css pseudo class focus
Fra : hal@no_spam_statsbib~

Dato : 15-01-04 14:08

Jeg ønsker at fjerne outline på links når de har focus.
Kan jeg det, og i givet fald hvordan?

har forsøgt med

a:focus{ outline: none; }

og

a:focus{ outline-width: 0px; }

uden det store held
er der andre løsninger?

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 15-01-04 14:14

hal@no_spam_statsbiblioteket.dk wrote:

> Jeg ønsker at fjerne outline på links når de har focus.
> Kan jeg det, og i givet fald hvordan?
>
> har forsøgt med
>
> a:focus{ outline: none; }
>
> og
>
> a:focus{ outline-width: 0px; }
>
> uden det store held
> er der andre løsninger?

Hvad med folk der ikke navigere via en mus, men et tastatur.
Hvordan skal de kunne se hvilket link de er nået til, når de tab'er ned gennem siden ?

Hintzmann c",)

Fra : hal@no_spam_statsbib~

Dato : 15-01-04 14:30

Martin Hintzmann Andersen wrote:

> Hvad med folk der ikke navigere via en mus, men et tastatur.
> Hvordan skal de kunne se hvilket link de er nået til, når de tab'er ned
> gennem siden ?
>
> Hintzmann c",)

Det skal de naturligvis, på samme måde som dem der bruger en mus ->
nemlig ved ændring af tekstens style attributter - men outline ser
forfærdelig ud:

1) ligger helt tæt på teksten, hvilket gør den teksten svær at læse.
2) Outline virker buggy ved links (eller andet) der spænder over flere
linier, med alternerende skrive retninger.

mvh
Hans

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 15-01-04 15:44

> [...]
> 2) Outline virker buggy ved links (eller andet) der spænder over flere
> linier, med alternerende skrive retninger.

Jeg kan stadig ikke helt forstå, hvorfor du vil lave om i brugerens browser og gøre din side
mindre tilgængelig.

Har du da en eller anden form for pixel-perfekt fetish ?

Den almindelig musebruger opdager jo dårligt nok den stiplede linie omkring linket. Når han har
klikket på linket hentes den nye side jo.

Det er måske fordi du skal lave en hjemmeside der minder om en applikation ?
Så vil jeg nemlig bedre kunne forstå dig.

Har du ikke et link til den side der har de "grimme" stiplede linier, så man kan få syn for sagen.

Hintzmann c",)

Fra : hal@no_spam_statsbib~

Dato : 15-01-04 16:39

Martin Hintzmann Andersen wrote:
> Jeg kan stadig ikke helt forstå, hvorfor du vil lave om i brugerens
> browser og gøre din side mindre tilgængelig.
>
> Har du da en eller anden form for pixel-perfekt fetish ?

Næ - tvætimod - links skal være tekst; og som alt andet tekst skalérbart
og læsevenligt - derfor ærger det mig at focus outlineren i mozilla og
IE gør tekst svære at læse - specielt på tekster med håndskrifts agtige
tegnsæt, aktulet arabisk og tamil. Da de tekst elementer der kan tage
fokus her er links synes jeg det ville være mest naturligt at focus med
tab og hover med mus opførte sig rimeligt ens.

> Den almindelig musebruger opdager jo dårligt nok den stiplede linie
> omkring linket. Når han har klikket på linket hentes den nye side jo.

Nu ville jeg gerne kombinerer disse, så musen kan virke som en form for
markering; så man kan tabbe sig vidre der fra hvor musen sidst var ->
derfor sætter jeg rent faktisk focus på linket med onmouseover; men det
bliver jeg nok nød til at undlade.

> Har du ikke et link til den side der har de "grimme" stiplede linier, så
> man kan få syn for sagen.

Det har jeg desværre ikke, den er bag en firewall en uges tid endnu.

mvh
Hans Lund

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-01-04 14:25

hal skrev:

> Jeg ønsker at fjerne outline på links når de har focus.

Der er normalt ikke outline på links - hverken når de har fokus
eller når de ikke har. Du tænker formentlig på den prikkede linje
der omgiver et link der har fokus. Det er ikke outline.

Den kan fjernes med javascript, men det er en dårlig ide. Det
forhindrer navigation med tastaturet.

Så vidt jeg kan se er det i øvrigt kun Opera (af de tre store
Windowsbrowsere) der understøtter outline - og vist endda kun
delvist.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-01-04 14:29

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Så vidt jeg kan se er det i øvrigt kun Opera (af de tre store
> Windowsbrowsere) der understøtter outline - og vist endda kun
> delvist.

Jeg fandt lige en tabel hvor det fremgår at IE5/Mac også skulle
understøtte outline.

<http://www.westciv.com/style_master/academy/browser_support/user_interface.html>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : hal@no_spam_statsbib~

Dato : 15-01-04 14:58

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
> Der er normalt ikke outline på links - hverken når de har fokus
> eller når de ikke har. Du tænker formentlig på den prikkede linje
> der omgiver et link der har fokus. Det er ikke outline.
øh - det er vel outline; at man så ikke kan style disse gennem css er da
en anden sag.

> Den kan fjernes med javascript, men det er en dårlig ide. Det
> forhindrer navigation med tastaturet.
Hvad tænker du på her? Kan naturligvis fjernes ved ikke at tillade focus
; og det er da også med i overvejelserne at 'overskrive' focus event
modellen-> onfocus -> gem tabindex -> blur
onKeypress -> læs key -> gør det rigtige

men jeg har det ikke godt med grimme hacks

> Så vidt jeg kan se er det i øvrigt kun Opera (af de tre store
> Windowsbrowsere) der understøtter outline - og vist endda kun
> delvist.
Ja - jeg testede lige, her virker css tilgangen

mvh
Hans Lund

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-01-04 15:16

Hal skrev:

> øh - det er vel outline; at man så ikke kan style disse gennem
> css er da en anden sag.

Det kan du vel have ret i.

> Hvad tænker du på her?

onfocus="this.blur();" - så vidt jeg husker.

Det betyder dels at man ikke kan se hvor man er på siden når man
"tabber" sig frem, og dels at type ahead-navigation i Mozilla (hvor
man skriver sig frem til et link) ikke virker.

> [...]
> focus event
> modellen-> onfocus -> gem tabindex -> blur
> onKeypress -> læs key -> gør det rigtige

Det er nok bedre end ingenting - men du skal stadig være meget
sikker på at tab-brugere stadig kan se hvor de er på siden.
Kombineret med speciel style på focus-links kan det måske virke
o.k. - men spørgsmålet er hvor mange browsere der forstår style på
a:focus.

NB: Kan du lokkes til at sætte en tom linje mellem citaterne og
dine egne svar. Teksten flyder nemt sammen når der ikke er noget
mellemrum.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : hal@no_spam_statsbib~

Dato : 15-01-04 17:14

> [...]

> Kombineret med speciel style på focus-links kan det måske virke
> o.k. - men spørgsmålet er hvor mange browsere der forstår style på

Nej, - outline kan ikke styles - og fokus giver outline : så blur er
nødvendig -> a:fokus er derfor ikke 'et problem'. Derimod er blur et
problem eksempelvis med type ahead, som du nævner. Jeg tror lige jeg
overvejer en anden måde at angribe problemet på. ( Kommer linkets tekst
i en box, der understøtter padding, og ser om det flytter outline
linien passende væk fra teksten ).

> NB: Kan du lokkes til at sætte en tom linje mellem citaterne og
> dine egne svar. Teksten flyder nemt sammen når der ikke er noget
> mellemrum.

Naturligvis

mvh
Hans Lund

Fra : Allan Vebel

Dato : 16-01-04 20:21

hal@no_spam_statsbiblioteket.dk <hal@no_spam_statsbiblioteket.dk> skrev:

> [...]

Jeg har engang brugt dette:

function fjernStipletLinie()
{
for (a in document.links) document.links[a].onfocus = document.links[a].blur;
}
if (document.all||document.getElementById)
{
document.onmousedown = fjernStipletLinie;
}

Her forsvinder den stiplede linie, men man kan alligevel bruge
tabulatortasten.

--
Allan
http://html-faq.dk