Hej Michael!
"Michael Sørensen" <webmaster_m-s@FJERNstofanet.DANMARK> wrote in message
news:4005ba88$0$8024$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> Valg af liniefag er - som jeg ser det - en rimelig vigtig beslutning. Den
er
> afgørende for, hvad man skal / kan lave i fremtiden m.m.
>
> Hvad bør være afgørende for valget. Jeg kan se 2½ ting (ret mig, hvis i er
> uenige)
>
> 1) Interesser
Interessen er for mig at se det klart vigtigste; interesser du dig ikke for
faget er det for det første en træls omgang at have faget på seminariet,
dernæst problematisl at undervise i (som du også selv nævner)
> 2) "Samfundets behov"
Der er ikke voldsom arbejdsløshed inden for faget i øjeblikket, det ser
heller ikke ud til at blive det de næste 5-10 år. Derudover: dygtige og
engagerede lærere er der altid brug for, så hvis du opfylder 1) så skulle
den være i orden.
> 2½) Sammensætningen
Man har jo som udgangspunkt et "stort" fag (Dansk/matematik evt. begge!)
Derudover mener jeg der er enkelte krav til sammensætningen, eks. skal man
have et naturfagligt fag hvis man vælger dansk i stedet for matematik. (ret
mig hvis jeg tager fejl). Personligt har jeg fagkombinationen: dansk, idræt,
historie samt geografi. I forhold til lærere med ældre uddanelse (kun 2
liniefag) spænder man med 4 fag ret bredt. Det er snarere undtagelsen end
reglen at man også underviser i fag man ikke har som liniefag i folkeskolen.
Jeg har kun stødt på en (privat)skole hvor man kun lader lærerne undervise i
deres liniefag.
>
> Første punkt - interesser - er vigtig i mine øjne, fordi man som elev kan
> mærke, hvis en lærer er uinteresseret i det, han underviser i. Det bliver
> altså mere attraktivt for såvel lærer som elever.
>
> Dernæst har jeg skrevet "samfundets behov" / sammensætningen, hvorved jeg
> mener, at man kan have en nok så stor interesse for visse fag, men hvis
der
> ikke er job indenfor disse fag, så giver det ikke mad på bordet, som det
jo
> i sidste ende handler om.
>
> Det er der sammensætningen kommer ind forstået derhen, at matematik eller
> dansk (der er obligatorisk) sammensat med 3 meget små fag, der dog fanger
> ens interesse, er en uheldig sammensætning (tror jeg). Jeg ser en god
> sammensætning som matematik/dansk + et andet større fag + 1 mindre fag +
et
> lille fag som værende en okay sammensætning set ud fra en
jobsøgningsvinkel.
> Jo større og bredere fag man vælger, jo bedre - det er klart - men set ud
> fra ens interessesyn, som kunne ligge i de nævnte faggrupper, så tror jeg
> ikke, at det er svært at finde noget job, der passer en ved denne løsning.
>
> Men har jeg ret? Hvad er en "fornuftig" sammensætning af liniefag.
>
> Der hvor jeg egentlig vil hen er, hvilke fag er store og hvilke er
> mellemstore og hvilke er små.
>
> Matematik
Ja, stort fag, undervises i 4-5 timer på alle årgange.
> Idræt
Ugentligt lille fag (2 t, dog 6. klasse 3 timer) til gengæld på alle årgange
> Samfundsfag
Lille fag, kun undervisning i de ældste årgange (ca 3 timer ugentligt)
> Natur/teknik
Undervises 1. - 6. klasse få ugentlige timer
> Geografi
Lille fag! 2 timer i 7. og 8.
> Historie
ugentligt lille men starter allerede i 3. klasse
> Kristendom / religion
ca 1 time om ugen, til gengæld på alle årgange
> Dansk
Den helt store, mange timer
> Biologi
Lille 2 timer 7. og 8.
Derudover kan du se dette link:
http://us.uvm.dk/grundskole/generelinformation/vejledendetimetal/vejledende_timetal_efter_indfasning.pdf
>
> Dertil har jeg et par yderligere spørgsmål vedr. fagene.
>
> Biologi: Kræver det noget gymnasial baggrund indenfor biologi eller kan
man
> som sproglig uden biologi komme i betragtning her på et seminarium?
Det er altid en fordel men burde ikke være nødvendig, jeg tror der er stor
forskel på seminarier og sandelig også på de enkelte lærere
>
> Dansk: Hvis man ikke var skrap til at se "hvad vil forfatteren fortælle
med
> denne novelle?" (som jeg mindes min gymnasielærer altid spurgte om, og
hvor
> i himlens navn skulle man vide det fra. Manden har været død i over 100 år
> og kunne ikke engang skrive dansk, så man kunne forstå det i dag. Men det
> var nu engang alligevel alligevel et standardspørgsmål), bør man så
undlade
> at vælge dansk?
Nej, hvis man er i stand til at undre sig bestemmer arbejdsindsatsen resten!
>
> Betyder ens valg af liniefag, at man er låst i disse fag eller kan man
> 1) selv vælge at undervise i et 5. fag
> 2) blive tvunget til at undervise i et 5. fag.
>
> Som altid siger jeg på forhånd tak for svar
>
> /Michael Sørensen
> 8700 Horsens
>
>
Derudover mener jeg du bør tage kontakt til et eller flere af de seminarier
du er interesseret i. Der er vejledere på alle seminarier til den slags.
Samtidig er det en god idé at tage kontakt til nogle seminariestuderende
eller nyuddannede for mere konkrete spørgsmål.Du kan også skrive her i dette
forum, jeg kigger efter det ind imellem
Min generelle holdning er at er man engageret og arbejdsom, er der brug for
en alle steder - også i lærergerningen! Så se bare og klø på.
Held og lykke med uddanelsen
Venlig hilsen Per Lange
>
>
>