Hastighed via switch
Fra : Stefan A. Tøndering

Dato : 16-01-04 13:05

I en lang periode har Jeg haft min PC tilsluttet ADSL gennem en SWITCH, men
Jeg syntes at hastigheden på downloads bliver mere og mere langsom.
Nu her idag prøvede Jeg så at slutte et 2 M kabel til min ADSL-boks på
vægen, så steg hastigheden på downloads op til volsomt meget.

Kan de lange net-kabler have gjort noget ved hastigheden ?????

Kan det betale sig at købe dyrere kabler, eller skal mine computere bare stå
tættere ?????

Fra : Arne Keller

Dato : 16-01-04 13:41

Stefan A. Tøndering wrote:
> [...]
> Nu her idag prøvede Jeg så at slutte et 2 M kabel til min ADSL-boks på
> vægen, så steg hastigheden på downloads op til volsomt meget.

Du har sikkert et kabelproblem.

> Kan de lange net-kabler have gjort noget ved hastigheden ?????

Hvis ikke de er over 100 meter burde det ikke betyde noget, hvis
kvaliteten er i orden. Har du lavet dem selv ?

> Kan det betale sig at købe dyrere kabler, eller skal mine computere bare stå
> tættere ?????

Det er ikke så ofte at det betaler at købe det billigste man kan få fat i.
Er det lange patchkabler du bruger eller har du en fast installation ?

Jeg vil påstå at hovedparten af de patchkabler du køber i elektronik og
computer forretninger er alt for dårlige, der er lavet en del test som
viser at mange af dem ikke klarer minimumskravene hvis de bliver taget
ud af posen.

Det at der står Cat5E eller Cat6 på kablet betyder ikke nødvendigvis at
patchkablet kan anvendes i denne klasse, det betyder alene at
producenten af kablet mener at kablet klarede kravene inden der blev sat
stik på, om det også kan bruge som færdigt patchlkabel er op til
producenten af patcchkablerne.

--
Arne Keller
Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 16-01-04 15:46

> [...]
> producenten af kablet mener at kablet klarede kravene inden der blev sat
> stik på, om det også kan bruge som færdigt patchlkabel er op til

Men er det ikke lidt løst grundlag.. for jeg har da prøvet at teste 5meter
fladkabel som cat5... og det går da fint igennem.. Men hvis sættes ind i et
system og der er flere fladkabler.. så overholder det jo pludselig ikke
noget... Det er dog vist noget andet når der testet med fluke 4xxx så tester
den jo det dårligste led, og ikke som i de gamle fluke´s middelværdier?

Fra : Arne Keller

Dato : 16-01-04 21:53

Bjarke Hansen wrote:

> [...]
> den jo det dårligste led, og ikke som i de gamle fluke´s middelværdier?

Næ det tror jeg ikke, en af de test jeg har læst er fra en af verdens
største distributører som her et meget dygtigt test lab.

Hvis du tester med din Fluke hvad tester du så efter ?
Har dy deres testadaptere til patchkabler ?

Hvis du bare tester med channel adaptere har du jo glemt 4 connections
90 meter installationskabel og 5 meter patchkabel din test !!

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 16-01-04 23:22

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message

> [...]
>
> Hvis du bare tester med channel adaptere har du jo glemt 4 connections
> 90 meter installationskabel og 5 meter patchkabel din test !!

Ja, det var jo netop det jeg spurtge til... for hvis man tester et
patchkabel så bliver de vel ikke testet som en full channel som du siger med
90 meter installation og 2*5meter patch.. for patchkabler findes jo i mange
længder.. og så kan de vel altid gennemføre en test, når de testes alene,
uden andet...

Det jeg skrev, om gammel fluke tester, Fluke 100,200 så godkender den jo
nærmest alt.. jeg har da i hvertfald ikke oplevet at en alm. cat5 har fejlet
hvis pin går lige igennem

Fra : Arne Keller

Dato : 17-01-04 13:49

Bjarke Hansen wrote:
> [...]
> længder.. og så kan de vel altid gennemføre en test, når de testes alene,

Hvis du indstiller din tester på Cat5E channel, så måler den med de
fulde værdier for en channel altså 4 connections og 100 meter kabel, så
er det jo klart at det meste går igennem hvis det består af 5 meter
kabel og ingen connections.

Man er nød til at indstille testeren på det man ønsker at teste.

Det er også grunden til at man kan få patchkabel testhoveder til en
DSP4x000, her testes egenskaberne for et patchkabel.

> Det jeg skrev, om gammel fluke tester, Fluke 100,200 så godkender den jo
> nærmest alt.. jeg har da i hvertfald ikke oplevet at en alm. cat5 har fejlet
> hvis pin går lige igennem

Fluke DSP100 har vel nærmest historisk interesse idag, den kan ikke
teste noget som helst som findes idag.

Den kan vel anvendes i en værktøjstaske i stedet for en diodetester.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 17-01-04 18:04

> [...]
>
> Det er også grunden til at man kan få patchkabel testhoveder til en
> DSP4x000, her testes egenskaberne for et patchkabel.

Aha, dem kender jeg ikke lige.. men det er vel også kun producenterne der
bruger sådan nogle.

Men hvad så, som vi lavede hos en kunde som absolut ville have plugs direkte
på kabel.. Så testede vi jo som channel.. Men der er jo ingen jacks.. Men du
siger 4 connections i en channel...

plug~~plug-jack---------jack-plug~~~plug~ det er da 6 connectere der i en
alm. channel???

> Fluke DSP100 har vel nærmest historisk interesse idag, den kan ikke
> teste noget som helst som findes idag.
>
> Den kan vel anvendes i en værktøjstaske i stedet for en diodetester.

Du tænker altså lige på hvis man havde 8*1,5 og lavede en test, og det
alligevel ville gå igennem?

Fra : Arne Keller

Dato : 17-01-04 21:41

Bjarke Hansen wrote:

> "Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message

> Aha, dem kender jeg ikke lige.. men det er vel også kun producenterne der
> bruger sådan nogle.

http://www.flukenetworks.com/us/Cabling/Copper+Cabling/DSP-Patch/Overview.htm

Seriøse producenter anvender sikkert noget som er bedre og hurtigere.

> [...]
> på kabel.. Så testede vi jo som channel.. Men der er jo ingen jacks.. Men du

Standarden taler om connections dvs. han/hun samlet.
Den connector som forbindes i switch og NIC regnes ikke med i en channel.

En channel kan derfor f.eks bestå af:
(han)kabel-hun/han-patchkabel-han/hun-installationskabel-hun/han-kabel-hun/han-kabel(han)

de 2 yderste (han) regnes ikke med, det giver 5 stykker kabel og 4
connections (han/hun).

> Du tænker altså lige på hvis man havde 8*1,5 og lavede en test, og det
> alligevel ville gå igennem?

Det ved jeg ikke, men den kan ikke teste noget som er bedre end Cat5,
det gælder så vidt jeg ved både DSP100 og DSP 2000.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 16-01-04 15:19

"Stefan A. Tøndering" <stefantoendering@tdcadsl.dk> wrote in message
> I en lang periode har Jeg haft min PC tilsluttet ADSL gennem en SWITCH,
men
> Jeg syntes at hastigheden på downloads bliver mere og mere langsom.

Det lyder en anelse mærkeligt... Du har ingen router eller noget på
forbindelse?

Hvis du genstarter switchen, bliver det så bedre? Især hvis det er en router
du har på, kan den godt blive langsom hvis du har mange forbindelser igang
på computeren.

> Nu her idag prøvede Jeg så at slutte et 2 M kabel til min ADSL-boks på
> vægen, så steg hastigheden på downloads op til volsomt meget.

Okay, det skulle nu ikke gøre den store forskel om man kører igennem en
switch... På mange størrere steder, kan man sagtens køre igennem 10-20
hub/switch inden man kommer ud igennem WAN forbindelsen. og stadig have
download på en 8MB/s eller noget i den dur

> Kan de lange net-kabler have gjort noget ved hastigheden ?????
>
> Kan det betale sig at købe dyrere kabler, eller skal mine computere bare
stå
> tættere ?????

Som arne er inde på... Typist er det når folkt selv har sat stik på kablet,
og ikke har forbundet det korrekt at længden betyder om det virker, virker
dårligt eller ikke virker.... Kabler der er lavet ordenligt kan da sagtens
fungere med fuld hastighed på 100meter og meget mere uofficielt fx. 250meter
bare man ikke sætter netkortet til mere end halv duplex 10Mbit

hvis du med dit kabel, sætter netkortet til 10Mbit half duplex.. Kører det
så godt igen?? Så er det 100% dit kabel der er defekt.

Fra : Tonni Madsen

Dato : 18-01-04 10:04

Jeg syntes først og fremmest du skal kikke på din farve kode i kablet, er
kablet meget længere end 15-20meter er det ikke sansyneligt at det virker
ordenligt hvis farvekoden er forkert (jeg har set kabler i butikker på
25meter som var fejlkodet!)
kører du 100mbit skal du minimum bruge kat5 det vil sige parsnoet kabel med
en monteret farve kode ifølge TIA 568A eller TIA 568B
Holder du stikket med kablet ind mod digselv, og modhager tappen nedaf skal
farverne fra venstre mod højre være som følger:
TIA 568A:

Hvid/Grøn
Grøn
Hvid/Orange
Blå
Hvid/Blå
Orange
Hvid/Brun
Brun

Eller

TIA568B

Hvid/Orange
Orange
Hvid/Grøn
Blå
Hvid/Blå
Grøn
Hvid/Brun
Brun

De skal være ens i begge ender ellers er det et crossover kabel (meget smart
at huske)
Kablet kan naturligvis godt have andre farver, men det er de "officielle" og
hvis bare rækkefølger er den samme skulle der ikke være noget problem.

MVH
Tonni Madsen

Fra : Tonni Madsen

Dato : 18-01-04 10:32

UPS, den smuttede vist det forkerte sted hen....

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-01-04 10:33

"Tonni Madsen" <no@spam.nu> wrote in message

Hvorfor svarer du mig?

Fra : Tonni Madsen

Dato : 18-01-04 10:34

Hvad sker der med de indlæg!!! det går da bere helt galt...

Fra : Tonni Madsen

Dato : 18-01-04 10:36

Sorry det gik lige helt galt... men nu havnede den vist endelig det rigtige
sted...

Fra : Tonni Madsen

Dato : 18-01-04 10:39

Undskyld de mange indlæg, min maskine gik lige helt amok, håber jeg har fået
den kvalt nu... undskyld rodet

MVH Tonni Madsen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-01-04 10:50

> Undskyld de mange indlæg, min maskine gik lige helt amok, håber jeg har
fået
> den kvalt nu... undskyld rodet

marker´ -> message -> cancel message

Fra : Tonni Madsen

Dato : 18-01-04 11:51

Den vil ikke fjerne dem, selvom jeg har prøvet...

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-01-04 17:18

> Den vil ikke fjerne dem, selvom jeg har prøvet...

Jo, det bliver bare ikke fjernet lokalt på din maskine.. men de slettes må
nyhedsserveren...