KAAS
Fra : Arntzen Kjetil Rørtv~

Dato : 16-01-04 09:20

Jeg søker en slektning av Kaas; Sophie Elisabeth Kathrine Jørgensen døpt ?
22.04.1770 og d.
20.06.1846 Jeg finner ikke ut hvor hun er født eller hvem hennes foreldre
er.
Hun var gift med Peter/Peder Christensen Lagaard født på Materup Ladegaard.
(Han var fetter/slekt med Paul Leegaard
skattmester / kammerråd i Skanderborg og oldebarn av Simon Ørting og barne
barn oldebarn av Peder Simonsen Ørting g .m. Bodel Pedersdatter på Materup
Ladegaard.)

Peder var gift to ganger. 1. gang med Elisabeth Christensen i 1791. Hun skal
være født i 1770 2. gang med Sophie Elisabeth Kathrine Jørgensen døpt ?
22.04.1770 og d.20.06.1846
En av konene skal være født 17.5.1769, og i et notat finner jeg at en av dem
kanskje har fødested Slangerup Fredriksborg. Men alt er usikkert.
Det familiære ryktet er at Sophie er av slekten Kaas, og at slekten også
kommer fra en løsunge til Kong Christian av Danmark. Sofie/Sophie har navnet
Jørgensen m,en de kan kanskje være Jørnsen. Mener hun er født i Danmark
(kanskje Norge?)

De gifter seg i Gentofte kirkebog. Sogn nr 131.1793. no 13. Den 16
September. Copuleret.I kirken efter forudgaaende trolovelse den 30 August
I de første år etter de ble gift bodd de i Borgergade, Skindergade 69 og
Laxegade. Barna døpes i Holmen Kirke.

I 1789 bor hankbhv, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, , ,
Gothersgade 3, 6, FT-1787 hos Hr.Henrich Bolten, 52, Gift, Herre af
Gaarden, Baron, Johan Henrich Bolten, 15, Ugift, Søn ag 2.Ægteskab, , Jørgen
Kærulf, 29, Ugift, , Hofmester.

Kanskje hadde denne Sofie har familiære forhold til der Peder bodde i
København eller til Materup, Ørting, Skanderborg?

Jeg trenger hjelp

Kjetil Rørtveit Arntzen
Solduggsvingen 10, 6518 Kristiansund
907 23 108, Arntzek@frisurf.no

Fra : Carsten Fischer

Dato : 16-01-04 15:25

Ved du hvor hun dør ?

Et af ægteparrets børn Alexander Ove Laurentis født 25-5-1809 i København
bliver jo gift i Norge.

Er moren muligvis flyttet med til Norge ?

mvh

Carsten Fischer

Fra : Arntzen Kjetil Rørtv~

Dato : 16-01-04 20:17

Ja de flyttet til Norge
Peder jobbet som Toller i Skien og Langesund (som var Norges største
utskipningshavn/eksporthavn). Etter han døde flyttet Sophie til datteren
Sofie Marie Elisabeth Lagaard som var gift med lege Buchmann. Denne sofie
Marie hadde datteren Sofie Elise Regitze Buschman.

Så skal man lete etter navn er det Regitze, Sophie, Elise, Marie, Elisabeth.
som går igjen og jeg vet at der er en Regitze Kaas, men at også de andre
navnene går igjen, men der er et missing link...

Kjetil

"Carsten Fischer" <carsten.fischer@mail.tele.dk> skrev i melding

Fra : Arntzen Kjetil Rørtv~

Dato : 20-01-04 09:31

Hun døde i Follebu i Østre Gausdal, men det står
dessverre lite om hvor hun kom fra.

Kirkebok for Gausdal 1840-1850 (mini7) side 251:
Begravede i 1846
Nr. 35
Død 20.06.1846
Begravet 29.06.1846, Follebo kirke
Fru Sophie Cathrine Lagaard, født Jørgensen, 77 Aar
Oppholdssted Gaarden Lunde i Follebo