Serviceeftersyn
Fra : Kim Sørensen

Dato : 15-01-04 10:28

Vi købte vores første bil en Polo 1,6 1996 i feb. 2003 der havde kørt
123.500 og nu har vi snart kørt 139.000 og i følge servicebogen skal den
til eftersyn og der skal skiftes olie på den.

Bilen kører perfekt og vi har kun haft to problemer med den, vi har fået
skiftet termostatet efter den kogte over en dag og fået ny lydpotte på.

Jeg vil høre hvad der egentlig bliver checket til sådan et serviceeftersyn?

Er det nødvendigt at køre til en autoriseret vw-forhandler? eller kan
det fortages på hvilket som helst værksted?

Nogen der kender nogle gode steder at få det gjort i Aalborg og en ca. pris?

Mvh
/Kim

Fra : Claus Christensen

Dato : 15-01-04 10:36

> [...]
> skiftet termostatet efter den kogte over en dag og fået ny lydpotte på.
>
> Jeg vil høre hvad der egentlig bliver checket til sådan et

Hvis det kun er et olieservice, bliver der kun skiftet olie og oliefilter...
Så det er noget man selv kan klare. Hvis du ikke gider kan du gøre det på et
hvilket som helst værksted... Men så skal du købe deres olie til overpris,
plus arbejdsløn....

Fra : Soren Pedersen

Dato : 15-01-04 13:52

Det burde stå i servicehæftet hvad de laver. Ved de små eftersyn er det
udover olie og filter en gennemgang af bilens funktioner og nogle få steder
den får en klat olie eller fedt. Mekkeren (hvis han er serviceminded) tager
også en lygte med under vognen, og chekker om det hele er som forventet. Jeg
sender selv min Xantia på uaut. værksted, og har ikke haft grund til at
klage.
Jeg synes du skal vælge et velrenomeret (det er vigtigt) værksted, og så
være der mens de ordner den. Det kan være ganske hyggeligt, og burde (hvis
det er et lille service) ikke tage mere end et par timer.

Mvh
/Søren - Xantia HDi W/E (Week End) og Pug 309 W/E (Wife Edition)

Fra : Q

Dato : 15-01-04 14:19

"Kim Sørensen" <kims@NOSPAMsurfpost.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil høre hvad der egentlig bliver checket til sådan et
serviceeftersyn?

Det kommer lidt an på hvad du beder om

Hvis du kigger i din instruktionsbog kan du se hvad VW anbefaler der
checkes, hvad der skal smøres osv..
Typisk kan du regne med skift af olie, oliefilter, ( luftfilter + tændrør),
et bremsecheck, check af køler- bremse- og servovædsker.. Måske skift af
tandrem ( kender ikke lige interval for skift af tandrem på en VW )

> Er det nødvendigt at køre til en autoriseret vw-forhandler? eller kan
> det fortages på hvilket som helst værksted?

Tjaeh... Når bilen har den alder den har er der næppe nogen form for garanti
på den (?), derfor kan du i princippet snildt vælge et u-aut. værksted

> Nogen der kender nogle gode steder at få det gjort i Aalborg og en ca.
pris?

Søren Kvists auto i Kjellerupsgade, tlf. 98160147 ring og hør efter en
pris.. Jeg vil sætte en kasse pilsnere på at han er billigere end det aut
VW-værksted ... Men ring i god tid, han har travlt ( og det er der en
grund til ).. Jeg og en stor del af min omgangskreds bruger ham HVER gang...

/peter

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 15-01-04 14:16

"Q" <Q@Q.Q> wrote in message news:EjwNb.74585$jf4.4745502@news000.worldonline.dk...

> [...]
> grund til ).. Jeg og en stor del af min omgangskreds bruger ham HVER gang...

Ja - han er rigtig god!

Han gør meget i Toyota, men tager sig også pænt af min
Opel

/Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-04 22:19

> Vi købte vores første bil en Polo 1,6 1996 i feb. 2003 der havde kørt
> 123.500 og nu har vi snart kørt 139.000 og i følge servicebogen skal den
> til eftersyn og der skal skiftes olie på den.

En Polo fra 96 har en service indikator i det lille LCD display i bunden af
speedometeret.

Hvis den skriever OEL når du sætter tænding til skal den have skiftet olie.
Står der INSP IN 01 eller INSP IN 02 skal den have hhv. lille eller stort
eftersyn.

Hvis du vælger at lade den servicere ved et ikke autorisere værksted, kan du
kigge i brugsforvirring der står hvordan man selv nulstiller den.

> Jeg vil høre hvad der egentlig bliver checket til sådan et
serviceeftersyn?

Det sædvanlige tjek af bremser, dæk, støddæmpere, lygter, gearolie,
undervogn m.m.
Skift af olie m. filter, og pollenfilter

Derudover er der noget ekstraarbejde alt efter km-tal, der står i
servicehæftet hvad der skal laves.
Det kan være lidt svært at finde ud af da den jo dækker alle motor og
gearkasse varianter, men giv det en chance.
Det er rart selv at vide nøjagtigt hvad der skal laves, så man ikke får
udført noget som ikke var nødvendigt.

Jeg mener den har 15000 km olie interval og 30000 mellem service.
kontrol af remmeTændrør og luftfilter for hver 60.000
Bremsvæske og udstødnings (forurening) kontrol hvert andet år.

Også er der lige tandremmen - spørg på et aut. værksted der er mange
forskellige svar alt efter motortypen.
Men jeg mener at en 1,6 er max. 90.000, men bedre før en for sent.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Claus Christensen

Dato : 16-01-04 08:52