>
> Er DUAL ram bare 2 stk ens ramblokke, eller skal de købes specielt?
>
> MVH Mads Stetter

Er næsten sikker på det er 2 ens....Det er bare et smart udtryk butikker
bruger tror jeg...

Fra : Simon Walther-Larsen

Dato : 17-01-04 15:27

> Er DUAL ram bare 2 stk ens ramblokke, eller skal de købes specielt?

Jeg har fået at vide, at de sæt der sælges med betegnelsen DUAL, er
testet til at virke på et DUAL DDR bundkort. Her er man altså 100%
sikker ved køb.

Hvis man køber 2 blokke, der "kun" er ens, er man "kun" 99% sikker.

--
Regards
Simon Walther-Larsen

Fra : Martin Johansson

Dato : 17-01-04 21:04

"Mads Stetter" <m_stetter@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Har lige et nemt spørgsmål til jer!
>
> Er DUAL ram bare 2 stk ens ramblokke, eller skal de købes specielt?

Hvis to moduler sælges i et sæt der kaldes noget med dual.
Så er de testet til at fungere bedste muligt sammen, de er med andre ord
håndplukket og parret.
Corsair sælger såkaldte TwinX sæt, Kingston har tilsvarende, kan dog ikke
huske hvad de hedder.
Man kan sådan set køre dual channel med de fleste ddr ram moduler.
Dog anbefales de at de skal være så ens som overhovedet muligt.
Derfor sælges der dual channel ram kits, disse indholder håndplukkede
moduler der kører ekstra godt i et dual channel setup.
Jo tættere de er på hinanden, jo bedre vil de yde.

Dual channel ram teknologien:

Du har en CPU der kommunikerer med chipsættet(northbridge).
I chipsættet er der så to uafhængige hukommelses busser på hver
64-bit, disse følger chipsættet og kontrollerer ram modulerne.
Den anden kanal (Dual memory channel) øger båndbredden
mellem ram modulerne og chipsettet, så CPU'en kan få adgang til hukommelsen
når der er behov for det.
Dette reducerer tiden CPU'en skal vente på at modtage data fra hukommelsen.

Kort og godt kan man ca. fordoble ram båndbredden ved at køre dualchannel.
Der kan så være flaskehalse andre steder, så udbyttet bliver mindre.

Det er chipsættet på bundkortet sammen med designet af bundkortet der
bestemmer om man kan køre dual channel.
Bla. er der et Asus kort med nForce2 chipsæt, der ikke kan køre dual
channel.
Denne mulighed er sparet væk, dual channel er ellers en feature i nForce2
chipsættet.

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 17-01-04 23:23

On Sat, 17 Jan 2004 21:03:41 +0100, Martin Johansson wrote:

> [...]
[snip]
> Derfor sælges der dual channel ram kits, disse indholder håndplukkede
> moduler der kører ekstra godt i et dual channel setup.

"kører ekstra godt"?

Altså, enten så kører det eller så gør det ikke.

--
Mvh. Lars

Fra : Mads Stetter

Dato : 18-01-04 00:15

Lars Jørgensen wrote:

> [snip]
>
> "kører ekstra godt"?
>
> Altså, enten så kører det eller så gør det ikke.

Så det er altså bare "salgsgas" eller garanti fra producentens side?

MVH Mads Stetter

Fra : TommyF

Dato : 18-01-04 00:45

>Så det er altså bare "salgsgas" eller garanti fra producentens side?
Nej, der er jo garanteret til at virke.

Men jeg har lige bestilt 2 x Kingston 512Mb PC3200 til mit nye P4C800E
og jeg regner med at det bare virker perfekt sålænge der ikke OC.
Og selv med OC regner jeg med at den kan OC lidt.

-------
Hvorfor skal man være stille i et vaskeri...
Fordi Bamseline er koncentreret.
--------

Fra : Martin Johansson

Dato : 18-01-04 00:19

"Lars Jørgensen" <fake@email.invalid> skrev i en meddelelse

> [snip]
>
> "kører ekstra godt"?
>
> Altså, enten så kører det eller så gør det ikke.

De to håndplukkede stænger i et særligt DC kit, yder bedre end to tilfældigt
udvalgte stænger i DC.
To tilfædigt udvalgte stænger, som måske ikke er købt samtidigt, fungerer
højest sandsynligt ikke nær så godt i et DC setup.
Der kan være forskel i pcb, hukommelses chips og måske den overordnede
kvalitet.

Her kan du læse lidt mere:
http://www.houseofhelp.com/forums/showthread.php?s=b65255f62e1a36ba297b3138c872e323&threadid=10156
http://www.houseofhelp.com/forums/showthread.php?s=b65255f62e1a36ba297b3138c872e323&threadid=15018