Trådløst netværksproblem D-Link WLAN-LAN
Fra : Finn

Dato : 16-01-04 10:40

Der er etableret et LAN vha Router DI-514 samt netkort DWL-610 og DWL510.
Sammen med disse er 2 stationære pc med ganske almindelig gammeldags
netkort.
Routeren har indbygget switch og når maskinerne sætter sammen vha
patchkabling fungerer det fint for de gamle netkort samt en bærbar med
DWL-510

Men forsøges det trådløst, kan ingen af de gamle netkortmaskiner ses af
maskiner forsynet med trådløse kort. Og ingen af de trådløse kan se
hinanden. Begge steder opnås forbindelse til routeren.

Det er forsøgt både med og uden fast tildeling af IP
Det er som om at LAN og WLAN ikke kan se hinanden

Gode ideer og råd modtages med taknemmelighed

mvh Finn

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-01-04 11:58

"Finn" <FinnNOMAIL@dk> wrote:

>Det er forsøgt både med og uden fast tildeling af IP
>Det er som om at LAN og WLAN ikke kan se hinanden
>
>Gode ideer og råd modtages med taknemmelighed

Du starter med at checke kabler - Du har vel forbundet ADSL modem til
routeren's WAN port, ** ikke ** en af lan portene...

Dernæst bør alle maskiner tildeles ip, dns mv fra routeren DHCP
server, dvs maskinerne opsættes til at hente automatisk ip /dns
adresse.

Så kører du IPCONFIG /ALL på en kommandolinie på alle maskiner - Du
checker at alle maskiner på adresse i samme segment (formentlig
192.168.1.xxx), at standardgateway og DHCP-server er routeren
(formentlig 192.168.1.1) og at alle får samme DNS servere.

Derefter begynder du at lege med PING idet du fra hver enkelt maskine
ping'er routeren og alle de andre maskiner. Og de andre maskiner
ping'es med såvel ip-adressen og som computernavn (for at vise om det
TCP/IP eller Netbios der går i ged).

Det interessante er sæ'følig at finde de(t) sted(er) hvor der IKKE er
'hul igennem'...

På den måde bør du ku' lokalisere hvor præcis kommunikationen går i
ged.

Vend gerne tilbage med oplysninger om hvordan det går..

Fra : Finn

Dato : 16-01-04 12:36

Så har jeg formuleret mig dårligt.

Pyt med internetadgang i første omgang. Der er det LAN det gælder

Men routeren tildeler ikke ip-adresser og først når jeg selv sætter ip-adr
på hver enkelt pc kan de se hinanden når de sidder i Routeren/switch OG KUN
når alle er forbundet med kabler. Dertil fungerer alt som ønsket (bortset
fra IP tildeling)

Hvis jeg fjerner patchkablet fra den bærbare-genstarter den og benytter
trådløst netkort i den, får den forbindelse til routeren, men den bliver nu
usynlig for de 2 andre maskiner, der dog stadig kan se hinanden
Kort sagt, anvendes alm. kabelforbindelse er alt i orden, men et trådløst
net kort kan ikke se de andre netkort

Håber det afklarer problemstillingen

Fra : Morten Davidsen

Dato : 16-01-04 13:00

"Finn" <FinnNOMAIL@dk> skrev i en meddelelse
> Så har jeg formuleret mig dårligt.
>
> Pyt med internetadgang i første omgang. Der er det LAN det gælder

Hej Finn,

Jeg har ingen problemer her hos mig, med præcis samme D-Link DI-514 og en
D-Link DWL-610 wireless netkort. Tjek måske at DHCP er slået til, for du
skulle få IP'erne automatisk.

Jeg har dog et andet problem. Og det er at forbindelsen når jeg sidder inde
i stuen (ca. 15 meter fra routeren), mister jeg ofte forbindelsen i to
sekunder .. og så siger den igen "tilsluttet". Det er virkelig irriterende
for jeg når lige og ryge af MSN/ICQ og så tager det lige 5-10 sek får jeg er
på igen med IP-adresse og sådan.

/MD

Fra : Finn

Dato : 16-01-04 14:32

> Jeg har ingen problemer her hos mig, med præcis samme D-Link DI-514 og en
> D-Link DWL-610 wireless netkort. Tjek måske at DHCP er slået til, for du
> skulle få IP'erne automatisk.

Har forsøgt med alle varianter af DHCP muligheder samt inconfig/......
varianter uden forskel

Begge trådeløse er XP Home .....

Så gode dyr er rådne....

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-01-04 15:53

"Finn" <FinnNOMAIL@dk> wrote:

> Har forsøgt med alle varianter af DHCP muligheder samt inconfig/......
>varianter uden forskel

Din router ** SKAL ** kunne arbejde som DHCP server !!!

Kender ikke routeren, men den må indeholde en side med
LAN-indstillinger.

Formentlig kan du her indstille routeren egen LAN-ip-adresse
(192.168.1.1 er et godt bud), Subnet Mask (255,255,255,0), IP Pool
Starting og Ending Adress (f.eks 192.168.1.100 og 192.168.1.250) og
Lease Time.

Samme sted er der formentlig også en oversigt over uddelte
ip-adresser, dvs de computere du har på.

- - -

Du er klar over at computernes ip-adresser skal fornys når du ændrer
DHCP indstillinger i routeren. Enten ved at genstarte computerne eller
ved at køre IPCONFIG /RENEW

Ellers kan det godt tage nogen tid (timer !!) inden computerne får
ip-adresse fra DHCP serveren

>Begge trådeløse er XP Home .....

Har ingen betydning, XP Home kan også køre netværk..

>Så gode dyr er rådne....

Du kan godt få netværket op at køre uden DHCP serveren, men det er
mere besværligt.

Hvis routeren er syg så DHCP serveren ikke fungerer skal den sæ'følig
ombyttes...

<mlr>

Fra : Finn

Dato : 21-01-04 08:07

Sorry med svartider

Router er ombyttet og dermed løst problemet