købte navne
Fra : pia

Dato : 16-01-04 16:35

Hej er der nogle der kan fortælle mig hvor jeg kan lede og evt finde
ud hvornår et efternavn er blevet købt

på forhånd tak

pia

Fra : Bodil Thomasberg og ~

Dato : 21-01-04 22:51

En hurtig måde kunne være at spørge på kirkekontoret. Da de kanslå det op.
Jeg har nemlig fornyligt været procesen igen ved en midlertidig
navneændring. Da min datter ønskede at få familienavnet som der gik mere end
4 generationer tilbage, men jegvar ikke døbt det, og den stavemåde som min
moder var døbt var forskellig fra hendes far og farfars.
men der var det min moders der var muligt at få. og det kunne det kunne
kordegnen slå op.

Mvh Niels H Nielsen

Fra : Bent Mortensen

Dato : 21-01-04 23:18

"Bodil Thomasberg og Niels H Nielsen" <slaegtxfjern@tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:400ef44b$0$27417$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
> moder var døbt var forskellig fra hendes far og farfars.
> men der var det min moders der var muligt at få. og det kunne det kunne

Hej Niels
du kan få dit navn ændret tilbag til dine oldeforældres navne hvis de er
bære af navnet
du skal henvende dig til Stiftamtet det koster 3000 kr at få nyt efternavn.
det vil være en fordel at du kender til hvornår de er født og hvilke Sogn
du kan derefteter give navnet til dine Børn og skulle det være gratis for
dem

Venlig Hilsen
Bent Mortensen

Fra : Bodil Thomasberg og ~

Dato : 26-01-04 23:49

Hej bent
Det omkring min anvneændring var bare et eksempel. Jeg ved godt at jeg kunne
have betalt statsamtet 3000,- kr. for at få navnet stavet som min morfar og
oldefars navne. men det var alligevel ikke helt sikkert da navnet er et
beskyttet navn, iflg. kirkekontoret / kirkeministeriet. Hvor den har været
inde og vende. da jeg havde navnebeviser fra Landsarkivet vedr. hvad der
står i pågældende sogns hovedbog fra 1888.
kort sagt i min sag er, at min datter nu hedder familienavnet, ganske
gratis, og stavemåden er underordnet, for det er kun på officielle papir
med fulde navn at hun skal h´huske at stave det rigtigt. Og i det daglige
kan hun stave det som hun ville have det, og det er også den måde alle andre
mennesker staver det.
For jeg fik flere breve i mellem perioden hvor mindatter var i
navneændringsfasen, der var mit navn stavet på der oprindelige måde (fra
1888)

Mvh.
Niels H Nielsen