Arnborg sogn ca 1780. Hjælp?/ efterlysning~
Fra : Show The Andersens

Dato : 16-01-04 17:54

Jeg har en ane der nu har "generet" mig i flere år. Jeg synes det skulle
være muligt at finde hans forældre, men hver gang jeg tror jeg har en
løsning er det den "forkerte" når jeg følger familien. Nu har jeg fået lidt
nye oplysninger og genoptager søgningen. Det drejer sig om:

Jens Christensen levende sit voksenliv i Brande og Ejstrup sogne . Født ca
1780 muligvis i Arnborg sogn

Gift d 7 oktober 1804 i Brande sogns KB: ungkarl Jens Christensen af
Tornvig, og pigen Ane Cathrine Christensdatter af Uhre
De overtager hendes fædrene gård i Uhre. Senere flytter de til Elstrup sogn
og han dør der i 1842.
De får børnene: Ane Marie 1806, Marianne 1808, Christoffer 1812, Ole
Christien 1815, Sara Jens 1820, Maren 1823.
Ifg folketællinger og afgangsliste fra Brande er han født ca 1777-79.

Jeg har snart været gennem alle Jens'er i området men ingen passer helt med
alder eller også bliver de gift med en anden.
Mit bud lige i øjeblikket er ham her:
FT Arnborg 1801. Grene. Fam nr. 1. Christen Jensen, M, Huusbond, 48 år,
Gift, 1. ægteskab, Fæstebonde og Gaardbeboer. Cidsel Jensdatter, K, Hans
kone, 50 år, Gift, 1. ægteskab, Jens Christensen, M, Deres søn, 18 år,
Ugift. Apollone Christensdatter, K, Deres datter, 16 år, Ugift. Johanne
Christensdatter, K, Deres datter, 10 år, Ugift.

For dette taler at en fadder ved et af Jens' børns dåb hedder Apelone
Johanne (nævnt som faderens ældre søster - men det kan præsten vel have
kludret lidt i). Imod taler at alderen ikke er helt rigtig og at jeg
egentlig har formodning om at denne Jens bliver gift med min Jens's søster
og bosætter sig i Gl Arnborg.

Jeg har været Brejls skifteuddrag igennem og kan ikke finde noget der, men
ifg godsarkivaliestedregistraturen fra LAV kunne det være Skarrild
Præstegods som Brejl ikke har. Og det har jeg ikke tjekket endnu.
En anden mulighed kunne være lægdsruller som jeg ikke har været i fornylig
siden jeg er gået målbevist efter ham her.
Er der nogen der har en af disse kilder til rådighed, da jeg ikke har
mulighed for at komme til Viborg i nær fremtid?

Hilsen
Annette Jordan

P.S. Svar veligst i gruppen da jeg har problemer med min email.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 16-01-04 19:43

"Show The Andersens" <ingen@svarmulighed-se-signatur.dk> skrev Fri, 16
Jan 2004 17:54:04 +0100

>Jeg har været Brejls skifteuddrag igennem og kan ikke finde noget der, men
>ifg godsarkivaliestedregistraturen fra LAV kunne det være Skarrild
>Præstegods som Brejl ikke har.

Det er korrekt at dele af Arnborg ligger under Skarrild-Arnborg
Præstegods, såvidt jeg husker er det Gl. Arnborg og Arnborg Annexgaard.
Gårdene har dog også i en periode været personligt ejet af Skarrild
præsten.

Men hvorom alting er så er der ikke bevaret skifter derfra. Leif
Sepstrup har engang undersøgt dette for mig og konstateret at alt hvad
der ligger under Skarrild-Arnborg Præstegods er nogle fæstebreve som
tilsyneladende omhandler Arnborg Annexgaard. Navnene er:

1756:
Jens Henningsen fæster afg. Jens Michaelsens ½gaard i Arnborg
1768:
Søren Andersen fæster Jens Henningsens ½gaard i Arnborg
1770:
Jacob Christensen fæster fader Chr. Jacobsens ½gaard i Arnborg
1804:
Chr. Jacobsen fæster fader Jacob Christensens ½gaard i Arnborg (+
aftægtskontrakt).

Det hjælper nok ikke det helt store, men skattemandtal for Arnborg i
1743 kan du se på:
http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/mandtal/index.html

Men mange af Arnborg folkene er jo selvejere så det var måske værd at
checke skifter under amtet.?

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Show The Andersens

Dato : 16-01-04 22:08

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> wrote in message
> [...]

> http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/mandtal/index.html
>
> Men mange af Arnborg folkene er jo selvejere så det var måske værd at

Mange tak for de oplysninger. Det blev jeg meget klogere af. Jeg kunne
heller ikke forstå at jeg ikke kunne finde Arnborg-stednavnene i
Godsskifteregistraturen. Dine skattemandtal kigger jeg allerede på angående
en Skarrildfamilie.

Mange tak for både det forrige og dette svar. Det har i hvert fald sat nogle
tanker igang.

Annette Jordan

Fra : Arne Feldborg

Dato : 17-01-04 10:39

"Show The Andersens" <ingen@svarmulighed-se-signatur.dk> skrev Fri, 16
Jan 2004 22:08:28 +0100

> [...]
>heller ikke forstå at jeg ikke kunne finde Arnborg-stednavnene i
>Godsskifteregistraturen. Dine skattemandtal kigger jeg allerede på angående

Så har du sikkert også bemærket, at der både i Skarrild og Arnborg
allerede på den tid er forholdsvis mange selvejere, og at resten er delt
ud på mange forskellige mindre 'godsejere' - mens de egentlige godser
ikke har ret meget. Derfor er der næppe mange skifter bevarede.

Af samtlige bevarede skifter fra de større godser i Hammerum herred,
Sindinggaard, Herningsholm, Tanderup og Lergrav er der kun 3 fra Arnborg
og 2 fra Skarrild.!

Om der skulle ligge noget under Lundenæs, Søvang eller Nr. Karstoft ved
jeg dog ikke - prøv evt. lokalarkivet i Skarrild.

Fra : Show The Andersens

Dato : 17-01-04 13:29

> [...]

> Om der skulle ligge noget under Lundenæs, Søvang eller Nr. Karstoft ved
> jeg dog ikke - prøv evt. lokalarkivet i Skarrild.

Endnu engang tusind TAK, jeg prøver en tur til Skarrild når sneen er
smeltet. Hvis ikke min weekendvagt bliver alt for travl kan jeg jo så lede
videre efter spor på INET og i KB.

Annette

Fra : Arne Feldborg

Dato : 16-01-04 19:43

"Show The Andersens" <ingen@svarmulighed-se-signatur.dk> skrev Fri, 16
Jan 2004 17:54:04 +0100

>FT Arnborg 1801. Grene. Fam nr. 1.

Bemærk at det er den samme familie som den der er i Gl. Arnborg i 1787:

Fkt-1787; Arnborg - Gl. Arnborg; 6;
162; Christen Jensen; m; 35 år; gift,1; Mand / Selvejerbonde
163; Sidsel Jensdatter; k; 37 år; gift,1; Hans kone
164; Jens Christensen; m; 4 år; ugift; Søn
165; Abelone Christensdatter; k; 2 år; ugift; Datter

Fkt-1801; Arnborg - Grene; 1;
105; Christen Jensen; m; 48 år; gift,1; Huusbond / Fæstebonde og
Gaardbeboer
106; Cidsel Jensdatter; k; 50 år; gift,1; Hans kone
107; Jens Christensen; m; 18 år; ugift; Deres søn
108; Apollone Christensdatter; k; 16 år; ugift; Deres datter
109; Johanne Christensdatter; k; 10 år; ugift; Deres datter

Det er også den eneste Jens i en passende alder. Men det har jo ikke
meget med Thornvig at gøre og det passer heller ikke med opkald efter
bedsteforældrene.

Noget andet er så, ved du om han er født i Arnborg eller er det eneste
sikre at han kommer derfra ved vielsen.?

>kludret lidt i). Imod taler at alderen ikke er helt rigtig og at jeg

For mig at se er aldren helt Ok (født ca. 1777-79).?

>egentlig har formodning om at denne Jens bliver gift med min Jens's søster
>og bosætter sig i Gl Arnborg.

Kunne du oplyse lidt om hvad der får dig til at tro det.?

Fra : Show The Andersens

Dato : 16-01-04 22:03

> [...]
> 164; Jens Christensen; m; 4 år; ugift; Søn
> 165; Abelone Christensdatter; k; 2 år; ugift; Datter

Ja, det vidste jeg godt.

> Det er også den eneste Jens i en passende alder. Men det har jo ikke
> meget med Thornvig at gøre og det passer heller ikke med opkald efter
> bedsteforældrene.

Nej, det er ganske rigtigt

> Noget andet er så, ved du om han er født i Arnborg eller er det eneste
> sikre at han kommer derfra ved vielsen.?

Jeg har kun min formodning om Armborg pga vielsens oplysning om "fra
Tornvig" og fordi fadderne ved børnenes dåb'er er fra Uhre og fra Arnborg
sogn (jeg kan ikke helt tyde fadderne men mener der et sted står faderens
ældre søster Apelone Johanne af Arnborg sogn) og der er kun en Jens
Christensen i Uhre af passende alder og hans levned er bl.a. beskrevet i
gårdhistorierne. Så Arnborg er vel det mest sandsynlige - og dog, jeg glemte
at skrive at han senere benævnes Jens Christensen Lind, så der har jeg også
været på udgik. Og det har jeg også i Ejstrup hvor familien senere flytter
til.

> For mig at se er aldren helt Ok (født ca. 1777-79).?
Tja

> Kunne du oplyse lidt om hvad der får dig til at tro det.?

Det sidder jeg har jeg fået oplyst i sidste uge ved en der har arbejdet med
gårdhistorierne i Brande sogn. Jeg sidder netop og leder den vielse. Men det
må være denne familie han mener:
Jens Christensen, 53, Gift, , Huusmand,
Mette Christensdatter, 47, Gift, , Hans Kone,
Jens Jensen, 10, Ugift, , Deres Søn,
Søren Jensen, 7, Ugift, , Deres Søn,
Peder Jensen, 4, Ugift, , Deres Søn,
Ane Marie Jensen, 15, Ugift, , Deres Datter

Annette

Fra : Arne Feldborg

Dato : 17-01-04 10:39

"Show The Andersens" <ingen@svarmulighed-se-signatur.dk> skrev Fri, 16
Jan 2004 22:03:12 +0100

> [...]
>Søren Jensen, 7, Ugift, , Deres Søn,
>Peder Jensen, 4, Ugift, , Deres Søn,
>Ane Marie Jensen, 15, Ugift, , Deres Datter

Det kan jeg ikke helt gennemskue, det kan du bedre selv vurdere. Men den
her omtalte Mette kommer jo ihvertfald fra Brande, og hendes søn henter
sin kone i Eistrup.!

At sønnen så bliver døbt Birkebæk (og det ér faktisk deres søn) kan man
jo så fundere lidt over - men det kan jo være et tilnavn han har
erhvervet fordi han i 1834 tjente i Birkebæk.?

Jens Christensen Huusmand af Green dør den 9 apr. 1843, 58 år gammel,
ingen oplysninger om føde sted. Men de må vel være viet i Brande.?

Fkt-1834; Arnborg - Toudahl; 15; et Huus
69; Jens Christensen; m; 53; gift; Huusmand
70; Mette Christensdatter; k; 47; gift; Hans Kone
71; Jens Jensen; m; 10; ugift; Deres Søn
72; Søren Jensen; m; 7; ugift; Deres Søn
73; Peder Jensen; m; 4; ugift; Deres Søn
74; Ane Marie Jensen; k; 15; ugift; Deres Datter

Fkt-1840; Arnborg - Green Bye; 47; et Huus m. 1 fam
217; Jens Christensen; m; 59; gift; Huusmand
218; Mætte Christensdatter; k; 53; gift; hans Kone
219; Jens Christian Jensen; m; 15; ugift; Deres Børn
220; Søren Jensen; m; 12; ugift; Deres Børn
221; Peder Jensen; m; 9; ugift; Deres Børn

Fkt-1845; Arnborg - Grene Bye; 1; Et Huus m. 1 fam
239; Christen Jensen; m; 31; gift; Arnborg; Huusmand og Snedker
240; Maren Jensen; k; 30; gift; Eistrup; Hans kone
241; Mette Christensen; k; 1; ugift; Arnborg; Deres datter
242; Ane Marie Jensen; k; 25; ugift; Arnborg; Væver
243; Peder Jensen; m; 15; ugift; Arnborg; Tjenestekarl
244; Jens Christensen; m; 27; ugift; Arnborg; Snedkersvend
245; Mette Christensen; k; 56; enkemand; Brande; Aftægtskone

Fkt-1850; Arnborg - Green bye; 4; Et huus m. 2 fam
181; Christen Birkebæk Jensen; m; 36; gift; Her i Sognet [Arnborg, Ring.
amt]; Huusmand og tømmermand
182; Maren Jensdatter; k; 35; gift; Eistrup, Skanderborg amt; Hans kone
183; Mette Christensen; k; 6; ugift; Her i Sognet [Arnborg, Ring. amt];
Deres børn
184; Jens Green Christensen; m; 3; ugift; Her i Sognet [Arnborg, Ring.
amt]; Deres børn
185; Mette Christensdatter; k; 61; enke; Brande, Veile amt; Aftægtskone,
lever af sin aftægt

Men på een eller anden led har du nok ret. Der er en del der tyder på at
den gode Jens Christensen lever et dobbeltliv og har kone og børn både
i Brande og i Arnborg. .-))

Fra : Hugh Watkins

Dato : 17-01-04 03:46

1787 FT http://www.arkivalieronline.dk/Folketaelling/Folketaelling.aspx
fra
http://www.arkivalieronline.dk/data/folket%E6lling/FT1787/01711/01210.tif

6 side til og med

http://www.arkivalieronline.dk/data/folket%E6lling/FT1787/01711/01215.tif

enjoy

Hugh W
--

Danish genealogy - dansk genealogi
http://www.rootsweb.com/~dnkcen/index.html

"Show The Andersens" <ingen@svarmulighed-se-signatur.dk> wrote in message news:40081718$0$29380$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
> nye oplysninger og genoptager søgningen. Det drejer sig om:
>
> Jens Christensen levende sit voksenliv i Brande og Ejstrup sogne . Født ca

klip

Fra : Show The Andersens

Dato : 17-01-04 13:30

"Hugh Watkins" <hugh_watkins@msn.com> wrote in message
> 1787 FT http://www.arkivalieronline.dk/Folketaelling/Folketaelling.aspx

Tak for ulejligheden, men det bliver jeg jo ikke klogere af )

Annette Jordan

Fra : Hugh Watkins

Dato : 17-01-04 16:27

"Show The Andersens" <ingen@svarmulighed-se-signatur.dk> wrote in message news:40092a95$0$29365$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> "Hugh Watkins" <hugh_watkins@msn.com> wrote in message
>
> Tak for ulejligheden, men det bliver jeg jo ikke klogere af )

then learn to use it and read gotisk

Hugh W

Fra : Toudal

Dato : 18-01-04 16:59

> [...]
> "Hugh Watkins" <hugh_watkins@msn.com> wrote in message
>
> Tak for ulejligheden, men det bliver jeg jo ikke klogere af )

Jeg har en Christen Jensdatter gift med en Sidsel Jensdatter. Han er
fra 1753 og død i 1815 i Arnborg. Hans far var Jens Christensen. En
datter fra 1787
Abellone. Hun er på gården Thoudal i Arnborg senere.
Evt. kontakt mig hvis det ligner noget du kan bruge.
Jan

Fra : Show The Andersens

Dato : 18-01-04 19:57

"Toudal" <Toudal@mail.dk> wrote in message
> [...]
> datter fra 1787
> Abellone. Hun er på gården Thoudal i Arnborg senere.
> Evt. kontakt mig hvis det ligner noget du kan bruge.

Jamen det er jo den familie i Arnborg sogn hvor en af de mulige Jens
Christenser kommer fra.
FT 1787. Gl. Arnborg. Fam nr 6. Christen Jensen, M, Mand, 35 år, Gift, 1.
ægteskab, Selvejerbonde. Sidsel Jensdatter, K, Hans kone, 37 år, Gift, 1.
ægteskab. Jens Christensen, M, Søn, 4 år, Ugift. Abelone Christensdatter, K,
Datter, 2 år, Ugift.

Og den søn Jens er en af dem der interesserer mig. Han bliver formentlig
enten gift med min ane eller hendes søster. Jeg mailer dig direkte efte
"Krøniken"

Hilsen Annette