TCP/IP virker ikke i mit mini-netværk - Er~
Fra : cjt

Dato : 21-04-01 07:35

Hej!

Jeg skal bede om et godt råd...
Jeg håber nogen af NG's eksperter gider læse denne smøre

Jeg har et simpelt netværk med 2 PC'ere.

Jeg kan sagten få netværket til at fungere med NetBEUI.

Men jeg har prøvet at fjerne NetBEUI og køre "rent" TCP/IP mellem de to
PC'ere.

PC1 har ikke fast IP-adresse. Jeg bruger denne til Internet og min ISP
tildeler mig jo en IP-adresse dynamisk!

PC2 har jeg givet en fast IP-adresse 192.168.1.3

I Netværk - Konfiguration har jeg valgt:
Klientprogram til Microsoft-Netværk
TCP/IP
Fil- og udskriftsdeling til Microsoft-netværk

Desuden er mit Netkort installeret og vist på listen under Konfiguration.

Men TCP/IP virker ikke...

Når jeg går tilbage på PC1 og prøver at pinge 192.168.1.3 viser den at
modtagervært ikke er tilgængelig!

Hm.... hvad gør jeg nu?

Én ting som jeg har lagt mærke til er følgende:

På min PC1 er der under Netværk - Konfiguration vist nogle bindinger mellem
TCP/IP og netkortet
" TCP/IP -> Surecom EP-320X-R 100/10M PCI Adapter "

På min PC2 (hvor jeg har installeret TCP/IP-protokollen) er disse bindinger
ikke vist...
Men jeg ved ikke om det har nogen betydning overhovedet.
(Hvis det har betydning, hvoran fremtvinger jeg så disse bindinger ???)

Jeg har afkrydset begge punkter under Fil- og udskriftsdeling på begge
PC'ere!

Bemærk:
Det fungerer som sagt fint med NetBEUI - men ikke med TCP/IP.
(Derfor kan jeg vel udelukke, at der er noget galt med Netkortet?)
Nogen kan måske spørge: "Jamen, når det fungerer fint med NetBEUI - hvorfor

ikke bare nøjes med det!"
Tjoh... det er jo rigtigt nok, men nu er jeg altså blevet stædig og
nysgerrig for at finde ud af, hvorfor det ikke virker med TCP/IP!

Kan du hjælpe...? Eller gi' nogle gode råd til, hvad jeg kan prøve at
gøre...?

Jeg vil blive utrolig glad for hjælp og gode råd!
For nu er jeg altså blevet lidt stædig og nysgerrig for, hvorfor det ikke
virker!

Med venlig hilsen
Carsten
cajuth(fjern_xx_dette)@worldonline.dk

Fra : [Ex] Pita

Dato : 21-04-01 11:21

Din internetforbindelse er det asdl?

Fra : cjt

Dato : 21-04-01 23:18

> Din internetforbindelse er det asdl?

Nej det er et almindeligt "sløwt" modem på PC1.
Jeg skal ikke dele Internettet ud på PC2.

Jeg vil gerne dele printer / filer - men i et netværket baseret på TCP/IP
(og ikke NetBEUI)!

Kan nogen hjælpe ???

Med venlig hilsen / Best regards

Carsten Junker Thomsen
cjt@callisto.dk

--
Carsten Junker Thomsen * Rønnevangshusene 3,1.th. * 2630 Taastrup * Denmark
Tlf.: 43 52 62 00 * Fax: 43 71 24 18 * Mobiltlf.: 26 55 15 80

Fra : Allan Olesen

Dato : 21-04-01 14:10

"cjt" <cajuth(remove_this)@worldonline.dk> wrote:

>PC1 har ikke fast IP-adresse. Jeg bruger denne til Internet og min ISP
>tildeler mig jo en IP-adresse dynamisk!

Det er i hvert fald forkert. Dit netkort skal have en lokal
ip-adresse. At din opkaldsforbindelse derudover får en global
ip-adresse er sagen uvedkommende.

Så prøv f.eks. at give dit netkort på PC1 adressen 192.168.1.4, (hvis
du ikke allerede har andet udstyr på den adresse, som du ikke fortalt
om).

--
Allan Olesen, Lunderskov
Hvorfor er det kun Nej-sigerne, der må køre 55 i byen?

Fra : cjt

Dato : 21-04-01 23:32

> Det er i hvert fald forkert. Dit netkort skal have en lokal
> ip-adresse. At din opkaldsforbindelse derudover får en global
> ip-adresse er sagen uvedkommende.

Ok! Tak for dén oplysning...

Nu har PC1 også fået fast IP-adresse - men det hjælper jo ikke på mit
problem mht. at TCP/IP ikke virker!

Jeg kan jo stadig ikke pinge maskinerne imellem - heller ikke efter jeg har
ændret IP-adressen til en fast adresse!

Fra : Allan Olesen

Dato : 22-04-01 08:50

"cjt" <cajuth(remove_this)@worldonline.dk> wrote:

>Nu har PC1 også fået fast IP-adresse - men det hjælper jo ikke på mit
>problem mht. at TCP/IP ikke virker!

Dit "jo" er lidt malplaceret. Det her kunne sagtens have været årsagen
til, at dit TCP/IP ikke virker! Det er i hvert fald en forudsætning
for, at det virker.

Hvad med din undernetmaske? Er den sat til det samme på begge
maskiner, f.eks. 255.255.255.0?

Fra dit andet indlæg:
>"Hvorhenne" får forbindelsen egentlig en global IP-adresse... Først helt
>henne ISP'ens router/server ???

Din maskine får sin helt egen globale ip-adresse. Så hvis man f.eks.
udefra pinger den adresse, er det din maskine, der svarer. Adressen
tildeles af den maskine, du ringer op til.

Så din PC1 vil have to ip-adresser, når den er på Internettet - men
det er som sagt kun den til netkortet, du skal bekymre dig om.

....og det fører egentlig til den her fra dit første indlæg:

PC1 har to TCP/IP-konfigurationer - een til netkortet og een til
internetforbindelsen. Derfor vises bindingerne, så du kan se, hvilken
konfiguration, du piller i.

PC2 har kun een TCP/IP-konfiguration, nemlig den til netkortet. Derfor
er det unødvendigt at vise bindinger. Kort sagt: Din opsætning er på
det punkt helt efter bogen.

Fra : cjt

Dato : 23-04-01 19:32

> Dit "jo" er lidt malplaceret. Det her kunne sagtens have været årsagen
> til, at dit TCP/IP ikke virker! Det er i hvert fald en forudsætning
> for, at det virker.

Undskyld! Jeg tænkte ikke lige på at mit "jo" var malplaceres! Sorry!

Fra : cjt

Dato : 23-04-01 20:35

> Dit "jo" er lidt malplaceret....

Endnu engang undskyld for mit "jo"!
Nu virker det rent faktisk - bla. takket være at PC1 har fået fast
IP-adresse!

Der er bare en ting der undrer mig lidt... Hvordan kan det være at fast
IP-adresse på PC1 er en forudsætning ???

PC 1 var sat til "Hent IP-adresse automatisk" og PC 2 var sat til fast
IP-adresse!

Hvad er egentlig grunden til at man så ikke kan sidde på PC1 og pinge PC2 ?

Jeg synes det virker ulogisk! Men der er vel en grund?

PC 1 får jo tildelt en IP-adresse af Windows 169.254.x.x - men den kan man
åbenbar ikke pinge FRA.

Men kan kan sagtens pinge denne 169.254.x.x-adresse fra den anden PC2.

Hvad er det logiske og grunden ???

Mange hilsner
fra

Fra : Allan Olesen

Dato : 24-04-01 09:46

"cjt" <cajuth(remove_this)@worldonline.dk> wrote:

>Endnu engang undskyld for mit "jo"!

Så er det heller ikke værre.

>Nu virker det rent faktisk - bla. takket være at PC1 har fået fast
>IP-adresse!
>
>Der er bare en ting der undrer mig lidt... Hvordan kan det være at fast
>IP-adresse på PC1 er en forudsætning ???

Så skal vi lige have lidt grundlæggende adresse-teori på banen.
Adresserne på dit lokalnet skal ligge i samme adresseområde, f.eks.
192.168.1.*.

Størrelsen af området er defineret af din subnet mask. Ovenstående
område svarer til en subnet mask 255.255.255.0. Hvis den f.eks. var
255.255.0.0 i stedet, ville adresserne 192.168.*.* kunne bruges.
Håber, du ser systemet.

Hvis PC1 mener, at lokalnettet har adresseområdet 169.254.*.*, og du
forsøger at kontakte PC2 på adressen 192.168.1.3, vil PC1 konstatere,
at adressen ligger uden for det lokalnet, den kender til, og derfor
vil pakken sandsynligvis blive sendt til Internettet i stedet.

Fra PC2 vil det samme ske, bortset fra, at den simpelthen ikke ved,
hvor den skal gøre af pakken, da den ikke har internet-forbindelse.
Derfor vil du i stedet få noget i retning af "Destination host
unreachable".

Så for at sige det kort:
Alle dine adresser på lokalnettet bør ligge i samme adresseområde.

Så kommer vi til det med den automatiske tildeling af ip-adresser.
MS har simpelthen fundet et ubrugt adresseområde på 169.254.*.* (som
så vidt jeg ved aldrig har været beregnet til lokalnet), og så har de
lavet en regulær gang fusk, hvor maskinen tager en tilfældig adresse i
dette område og håber, at den ikke er optaget. Det fungerer
nogenlunde, så længe alle på lokalnettet gør det, men når een af
maskinerne bliver sat op med "rigtige" lokalnet-adresser, har man ikke
længere alle maskiner i samme adresseområde, og så går det galt. Deraf
dine problemer.

>Men kan kan sagtens pinge denne 169.254.x.x-adresse fra den anden PC2.

Et gæt: Du havde konfigureret PC2 til at bruge PC1 som gateway, og
dermed vidste PC2, at der også var 169.254.*.*-adresser på
lokalnettet?

Det forklarer dog ikke, hvordan PC1 vidste, hvor den skulle sende
svaret tilbage til, men måske svarer den simpelthen på det interface,
hvor forespørgselen er modtaget.

Ellers har jeg ingen forklaring. En 'route print' i en dos-prompt på
begge maskiner, mens de var fejlkonfigurerede, kunne måske have gjort
os klogere, men det er jo nærmest lige meget nu.

Fra : cjt

Dato : 21-04-01 23:34

Fra : [Ex] Pita

Dato : 22-04-01 17:05

ja

Fra : Christian Holst

Dato : 23-04-01 09:16

det er ikke dit netkort der bruger den ip det er din opkaldsadaptor(eller
hva fanden den nu hedder til modems :)

MVH
Christian Holst