Voltmeter til fastmontering
Fra : Rasmus Riis

Dato : 14-01-04 22:46

Hej,

Jeg er på jagt efter et præcis og billigt voltmeter til fastmontering i
båden. For at kunne holde et vågent øje med mit strømforbrug, vil jeg gerne
have et voltmeter til fastmontering om læ. Umiddelbart har jeg kig på en
diodemodel set hos www.olav-hansen.dk .
Men jeg tænkte på om man ikke kunne få en model til fastmontering med
aflæsning med digitaltal i stedet for dioderne? Kender nogen til et sådan
produkt?

På forhånd tak
Rasmus Riis

Fra : EA 2730

Dato : 15-01-04 01:09

Prøv og kikke i din lokale bådtilbehørsforretning.
--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen

Rasmus Riis <rasmus_riis@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4005b8a0$0$29321$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

Fra : EA 2730

Dato : 16-01-04 14:28

Hej Rasmus

> Rasmus Riis <rasmus_riis@hotmail.com> skrev i en
> [...]

Prøv lige den her: http://www.sayal.com/ og søg på: PMLCDL
Hvis du også kan finde prisen, vil jeg gerne vide det, for jeg vil også
købe nogle stykker.

--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen

Fra : Lars Kristensen

Dato : 15-01-04 04:08

Rasmus Riis wrote:
> [...]
> have et voltmeter til fastmontering om læ. Umiddelbart har jeg kig på en

Bare lige for at slå fast: Skal du se dit forbrug skal du have fat i et
amperemeter.
Et voltmeter viser dig "kun" spændingen på batteriet, hvilket intet
siger om dit forbrug. Tilgengæld fortæller voltmeteret dig hvornår det
er på tide at lade på batteriet.

- Lars

Fra : Rasmus Riis

Dato : 15-01-04 09:27

Jeg har kigget i diverse udstyrsbutikker, men har ikke fundet er produkt der
kan leve op til mine krav, fornuftig pris, kvalitet, og nem betjening. Det
var mere for at høre om nogen havde gode erfaringer med et sådan produkt.

Instrumentet skal ikke bruges til måling af forbrug, det har jeg nogenlunde
styr på, men kun til spænding.

-Rasmus

Fra : Lars Kristensen

Dato : 15-01-04 19:08

Rasmus Riis wrote:

> Instrumentet skal ikke bruges til måling af forbrug, det har jeg nogenlunde
> styr på, men kun til spænding.

Ok, men du spurgte jo efter et instrument til at holde øje med dit
forbrug, og det gør man med et ampere meter.

- Lars

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 15-01-04 09:17

I mit ekkolod er der et voltmeter. Smart, men man kan selvfølgelig ikke måle
hvilespændingen, da ekkoloddet naturligvis må køre for at man kan måle
spændingen.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Tage Danielsen

Dato : 15-01-04 15:50

Bruger man de indbyggede spændingsvisninger i diverse instrumenter er min
erfaring at disse som regel er ret upræcise, således viser min Garmin GPS
mere end 0,5 volt for lidt i forhold til den spænding jeg måler direkte på
batteriet, så det er ikke meget bevendt i praksis.

Med hensyn til digitale instrumenter til indbygning så mener jeg at ha set
et sådant i Århus Radio Lager til 2-300 kroner.
http://www.aarhus-radio-lager.dk/

T Danielsen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 15-01-04 16:13

Enig, det skal man selvfølgelig lidt skeptisk overfor. - men da den jo viser
*mindre* end direkte på batteriet, kunne man måske også få den tanke, at det
er spændingsfald i dit ledningsnet. Prøv at måle bag på gps'en ...

/Bjarke

Fra : Lars Kristensen

Dato : 15-01-04 18:32

Bjarke Christensen wrote:
> [...]
> *mindre* end direkte på batteriet, kunne man måske også få den tanke, at det
> er spændingsfald i dit ledningsnet. Prøv at måle bag på gps'en ...

Kunne måske også forianlediges til at tro, at der sidder en beskyttelses
diode på strømindtaget for at beskytte mod forkert polarisering af
forsyningsspændingen. Og at de har "glemt" at indregne spændingsfaldet
over den diode i deres visning af spændingen. Afhængig af diodetypen kan
der jo sagtens ligge 0,5 V over den.

- Lars

Fra : Hans Olsen

Dato : 15-01-04 17:19

evt. ?
http://www.elektronik-lavpris.dk/eshop/showproduct.asp?PRO_ID=46669

MVH
Hans

Fra : Carsten Holck

Dato : 15-01-04 18:30
Fra : Hans Olsen

Dato : 15-01-04 21:12

"Carsten Holck" <cholck@malling.com> skrev i en meddelelse
> eller http://www.elektronik-lavpris.dk/eshop/showproduct.asp?PRO_ID=31354
Bemærk:
Driftsspænding: 9VDC på denne.
MVH
Hans

Fra : Per J

Dato : 15-01-04 19:55

I meddelse: 4005b8a0$0$29321$edfadb0f@dread15.news.tele.dk.
Skriver Rasmus Riis via sin e-mail <rasmus_riis@hotmail.com>:

> [...]
> Men jeg tænkte på om man ikke kunne få en model til fastmontering med
> aflæsning med digitaltal i stedet for dioderne? Kender nogen til et

prøv også www.rs-radio-parts.dk/

Per Jørgensen
Besøg:
www.korsoersejlklub.dk
www.oziexplorer.com

Fra : Per J

Dato : 16-01-04 08:58

Per J wrote:

> prøv også www.rs-radio-parts.dk/

www.rs-components.dk/ virker lidt bedre

PKJ

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 16-01-04 18:40

Er der nogle der har (langtids)erfaringer med at bruge sådan noget
"landkrabbe-elektronik" i båden. Kan det holde ?? Er det bare teori, at
saltvandet også er hårdt ved udstyret om læ ??

Bjarke

Fra : Per J

Dato : 16-01-04 21:24

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:bu97lt$29b$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> "landkrabbe-elektronik" i båden. Kan det holde ?? Er det bare teori, at
> saltvandet også er hårdt ved udstyret om læ ??

Mit "landkrabbe elektronik og- instrumenter" om læ virker endnu efter ca 10
år (er samsynligt endnu ældre).
Det jeg synes, det går værst ud over, er kobberet i ledninger, der bliver
sort langt ind i lederen. Og så lige samlemuffer, der ruster på no time.
Desuden har jeg et "maritimt" instrument der er så tæt, at når vandet er
kommet ind, kan det ikke komme ud igen

Så et godt råd er at bruge vaselinefedt i alle el-samlinger.

--
Per J

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-04 23:03

SK1099 LCD DIGITALVOLTMETER 188.00

findes hos http://www.el-supply.dk/

Aksel Sonne
rigtige Bornholmere sejler selv _/) _/)

"Are you still wasting your time with spam?...
There is a solution!"

Protected by GIANT Company's Spam Inspector
The most powerful anti-spam software available.
http://mail.spaminspector.com

Fra : John Hilt

Dato : 30-01-04 07:22

On Wed, 14 Jan 2004 22:46:03 +0100 Rasmus Riis wrote:

>Jeg er på jagt efter et præcis og billigt voltmeter til fastmontering i
>båden. For at kunne holde et vågent øje med mit strømforbrug, vil jeg gerne
>have et voltmeter til fastmontering om læ.

Du mener vel "holde et øje med batteriets tilstand"?

<http://www2.vdo.de/vdo/end_consumer/ec_product&fza=&id=124.aspx>

VDO Ocean Line Voltmeter

--