Fornuftigt valg af brugt bil?
Fra : Lasse Kristiansen

Dato : 16-01-04 00:31

Hej alle.

Da jeg ikke har særlig meget forstand på biler, søger jeg lidt gode råd. Jeg
skal købe brugt bil indenfor nærmeste fremtid. Jeg har set mig lun på VWs
Lupo 1,2 TDI 3L. Det har ikke været min plan at købe en så ny bil, da min
fremtidige økonomi (2 år frem) er lidt uvis (jeg skal formentlig igang med
et traineejob som ejendomsmægler, hvor startlønnen er MEGET lav), men
Lupo'en er så økonomisk fornuftig, at jeg selv mener, at kunne forsvare
købet. Og så er de ret lækre at køre i, MEN...

Nu overvejer jeg kraftigt at købe en billig, ældre brugt bil i 20.000-40.000
kroners klassen, til at starte med. Hvis jeg bliver træt af den om et halvt
til helt år og økonomien er til det, vil jeg købe en Lupo istedet. Derfor...

* Hvilke bilmærker/modeller holder bedst deres værdi ("lav" værditab)?

* Hvilke bilmærker/modeller er billige i reservedele?

* Hvilke bilmærker skal jeg absolut holde mig fra, grundet ustabilitet, dyre
reservedele, tab af værdi, you name it?

Jeg har kigget lidt på følgende mærker/modeller:

Fiat Punto (diverse typer indenfor prisklassen, >1994)
Fiat Cinquecento
Peugeot 205 (92'er)
Seat Ibiza 1,3 CL (93'er)
VW Golf (det kan vist kun blive til en Golf II i det prisleje)

Puntoen og Cinquecentoen er fristende, da jeg kan få en bil, der kun har
oplevet ca. halvdelen af 90'erne. Peugeoten er fristende, fordi det er en
rap lille maskine.

Som I nok kan fornemme, så skal bilen være af typen "kone-bil". Lille,
forholdsvis billig at forsikre og nogenlunde præsentabel.

Hvem kan gøre mig klogere på emnet? Der skal ikke så meget til. Råd,
kritik af modeller, viden.. Alt er kærkommen.

Bør jeg vælge en bil, der koster lidt mere? 40.000-50.000 kr.? Mere endnu?

På forhånd tak!

--
Mvh, Lasse K
[ lasse snabel-a heindorff dot net ]

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 16-01-04 08:35

Hej!

Lasse Kristiansen wrote:

> men Lupo'en er så økonomisk fornuftig, at jeg selv mener, at kunne
> forsvare købet.

Den kører laaaangt på literen ja, men den kan være hamrende dyr at reparere på.
Personligt ville jeg finde en bil som bestod af billigere teknik. Så kører den
ikke lige så langt på literen, men det betyder altså ikke alverden. Hvis Lupo'en
ødelægger en stump til 10.000,- (fiktivt eksempel) skal der køres mange km før
det er tjent ind igen.

> Og så er de ret lækre at køre i, MEN...

Kan godt være. Men det er altså en lille potte...

--
Mvh, Kim Voss Schrader (fortsat skribent i dk.fritid.kaffeklub.bil)

Privat radiosamling sælges, giv et bud pr. mail! Befinder sig på Sjælland.
http://www.schradertegner.dk/radioer

Fra : Michael Olesen

Dato : 16-01-04 08:46

> [...]
> Lupo'en er så økonomisk fornuftig, at jeg selv mener, at kunne forsvare
> købet. Og så er de ret lækre at køre i, MEN...

Lupo 3L er kun billig at kører i hvis den ikke går i stykker (eller hvis der
er garanti på)... Gearkassen er et meget svagt og dyrt punkt på bilen.
Samtidig skal du have i tankerne at serviceniveauet fra VW side ligger i den
håbløse ende...

Jeg har selv haft en 3L, som jeg anskaffede fra ny. Det eneste tidspunkt jeg
blev behandlet pænt, var da jeg prøvekørte en, skrev under på slutsedlen og
da jeg hentede den... Ved alle serviceeftersyn, reklamationer o.lign. m.
bilen, har forhandleren lovet mig guld og grønne skove - men der skete
aldrig noget...

Det mest værste tilfælde, var nok da jeg skulle til 30.000 km service med
bilen. Mekanikkeren havde sat krydser i en checkliste over hvad der skulle
laves... men der var intet lavet på bilen... min mistanke blev vakt ved at
service mærkatet på B stolpen manglede... herefter gik jeg listen igennem og
kontrollerede på bilen. Intet var lavet - ej heller Olie skift... Efter en
masse bøvl fik jeg så et andet eftersyn... Nu havde de da skiftet olie og
filter - det kunne man se fordi mekanikeren havde spredt restolien fra
filteret ud over hele motorrummet - efter en masse bøvl igen lovede de at
lave en motorvask efter svineriet - De fik bilen dagen efter og da jeg
hentede den om aftenen, var der ikke gjort noget ved det... Min tålmodighed
var opbrugt - jeg sætter ALDRIG mine fødder hos en VW forhandler mere... Det
eneste positive jeg har om oplevelse var at jeg nægtede at betale for
serviceeftersynet - og jeg har aldrig hørt noget siden.

BTW jeg blev så træt af VW at jeg solgte den og købte en Toyota i stedet -
og det har jeg ikke fortrudt...

> [...]
Derfor...

> * Hvilke bilmærker/modeller holder bedst deres værdi ("lav" værditab)?

Hvis du køber dem brugt i 20-40.000 kr. klassen, skal du nok regne med at
blive den sidste ejer af bilen, og så bliver dit værditab direkte
proportionalt med hvor lang tid du kan holde den kørende... Hvilket nok i
den lange ende bliver den billigste måde at have bil på...

/mic

Fra : Torben Scheel

Dato : 16-01-04 10:12

"Michael Olesen" <nosp@m.ns> wrote in message

> [...]
> er garanti på)... Gearkassen er et meget svagt og dyrt punkt på bilen.
> Samtidig skal du have i tankerne at serviceniveauet fra VW side ligger i

Min brors Lupo blev ham et MEGET dyrt bekendskab i reperationer. Jeg kender
ikke noget til serviceniveauet.

> BTW jeg blev så træt af VW at jeg solgte den og købte en Toyota i stedet -
> og det har jeg ikke fortrudt...

Det kan jeg tilslutte mig - jeg kørte Corolla GSi i 2 år for et værditab på
14000,- (37500,- -> 23500,-) Der var ingen reperationer udover normal
service. Nu har jeg en rover der koster mig en arm og et ben (men i øvrigt
giver mig køreglæde til gengæld).

> [...]
> proportionalt med hvor lang tid du kan holde den kørende... Hvilket nok i
> den lange ende bliver den billigste måde at have bil på...

Tjah, joh - men ikke så præsentabelt. Køb nysynet ved 40 - 50.000kr. og sælg
ca. 20.000 kr senere er mit råd. Hvis du kan vurdere bilen eller kender en
der kan, så køb privat. Køb bilen så Toyota som muligt, og så ny (dermed
lille) som du kan. Hold dig fra mindste motorstørrelse. Køb en Haynes
manual, og det nødvendige værktøj når du får brug for det, hvis du bare er
normalt fingerfærdig - det vil give dig en besparelse i det lange løb, og en
tilfredshed med din større uafhængighed af værkstederne.

vh
Torben

Fra : Anders Møller

Dato : 16-01-04 12:10

"Lasse Kristiansen" <ingenreklamer@tak.dk> skrev i en meddelelse

> Fiat Punto (diverse typer indenfor prisklassen, >1994)

Godt bud. Sørg for at få en med servo, dengang fandtes de både med og uden.
SX versionen med elruder og central lås er at foretrække. Prisforskellen på
en SX og S er lig nul på den årgang, hvis man kigger sig for. Puntoen er i
øvrigt let at sælge. Den er populær som billig brugtbil.

> Fiat Cinquecento

Hvis det skal være skal det være en 1,1 Sporting. Jeg har i øvrigt haft
sådan en, men ville ikke ønske at køre galt i den. Køb Puntoen.
Prisforskellen hvis du kan leve med en Punto 60 fra 1995 og en Cinq. fra
samme årgang bør være til at overse. Nogle gange er Puntoerne faktisk
billigere.. ;)

> Puntoen og Cinquecentoen er fristende, da jeg kan få en bil, der kun har
> oplevet ca. halvdelen af 90'erne.

Præcis. Punto vil være let at komme af med igen, ligesom Puntoen er rasende
billig i reservedele.

Kig efter rust omkring nøglehullet i bagklap, og rust under håndtag på
samme. Få løftet bilen op og ryk frem og tilbage, ind og ud på baghjulene
for at afsløre slør i svingarmene. Det har de fleste i de årgange. Hell min
1998'er fik skiftet begge to ved 120.000 km.

--
Anders Møller
Uno Racing

Fra : Lasse Kristiansen

Dato : 16-01-04 20:12

"Anders Møller" <anders-fjern-@damkjaer-moller.dk> wrote in message

> Godt bud. Sørg for at få en med servo... [osv.]

Servo er et MUST. Jeg kommer til at køre meget bykørsel og skal finde
parkeringspladser de mest utænkelige steder, så kravene er bl.a. servo og
let omgængelig størrelse.

> Hvis det skal være skal det være en 1,1 Sporting... [osv.]

Tanken om at købe en Cinquecento er droppet fuldstændig. Hvis jeg skal kunne
køre nogenlunde behageligt i den lille bil, skal jeg vist have savet venstre
arm af først. SÅ desperat er jeg heller ikke efter at få fingrene i en nyere
billig bil..

> Præcis. Punto vil være let at komme af med igen, ligesom Puntoen er
rasende
> billig i reservedele.

Billige reservedele er et plus. Jeg har dog hørt, at de taber værdi
lynhurtigt. Kan du be- eller afkræfte det?

> [...]
min
> 1998'er fik skiftet begge to ved 120.000 km.

Tjek, dobbelt tjek. Det vil jeg se grundigt efter, hvis valget falder på en
Punto. Lækkert med noget konkret info, så jeg ved, hvad jeg skal kigge
efter..

Fra : Anders Møller

Dato : 16-01-04 22:58

> [...]

venstre
> arm af først. SÅ desperat er jeg heller ikke efter at få fingrene i en

Cinq'en kører FINT, men kun til bykørsel. Men som sagt, prisforskellen er
lig nu nul om dage, så tag Puntoen, der lettere at sælge.

> Billige reservedele er et plus. Jeg har dog hørt, at de taber værdi
> lynhurtigt. Kan du be- eller afkræfte det?

Ikke hvis du vælger en i den årgang du nævnte. 1995-1996 så er kurven for
afskrivningen udjævnet. Ud over det mener jeg ikke at afskrivningen er værre
end andre biler i klassen.

> Tjek, dobbelt tjek. Det vil jeg se grundigt efter, hvis valget falder på
en
> Punto. Lækkert med noget konkret info, så jeg ved, hvad jeg skal kigge
> efter..

Klart. Derudover er der faktisk ikke specielt noget du skal kigge efter. Jo
forresten, synchromesher i 2. gear er relativt svage. Kør en god lang tur og
får gearkasseolien varm, og "misbrug" kassen lidt, og se om der er mislyde
eller tandbørstelyde. Hvis der er så hold dig væk.

Helt konkret er 60'eren det bedste køb. God momentkurve, 75'eren har lidt
flere heste ja, men en sammenlignelig dårlig momentkurve. 85'eren en del
flere heste men også mere uøkonomisk. Gt'eren gider jeg ikke engang nævne,
den er ikke i dit segment.

--
Anders Møller
Fiat ejer..

Fra : Rasmus

Dato : 16-01-04 15:36

"Lasse Kristiansen" <ingenreklamer@tak.dk> wrote in message
> [...]
> reservedele, tab af værdi, you name it?
>
> Jeg har kigget lidt på følgende mærker/modeller:
>
> Fiat Punto (diverse typer indenfor prisklassen, >1994)

Jeg ville holde mig fra Fiat, deres værditab er enormt..., du risikere at
købe en Fiat til 30 tkr, som i løbet af 2 år er 10k værd nysynet. Jeg ville
absolut holde mig fra Cinquecento og de Punto med de mindste
motorstørrelser, en Punto med f.eks 85hk ville nok kunne sælges om et par
år.

> Peugeot 205 (92'er)

Gammel model, du kan sagtens få en 106´er i det prisleje du nævner...., den
vil helt sikkert holde værdien bedre

> Seat Ibiza 1,3 CL (93'er)
> VW Golf (det kan vist kun blive til en Golf II i det prisleje)

Du kan købe en Vento istedet for en Golf III, de er ofte 5-10tkr
billigere...., men de har desværre problemer med rust

Jeg ville kigge efter f.eks en Citroen ZX, en meget overset bil, som kan
fåes til en rimelig pris. Du kan få en årgang ´95 for under 40tkr uden den
har kørt alt for langt

mvh
Rasmus

Fra : Martin P.

Dato : 16-01-04 16:06

> [...]
halvt
> til helt år og økonomien er til det, vil jeg købe en Lupo istedet.

Det lyder fornuftigt ...

> * Hvilke bilmærker/modeller holder bedst deres værdi ("lav" værditab)?

VW Golf, I guess.

> * Hvilke bilmærker/modeller er billige i reservedele?

Jeg synes du skal købe en bil der ikke skal bruge så mange :)

> * Hvilke bilmærker skal jeg absolut holde mig fra, grundet ustabilitet,
dyre
> reservedele, tab af værdi, you name it?

Tab af værdi : Fransk, Italiensk, Russisk og Koreansk.

> [...]
> Peugeot 205 (92'er)
> Seat Ibiza 1,3 CL (93'er)
> VW Golf (det kan vist kun blive til en Golf II i det prisleje)

Argh! Nå, men hvis jeg SKULLE vælge, var det blevet en Golf 2.

Ud over det ... Fornuft i den prisklasse = Corolla.

Det her virker som nogenlunde hæderlige tilbud
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=616200017&page=4
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=571501202&page=4
--
- Martin

Nissan Almera GTi

Fra : Lasse Kristiansen

Dato : 16-01-04 20:19

"Martin P." <sync@liquid.dk> wrote in message

> Det lyder fornuftigt ...

Det begynder jeg så småt at fornemme...

> VW Golf, I guess.

Min første bil var en VW Golf III. Herlig bil, som jeg savner meget.
Motorens brummen, osv. Den brummede desværre ikke særlig velvilligt, efter
30.000 km med mig bag rettet og en masse pedal, når motoren var kold. Det
var dengang.

> Jeg synes du skal købe en bil der ikke skal bruge så mange :)

Ja, det ville jo være rart, hvis man kunne ramme rigtigt, hvad det angår.

> Tab af værdi : Fransk, Italiensk, Russisk og Koreansk.

Okay. Det hurer mig ikke, at de franske er kendte for deres værditab. Nu har
jeg lige (bl.a.) set mig lidt lun på en Peugeot 306 1,8 GLX. Jep, jeg
springer lidt i det, men det er også hulens svært at begrænse sig.

Prislejet på de 20.000-40.000 kr. kommer jeg nok ikke til at holde mig
under. Tror jeg springer let og elegant op i 50.000-75.000 kroners klassen
istedet.

> Argh! Nå, men hvis jeg SKULLE vælge, var det blevet en Golf 2.

Ja, sådan én har jeg også overvejet, men tanken er droppet. Den ser og
virker alt, alt for gammel. Jeg vil ha' en nyere bil..

> Ud over det ... Fornuft i den prisklasse = Corolla.

Jeg har før overvejet at købe en Corolla, men er gået væk fra det, selvom
det er en god gedigen bil. Den er lidt for kedelig.

> Det her virker som nogenlunde hæderlige tilbud
> http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=616200017&page=4
> http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=571501202&page=4

Tak for søgningen!

Fra : STIG RASMUSSEN

Dato : 16-01-04 16:36

Kig efter en mazda 626 2,0
90-92 med km tal 150000 der får du en fin bil

Fra : Rasmus

Dato : 16-01-04 16:57

"STIG RASMUSSEN" <dorthe.b.rasmussen@get2net.dk> wrote in message
> Kig efter en mazda 626 2,0
> 90-92 med km tal 150000 der får du en fin bil

Men absolut ikke økonomisk...., jeg ville vælge GE modellen som startede i
´92 hvis det skulle være

mvh
Rasmus

Fra : Lasse Kristiansen

Dato : 16-01-04 20:21

"STIG RASMUSSEN" <dorthe.b.rasmussen@get2net.dk> wrote in message

> Kig efter en mazda 626 2,0
> 90-92 med km tal 150000 der får du en fin bil

Det er et alt for stort lokum til mig. Bilen vil blive brugt til en del
bykørsel. En 12-14 år gammel bil ville jeg heller ikke være tilfreds med.
Ellers tak for budet..

Fra : Lasse Kristiansen

Dato : 16-01-04 22:06

Først og fremmest: Tak for responsen! Usenet er nu en herlig opfindelse.
Vidensdeling, nemt og bekvemt. Lækkert.

Men men.. Jeg kan vist ikke "nøjes" med en bil i 20.000-40.000 kroners
klassen. Det ville jeg nok kunne, men jeg har fundet en del lækre biler i et
prisleje omkring de 60.000-75.000 kroner idag. Så det bliver nok en bil i
det prisleje, jeg kommer til at vælge, selvom det måske var mere fornuftigt
med en billigere.

Nå, den generelle opfattelse er vist, at franske biler lider under et stort
værditab. Men, jeg har set mig lidt lun på en (ok, flere... indrømmet)
Peugeot 306 1,8 GLX/XS. LLoyds bilforsikring tager det åbenbart ikke så
tungt, at bilen har lidt flere hestekræfter, højere nypris og en større
motor. Det er jo herligt, men er det et vanvittig dumt køb?

Det smerter mig i øvrigt, at I kan berette om dårligdomme foranlediget af en
Lupo. Den er ellers interessant, men hvis omkostningerne til reperationer af
f.eks. gearkassen sparker alt fornuften væk i det økonomiske aspekt, så er
luften ligesom gået af ballonen.

Lidt af det jeg har set på...

Seat Ibiza:

Kvalitet så vidt jeg kan forstå, eftersom det er en VW Polo motor, men er
reservedelen lige så dyre? Og har nogen erfaring med serviceniveauet (det
afhænger vel også af det enkelte værksted)?

Eksemplar: http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?bil=1

Peugeot 106 1,4 eller 1,6:

Betragter forsikringsselskaberne Rallyen som en sportsmodel?

Interessante emner:
http://www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=351323&page=19
http://www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=338128&page=18

Peugeot 306 1,8 (GLX / XS... ):

Hestekræfterne/motoren lokker lidt, men jeg er nu ikke vild med
instrumentbrættet.

Rover 216 1,6 Si:

Dumt køb? Lækker at se på, lækker at køre i, men dyr at vedligeholde? Jeg
mindes en ven, der blev påkørt af en taxa (Mercedes). Roveren blev
totaltskadet. Taxaen fik en mere eller mindre ubetydelig skramme på
kofangeren. Hvem sagde blik?

Renault Megane (1997):

Opel Corsa 1,4 Sport:

Biler af mærket Opel af ældre dato skulle være ret plaget af rust. Er Opel
blevet bedre til at beskytte deres biler mod rust med tiden?
Den her er lidt interessant:

http://www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=330523&page=12

Jep, jeg er snotforvirret! Glæder mig som et lille barn til at få
spenderbukserne på, men jeg har svært ved at finde ud af, hvilken bil jeg
skal vælge.

Mvh, Lasse

Fra : Mureren

Dato : 17-01-04 04:28

> [...]
> tungt, at bilen har lidt flere hestekræfter, højere nypris og en større
> motor. Det er jo herligt, men er det et vanvittig dumt køb?

Jeg har kørt +200.000 kilometer i en 1,6 XS'er fra 1995, og den kørte stadig
fejlfrit da jeg solgte den.
Den blev købt brugt med 28.000 på speedometeret, og jeg gav 140.000 for den
dengang.
Da jeg solgte havde bilen gået ~235.000 kilometer, og jeg fik 35.000 i
hånden for bilen (hos en forhandler, købte nyere bil privat)
Det mener jeg bestemt ikke er dårlig økonomi !
Desuden havde jeg et minimum af udgifter på bilen, jeg kan kun lige komme i
tanke om at der blev skiftet "kødben" og en ventilator, udover normale
sliddele.
XS'eren er iøvrigt den lækreste af de to modeller du nævner, især sæderne er
gode i XS'eren !

Og min helt egen personlige mening går imod flertallet i denne tråd, jeg
mener IKKE at franske biler (og i særdeleshed ikke Peugeot !) lider at et
større værditab end andre biler.

Jeg vil med andre ord uden tøven anbefale dig at købe en 306'er

Mvh.
Mureren
(nu i 307 2,0 HDi 110HK@136HK

Fra : Lasse Kristiansen

Dato : 18-01-04 18:06

"Mureren" <mureren_tag_det_væk_@mail.tele.dk> wrote in message

> [...]
> hånden for bilen (hos en forhandler, købte nyere bil privat)
> Det mener jeg bestemt ikke er dårlig økonomi !

Hvornår solgte du den? 7 år brug = værditab på 15.000 kr pr. år. 8 års brug
= værditab på 13.123 kr. pr. år. Det lyder ikke til at være særlig meget i
mine uerfarne øre.

> Desuden havde jeg et minimum af udgifter på bilen, jeg kan kun lige komme
> tanke om at der blev skiftet "kødben" og en ventilator, udover normale
> sliddele.

Det lyder ikke af meget, hvis du har haft bilen i så lang tid.

> XS'eren er iøvrigt den lækreste af de to modeller du nævner, især sæderne
er
> gode i XS'eren !

Jeg har kigget på et 1,8 XS'er og et par 2,0 XSi'er. De bedste jeg fandt var
dog solgt, da jeg henvendte mig.

> Og min helt egen personlige mening går imod flertallet i denne tråd, jeg
> mener IKKE at franske biler (og i særdeleshed ikke Peugeot !) lider at et
> større værditab end andre biler.

Det lyder godt. Jeg kigger pt. efter den italienske Fiat Punto, franske
Megane og Peugeot, samt den spanske Seat Ibiza. Nu må vi se, hvad det bliver
til..

> Jeg vil med andre ord uden tøven anbefale dig at købe en 306'er

Supér.

Tak for endnu et informativt indlæg.

Fra : Mureren

Dato : 18-01-04 21:50

> Hvornår solgte du den? 7 år brug = værditab på 15.000 kr pr. år. 8 års
brug
> = værditab på 13.123 kr. pr. år. Det lyder ikke til at være særlig meget i
> mine uerfarne øre.

Jeg solgte den i februar 2003 så vidt jeg husker...

Ellers, prøv at høre inde på www.hi-speed.dk, om 306'eren. Der sidder mange
som har/har haft 306'ere, og kan vejlede i en salgssituation.
De ved lige hvad man skal kigge efter på de specifikke modeller.

Og når du engang har handlet, så lad os høre her i NG'en hvad du endte op
med

Mvh.
Mureren